Bukefalos 28 år!

Stoppa avelsplanen för Svensk bondkatt!

Det vore intressant att höra, om det du säger stämmer, varför du inte anmält detta till Länsstyrelsen?

Eller kanske själv pratat med den som bor på platsen, där alla katterna finns?

Jag förstår att du inte vill berätta exakt var det här är, och hur länge det fått fortgå, men jag har faktiskt "bott på landet" väldigt länge, i närmare 60 år, på flera olika ställen, iofs med "pauser" i storstad eller förort till storstad, och aldrig stött på det du beskriver.

Har man inte "ordning på katterna", så har man antagligen inte ordning på annan djurhållning heller.

Varför har du inte anmält till LST, eller gått ihop med grannarna för att lösa kattproblemet?

Att extrapolera hur det ser ut i hela Sverige, ur ett enda anekdotiskt fall, är rätt häftigt.

Med vilken faktabakgrund, hävdar du att hemlösa katter på katthem, har ursprung "från bönder på landet"?
Kom med lite källor tack!
Svårt att anmäla, det är inte olagligt att ha omärkta katter, och jag vet inte vilka katter som hör hemma vart.
Vet att 1 granne har 3 katter, 2 grannar har inga katter, 1 granne matar "några" katter i sin lada (vet ej vilka eller hur många) och 1 granne fick kommentar av en annan som varit på gården "det var katter ÖVERALLT, var man än tittade var det katter", den grannen har blivit erbjuden hjälp av ett katthem men tackande nej.

Så jag vet inte vilka katter som har hem och vilka katter som är hemlösa, och eftersom det inte är märkningskrav kan inte LST heller avgöra det.
Så länge katterna ser välskötta ut låter jag det vara, om jag ser någon skadad/mager/sjuk katt kommer jag låna fälla och fånga in katten.

För mig gör dessa katter nytta, dem jagar möss, råttor och sorkar på våran mark och i våran lada. Mina egna katter är innekatter, så det är skönt att grannens katter håller ner antalet skadedjur.
Därför förstår jag problemet om bondkatter skulle utrotas, men samtidigt ser jag inte bristen och behovet att avla på bondkatter i dagsläget.

Dem 2 grannarna som har "några" katter och extremt många katter odlar bara och har inga lantbruksdjur.

Och det var samma när jag gick på naturbruksgymnasiet, där hade dem 3 egna katter i ladugården, och ca 20 halv vildkatter som hängde i byggnaderna.
Och i dem 3 olika stall jag stått i har man sett många katter röra sig på landet. Och även blivit erbjuden kattungar från kullarna som födds på gårdar/i stall.

Fakta/källa att katterna på katthem inte är raskatter?
Du säger det själv, alla du känner har kastrerade innekatter, dessa katter kan inte bidra till att det födds kattungar utomhus som blir förvildade. Dessa stora problemet med hemlösa katter i Sverige kommer ifrån dessa okastrerade katter som springer runt och parar sig hej vilt utan kontroll.
 
Djurens vänner är inte en tillförlitligt källa när det gäller något som helst vad avser djurhållning tyvärr.

Man godtar brottsliga handlingar som intrång på gårdar, tar inte avstånd på ett tydligt sett mot hot och inbrott hos djurhållare, publicerar på olika sätt manipulerat (bild-)material för att ställa även goda djurhållare i dålig dager.

Det yttersta målet för organisationer som Djurens rätt (m.fl), är att all djurhållning ska upphöra.

Du menar att de skulle ljuga om var just de här katterna hämtades(en alltså tack vare att folk ringde dem) men inte när det gäller katter som de t ex hämtat i koloniområden eller i tätorter? Vad tror du om en katt de skriver att de hämtat i Dafgårds lokaler?

Varför i hela fridens namn skulle de ljuga om vilken plats de hämtat en katt? Det kan inte helt enkelt vara så att du har fel i att det inte finns hemlösa katter på landsbygden?

Djurens Vänner och Djurens Rätt är f ö två helt olika föreningar.
 
Svårt att anmäla, det är inte olagligt att ha omärkta katter, och jag vet inte vilka katter som hör hemma vart.
Vet att 1 granne har 3 katter, 2 grannar har inga katter, 1 granne matar "några" katter i sin lada (vet ej vilka eller hur många) och 1 granne fick kommentar av en annan som varit på gården "det var katter ÖVERALLT, var man än tittade var det katter", den grannen har blivit erbjuden hjälp av ett katthem men tackande nej.

Så jag vet inte vilka katter som har hem och vilka katter som är hemlösa, och eftersom det inte är märkningskrav kan inte LST heller avgöra det.
Så länge katterna ser välskötta ut låter jag det vara, om jag ser någon skadad/mager/sjuk katt kommer jag låna fälla och fånga in katten.

För mig gör dessa katter nytta, dem jagar möss, råttor och sorkar på våran mark och i våran lada. Mina egna katter är innekatter, så det är skönt att grannens katter håller ner antalet skadedjur.
Därför förstår jag problemet om bondkatter skulle utrotas, men samtidigt ser jag inte bristen och behovet att avla på bondkatter i dagsläget.

Dem 2 grannarna som har "några" katter och extremt många katter odlar bara och har inga lantbruksdjur.

Och det var samma när jag gick på naturbruksgymnasiet, där hade dem 3 egna katter i ladugården, och ca 20 halv vildkatter som hängde i byggnaderna.
Och i dem 3 olika stall jag stått i har man sett många katter röra sig på landet. Och även blivit erbjuden kattungar från kullarna som födds på gårdar/i stall.

Fakta/källa att katterna på katthem inte är raskatter?
Du säger det själv, alla du känner har kastrerade innekatter, dessa katter kan inte bidra till att det födds kattungar utomhus som blir förvildade. Dessa stora problemet med hemlösa katter i Sverige kommer ifrån dessa okastrerade katter som springer runt och parar sig hej vilt utan kontroll.
Jag har inte sagt att alla jag känner har innekatter, eller ens att alla jag känner enbart har kastrerade katter.

Alla som bor i min närhet här på landet, har numera huvudsakligen kastrerade katter enbart. Två av mina bekanta i närområdet har enstaka fertila katter, eftersom de vill ha kattungar. Samtliga katter är katter som som bor inne i bostadshuset utom några enstaka där man anordnat ett särskilt, frostfritt utrymme för katter.

Det är mycket svårt att få tag på Bondkattungar i området. Det kanske föds 6-8 kattungar/år inom 4-5 mils omkrets, som skulle kunna platsa som Bondkatter.

Om det finns folk som har Skogkatter, Birmor, eller andra raskatter som innekatter för avel, är inte intressant i sammanhanget.

På 1970-talet, så var det betydligt "sämre ordning" på katterna, men det är inte intressant, eftersom "avelsplanen för Bondkatter" berör nuläget, och inte hur det var då.
 
Inte är då de katterna hemma hos mig i alla fall.
Om de hade varit det så hade jag ju haft de katter som jag behöver.
Som det nu är så finns det innekatter och sjuka katter på katthemmen och det hjälper inte mig.

Jag behöver friska katter som kan vara ute och jaga.
De får också sova i min säng och har fri tillgång på mat och vatten både ute och inne. De är värdefulla och sköts om väl.
Men de måste klara av sitt jobb.

Fast katterna på katthemmen utgör inte alla hemlösa katter. Det finns de som inte blivit omhändertagna och det finns TNR-kolonier.
 
Men då så kan de ju börja med att skänka katter till de gårdar som behöver råttjägare.

En ideell förening som lagt ut massor av pengar på att ta hand om katter från bondgårdar ska skänka katterna till andra bondgårdar? Du tycker inte det låter bakvänt? Varför kan inte seriösa bönder betala för en katt? Stödja verksamheten som städar upp efter deras oseriösa kollegor?
 
Du menar att de skulle ljuga om var just de här katterna hämtades(en alltså tack vare att folk ringde dem) men inte när det gäller katter som de t ex hämtat i koloniområden eller i tätorter? Vad tror du om en katt de skriver att de hämtat i Dafgårds lokaler?

Varför i hela fridens namn skulle de ljuga om vilken plats de hämtat en katt? Det kan inte helt enkelt vara så att du har fel i att det inte finns hemlösa katter på landsbygden?

Djurens Vänner och Djurens Rätt är f ö två helt olika föreningar.
Menar du att Dafgårds matfabrik ligger på landet?

Jag vet inte exakt var den ligger, men har väldigt svårt att tro att den ligger "långt från all ära och redlighet", alltså på landet, till skillnad från "på landsorten".

Efter googling så ser jag att lokalerna ligger i en "tätort på landet", alltså inte på landet.

Ja, katthemsorganisationer anser jag vara en blandad skara, där det ibland ljugs friskt, för att kunna tillskansa sig bidrag och donationer.
 
Fast katterna på katthemmen utgör inte alla hemlösa katter. Det finns de som inte blivit omhändertagna och det finns TNR-kolonier.
Här finns i varje fall inga fler katter än våra egna.
Och vi har haft svårt att få tag på katter när vi har behövt.
Vi hoppas nu på att honan som vi fick skall kläcka.
 
Menar du att Dafgårds matfabrik ligger på landet?

Jag vet inte exakt var den ligger, men har väldigt svårt att tro att den ligger "långt från all ära och redlighet", alltså på landet, till skillnad från "på landsorten".

Efter googling så ser jag att lokalerna ligger i en "tätort på landet", alltså inte på landet.

Ja, katthemsorganisationer anser jag vara en blandad skara, där det ibland ljugs friskt, för att kunna tillskansa sig bidrag och donationer.

Nej, jag menar inte att koloniområden eller tätorter ligger på landet heller. Jag frågade bara om du trodde att de ljög. Men du menar alltså bara att de ljuger just när de skrivit att de hittat katter på landsbygden?

Djurens Vänner är inte enbart en katthemsorganisation och det är definitivt inte i närheten av samma sak som Djurens Rätt. DV har verkligen inte som mål att all djurhållning ska upphöra, inte ens att uppfödning av slaktdjur eller jakt ska upphöra.
 
50 bondkatter på katthem i Dalarna...

https://www.siljannewsnorr.se/orsas...av-den-sa-kallade-utrotningshotade-bondkatten

Men det går säkert att bortförklara med att de inte alls är omhändertagna från en bondgård eller med att det bara ett olyckligt undantagsfall.
Det där var så dåligt, så att det är inte sant!

Om man nu verkar i som katthemsorganisation i en delmängd av Siljansområdet, och inte förstår skillnaden mellan "blandraskatter" = huskatter och Bondkatter, utan anser att alla hemlösa katter är "Bondkatter", så kanske man skulle kunna behöva lite hjälp med att förstå skillnaden.

Att plocka upp hemlösa katter i Mora (stad/tätort) är inte att samla in "Bondkatter".

Det får min tro på "Katthemsorganisationer" som företeelse, att sjunka ännu lägre.
 
Du tycker inte det låter bakvänt? Varför kan inte seriösa bönder betala för en katt? Stödja verksamheten som städar upp efter deras oseriösa kollegor?
Självklart så betalar man ju för en bra katt.
Men problemet är ju kraven på hur katten skall hållas.
Krav som inte fungerar på en gård.
 
En ideell förening som lagt ut massor av pengar på att ta hand om katter från bondgårdar ska skänka katterna till andra bondgårdar? Du tycker inte det låter bakvänt? Varför kan inte seriösa bönder betala för en katt? Stödja verksamheten som städar upp efter deras oseriösa kollegor?
Var snäll visa med källhänvisningar att en majoritet av de katter som finns katthem, har ett ursprung från bondgårdar tack!
 
Självklart så betalar man ju för en bra katt.
Men problemet är ju kraven på hur katten skall hållas.
Krav som inte fungerar på en gård.

Men då kanske den här bondkattsföreningen ska öppna egen katthemsverksamhet där de kan ta hand om hemlösa katter de anser vara bondkatter och så kan de ge bort de katterna till bönder.

Och alla katthem har f ö inte samma krav.
 
Det där var så dåligt, så att det är inte sant!

Om man nu verkar i som katthemsorganisation i en delmängd av Siljansområdet, och inte förstår skillnaden mellan "blandraskatter" = huskatter och Bondkatter, utan anser att alla hemlösa katter är "Bondkatter", så kanske man skulle kunna behöva lite hjälp med att förstå skillnaden.

Att plocka upp hemlösa katter i Mora (stad/tätort) är inte att samla in "Bondkatter".

Det får min tro på "Katthemsorganisationer" som företeelse, att sjunka ännu lägre.

Har du läst artikeln? Var framgår det att de inte förstått hur bondkattsföreningen definierar bondkatt? Var står det att alla deras katter kommer från tätort? Det finns gott om glesbygd i Dalarna. Inte lika gott om katthem så det geografiska området de täcker är ju lite större än bara Mora och Orsa.
 
Nej, jag menar inte att koloniområden eller tätorter ligger på landet heller. Jag frågade bara om du trodde att de ljög. Men du menar alltså bara att de ljuger just när de skrivit att de hittat katter på landsbygden?

Djurens Vänner är inte enbart en katthemsorganisation och det är definitivt inte i närheten av samma sak som Djurens Rätt. DV har verkligen inte som mål att all djurhållning ska upphöra, inte ens att uppfödning av slaktdjur eller jakt ska upphöra.
Eftersom "Dafgårds lokaler" ligger i tätorten Källby, så kan inte katter som plockats upp i sagda tätort komma från "landet".

En del stadsbor tycks tro0 att de befinner sig på landet, så snart de lämnat staden. Riktigt så enkelt är det inte.

Det var svagt av mig att blanda ihop Djurens Vänner, med Djurens Rätt. Ber om ursäkt för det.

Men mitt förtroende för katthemsorganisationer i största allmänhet är trots allt tyvärr lågt. I synnerhet de som jobbar med "no-kill", eller som tangerar det tänkesättet.
 
Om man tror att det inte alls finns hemlösa eller lösspringande katter på landet rekommenderar jag en titt på sidan vilse.nu . Där finns det mängder av exempel på katter som dykt upp och bosatt sig i lagårdar och stall.

(Och förstås mängder av hemlösa stadskatter också, men det är det nog ingen som förnekar)
 
Har du läst artikeln? Var framgår det att de inte förstått hur bondkattsföreningen definierar bondkatt? Var står det att alla deras katter kommer från tätort? Det finns gott om glesbygd i Dalarna. Inte lika gott om katthem så det geografiska området de täcker är ju lite större än bara Mora och Orsa.
Lite svepande och allmänt så hävdar man att det finns ett femtiotal Bondkatter hos föreningen.

Eftersom Bondkatter är relativt sällsynta, och bara finns på landet (alltså riktiga landet, inte i utkanten av ett villaområde i Mora), så borde en vederhäftig artikel ha beskrivit något om var alla de där Bondkatterna kommer ifrån.

Man nämner i artikeln några tätorter, inte ett skvatt om hur man ränner runt på aktiva lantbruk med djurhållning, för att samla in förvildade katter.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp