Bukefalos 28 år!

Stjärnan diskad efter GP-vinst

Sporrar har man inte bara för att driva framåt som på lata ridskolehästar ;) utan för att kunna rida med små hjälper och för att den lilla hjälpen ska nå fram.
När man rider en omhoppning på 1,60 hinder så finns det inte utrymme för några större misstag (om ens några misstag alls) och där är sporrarna en stor hjälp.
Även jag som rider på, mer moderata, 1 meters höjder har sporrar just för att kunna peta till lite försiktigt när det behövs i en sväng eller för att få honom lite mer uppmärksam inte för att jaga hästen över hinderna.
 
Som Kallebus säger så är sporrarna till för finlir, inte för att driva på hästen. Rent krasst är det nog så att dessa hästarna är så höga i blod redan att om man skulle använda sporrarna i pådrivande syfte så hade bommarna, och ryttare, flugit till höger och vänster. Det är samma med dressyrhästarna, sporrarna är för att man ska kunna dirigera orkestern med lillfingrarna istället för armarna, sas.
 
När man klipper hästar ofta (tävlingshästar på elitnivå klipps ibland en gång i månaden) så kan en del bli känsliga i skinnet och det kan väldigt lätt bli märken. Dom som har så extremt känsliga hästar rider ofta med ett sk bodybandage eftersom hästen tom får skav av skänkeln.
Ryttaren kanske kom lite ur balans?!, det händer även den bäste.
Kanske sporren inte var helt jämn?! Jag har hittat märken på mina sporrar som gett vassa kanter, har ingen aning hur dom kommit till?!? Det är antingen till att slipa dom jämna igen eller köpa nya. Jag gissar på att jag slängt dom på betonggolvet och varit allmänt oförsiktig med dom...

Det är viktigt att man har en bra kontakt med hästen hela tiden när man hoppar. Kan man rida med små hjälper så har man en stadigare skänkel och en bättre balans.
Jag får ett bättre skänkelläge när jag rider med sporrar. Antagligen för att jag blir noggrann med mina hjälper och väldigt medveten om min skänkel.
 
Och då är det inte försvarbart att hästen blöder efteråt. Aldrig, oavsett disciplin och nivå.
Hur mjukt och fint ryttaren än rider i vanliga fall gjorde han inte det nu.

Vad har detta men ditt inlägg att göra?
Jag förklarade för MissFideli varför man rider med sporrar på en hopphäst.

I mitt senare inlägg har jag kommit med teorier om varför hästen kunde fått märkena men det vet nog endast Bertram Allen själv och han kommer nog att göra sitt yttersta för att det inte ska hända igen.
Jag har aldrig påstått att hästen inte skulle diskas lika lite som om det varit en dressyrhäst eller om hästen blödde i munnen.
Blod är lika med diskvalifikation olycka eller ej.
 
@Kallebus Det var inte riktat till dig utan mer som en fortsättning på samma inlägg. Vi verkar ju vara överens om att blod och sår aldrig är ok, oavsett disciplin.

Jag var inne i flera diskussioner om samma sak samtidigt så jag kan ha blandat ihop vad som sagts var och när om vem och vad. Multitasking i sitt esse :p
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Peder Fredricson surfar vidare på silvervågen från OS i Rio. Idag vann han Grand Prix-hoppningen i nya topptävlingen Elmia Scandinavian...
Svar
0
· Visningar
371
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Under lördagen togs han ut till sitt femte OS. Dagen efter klev Rolf-Göran Bengtsson högst upp på pallen när Falsterboveckan avslutades...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Patrik Kittel gav publiken i Friends vad den ville ha. En prickfri ritt som gav en tredjeplats i dressyrens VC-Grand prix. Men...
Svar
0
· Visningar
372
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Juliette Ramel red på söndagen hem ännu en vinst i Grand Prix, med 9-årige valacken Buriel K.H, på en nationell tävling i holländska...
Svar
0
· Visningar
408
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 8 månader

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp