Sto konstaterad dräktig onsd, men nu verkar hon högbrunstig??

Intejag

Trådstartare
Som rubriken lyder: UL:ade mitt sto i onsdags, kunde ej själv närvara men fick skrivet papper på att hon var dräktig med fosterblåsa 2 cm( är inte det ganska litet förresten, på 17 dygn?), dock lite vätska i livmodern, troddes kunna varit en resorberad tvilling....
Blev jätteglad då stoet ifråga är 22 år, visserligen med ett föl vid sidan, men ändock en chanstagning att betäcka om.
Redan på to kväll tyckte min medhjälpare att hon visade brunst, då hon stod och pinkade väldigt så fort en valack i hagen bredvid kom nära och uppvaktade...:confused:
Ikväll pinkade hon inte mindre än 5 ggr på 10 min och tom ställde upp sig mot samma valack som reagerade med hummanden.:(

Kan vet ha misstagit ett ägg för en fosterblåsa?
För om hon hade fosterblåsa i onsdags är det väl omöjligt att börja brunsta redan dagen efter.

Kan tänkas att hon visar brunst trots att hon är dräktig, jag vet att det förekommer.
Stoet är nytt för mig köpte henne sent i årets dräktighet. Har haft kontakt med tidigare ägare och frågat allt möjligt om detta sto vad det gäller betäckningar och fölningar och inte fått någon uppgift om att hon skulle kunna visa brunst trots att hon är dräktig.

Kan tilläggas att hon är UL:ad på en ATG-klinik då vi ändå skulle dit pga att hon hade en riktig rejäl ögoninflammation som jag ville ha undersökt...

Ska givetvist ringa min ord seminvet imorgon och kolla om vi kan få komma dit för en extra undersökning ( stoet är dock betäckt med naturligt språng)

Vad tror ni?
 
Sv: Sto konstaterad dräktig onsd, men nu verkar hon högbrunstig??

Jag har själv ägt ett sto som hade en cysta som tydligen såg ut precis som ett 17 dagars foster, för hon bedömdes dräktig två gånger men var inte det.

Till och med när vi kollade henne på 45 dagar frågade seminveterinären om det inte var säkert att vi var där på 17 dagars koll eftersom hon såg ut att vara dräktig på just 17 dygn... Så vissa ston är svåra att se på.

Till råga på allt var detta stoet ofta rejält brunstig under själva dräktigheten sen när hon väl blivit dräktig så hon var en knepig liten dam.

Jag tror att veterinären sett fel på en cysta och en fosterblåsa tyvärr. Men jag hoppas jag har fel.
 
Sv: Sto konstaterad dräktig onsd, men nu verkar hon högbrunstig??

Aha, så kan det ju med vara förstås!:idea:
Ja klart besked kommer vi antagligen att få imorgon då nytt UL görs hos erfaren seminvet, storleken kommer ju avslöja om inte annat...
 
Sv: Sto konstaterad dräktig onsd, men nu verkar hon högbrunstig??

Håller tummarna att det är en fosterblåsa iaf!

Cluis är 17 dygn på tisdag, lite nervös att hon åkte från hingsten för tidigt.... :crazy:
 
Sv: Sto konstaterad dräktig onsd, men nu verkar hon högbrunstig??

Mitt sto som är konstaterad dräktig på 30 dygn är nästan alltid intresserad av vår nordisvalack genom hela dräktigheten. Kissar och skriker lite hur som helst! Så jag har bara fått konstatera att vissa damer beter sig lite annorlunda :confused: mot andra.. Det är bara att gilla läget!!!
Mitt andra sto däremot vart väldigt avig mot honom... Därför har vi just nu en sepatat hage till de 2!
 
Sv: Sto konstaterad dräktig onsd, men nu verkar hon högbrunstig??

Tack för tumhållandet.
KL 21 åker vi och kollar så då vet vi mera....
hoppas hoppas hoppas....:)

Håller mina tummar att din är dräktig!
 
Sv: Sto konstaterad dräktig onsd, men nu verkar hon högbrunstig??

Jag hoppas det är så med denna donnan med...:)
Återkommer med rapport antingen ikväll el imorgon
 
Sv: Sto konstaterad dräktig onsd, men nu verkar hon högbrunstig??

Någon som vet om de kollar efter ägg när de väl tror sig ha hittat en fosterblåsa?
Hur är rutinen?
För om det var en cysta så borde ju ett ägg/ gulkropp synts om man kollat runt?
 
Sv: Sto konstaterad dräktig onsd, men nu verkar hon högbrunstig??

Har fått veta nu att hon haft en cysta förut :crazy:
Så nu tror jag ännu mindre på att hon är dräktig.....
 
Sv: Sto konstaterad dräktig onsd, men nu verkar hon högbrunstig??

Någon som vet om de kollar efter ägg när de väl tror sig ha hittat en fosterblåsa?
Hur är rutinen?
För om det var en cysta så borde ju ett ägg/ gulkropp synts om man kollat runt?

Fosterblåsor ligger i livmodern, ägg och gulkroppar är på äggstocken.
Och veterinären vet med största sannolikhet var han har ultraljudet.

Även dräktiga ston står och har både gulkroppar och relativt stora ägg, så det ena utesluter inte det andra.
 
Sv: Sto konstaterad dräktig onsd, men nu verkar hon högbrunstig??

Inte dräktig
inte brunstig längre heller
dubbelsuck
:(
 
Sv: Sto konstaterad dräktig onsd, men nu verkar hon högbrunstig??

Åh vad tråkigt.
Fick du reda på om det finns en cysta där som gör det svårare att bedöma om hon är dräktig eller inte?
 
Sv: Sto konstaterad dräktig onsd, men nu verkar hon högbrunstig??

Neej vad tråkigt! :(

Hur gör du nu, åker du tillbaka?
 
Sv: Sto konstaterad dräktig onsd, men nu verkar hon högbrunstig??

Jo flertalet cystor hade hon.
Men hon blev uppenbarligen dräktig lätt ifjol, på första försöket, så de borde inte påverka för dräktighet, hon har haft cystor i många år...
Vi fick spruta med oss att ge om ett par dagar.
Det suraste är ju att man missade denna brunsten iom det falska dräktighetsbeskedet i onsdags. Men det är ju svårt att se på 17 dygn om de har cystor det har jag förstått. Nu blir det bara ett försök till så nu kommer hon att kollas på 30 dygn istället. Då lär ju ett foster vara så pass mycket större att det inte går att ta fel på cysta/ fosterblåsa.

Stoet i fråga går över tiden mellan 14-28 dagar så det känns inte aktuellt med fler försök i år.
 
Sv: Sto konstaterad dräktig onsd, men nu verkar hon högbrunstig??

Håller tummarna för dig .

Vet du om de misstagit sig och tog cystan för dräkrtigt eller att det hände något när hon blev stressad ?

Lycka till Mia
 
Sv: Sto konstaterad dräktig onsd, men nu verkar hon högbrunstig??

Ok, lycka till o hoppas vi inte ses där om man får säga så ;)
 
Sv: Sto konstaterad dräktig onsd, men nu verkar hon högbrunstig??

Håller tummarna för dig .

Vet du om de misstagit sig och tog cystan för dräkrtigt eller att det hände något när hon blev stressad ?

Lycka till Mia

de tog nog fel skulle jag tro
 
Sv: Sto konstaterad dräktig onsd, men nu verkar hon högbrunstig??

Alltid ska det strula! :mad: Ser ut som "vi" (el iaf våra ston) ses hos hingsten igen.... Min var inte dräktig o inte på väg in i någon brunst, har säkert resorberat....så nu är hon sprutad o åker dit igen på torsdag om jag bara får tag på E!
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 107
Avel Vårt 5 år gamla sto väntar/väntade sitt första föl och är idag på dygn 90. Hon ultraljudades på dygn 55 och konstaterades dräktig. Såg...
Svar
7
· Visningar
1 910
Senast: Toudi
·
Avel Jag har en bekant var sto är betäckt vid 2 olika brunster. Hon stod enligt uppgift superfint även vid brunst nummer 2, och var extremt...
2
Svar
28
· Visningar
5 338
Senast: sassiball
·
Träning Har ett sto som är eller ska väl säga har alltid varit väldigt låg i rang och alltid den som har varit den mobbade. Hon har alltid...
2
Svar
30
· Visningar
5 537
Senast: Tussinussen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp