Stockholm, nu snart

Bukefalos 30 år!

Vänta lite, bergianska trädgården ligger inte på Djurgården? Den är ju mitt emot Naturhistoriska museet som @zarmino skrivit. En bra bit bort från djurgården 😅

Edit: Huh. Jag fick googla och får äta upp mina ord. Djurgården är för mig ön som Skansen ligger på. Annat känns märkligt :o
Men tydligen ska den här stockholmaren lära sig något nytt idag :o:angel:

Ursäkta om den här göteborgaren kom in och förvirrade dig i din egen stad :D

Jag blev nyfiken på var det finns en stor dalahäst i Stockholm och chatgpt säger Skansen, Arlanda och en butik i gamla stan.
Så jag undrar också :D

Nä vänta.. nu säger chatgpt att Skansens dalahäst inte finns kvar och den tycker atr jag istället ska åka till Avesta på utflykt. Bara 90 minuter från Stockholm..

Vänta lite, bergianska trädgården ligger inte på Djurgården? Den är ju mitt emot Naturhistoriska museet som @zarmino skrivit. En bra bit bort från djurgården 😅

Edit: Huh. Jag fick googla och får äta upp mina ord. Djurgården är för mig ön som Skansen ligger på. Annat känns märkligt :o
Men tydligen ska den här stockholmaren lära sig något nytt idag :o:angel:
Man säger väl ändå Djurgården respektive djurgårdsstaden? Aldrig hört någon säga Djurgården till området där Naturhistoriska är. Det blir ju dessutom fel eftersom Djurgården är en ö och norra djurgårdsstaden inte finns på denna ö.

Man säger väl ändå Djurgården respektive djurgårdsstaden? Aldrig hört någon säga Djurgården till området där Naturhistoriska är. Det blir ju dessutom fel eftersom Djurgården är en ö och norra djurgårdsstaden inte finns på denna ö.
Enligt wikipedia för Norra Djurgården:
"Stadsutvecklingsområdet Norra Djurgårdsstaden förväxlas ibland med stadsdelen Norra Djurgården då den byggnation som uppförts under projektets första tio år tangerat Norra Djurgården. Norra Djurgårdsstaden ligger emellertid huvudsakligen i stadsdelarna Hjorthagen och Gärdet."

"Stadsutvecklingsområdet Norra Djurgårdsstaden förväxlas ibland med stadsdelen Norra Djurgården då den byggnation som uppförts under projektets första tio år tangerat Norra Djurgården. Norra Djurgårdsstaden ligger emellertid huvudsakligen i stadsdelarna Hjorthagen och Gärdet."
Har som sagt aldrig hört någon referera till området Norra Djurgården där naturhistoriska är som Djurgården. Utan det har varit typ Frescati, universitetsområdet eller liknande 😁

Kan tipsa om Drottninggatans Bok & Bild, på Drottninggatan, rätt nära Gamla stan. De har två våningar med böcker, billiga vykort och lite annat.

Jag blev nyfiken på var det finns en stor dalahäst i Stockholm och chatgpt säger Skansen, Arlanda och en butik i gamla stan.
Så jag undrar också :D

Nä vänta.. nu säger chatgpt att Skansens dalahäst inte finns kvar och den tycker atr jag istället ska åka till Avesta på utflykt. Bara 90 minuter från Stockholm..

Då kan en också titta på Duplantis ribba :laugh:

Norra Djurgården är väl stora/lilla skuggan, Frescati, Albano, kräftriket och kanske också norra Djurgårdstaden ingår antar jag.
Södra Djurgården är ön, dvs det som vi brukar kalla för Djurgården, Ladugårdsgärdet, Kaknäs, Fjäderholmarna.

Alltihop sammanlagt heter det väl kungliga Djurgården.

Jag som bott på Gärdet många år brukar säga norra Djurgården när jag pratar om Bergianska, Frescati, stora skuggan och där runt. Det har alltid varit norra Djurgården för mig.

Då kan en också titta på Duplantis ribba :laugh:
Du får ju mig att tänka på en annan slags ribba.. 🙈
tumblr_386057f65480a9792357cd4869f5aa03_3fd6da99_540.gif.webp

Min google sökhistorik är förstörd av att jag försökte få fram hans namn (Anthony Ammirati) med endast detta tillfälle att ta till som beskrivning, tack QX.se :angel: Samt att jag var tvungen att ladda ned denna gif för att kunna dela den med er..... :bag:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka