Stöd för outbildad kuse?

• Ridning
  • Trådstartare Trådstartare Equiform
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 33
  • Visningar Visningar 2 933
E

Equiform

Jag rider en kuse som är outbildad och ganska omusklad (dock ej unghäst). Denna häst vill ha ett stöd i handen annars så känns det lite vingligt och även lite snubbligt och ibland "flackt". Eftersom jag inte rider med nosgrimma så kan bettet (vanligt delat tränsbett) kännas lite "sladdrigt" i munnen ibland. Känslan jag har är att det kommer att bli bättre när hästen blir starkare, men det är tills dess jag eventuellt behöver "assistans". Använder ju i stort sett nästan alltid vanligt tränsbett och rider utan nosgrimma, därav min relativa okunskap...

Min fråga är följande och alla svar är välkomna oavsett inriktning!:

Vad kan man använda som stabiliserar upp ovanstående tillstånd utan att hästen känner sig "låst" (tvingad) med t ex en aachengrimma? Vilken nosgrimma är t ex "mildast"?

Sv: Stöd för outbildad kuse?

Otvetydigt remontgrimma som justeras så den inte tar i alls när hästen jobbar avspänt och med stängd mun.

Tackar! Funderat lite på det, men ville ha lite fler "bud", alternativt bekräftelse. Och det senare fick jag nu.

Hoppas dock att andra "vågar" delge sina tankar eller metoder trots att jag delvis fått svar. Det finns säkert fler varianter/lösningar skulle jag tro...

Jag rider en kuse som är outbildad och ganska omusklad (dock ej unghäst). Denna häst vill ha ett stöd i handen annars så känns det lite vingligt och även lite snubbligt och ibland "flackt". Eftersom jag inte rider med nosgrimma så kan bettet (vanligt delat tränsbett) kännas lite "sladdrigt" i munnen ibland. Känslan jag har är att det kommer att bli bättre när hästen blir starkare, men det är tills dess jag eventuellt behöver "assistans". Använder ju i stort sett nästan alltid vanligt tränsbett och rider utan nosgrimma, därav min relativa okunskap...

Min fråga är följande och alla svar är välkomna oavsett inriktning!:

Vad kan man använda som stabiliserar upp ovanstående tillstånd utan att hästen känner sig "låst" (tvingad) med t ex en aachengrimma? Vilken nosgrimma är t ex "mildast"?

Hej!

En remontnosgrimma ger stöd och sätter du även på ett rakt tränsbett så får hästen massor av stöd, på ett milt och bra sätt.

Annars så kan du pröva att rida enbart på det raka tränsbettet om du inte vill ha nosgrimma. Det brukar ge mer stadga än det delade och rör sig inte lika mycket i hästen munn.

När det gäller bettlös så är ett bra allternativ en kapson med fast nosjärn. Ger bra stöd och kan användas både milt och hårt när det/om det behövs.

Lycka till!

Jag skulle också sätta på en remontgrimma. I många trådar och diskussioner på forumet framstår det ju som värsta tortyrredskapet men min uppfattning är att det blir bekvämare för hästen om den är lite ostadig i munnen. Man behöver inte knäppa hårt (som vissa verkar utgå ifrån att man gör), det märks snart om hästen tycker den är obehaglig ändå!

Ok, ska prova med rakt tränsbett först och komplettera, vid behov, med remontgrimma. Hur fungerar ett rakt bett - Är det svårare att t ex ställa en outbildad häst på ungefär samma sätt som med stång?

Nej, stången är svår att ställa med pga sin hävstångsverkan. Ett tränsbett däremot är ett tränsbett oavsett ledat två eller ingen gång. Det ger tryck på sidorna i munnen mot handen och inte som en stång som ger tryck på båda sidor även om du bara tar i ena tygeln. (Därav enhandsfattningen)
Dessutom tar ett stångbett inte bara i munnen utan under käken och på nacken pga sina fästpunkter(kedjan) och hävstångsverkan. Det går inte att ta ett tygeltag rent åt sidan utan tygeltagen ger impuls att föra huvudet "runt" bettet.

Helt skild verkan alltså. Men rakt tränsbett samma funktion som delat bara att det är stabilare. Kanske passar din häst. Min gillar även tredelat bättre än tvådelat. Det lägger sig lugnare i munnen.

Mja, håller inte med där ang. rakt tränsbett.
Det blir lite som att "köra med cykelstyre".
Iom att bettet inte är ledat påverkas hela bettet och därmed båda laner-mugipor-hela tungan mm. Det blir som en vippfunktion i munnen. Lägg en penna över två raka fingrar. Tryck lite på ena sidan, vad händer med andra?
Fördelen just med ett delat bett är att tex utsidan kan vara helt stilla och man kan lirka med inner.
/T

Ok, förstår!

Kusen är hyfsat stabil i munnen, men fladdrar inte själv runt bettet (och ligger inte heller för hårt på). Problemet är att jag upplever att det fladdrar lite ändå. Ska testa det raka.

Ok, ska prova med rakt tränsbett först och komplettera, vid behov, med remontgrimma. Hur fungerar ett rakt bett - Är det svårare att t ex ställa en outbildad häst på ungefär samma sätt som med stång?

Nej rakt tränsbett fungerar lika bra som delat tycker jag, håller inte med Tez. Det är möjligt att det blir de effekterna Tez säger men jag märker i så fall inga negativa reaktioner av det.

Jag kan inte heller ha tredelat, hästen tycker det blir för rörigt i munnen, tror jag. Jag har även fasta ringar, hon gillar inte sladdrighet alls. Till det kan du ha remont eller ev pullargrimma som är snällare än aachen den också. Men remont är väl bäst.

Nej rakt tränsbett fungerar lika bra som delat tycker jag, håller inte med Tez. Det är möjligt att det blir de effekterna Tez säger men jag märker i så fall inga negativa reaktioner av det.

Jag hakar på och håller med Flashlight. Hört myten om "cykelstyre" från några håll då och då och tycker det är en total kliche' och stämmer inte alls i min bok, snarare är det lättare att vara lätt i hand och rakrikta hästen då man får rida med säte och vikt och aldrig lockas att rida med hand.

Jag rider ofta med rakt (dvs oledat) men svängt bett, sk "mullenmouth". Rekommenderar en remongrimma med ställbar nosdel, därför de flesta remonts är felsydda och har en för lång nosdel som gör att ringarna på nosgrimman ligger an mot ringarna på bettet, vilket blir helt fel och stör/trycker upp bettet. Den ställbara gör att du kan anpassa den helt rätt så att inget stör. Knäpper den löst då min häst annars får spänningar lätt, trivs med lätt spänd nosgrimma, bättre än helt utan.

mvh/m - vars ställbara remont syns på min avatar :D

Senast ändrad:

Och jag kan lägga till att jag spänner rätt löst också, det har jag alltid gjort och fått skäll av vissa tränare (ej nuvarande:idea: )men det har jag struntat i.:p

Detta låter precis som min häst när jag började rida honom. Min lösning på det var ett "tyngre" bett. Han gick då på ett ihåligt tränsbett och när jag bytte ut det mot ett fyllt tyngre tränsbett blev mycket bättre, dock vet jag ju inte om du har ett lätt (viktmässigt) bett på din häst eller inte. Men det var vårt problem :D .
Idag rids han på stång.

Jo, det är ett massivt bett som jag rider med, men tror att hästen skulle trivas bättre om det "satt fast" lite mer.

Tack alla för hjälp, tips och info så här långt!

Små, fasta bettringar är ett ytterligare tips.

Mitt förslag är ett rakt muffbett och en lagom löst spänd engelsk nosgrimma. Eller kanske en stolpnosgrimma? Raka bett med fasta ringar "sköter sitt" liksom. Det händer ingenting med bettet i munnen på hästen även om den flyttar omkring det. Så det ger ju lite mer stödkänsla än ett ledat. Lite cykelstyrekänsla blir det men det är på ett positivt sätt tycker jag. Kommunikationen blir rakare och känns tydligare på nåt sätt.

Bettringar!

Bortglömt men suveränt för styrning av lite vingliga kusar (ex unghästar)! Så slipper du ta på nosgrimma också, om du inte vill ha det.

Alltså såna av gummi som man trär på....

Får man fråga om muffbett är ett rakt bett av gummi, utan hård kärna, eller är jag på cykeltur nu igen?

Senast ändrad:

Nu har jag, även efter vissa tips från tjejen i butiken (där jag även har lagt fram de olika förslagen (som ni har gett mig)), köpt ett Pessoa Magic. Det funkar faktiskt lite som ett cykelstyre jämfört med det andra som kändes vingligt... känns även som om jag rider en högre utbildad häst helt plötsligt. Bara under några dagar så har jag fått flera små aha-känslor av "hela muskelkedjan" på tygeln.

Vad jag förstår så är Pessoa Magic tillverkaren...det finns många olika sorter- från äggbett till stänger....vilken sorts pessoa köpte du ? Om du har lust får du gärna lägga in en bild !

Liknande trådar

Träning Min häst är en islänning, en rätt bekväm herre på nio år som gillar att mösa i skog och mark. Skrittar snabbt på vägen hem.. loj, rätt... 2
Svar
20
· Visningar
3 147
Senast: palle
·
Träning Okej, nu behöver jag hjälp med att få lite tips och råd om vilken ände jag egentligen ska börja i! Jag har letat bland trådarna här på...
Svar
13
· Visningar
1 946
Senast: Brille
·
Hästhantering Jag tönkte prova lite NH på min unghäst, men behöver lite tips på övningar om man säger rent grundmässigt och anpassade f´ör det vi har...
Svar
4
· Visningar
1 507
Dressyr Lite bakgrundsinfo: Hästen har tränats och tävlats på kandar (självklart riden mycket på vanligt tränsbett också) under ca ett års...
Svar
7
· Visningar
2 070
Senast: maria_b
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Träning och hälsa del 12
  • Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur