Stigläder

Loretta713

Trådstartare
Hej, hur långa är ni och hur långa stigläder har ni? Ska köpa ett par men har ingen aning hur långa jag ska köpa 😬
 
Jag vet inte om det går att gå efter ens längd, tror snarare man får gå efter benlängden. Jag är själv 176 och rider både med 135 och 145 läder. Vet dock inte hur långa mina ben är, de är rätt långa.
 
Hej, hur långa är ni och hur långa stigläder har ni? Ska köpa ett par men har ingen aning hur långa jag ska köpa 😬
Hoppläder eller dressyrläder? Jag har nog 145 på dressyrläder men då är dom i längsta laget. 125cm har jag på hoppläder.
jag är 165cm
 
Jag har 135 i både hopp och dressyrsadel men det är i längsta laget, är bland de innersta hålen. Hade varit bättre med 125 cm, men det är inte lika stort utbud då upplever jag. Är 158 cm, så absolut inte lång ;)
 
Halvt off topic, men jag har alltid varit förundrad över att stigläder i många fall säljs i storlek junior, dam eller herr. Varför inte i olika längder och bredder, liksom?
Jag tror det har förändrats de senaste åren, men när jag var aktiv som hoppryttare var det helt hopplöst att hitta stigläder som jag inte var tvungen att klippa av och göra nya hål i för att ha dem tillräckligt korta utan att ha en lång ände slående mot häststackarn....
 
Jag är 185 lång och har 160 långa stigläder. Bytte nyligen till T-spännen och köpte då 80 cm. :)
 
Halvt off topic, men jag har alltid varit förundrad över att stigläder i många fall säljs i storlek junior, dam eller herr. Varför inte i olika längder och bredder, liksom?
Jag tror det har förändrats de senaste åren, men när jag var aktiv som hoppryttare var det helt hopplöst att hitta stigläder som jag inte var tvungen att klippa av och göra nya hål i för att ha dem tillräckligt korta utan att ha en lång ände slående mot häststackarn....
Stigläder säljs ju visst i olika längd? Aldrig varit med om att man inte kan välja längd i cm, både för vanliga och enkla läder.
Vart hittar du läder som har storlek junior, dam eller herr? Aldrig sett.
 
Måste vara väldigt länge sen..
Nja jag har också minne av det och är inte särskilt gammal. Junior -125, dam 145 och herr 155.

135 benämndes ibland som junior ibland som ungdom. Lite ironiskt eftersom jag har relativt långa ben och är över normallängd men ändå sällan har glädje av stigläder längre än 135....
 
Måste vara väldigt länge sen..
Det mitt vaga minne kommer ihåg var Hööks, men som sagt det var några år sedan exakt hur många kan jag inte säga för det vet jag inte. Googlade och hittade att Börjes fortfarande kör med det tydligen.

Barn/100 cm, Junior/120 cm, Dam/145 cm, Herr/155 cm.
 
Stigläder säljs ju visst i olika längd? Aldrig varit med om att man inte kan välja längd i cm, både för vanliga och enkla läder.
Vart hittar du läder som har storlek junior, dam eller herr? Aldrig sett.
Jag skrev också att "jag tror det förändrats de senaste åren".
Kanske bör tillägga att jag haft egen häst (och därmed haft behov av att kunna köpa stigläder) sedan 1983. Och tanken har funnits länge. Särskilt eftersom jag, som lite tyngre ryttare med korta ben, hade velat kunna köpa korta men lite bredare stigläder för att vara säker på att de står pall för min tyngd.
Jag bor ganska nära Börjes, där de alltid har haft den storleksindelningen.

Mina senast inköpta stigläder är till dressyrsadeln och även där har jag fått göra nya hål för att de ska vara korta nog. 🙄 Varför görs de så långa??
 
Stigläder säljs ju visst i olika längd? Aldrig varit med om att man inte kan välja längd i cm, både för vanliga och enkla läder.
Vart hittar du läder som har storlek junior, dam eller herr? Aldrig sett.
Det finns lite här o där. Kollade läder för någon månad sen och vet att jag såg i storlek dam. Tror de kan varit på granngården
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har precis köpt en ny dressyrsadel och funderar på att prova enkla stigläder från amerigo. Hur tycker ni att dem är? Jag har aldrig...
Svar
12
· Visningar
1 041
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Hej! Min lillasyster ska rida för första gången på ett par år om några veckor. För tillfället så är detta en engångsföretelse och därför...
Svar
10
· Visningar
557
Senast: Gimlan
·
Utrustning Var kan man hitta stigläder som är 165 cm eller längre? Har en lång och smal 17-åring som bara är ben och våra längsta stigläder som är...
Svar
9
· Visningar
788
Senast: Ullmerkott
·
Anläggning Hej! Jag har funderat på att köpa en automatisk thermobar dvs en sådan som fyller på vatten automatiskt. Men hur gör man när avståndet...
Svar
0
· Visningar
387

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp