för en medelstor hund blir det max 100 kr mer i månaden. inte så farligt, eller hur? fast det är klart, man får kanske släpa på fodret en längre sträcka än om man hade köpt det i närköpet :smirk:. jag cyklar ett par km i uppförsbacke med en 15 kg säck på pakethållaren, men det är det klart värt.
 
jag tvivlar inte en sekund på att det är värt att köpa ett kvalitetsfoder, men tyvärr så är 100 kr mer något som vi inte har råd med. det är helt allvarligt alltså. men som tur är så fungerar våra hundar utmärkt på vov så det är ingen katastrof =)
 
Jisses! :eek: Har skummat igenom tråden.. råttfällor och lägga plåtar som fällor för hunden.. *pust*

Näe.. vill du att din hund ska lyda dig måste du säga det... på hundens språk!

Hur gör de i vargflocken? Alfa-honan (i det här fallet du) äter först och nåde den som får för sig att stjäla mat från henne! Vad händer om en varg med lägre rang försöker sig på något sånt? Jo, den åker på en "snyting".. alltså får ett bett med tillhörande morr. Så fort du ser att han är på väg, eller uppe på bordet med nosen.. slit tag i nackskinnet, ner på golvet, gör dig stor och låt "farlig" dvs basröst; NEJ!
När hunden visar sig underdånig, låt honom ligga ett tag, avled sen och "beröm" genom att leka istället. På så sätt visar du valpen att det finns en "mörk" och en "ljus" sida i livet. I slutänden blir det en harmonisk hund.. :)
Lycka till!
 
ett litet tillägg. detta fungerar inte på alla hundar. min labbe skulle aldrig få för sig att röra min mat när jag är hemma, men är jag inte det, eller det gäller någon annans mat, då är det tydligen fritt fram. därav bannlysningen från köket.
 
Så sant, men som jag skrev så är det Alfa-honan/-hannen som är högre i rang än hunden. Och vill man ha högre rang än sin hund måste man jobba för det också. Alltså är det "självklart" för hunden att sno från någon som inte tillhör flocken eftersom de inte "slagits" än om rangordningen.. :smirk:
 
Så länge man finns i rummet/huset/lägenheten är det ju knappast några problem att hålla rangordningen.
Problemet dyker ofta upp när man lämnar hunden ensam alternativt går i säng och det är då det kan vara vettigt att skrämma hunden med en otrevlig upplevelse = man kan inte vara säker trots att flockledaren inte finns på plats.
Det är ju så att vissa hundar har lättare att "drabbas" av stöldbegär, stövare och labradorer är en del av dessa.
 
Fortsätter med mitt "flock/rang"-argument..
Plåtar kan skrämma hunden till att inte stjäla, jaa.. Men.. Är det inte bättre att du som ledare visar hunden att det är skitläskigt när den gör saker den inte får? På så sätt får ni en maktbalans som är harmonisk, istället för en hund som är rädd för plåtar.. En plåt kan inte ge både kärlek och disciplin.. :smirk:
Visst kan du köra med "plåtskrämseltaktiken" om du vill och komma ihåg att plocka undan saker som du inte vill ska bli stulna innan du går och lägger dig..
Alla uppfostrar sina hundar på olika sätt, jag tycker detta ("prata med hunden på hundens språk") är rätt.. :smirk:
 
Jag begriper inte hur du resonerar?
Ingen klarar att ständigt vara i närheten av en hund, för ibland måste man gå och sova eller arbeta en stund, hur ska jag utöva min makt om jag inte är hemma? :confused: :confused:
På något vis måste jag ju komma åt jycken trots att jag inte själv är närvarande.
Det är väl självklart att jag uppfostrar och tillrättavisar hunden när jag är i närheten!
Visst kan du köra med "plåtskrämseltaktiken" om du vill och komma ihåg att plocka undan saker som du inte vill ska bli stulna innan du går och lägger dig..
Det är ju för att inte ständigt behöva plocka undan när jag inte är i närheten som jag använder mig av plåt och ölburkstricket.
 
Jag resonerar på följande sätt; prata med din hund som de pratar med varandra..
Detta sätt har funkat på mina hundar under alla år och jag tänker fortsätta uppfostra de på det sättet. Mina hundar har lärt sig att "gör jag 'fel' så åker jag på ett tjyvnyp" och därför har jag haft hundar som inte stjäl från bord och bänkar, även när jag inte varit närvarande. Har du också märkt att hunden blir lika glad när du kommer tillbaka oavsett om du varit borta fem minuter eller tre timmar? De kan alltså inte vara säkra på när jag kommer tillbaka och därför kan de inte heller veta om det är "fritt fram".
Jag har aldrig sagt att du inte uppfostrar din hund när du är i närheten, jag säger bara vad som funkat för mig. Jag sa också att alla uppfostrar sina hundar på sitt sätt och det här har funkat för mig. Mina hundar har fått lära sig att det är läskigt att gå emot mig när de vill annorlunda, de har också lärt sig att när de sköter sig och bara är, så är det frid och fröjd. Jag har alltså haft hundar som vetat sin plats i "flocken".
 
Jag har aldrig haft en hund som stulit från bord och bänkar, men eftersom jag sysslat mycket med hundar och träning vet jag att det finns hundar som inte går att "nå" när de har mat inom räckhåll, dessa hundar utvecklas till fullfjädrade ögontjänare, och de vet så väl att de inte får men m a t e n är mer intressant än husse eller mattes regler, och så fort ingen syns till är stölden ett faktum.
Att då gillra en fälla som är rejält obehaglig när man stjäl från tex köksbänken är ett sätt att behålla greppet om situationen även om man inte finns på plats för att tillrättavisa. Det är ju egentligen samma sak som att själv tillrättavisa, det ska ju funka som ett jättelikt "Du skall icke stjäla!"
Hunden måste känna att det är inte "säkert" att stjäla bara för att husse/matte inte syns till.
 
Jag säger som jag sagt tidigare:
Jag uppfostrar mina hundar på mitt sätt och har aldrig haft problem med att de stjäl eller är ögontjänare. Det har funkat för mig och mina hundar.
Ditt sätt funkar tydligen för dig.
Tjejen som startade tråden ville ha råd om hur man gör för att ta bort detta beteende med att stjäla. Du gav ditt råd, jag gav mitt.. och vi uppfostrar uppenbarligen våra hundar olika.
Jag säger inte att mitt sätt är rätt och ditt är fel, jag säger bara hur jag gör..
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
1 770
Senast: Flixon
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 835
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
875
Senast: Bison
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag brukar inte skriva så jätte mycket om min valp här för att jag har fått så mycket neggativa svar och kritik och massa på pekanden om...
2
Svar
36
· Visningar
2 591
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp