Sv: Sto vs. valack
vad föredrar du?
Könet spelar ingen större roll, jag går i köpa blivande tävlingshäst-tankar nu, och troligtvis blir det en hingst men sto/valack gör ingenting så länge den har kapaciteten att klättra upp i klasserna, och att gå i riktigt höga klasser. Det är sånt jag tittar efter.
Ston, ja dom kan ju brunsta och det kan bli ett j**la liv på dom på tävlingsbanorna då, samt att dom är mkt känsliga.
Valack, dom är ju relativit lugna (vissa) och har dom en bra stamtavla och är riktigt inriden kan man klättra högre upp i klasserna med lite jobb.
Vilka fördelar/nackdelar finns det med dom respektive könen, och spelar könet någon roll, i tex. tävlingsamanhang? Alltså om valacker för det mesta är lugnare, eller är det upp till individen?
Fördelar med ston: Känsliga hästar som man kan avla på senare om stoet exempelvis skulle bli skadad och ej ridbar men om hon har kapaciteten att klättra högre i klasserna.
Nackdelar med ston: Brunsten kan förstöra ganska mkt, alla ston brunstar olika och min erfarenhet är att dom oftast blir lite griniga, känsliga och ibland inte har den kapaciteten man önskar på en tävlingsbana.
Fördelar med valacker: Oftast lugna, men dom kan även ha lite temperament som man vill ha inne på en tävlingsbana, har dom varit hingst länge kan dom ha den där lite tuffare attityden men dom är oftast lugna, trevliga och lite känsliga.
Nackdelar med valacker: Oftast lite för lugna (inte alla valacker) och dom kanske inte har dom där WOW gångarterna som t ex en hingst har.
Skulle du 'välja bort' en häst på grund av dess kön vid tex. hästköp?
Nej, jag skulle verkligen provrida och se om den hästen har kapaciteten att gå t ex islandshäst-SM som jag vill rida, eller MSV dressyr som jag siktar på. Är det en valack och jag ser att han har kapaciteten att gå MSV dressyr - jamen varför inte? Och skulle man vilja köpa en annan häst sen efter man har nått sitt mål, då får man väl tyvärr sälja honom som en läromästare. Skulle jag hitta ett sto som kan gå SM - ja men vad bra, då har jag ett avelssto sen.
Det gäller att tänka på vad man själv vill, vad man har för mål och vad hästen har kapacitet för!