Stoppa avelsplanen för Svensk bondkatt!

Stall som ligger nära stan är inte aktiva lantbruk i någon större utsträckning. För att vara ett aktivt lantbruk, så måste man uppfylla kriterierna för att kunna få Gårdsstöd (EU-bidrag).
Så hurvida katten klassas som bondkatt eller ej enligt dig beror på om gården få EU-bidrag?
Svenska bondkatter verkar ha en annan definition på vad som är bondkatter.

Skilj på "att samla in", och "att hålla", så blir det enklare för dig.
Du missade poängen, du säger att det inte finns bondkatter i/nära städer/tätorter.
Svensk bondkatt säger att enligt deras definition av bondkatt finns det visst bondkatter i/nära städer/tätorter.

Börja om från början. Blev lite obegripligt.
Inga katter "irrar omkring på åkrarna"

I de delar av Sverige som jag rör mig i, och tro mig, förutom i år/förra året (Corona), så rör jag mig av flera skäl runt om i Sverige, för att besöka lantbruk, så ser jag inte dessa horder med sjuka, inavlade, misskötta katter längre.
Om du enbart besöker lantbruksgårdar förstår jag att du tycker att du inte ser några katter, katter är som aktivast på morgonen och kvällen. Så om du är där mitt på dan och bara en kort stund så ser man dem sällan.
Ungefär som att gå i skogen och inte så några vilt så därför finns inga vilt i skogen, är man där bara en kort stund ser man inte allt, men bor man på plats så ser man oftast mer.
 
Så hurvida katten klassas som bondkatt eller ej enligt dig beror på om gården få EU-bidrag?
Svenska bondkatter verkar ha en annan definition på vad som är bondkatter.


Du missade poängen, du säger att det inte finns bondkatter i/nära städer/tätorter.
Svensk bondkatt säger att enligt deras definition av bondkatt finns det visst bondkatter i/nära städer/tätorter.


Inga katter "irrar omkring på åkrarna"


Om du enbart besöker lantbruksgårdar förstår jag att du tycker att du inte ser några katter, katter är som aktivast på morgonen och kvällen. Så om du är där mitt på dan och bara en kort stund så ser man dem sällan.
Ungefär som att gå i skogen och inte så några vilt så därför finns inga vilt i skogen, är man där bara en kort stund ser man inte allt, men bor man på plats så ser man oftast mer.
Det är ytterst sällan jag besöker gårdar en kort stund mitt på dagen. Det handlar om minst halvdagsbesök, ofta heldagar, eller flera dagar.

För länge sedan (när mjölkgårdar var mycket vanligare, och hade mycket mindre besättningar än idag), när sättet man höll katter på var annorlunda (och betydligt sämre), så syntes katterna på gårdarna.

De kom fram när det mjölkades, eftersom de fick en skvätt mjölk då, de syntes på platser där foderrester fanns, eller på andra platser där jakt är lönsam.

Finns det alldeles för många katter, inom ett begränsat område, så syns i varje fall en del av dem, om man uppehåller sig på området ett flertal timmar.

Jagande katter under förflyttning, syns på åkermark, eller längs diken och vägrenar. Jag stod och såg på en av mina katter medan den passerade över en av mina åkrar senast idag...
Att katter egentligen sällan "irrar" har du alldeles rätt i.

Det var egentligen ett dåligt retoriskt knep jag försökte använda, eftersom jag tycker det blir knepigt att enbart använda anekdotisk bevisning om att två slumpvisa katter omhändertagits på okänt sätt, av okänd anledning i en viss kommun för att bevisa en poäng om något helt annat.
 
Senast ändrad:
Det var egentligen ett dåligt retoriskt knep jag försökte använda, eftersom jag tycker det blir knepigt att enbart använda anekdotisk bevisning om att två slumpvisa katter omhändertagits på okänt sätt, av okänd anledning i en viss kommun för att bevisa en päng om något helt annat.

Du hade sluppit använda det dåliga retoriska knepet om du läst vad jag skrivit eftersom du då vetat hur och varför de omhändertagits.

Du hade också sluppit blanda in kostnader för att hålla djur i genbank om du läst föreningens avelsplaner.
 
Jag anser ju inte att avelsföreningen för Bondkatten har rätt i allt i sin ansats. Den kan behöva förändras en del, inte minst så att gränsdragningsproblematiken mellan vad som är (legitimt) hållande av Bondkatt, och allmänt ett försök att kringgå andra lagar regler inte ska bli för svår.

Jag har absolut inget samröre med organisationen, men jag anser ändå att Bondkatt är en bevarandevärd husdjursras, och att den behöver bevaras enligt "in situ" principer.

Det finns tveksamheter i avelsplanen avseende krav på ID-märkning och registrering, och avseende vaccinering och parasitstatus.

Jag hoppas också att definitionen över var man ska/kan bör hålla fertila bondkatter, ska stramas åt, så att det blir en seriös katthållning, men att katterna hålls fritt utomhus, med en rimligt fåtal av fertila djur i omlopp.

Att avla på och bibehålla Bondkatter, ska naturligtvis inte ske slarvigt och riskera att skapa fler hemlösa katter.

Det är rätt meningslöst att hävda att man håller Bondkatter, om dessa inte hålls på ett aktivt lantbruk. Lantbruk är "in situ" för just Bondkatter.

Och för att inte hamna för nära gränserna, så bör inte Bondkatter hållas "tätortsnära".
 
Jag anser ju inte att avelsföreningen för Bondkatten har rätt i allt i sin ansats. Den kan behöva förändras en del, inte minst så att gränsdragningsproblematiken mellan vad som är (legitimt) hållande av Bondkatt, och allmänt ett försök att kringgå andra lagar regler inte ska bli för svår.

Jag har absolut inget samröre med organisationen, men jag anser ändå att Bondkatt är en bevarandevärd husdjursras, och att den behöver bevaras enligt "in situ" principer.

Det finns tveksamheter i avelsplanen avseende krav på ID-märkning och registrering, och avseende vaccinering och parasitstatus.

Jag hoppas också att definitionen över var man ska/kan bör hålla fertila bondkatter, ska stramas åt, så att det blir en seriös katthållning, men att katterna hålls fritt utomhus, med en rimligt fåtal av fertila djur i omlopp.

Att avla på och bibehålla Bondkatter, ska naturligtvis inte ske slarvigt och riskera att skapa fler hemlösa katter.

Det är rätt meningslöst att hävda att man håller Bondkatter, om dessa inte hålls på ett aktivt lantbruk. Lantbruk är "in situ" för just Bondkatter.

Och för att inte hamna för nära gränserna, så bör inte Bondkatter hållas "tätortsnära".

Då tycker vi inte särskilt olika. Jag ser iofs inga problem med att bondkatter hålls tätortsnära, men då naturligtvis kastrerade. Även kastrerade djur är viktiga för utvärdering avseende temperament, hälsa och jaktegenskaper så det är inga problem att vissa djur aldrig lever på ett sätt som möjliggör att de går i avel.
 
Då tycker vi inte särskilt olika. Jag ser iofs inga problem med att bondkatter hålls tätortsnära, men då naturligtvis kastrerade. Även kastrerade djur är viktiga för utvärdering avseende temperament, hälsa och jaktegenskaper så det är inga problem att vissa djur aldrig lever på ett sätt som möjliggör att de går i avel.
Jag tänker mest på fertila katter, när jag inte "vill" att de ska vara tätortsnära.
 
Även om man inte anser att det finns en regelrätt genbank, så eftersom jag ser registrering, som väldigt viktigt, så kan inte avelsorganisationen få komma undan att pappersarbetet att hålla ett register över gårdar som håller Bondkatter, samt ett individregister över fertila katter.

Vilket inte är samma sak som att hålla koll på stamtavla.
 
Där anser jag som sagt att det finns problem med att ha fertila tamdjur där man inte har kontroll över deras reproduktion, i synnerhet samtidigt som man kallar det avel och, än värre, bevarandearbete.

Men det verkar mest vara där våra åsikter går isär.
Avel som syftar mot ett avelsresultat, annat än friska djur, är det väl inte frågan om här.
 

Jag har hört från flera håll att vill man hålla ner antalet råttor ska man ha Jack Russel terriers och inte katter. Flera som har både ock har sagt till mig att JRT är mycket effektivare mot just råttor.
 
Se då till att lösa problemen med dålig katthållning där den verkligen finns, alltså i större och mindre städer, i förortsområden m.m.

Det finns mycket sällan problem med hemlösa katter i verklig landsbygd/glesbygd.

Där finns många katter som folk säger sig ha hand om men så matar de bara katterna. De åker inte med dem till veterinären vid behov, de kastrerar dem inte och de vaccinerar dem inte. Ursäkten brukar vara att de inte är tama nog. Jag kallar inte det att katterna har ett hem. Ett riktigt hem tar sina katter till veterinären vid behov.
 
Jag har hört från flera håll att vill man hålla ner antalet råttor ska man ha Jack Russel terriers och inte katter. Flera som har både ock har sagt till mig att JRT är mycket effektivare mot just råttor.
Ja det stämmer.
Men det blir en helt annan typ av råttbekämpning.
Jag ser en marknad här för hundförare med JRT att åka runt och tömma byggnader på råttor.
Medan katter sköter den löpande vakten.

Katter klarar ju inte riktigt just råttor om det blir många vuxna djur som har etablerat sig. De fungerar mer som mothåll mot att få in råttor.

Jag har verkligen övervägt att skaffa mig en JRT. De är trevliga och går också att sova med i sängen, precis som katter. Men hittills så har katter + Anticimex klarar av problemen. Utan katter så kommer råttorna tillbaka direkt medan det tar några år mellan varven med katter. Stor skillnad.
 
Om du enbart besöker lantbruksgårdar förstår jag att du tycker att du inte ser några katter, katter är som aktivast på morgonen och kvällen. Så om du är där mitt på dan och bara en kort stund så ser man dem sällan.
Min erfarenhet är att katterna kommer och hälsar när man besöker gårdar. De umgås med de människor som arbetar där och vill gärna ha en kram och litet gos. Att vara vänlig och kelsjuk är en bra egenskap hos en Bondkatt. Det blir så mycket lättare att ta väl hand om dem då.
 
Ja det stämmer.
Men det blir en helt annan typ av råttbekämpning.
Jag ser en marknad här för hundförare med JRT att åka runt och tömma byggnader på råttor.
Medan katter sköter den löpande vakten.

Katter klarar ju inte riktigt just råttor om det blir många vuxna djur som har etablerat sig. De fungerar mer som mothåll mot att få in råttor.

Jag har verkligen övervägt att skaffa mig en JRT. De är trevliga och går också att sova med i sängen, precis som katter. Men hittills så har katter + Anticimex klarar av problemen. Utan katter så kommer råttorna tillbaka direkt medan det tar några år mellan varven med katter. Stor skillnad.

De jag pratat bor på gård på landet och har djur och deras JRT (2-3 st) går lösa på gården som gårdshundar när familjen är ute och jobbar och tar mycket möss och råttor. Så ingen punktinsats utan definitivt kontinuerlig "bekämpning".
 
De jag pratat bor på gård på landet och har djur och deras JRT (2-3 st) går lösa på gården som gårdshundar när familjen är ute och jobbar och tar mycket möss och råttor. Så ingen punktinsats utan definitivt kontinuerlig "bekämpning".
Det skulle definitivt kunna passa just oss bra som komplement till katterna. I dag så har vi en schäfer som sköter hunduppgifterna (främst larma), men en JRT klarar säkert också av det.
 
Och så ser det kanske ut där du bor, jag har sett dig skriva det i trådar tidigare. Men det betyder inte att det ser ut så av resten av landet, någonstans får du försöka acceptera att Sverige är avlångt och att det på andra ställen i landet ser annorlunda ut. De anekdoter du återger speglar inte vad andra i Sverige upplever.

Jag var förra helgen och samlade in 42 katter på bondgård. Denna helgen väntar 18 sjuka katter på bondgård fem mil åt andra hållet. På en gård några mil åt andra hållet finns 37 katter på en annan bondgård som lider. Förra månaden tog vi hand om över 50 katter femton mil åt andra hållet. Det handlar om glesbygd, bondgårdar, kattkolonier, okastrerade katter, kattpest, kattsnuva, missbildningar, hjärnskador, inre skador pga svält, mask etc, blinda, tvåkönade katter. Bönderna här åker inte över 20 mil till närmsta veterinär för att kastrera olämpliga avelsdjur av rasen bondkatt. Varje år har vi långt över 100 sjuka katter från bondgårdar som omhändertas i min glesbygd. Det kryllar av kattkolonier på landet här. Medan det i samhällen varje år rör sig om mindre 10 dumpade eller vilsna katter (och då är de i samhällena ofta kastrerade sedan innan). Så ser verkligheten ut i den glesbygd där jag bor.

Däremot vore det ju trevligt att bevara bondkatten som ras, men då måste det ju ske med en seriös avelsplan och utvalda avelsdjur men det rör det sig ju inte om i det här fallet. Detta är bara en ursäkt för att folk ska slippa lägga pengar på sina katter för kastrering, vaccination, veterinärvård och avlivning.
Igår bad jag vänligt om ytterligare information, bl.a. "var i landet detta är". Och att PM skulle kunna vara ett alternativ, för att inte outa användaren.

Eftersom inget svar dykt upp, som förklarar och förtydligar, så är det mycket svårt att avgöra vad egentligen inlägget handlar om för slags ställen.

Enligt inlägget, så finns det alltså ett flertal ställen, med enormt stora grupper med katter som far illa, inom ett väldigt begränsat område.

Frågorna var: Var i landet är det som detta händer?

En rätt väsentlig fråga i diskussionen, eftersom jag och några till, hävdar att man inte längre ser de stora grupperna med katter som far illa på landet. Katthållningen på landet har förändrats väldigt mycket de senaste 10-20 åren. Idag är kastrerade katter normen, i regel märkta, eftersom det görs samtidigt som kastreringen.

Och har inte Länsstyrelsen någon koll? Aktiva lantbruk kontrolleras relativt ofta. Ju större de är, desto oftare. Ser en kontrollant något annat problem än direkt relaterat till jordbruksverksamheten, t.ex. katter som far illa, så reagerar de vanligtvis, så varför inte i det här fallet?

Är det här verkligen aktiva lantbruk? Eller är det en samling gårdsbyggnader där det inte bedrivs någon verksamhet?

Bor det några människor på platsen?

Finns det förelägganden (LST) avseende djurhållning?

På vems/vilkas initiativ sker insamlandet av katter? Kan naturligtvis besvaras så att säga anonymt, t.ex. som "kommunen" utan att berätta vilken kommun.

Är det här "på landet", eller utanför tätort?

Hur kan man veta så exakt hur många katter som finns på respektive plats, även innan de har samlats in?

Vilken typ av organisation är det som står för insamlandet av katterna?

Jag ser alltså fram emot lite svar.

För att kunna bidra till att göra något bättre, så kan det vara bra att förstå var, varför och hur problem uppstår.
 
Jag har hört från flera håll att vill man hålla ner antalet råttor ska man ha Jack Russel terriers och inte katter. Flera som har både ock har sagt till mig att JRT är mycket effektivare mot just råttor.
Så bra, låt små ettriga terriers gå lösa gårdarna då!

Det är väl endast en lösning för ett fåtal, att ha lösa hundar året runt?
 
De jag pratat bor på gård på landet och har djur och deras JRT (2-3 st) går lösa på gården som gårdshundar när familjen är ute och jobbar och tar mycket möss och råttor. Så ingen punktinsats utan definitivt kontinuerlig "bekämpning".
Jag tror inte att råttor är det stora problemet på många gårdar, utan möss och sork.
 
Katter far illa överallt i landet. Jag har tagit hand om otaliga katter genom åren. Kostat på kastrering vetrinärbesök mm. Katter som får föröka sig fritt på bondgårdar utan annan mat än mjölk.dessa unghanar blir sedan vandrare när alfa hannen kör bort dom. Livslängd kanske 1 beroende på vintern. Vildkatter på soptippar. I år har man skjutit 2 katter i närområdet. 1 har fångats i fälla och lämnats till ägaren. En kattunge räddade en kompis då den var utslängd från en bil ett par veckor gammal. Den hade magen full med gräs. Jag förstår inte hela grejen med detta. Om man sympatiserar med detta så bör man ha jobbat som volontär minst ett halvår på katthem samt vara stödhem till upphittade katter. Det enda som hjälper är att höja kattens status. Det vimlar av oönskade katter. Har man hjärta och älskar katter så ska man nog focusera på dessa stackars djur. Dom är varken barnleksaker eller ormföda.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp