stigläder...

valentine

Trådstartare
Är det bara jag som har problem med mina stigläder?! Är ojämna (pga töjning) och detta blir jag så irriterad av :mad: har testat många olika sorter, inget hjälper. Vad gör ni för att hålla era sigläder jämna? :confused:

Sv: stigläder...

det vill jag också veta, bra att någon skrev en tråd om detta. kanske man skulle pröva stigläder i syntet? de borde inte töjas som läder.... men det borde ju vara fult istället :p :angel:

Jag byter sida på dem en gång i veckan... I och för sig sitter jag alltid upp med pall och då tycker jag inte att de blir så ojämna...

har du provat sådana med insydd nylon i? jag har haft mitt ena par i snart 4 år, och de är fortfarande exakt jämna. Detta trots att jag satt upp från marken de första åren, utan att byta plats på stiglädren!

Man måste ju ha Prestiges otöjbara i kalvläder med nylon inuti, det trodde jag alla visste... :angel:

Åh, de har jag suktat efter ett tag, men de är så nedrans dyra ju :crazy: Jag vanliga i läder nu som jag byter sida på en gång i vecka ca... Men ska köpa ett par nylonförstärkta sedan...nångång..

Jag har prestige, hur smidiga som helst!
(om någon letar efter ett par svarta så kan ni ju säga till, har ett par över :angel: )

Instämmer med de andra!

Prestiges otöjbara!!!

Jag har Jacsons med nylonkärna och problemet med att de töjer sig (jag sitter upp från marken och är KASS på att byta sida på stiglädrena) är bortblåst. De är - som pretiges - i kalvskinn med nylonkärna.

Det bästa av allt? De är BILLIGA, 200 kr!

http://www.lillhastenistav.se/till.htm Scrolla ner på sidan ganska långt..

Jag byter sida på dom 1 ggr/månad och dessutom sitter jag alltid upp från "pall" så att jag inte behöver använda stigbyglarna som "stege".

Har Wintecs enkla i syntet (spänne nere vid stigbygeln, ögla upptill). och de har inte töjt sig efter ett par års användning. Sitter upp varannan gång från höger och vänster, men det är nog lättare på en islandshäst ... ;)

tja, byt sida på stigläderna på sadeln, sitt ochså upp från höger.
Annars så för att slippa det här, så köp läder som är tjocka och breda för dom töjer sig mindre och köp kvalitet, visserligen så kostar dom från 500-600kr och uppåt men...

Jag har stigläder med nylon insytt, supermjuka men dyra, mina kostade väl 6 - 700 kr. Fast det finns väl billigare. Sen stiger jag alltid upp med pall för att spara både mig själv, hästen och sadeln.

Mina är det nylon i, o de har inte töjt sig alls. De är från Action tror jag de heter, kostar 800 tror jag men de är väldigt bra

Jag har prestiges otöjbara med nylonkärna och de töjer sej inte ett dugg :smirk: Håller hur länge som helst, men jag har precis köpt nya eftersom de gamla börjat bli slitna i lädret och blivit väldigt mörka i färgen.

Syntet kan man ju inte ha på en lädersadel. Och man kan inte ha läder på en syntetsadel. Man ska ha stigläder med nylonförstärkning. Oftast bättre läder och rundare kanter så dom skadar inte sadeln så mkt (med undantag för Claridge Houses nylonförstärkta stigläder. Sömmen är så vass och hård så den 'river' bort lädret. Hände med en bekants sadel)
De bästa är enligt mig Prestige. Kostar typ 900-1000 .- (beroende på vilken längd)

Jag flyttar om mina (höger - vänster) med jämna mellanrum.
Man kan också sitta upp från vänster varannan gång och från höger varannan.

Immer

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat rida igen efter många års uppehåll men har problem med västen. Jag blir så klumpig att jag kan varken spänna sadelgjord...
Svar
8
· Visningar
459
Senast: Rosett
·
Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder... 2
Svar
26
· Visningar
885
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 212
Senast: sweep
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
495

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Balkong 2025
  • Klädråd, bröllop.

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka