Stolsits....

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Colansmatte
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 2 028
C

Colansmatte

Jag har en gång i tiden haft en bra sits när jag rider. Men någonstans på vägen har den förvandlats till en stolsits.
Hur ska jag bli av med den?????

Tank på "sitt på dar du föder barn" då ratar man upp si automatiskt...

Insidan av låren, och inte baksidan, mot hästen, så skall du se att du sitter bra igen. Låt din framsida, din mage och bröst möta skyarna, det hjälper med.
Hälsning Maja

Några smarta tankar som får dit att ändra din sits när du kommer på dig själv, och gärna någon som kan påminna dig lite titt som tätt kan vara till förvånansvärd nytta! Tycker att du fått bra tips om sådana där små tankar av de som svarat ovan. :)

har du kollat så att sadeln verkligen ligger brapåhästen, för om den inte gör det kan detta påverka din sits. bara en tanke.

Den lodräta sisten som alla ryttare eftersträvar, handlar om att hitta rätt balans och en bra instruktör som berättar och visar den rätta sitsen.

Du ska ha en lodrät linje från axlar, höft och häl.
Du ska sitta på dina sittben, sitta på din "triangel", som består av två sittben och ditt underliv.

Om du från marken ställer dig i lodrätsits, då ska du känna att du har så bra balans att du kan stå upp med böj i knäna och ha en bra balans, så ska du sitta på hästen.

Lycka till att finna den!!

Sam

Jag brukar låtsas att jag rider grand prix på något världsmästerskap, då brukar sitsen automatiskt bli bra (från en som har talang för fantasier...).

Tänk dig att någon rycker undan hästen för dig - då ska du landa på båda fötter och inte på rumpan eller på tå och sedan falla framåt. Den lodräta sitsen tar lång tid att lära sig och man måste laborera med sin egen balans och koordination. Försök hela tiden tänka "upp ur dasshålet" - dvs att du sitter på ett utedass och trillat ner i hålet. Det finns inga handtag att dra dig upp med, utan du måste använda dina lårs baksidor för att få dig upp ur hålet. Detta sänker knäna bakåt och neråt och hjälper dig att komma "upp" på hästen, istället för bakom. Tänk på att anpassa lädernas längd också, kanske ska du skritta utan stigbyglar till att börja med. Försök hitta den lodräta sitsen i skritt, och låt det ta tid! Det är faktiskt inte så jäkla lätt som det ser ut! :)

Be någon longera dig. Då rider du utan stigbyglar och gör en knut på tygeln så du kan ta tag i den om det behövs. Låt linföraren sköta hästens tempo och koncentrera dig på din sits och balans. Linföraren kan även hjälpa dig med kommentarer.
Det är det bästa för sitsen tycker jag. Alla borde bli longerade emellanåt.

Tack för alla bra tips. Jag har testat alla och haft viss framgång med vissa av tipsen.
;)
Min häst är ovanligt stor/bred och dessutom har jag ridit i western sadel i många år. Kan vara därför som min sits blivit lite tråkig.

Nu jobbar jag vidare och testar era tips + jobbar med balansen och hoppas att det ska göra susen.
:D

Har ni fler tips så tar jag tacksamt emot dom.
Rid väl.
Tack

Colansmatte

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 781
Senast: Emuliiaa
·
Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är... 2
Svar
20
· Visningar
1 747
Senast: cewe
·
Träning Utbildning av ponny. Jag har nyligen köpt ett 6-årigt russ som inte gjort så mycket hittills. Han är snäll och min dotter kan rida...
Svar
14
· Visningar
1 107
Senast: TinyWiny
·
Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
468
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka