Stoets maxålder vid första fölet

K

KristineN

Hei! Jeg har en pensjonert spranghest på 21 år. Blanding av hannoveraner og holsteiner; Norsk varmblods ridehest. Med meget god stamme og har gode egen prestasjoner i både sprang og dressur. (Hun vant 6 års klassen i Norge)Stor hoppe, 172cm og lång.. godt temperament.
Hun tävla aktivt frem til for 3 år siden da hun fikk en seneskade og har så og si siden kun blitt brukt lett til tur osv. Hun er nå helt restituert og har fine bein uten gallor osv. Hun er pigg og glad, ingen andre sykdommer, aldri kolikk.
Jeg vurderer nå om det er mulig og riktig å sette föll på henne. Hva tenker dere`? Er hun for gammel?
Vil beina hennes holde? Hvis hun kan bedekkes, burde jeg bruke en liten hingst for å gjøre forlössningen lettere for henne?

Tacksam for svar...
 
Sv: Stoets maxålder vid första fölet

Jag tror att hon kan vara för gammal. Många pensionerar sina avelsston i den åldern för att det är knepigare för dem att bli dräktiga osv.

Gör en ordentlig gyn-undersökning av henne och se om det ens är ngn vits att försöka.
 
Sv: Stoets maxålder vid första fölet

Jag tror tyvärr också att hon är för gammal. Det är svårare att bli dräktig, blodtillförseln till livmodern kan vara sämre och stoet kan ge för lite mjölk. Dessutom kan hennes kropp påverkas av tyngden av fostret så att benen kan ha svårt att klara av tyngden.

Jagh ar själv ett sto på 22 år som fick sitt första föl när hon var 16 år och det sista förra året då hon var 21. Hon har varit lätt att få dräktig och har haft mycket mjölk till sina föl. Däremot tjocknade benen mer än vid de andra dräktigheterna och hon började få tendens till björnfot så jag bestämde att hon inte skulle ha fler föl.
 
Sv: Stoets maxålder vid första fölet

Precis som de andra skriver så kan hon ha svårt att bli dräktig, även om hästar brukar vara duktiga på att fö föl även när de är lite äldre. Jag skulle inte tagit ett första föl på en 21åring.
 

Liknande trådar

Hästvård Hei, Jeg står på en liten stall med plass til 6 hester og nå skal det komme en hest fra Spania. Den kommer ikke til å bli satt i noen...
Svar
7
· Visningar
1 318
Senast: warg
·
Avel Jeg tenker å bedekke min hoppe e. CARANO ue. LEONID, men har ingen erfaring med hingstevalg. Hoppen har sprangstamme, men jeg ønsker et...
Svar
0
· Visningar
539
Senast: Bandida
·
Träning Rir en fjording på rideskole. Når vi jobber med venstregalopp blir hun forferdelig vrang og sterk. Jeg har vært turrytter i over ett...
Svar
6
· Visningar
1 145
Senast: Naranja
·
V
Ridning I en utgave av Equs kunne man lese en artikkel om Eva Jälmbrandt av Ingela Lantz Westermark. Eva bor utenfor Umeå i Sverige og er en...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
12 091
Senast: Rikkan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp