Bukefalos 28 år!

Sto och föl i transport

Solvira

Trådstartare
Går det bra att transportera sto och föl i en "vanlig" tranport eller behöver de mer plats? Min transport är en boggi som är 10 cm längre, 10 cm bredare och 10 cm högre än andra transporter och den har en mellanvägg som man kan flytta bak, men inte fram. Är det tillräckligt mycket plats för ett sto med föl att stå på?
 
Det går bra med en vanlig transport. Jag plockar alltid ut mellanväggen så fölet kan nå sin mamma. Fölet står löst och mamman är bunden som vanligt. :)
 
Inga problem, men plocka UT mellanväggen, eller plocka iaf av den BAKRE delen av mellanväggen. Mamma bunden som vanligt, fölis lös. Sen får du endera sätta bommen så högt så fölis kan gå under, eller så lågt att fölis inte kan. Eller lägga halmbalar etc framför.
 
Vi har med en boggi som är hextra hög och extra bred.
Vi körde mkt med föl och sto i sommras.
Vi tog ut mellanväggen, och band fast stoet, fölet åker löst.
Bommen var på normalnivå för den bundna hästen, och så länge fölet kunde gå under bommen utan någon risk så gjorde vi inget.
Men när föet blev större och det fanns risk för fölet att "fastna" under bommen, så fylde vi främre delen av halm, så att fölet inte kunde ta sig under bommen.

Det är viktigt att fölet kan röra sig som den vill inne i transporten, tex dia för att få tryggghet, få bra balans när man kör och stå åt det hållet den tycker är bäst!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 565
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 221
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 384
Utrustning Hej, Jag går i tankarna att köpa hästtransport men vet inte vad jag ska välja. Jag har som många ett par krav på listan och nu önskar...
Svar
1
· Visningar
762
Senast: Anemone
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ny valp med katt
  • Guldfasanerna
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp