Bukefalos 28 år!

Stöv i pälsen

A

ankans

Någon som vet vilka olika orsaker till att stöv ökar/minskar periodvis? Jag har själv varmblod som har täcke på sig både ute och i stall. Tar av täcket kvällstid borstar och gör vid sen lägger täcke på igen. Dessa 2 har jätte mycket stöv.
Min inackorderings hästar (5 st), halvblod har oxå alltid täcke, men hennes har inte alls någon stöv. Vi har ungefär samma foderstater och samma leverantör. Enda skillnaden är att mina är hingstar och hennes ston.
 
Det handlar kanske mer om hur mycket de arbetar, då stöv är hudavlagringar som också kommer ut med svetten. Eller så kanske det är ärftligt, vad vet jag?
 
Hörde nyligen att stöv ökar vid överutfodring. Kan nog stämma. Mitt dräktiga sto som jag nu fodrar på rätt bra, för att jag vill försäkra mig om att hon får tillräckligt, har fått otroligt mycket stöv.
 
Nu vet jag inte om man kan överföra det till hästar :smirk: men min katt får ofta mycket mjäll (stöv) efter att hon blivit stressad (tex varit hos veterinär, folk varit här och hälsat på under längre tid (folkrädd) etc).
 
Tack för svaren. Tror teorin om överutfodring kan vara svaret åtminstonde i ena fallet. Min 1 åring har fallit ur lite efter mask angrepp, efter avmaskning ökade och bytte jag ut delar av foderstaten för att få upp hullet. Kanske därför? Och det är han som har mest. Sen vet jag inte om det finns något samband med ras och kön?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med...
2
Svar
33
· Visningar
5 236
Senast: ameo
·
Hästvård I torsdags var min kuse ute och motionerade under sadel, rejält pass, han är inte riden (travtränadriden) så på länge, duschade honom...
Svar
6
· Visningar
1 204
Senast: Tagliabue
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 409
Senast: moonstruck
·
C
Avel Denna vän vet vi att hon inte alls har så bra med pengar. haft det svårt sista året med pengar och att ha 3 hästar som hon inte har råd...
Svar
6
· Visningar
1 321
Senast: Trilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp