Bukefalos 28 år!

Stingslig unghäst

soyta

Trådstartare
Har köpt en unghäst, hon blir 4 år nu i maj. Har haft henne sedan nyår, så lite drygt 3 månader. Hon skall skickas på inridning och träning nu i sommar men jag behöver tips på bra övningar för att få henne att fungera i vardagen.

När jag köpte henne uppfattade jag henne som väldigt cool de gånger jag var med henne där, men då hade hon alltid sällskap av någon annan häst i stall, hage och promenad. Jag tror kanske det är detta som gör att hon blir "stingslig" hos mig - jag har inte möjlighet att ha med någon annan häst hela tiden när jag skall träna henne. Går jag ut på promenad så blåser hon upp sig, går på tå och stegrar sig med jämna mellanrum när jag kommit en bit. Hon har aldrig försökt springa hem eller så och hon stegrar sig inte MOT mig, men det är ändå tillräckligt för att jag nu börjat känna mig osäker. Jag tror kanske att det har med att hon blir själv, och att hon inte ser de andra hästarna... Upplever henne inte som särskilt feg eller ängslig i vanliga fall - utan kanske mer så att hon inte har tillräckligt med respekt för mig som ledare. Är van vid islandsfödda hästar innan och de håller sig helt inom "sin ram" om man jämför med denna. Tar jag ut henne och betar osv utanför hagen kan det brumma förbi fyrhjulingar, traktorer, springa förbi hundar och vad som helst utan att hon lyfter ett öra så jag tror egentligen inte att hon är särskilt rädd av sig.

Häromdagen hade jag ute henne och betade och allt gick lugnt till, men när jag skulle leda tillbaka henne till hagen så stegrade hon strax utanför grinden (ville inte gå tillbaka?). Hon har också svårt att stå uppbunden någon länge stund, typ längre än 3 minuter, då vill hon loss.

Hon är inte hanterad särskilt mycket innan jag fick henne och är inte van att stå uppbunden så jag förstår att det tar tid.

Jag kan själv räkna ut att jag måste börja med att träna ledarskapsövningar, men finns det några bra som ni kan dela med er av? Funderade också på om man skulle strunta i att promenera så långt utan hålla sig i närheten av hagen så länge tills det fungerar? Jag har ej tillgång till paddock, roundpen eller hjälp från någon annan just nu.

Jag hade tänkt att rida in henne själv (har gjort på några andra men de var relativt okomplicerade), men denna häst gör mig lite osäker efter alla stegringar. Har därför bokat tid hos tränare juni-augusti. Jag kan visst låta henne gå i hagen tills det är dags för inridning, men det hade varit roligt att kunna göra något med henne lite men jag vet inte vad jag ska börja.

(Har haft med lite olika saker ut i hagen som tex vojlockar som jag lagt på, låtit glida av, en stor balja som jag hade upp på hennes rygg, prassligt täcke som jag lagt på henne,s adel osv, detta reagerar hon ingenting på)

Tänkte ifall någon hade några tips och idéer som jag kunde få bolla med i denna gruppen.
 
Iochmed att du känner dig osäker/rädd så är mitt råd att låta henne vara. Pyssla, borsta m.m. i hagen där ni båda är på samma nivå men ingenting mer.
Anledningen till att hon stegrar och är "dum" är för att hon inte litar på dig som ledare, och dom andra hästarna försvinner. Hon är inte trygg i enbart ditt sällskap. Inte alls något konstigt!

Sen är jag, som ridit in massor av hästar, mer positiv till unghästar där ägaren INTE hållt på med den innan.
Men det kan ju vara olika!
 
Allt kravlöst umgänge är positivt.:) Vi har ofta så brått medans hästarna har allt tid i världen... Och dom har ingen aning om varför vi inte är med dom hela tiden.Om du har ett kraftigt rep som inte så lätt snor sig runt benen så kan du ta med en god bok och ta henne till en plätt med riktigt gott bete och låta henne beta medans du läser. Ta med en borste också så kan du borsta henne då o då. Om du vill kan du sätta upp ett minihinder på 30 cm och skutta över det tillsammans med henne och berömma henne för att hon är sååå duktig, unghästar brukar tycka det är skoj.
 
Precis som Michis tar jag emot hästar för inridning och uppskattar om ägaren inte gjort så mycket med hästen ; speciellt om ägaren känner sig osäker. Många gånger tycker jag att det tar längre tid att rida in en häst om ägaren "grejat" för mycket innan och försökt börja själv. Då måste jag lära om (vilket är svårare/tar längre tid) istället för att lära nytt.

Borsta och pyssla lite i hagen där ni båda är trygga är ok :)

När din häst kommer till tränaren kommer denna att "ta tag" i alla vardagsgrejer också; som att bli ledd, springa vid sidan, vänja in vid sadel och träns osv.
 
Jag köpte min häst som 4 åring och oinriden, och jag känner verkligen igen mig i osäkerheten hästen upplever. Det vi gjorde var att träna löst på ridbanan med ledarskapsövningar och relationsstärkande övningar (alltså, det handlar inte om dominans utan vi gör saker tillsammans. Annars blir han surig och osäker), sen gav vi oss ut på promenader i skogen när jag kände mig trygg med att hantera honom och efter jag lärt känna han bättre.
Han hade aldrig varit utanför stallplanen på det andra stället där han växte upp, så det var en väldigt stirrig och spänd häst som ofta drog iväg och försökte bocka för att det var så roligt (speciellt när snön kom, herregud). Men jag såg alltid till att vara lugn själv, vara tydlig och bestämd men samtidigt gav honom utrymme och eftergift så fort han gjorde rätt.
Han kunde heller inte vara ensam när han kom eller ännu mindre stå uppbunden på gången. Men de lösa passen på ridbanan hjälpte en hel del och sen började vi korta stunder ensam i stallet, ibörjan försökte han bryta sig ur boxen och var jättestressad men det blev bättre!
På gången tränade vi först genom att mamma höll i grimskaftet och vi bara stod där och borstade, sen satte vi fast honom och även om han var stressad i början så står han och sover nu. Även i boxen är han relativt lugn när han är ensam, och ute i skogen går han avslappnat för det mesta och frustar med huvudet lågt. Inga problem alls att vara själv.

Det är mycket jobb med en oerfaren häst, men gör man sakerna till vardag så kommer det bli bättre och bättre. Något viktigt att tänka på är dock att ALDRIG ge er in i situationer där du inte är säker på att det kommer gå bra (vi undviker att ge oss ut i snöstormar t.ex. eftersom han alltid är hemskt på tårna och sliter sig, bockar osv), gör inte saker som du är otrygg med (du kan inte vara osäker och förvänta dig att din häst ska vara trygg. DU måste vara trygg och lugn i alla situationer) och sen tålamod! Det kan kännas som att det aldrig kommer bli bättre, men oftast är det små små framsteg varje dag vilket är en av de roliga sakerna med en unghäst - Att se de utvecklas :)

Lycka till!
 
@Michis och @saraaandersson , när ni menar att ägaren inte skall ha påbörjat så mycket, menar ni då all form av hantering eller något mer specifikt?
Är bara nyfiken, menar inte att ifrågasätta :).
 
Tack för era svar! Härligt att läsa någon annan som varit med i samma situation Aionee och att det blivit bättre. Vi har haft kontakt med en person som hjälpt oss lite med råd och tips och tagit allt i små steg. Vi har övat mycket på att "bara vara" i hagen och det har stärkt vår relation, nu följer hon gärna med mig självmant ifrån de andra hästarna. Vi har övat på att gå korta promenader, vi började med 50 meter och sedan vände vi och har utökat, nu har vi kommit ca 500 meter från stallet. Jag övar start, stopp, backa och flytta på vägen och vänder innan jag känner att det blir problem.

Det varierar lite också från dag till dag hur det går, jag kan nu avläsa redan i hagen vilket humör hon är på och kan då avstå från att ta ut henne den dagen. Kan det också ha att göra med att det är ett sto och att det går lite i perioder med humör osv? Vissa dagar är hon lite mer spattig än andra ;)
 
Alla unga hästar har sina perioder, dessa kommer att dyka upp med jämna mellanrum. Hur de kommer sig i uttryck hänger mycket på ledarskapet, hur man lyckts etablera det eller inte. Sedan är vissa individer mer för att ifrågasätta än andra, en del är svårare att övertala än andra osv.

Jag har själv en period just nu, min pålle ifrågasätter allt just nu och det kommer pga jag nu börjat ställa lite högre krav än tidigare. han tycker inte att han behöver göra vissa saker och försöker slippa, eller så är något urläskigt och då kan man låtsas att man blir skraj osv. Det är övergående som oftast, och det gäller att hålla samma linje och vara konsekvent.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 238
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 348
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 840
Senast: Sel
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 856
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp