Bukefalos 28 år!

Sto+hingst men ingen brunst

Asa_S

Trådstartare
På fredag har det gått precis 3 veckor sedan vi testade stoet för hingsten första gången. Stoet är 5 år och har inte haft någon tydlig brunst mot valackerna här så jag har inte haft något att gå efter mer än färgen "där bak". På onsdagen före första testtillfället var hon lite mörkare men hon brunstade inget alls för hingsten på fredagen så om det var brunst så var den isåfall över två dagar senare. Hon testades för honom fre, sö, ti och sedan onsdagen veckan efter "start" står hingsten i hage utanför stoets boxdörr och de testas varje dag över en halvdörr med undantag för första tre dagarna hingsten var här. Fortfarande nu på söndagen visar hon inga som helst brunstreaktioner för hingsten. Hon hälsar på ungefär samma sätt som på vilken ny häst som helst och övergår sedan till att äta på väggen, han brummar och vill smånafsas i halsen men hon piper ifrån och slår med framhovarna och då går han och äter istället.

Det är ju väldigt trevligt att inte hingsten förvandlas till våldtäktsman vid åsynen av ett sto men nu börjar jag undra om det någonsin blir något läge för betäckning? Ingen av dem har varit med tidigare och inte vi heller men kan vi ha missat en brunst när det längsta de inte testats för varandra är 3 dagar i rad, och då gick hingsten precis utanför hennes stängda dörr?

Det ÄR väl förmodligen för tidigt att misströsta för det har ju inte gått tre veckor sedan de träffades ännu men å andra sidan borde hon väl vara på väg in i brunst nu så att något borde märkas iallafall..?
 
Senast ändrad:
Sv: Sto+hingst men ingen brunst

Det enklaste är att låta veterinärundersöka henne. Dels får du då svar på om hon har ägg och dels kan du få en hint om när det är dags för nästa brunst. Det behövs inte mer än en enkel UL för att få dessa svar. I vilket fall är det bra att undersöka stoet innan betäckning när det är hennes första gång och hon inte visar brunster.
 
Sv: Sto+hingst men ingen brunst

Om stoet aldrig är betäckt, hingsten aldrig betäckt, och varken du eller hingstägaren varit med förr, så kanske du ska fundera en gång till vad du gör?

Har hingsten ens löst licens?
 
Sv: Sto+hingst men ingen brunst

Svarar båda

Ett ultraljud kan ju ändå inte få stoet att ställa sig för hingsten så jag vet inte vad det skulle hjälpa i praktiken?

Vad skulle vi ha gjort annorlunda om någon av oss varit med förr?

Det är inte jätteviktigt att stoet blir betäckt utan det finns en plan B men tidsmässigt skulle det inte störa att ha avkomma nästa sommar för oss, därför gör vi detta nu. Jag är dessutom intresserad av hingstens stam och han kastreras i höst.
 
Sv: Sto+hingst men ingen brunst

Gjort annorlunda. Det är när det är dags för betäckning det är smart att veta hur man ska hantera sto och hingst. Har hört alldeles galna historier, som dessutom är sanna, hur det går till när det buskavlas.
 
Sv: Sto+hingst men ingen brunst

Svarar båda

Ett ultraljud kan ju ändå inte få stoet att ställa sig för hingsten så jag vet inte vad det skulle hjälpa i praktiken?

Vad skulle vi ha gjort annorlunda om någon av oss varit med förr?

Det är inte jätteviktigt att stoet blir betäckt utan det finns en plan B men tidsmässigt skulle det inte störa att ha avkomma nästa sommar för oss, därför gör vi detta nu. Jag är dessutom intresserad av hingstens stam och han kastreras i höst.

I praktiken kan det hjälpa dig att veta om stoet har något fel som gör att hon inte brunstar.

Om varken hingst eller sto varit med förr så är det inte alls så säkert att de funkar som det ska bara för att det är en hingst och ett sto.....hingsten kanske inte är tillräckligt envis, stoet kanske inte riktigt vill släppa till, hon är rädd och visar inte ordentlig brunst, hingsten kanske inte fattar.....

Hur gammal är hingsten ?

Jag hade tagit ut vet och gjort UL för att få veta att stoet inte har en cysta eller någon inflammation som ligger och spökar.
Har hon gått med valacker innan kan det ha hänt något även om ni inte har sett det.
Man har ju inte koll 24 timmar om dygnet :)
 
Sv: Sto+hingst men ingen brunst

Jag har full förståelse för att det finns massor med människor som tycker att sådana som jag (vad jag nu räknas in i för kategori av andra internetanvändare) inte ska betäcka och jag var fullt beredd på den här sortens kommentarer. Men - ingen av hästarna är heltossiga, ingen av dem utsätts för någon form av stress alls som de verkar just nu och inte under veckorna hittills. Eftersom de beter sig som två könlösa hästar just nu förstår jag faktiskt inte vad det är (du) invänder mot i vår hantering hittills? Med licens på hingsten hade avkomman som bäst kunnat registreras som pb och med tanke på att det handlar om i bästa fall en avkomma efter honom känns det inte värt pengarna, och det är ändå avkomman som sportindivid jag är intresserad av, inte vidare avel.

Jag har också fått massor av konstiga tips av folk jag pratat med men jag har ett visst mått av vett och förmåga att sålla. Jag har fått förfrågningar tidigare om att leasa hingst för avel men avstått för att jag inte vill hantera hingst men denna handlar om 4-5 veckor och bara ett enda sto. Eller inget sto alls, om det inte blir brunst. Avkomma eller ej är som sagt inte något livsavgörande men det vore ju tråkigt om stoet inte är friskt så blir det ingen brunst får vi väl kolla upp henne då, men ev behandling blir isåfall bara för stoets välmående, inte för att prompt få en betäckning till stånd i sommar. Hon är inte köpt i avelssyfte i första hand iallafall.

Stoet är ett renrasigt ponnysto och hingsten ett halvblod med gröna papper, hoppstammad och med stor andel fullblod - vilket är precis vad jag skulle välja till detta sto ändå den dagen det var dags "på riktigt". Så varför skulle jag inte testa att få dräktigt nu när chansen finns?
 
Senast ändrad:
Sv: Sto+hingst men ingen brunst

Hoppas att de vet att man måste föra språngrulla på alla hingstar som används i avel. Även på egna som används till egna ston. Tror det är det CK tänker på när hon skriver licens. För kostnaden för språngrullan är ofta lika med den för licensen som godkända hingstar löser.
Så om man ska följa reglerna kostar det 5000 i avgift till ASVH för språngrullan när hingsten är av den rasen. Väljer man istället att använda SH tror jag språngrullan kostar 800 (gjorde det för tre år sedan). Likaså om man ska följa reglerna ska detta lösas innan hingsten betäcker första gången. Kanske det som sto hingst vet här ;) så dom väntar tills det inte längre är olagligt.

UL kommer att ge svar på om stoet har några ägg som är p G. Vilket inte alla ston har alltid utan det kan behövas behandling för att brunsterna ska komma igång.
 
Sv: Sto+hingst men ingen brunst

Vet ni vad? Det är väldigt trevligt av er att upplysa om diverse saker men ni har ju faktiskt ingen aning om vart vi är i den byråkratiska processen - eller något annat än de knapphändiga upplysningar jag gett här. Mina funderationer gällde just frågan om brunstbeteende och vad jag kan förvänta mig ifråga om det och jag inser att jag fått de svar som jag kommer att få angående det här och det tackar jag för.
 
Sv: Sto+hingst men ingen brunst

Jag har ju svarat på det här om brunst varje gång men du vill ju uppenbarligen inte blanda in veterinär och göra UL. Utan det kan du inte få mer hjälp om inte det fungerar enligt instruktionsboken, vilket det då inte gör i ditt fall.
 
Sv: Sto+hingst men ingen brunst

Jag vet, och jag tackar som sagt för svaren angående det. Det har ju inte gått fullt 3 veckor ännu så det känns lite tidigt att kasta sig iväg och söka felaktigheter ännu, det är anledningen till att jag lämnat de svaren mer okommenterade :).
 
Sv: Sto+hingst men ingen brunst

Om stoet borde eller inte vara på väg in i brunst så pass vid det här laget att jag ser det på henne.
 
Sv: Sto+hingst men ingen brunst

Håll koll på färg och slem på slemhinnorna i slidan. Ändrar hon färg men inte visar brunst är hon blyg, och ändrar hon inte färg har hon väl gått in i vintervila.
 
Sv: Sto+hingst men ingen brunst

Men det spelar egentligen ingen roll längre - det finns ju bara ett begränsat antal scenarior och det visar sig väl vilket det är inom någon vecka eller så.
 
Sv: Sto+hingst men ingen brunst

Det var det jag gick efter ursprungligen men antingen ändrar hon färg utan att brunsta (hon är inte alls skeptisk mot hingsten utan mest bara social men könlös) eller så har hon väldigt korta brunster (hon har haft en mörkare färg bara under en dag). Om vi nu utgår från att allt är rätt med stoet, förstås.
 

Liknande trådar

Hästvård Frågar åt en stallkompis. Hon har ett äldre sto på 22. För 7 veckor sen kom ett annat sto hon träffat för några år sen. De har inte gått...
2
Svar
31
· Visningar
3 168
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
32 319
Senast: iNHALE
·
Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 425
Senast: Novalisa
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 684
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp