Stoppa avelsplanen för Svensk bondkatt!

Hur vet du att många Bondkatter (där sådana verkligen finns) är inavlade?
Har du sett en undersökning på det?

Det första problemet som brukar uppstå vid inavel, är sjunkande fertilitet. Missbildningar kan bero på så mycket annat än just inavel.

Att ha en trång genetisk bas (inavel) brukar tyvärr vara det som drabbar hotade husdjursraser innan raserna tas om hand i bevarandeavelsprojekt.

Det är snarare regel än undantag, att den lilla rest av djur som man utgår från, består av en handfull djur.

Principen man jobbar med för att sprida genetisk mångfald brukar i de här sammanhangen kallas för utavel.

Rödkullan (en svensk koras) hade under 10 levande kor, när jag jobbade med den rasen på 1970-talet.

De flesta hönsraser som tagits om hand, har sitt ursprung från en enda hönsgård, med ett lågt antal höns i.

Fårrasen jag har idag, hade fyra-fem djur levande tackor på en gård, och ytterligare några stycken på annan gård, och de baggar som fanns, var mycket nära släkt, när den "hittades" på sent 1990-tal. Man kombinerade så gott det gick, med bagge från ena gården, till tackorna på den andra, och tog dessutom in bagge från en annan mycket närbesläktad ras...
Och så har man hållit på över tjugo år nu, men numera har man dataprogram till hjälp för att matcha baggar med tackor, och se till att "allt blod" tas tillvara.

I många fall så jobbar man med gruppbetäckningar. Dels för att säkerställa att alla hondjur verkligen blir dräktiga/lägger ägg, men också för att se till att använda så djur i avel som möjligt. I början brukar det handla om att skapa så mycket avkomma som möjligt, och i stort sett alla djur får gå i avel.
Så "fader okänd" är helt OK inom bevarande avel, bara det är "någon av x antal möjliga fäder, som vi vet var av rätt ras".
Gruppbetäckning är det gängse för höns, ankor, gäss, och vissa fårraser.
För nöt använder man semin för att på ett ordnat sätt kunna använda flera fäder till en grupp kor. Istället för att ha en levande tjur till fyra kor, så kan varje ko på så sätt få varsin kalv med olika fäder.

Bevarandeavel är liksom lite motsatsen till "vanlig" avel, i stället för att selektera vissa egenskaper, så vill man skapa så många genetiska kombinationer som möjligt, utan att bry sig om några särskilda egenskaper.

När så anlagen får en möjlighet att "rekombinera" på alla möjliga sätt under ett antal generationer, så är det inte ovanligt, t.ex. att en färg, som varit försvunnen i rasen, men känd från historisk dokumentation, dyker upp igen, om den bars av recessiva gener, som behövde "hitta varandra" igen.

Sedan när man nått över ett kritiskt antal djur, som dessutom är tillräckligt geografiskt utspridda, så att rasen inte riskerar att dö ut p.g.a. av någon enskild händelse eller av ett sjukdomsutbrott, så brukar man jobba mer på det sättet som t.ex. jobbar med Gotlandsruss idag.
Man försöker hålla något slags rasvis kvalitet, samtidigt som man vill ha så många djur i avel som möjligt, för att inte tappa genetiskt material.

Fader okänd är acceptabelt om man faktiskt är någorlunda säker på att fadern är av samma ras annars är det helt meningslöst om bevarandet av bondkatter innebär att parningar sker mellan blandrasfäder och bondkattshonor. Att kattungar i samma kull dessutom kan ha olika genetiska fäder innebär att man måste vara extra noga med att se till att en/rätt hankatt är far till hela kullen, eg, varje unge måste gentestas individuellt. Även när djuren går fritt som idag på Lojsta Hed så är uppfödarna noga med att det är en hingst som går där varje år för att säkerställa det genetiska materialet och veta vem hingsten är. Man kan inte jämföra en avel som började med ett tiotal djur och de tiotusentals bondkatter som finns i Sverige idag. Var det bara ett 20-30 djur kvar av bondkattsrasen kan jag se hur metoden möjligtvis skulle behövas. Min ras, burmor, är tyvärr mycket inavlade av olika skäl, det sker därför utparningar tex thailändska gatukatter har importerats till Sverige för att vidga det genetiska materialet. Far okänd. Men, den okända fadern paras under kontrollerade former med honkatter, man ser till att han inte får för många avkommor och att honkatterna genetiskt är så långt ifrån varandra man kan.

Idag tvivlar jag på att det finns en genetiskt 'ren' bondkatt. Isof för att kunna rasbestämma den är det extra viktigt med ett avelsregister och att aveln sker under kontrollerade former, vilket är omöjligt så länge man har okänd fader som kan vara i princip vad som helst.

Jag har svårt att se skillnaden mellan huskatt och bondkatt för att vara ärlig, eftersom det mest verkar vara att en bor på landet och en i staden/villområden. Av samma kull så köps några av stadsmänniskor och andra bor kvar på landet. Genetiskt är de därför identiska. Husisar finns det gott om så att 'bondkatten' är utrotningshotad är en sanning med extremt stark modifikation.
 
Jag håller inte med om att bondkatten är utrotningshotad. Det är väl det. Därför anser jag att man utan problem kan börja en kontrollerad, dokumenterad och ansvarsfull avel utan att Jordbruksverket är inblandade i nån avelsplan. Ska man ändå DNA-testa alla foundations, så kan man ju börja med att hjälpa till att ta hand om hemlösa katter. Nu framåt sommaren kommer det svämma över av mammor som ska föda/fött sina små ute i det vilda. Där kan man ta in hela familjen, DNA-testa och sen behålla/sälja ungarna. De ungar som inte säljs till seriösa gårdar, kan säljas kastrerade för att hindra avel på dessa. Skulle det, mot förmodan, visa sig att de hemlösa har raskatt i sig, har man ändå gjort en god gärning och kan sälja alla kastrerade. Och då kan man dra igång en bevarandeplan.
Du håller inte med om att Bondkatten är hotad?

Har du sett eller gjort en utredning som underbygger det påståendet?

Kan du lämna en källa på det?

Hemlösa katter är ett problem. Bara för att det problemet existerar, så ska väl inte all annan katthållning stoppas.
 
Du håller inte med om att Bondkatten är hotad?

Har du sett eller gjort en utredning som underbygger det påståendet?

Kan du lämna en källa på det?

Hemlösa katter är ett problem. Bara för att det problemet existerar, så ska väl inte all annan katthållning stoppas.
Problemet är väl attt det inte finns någon vedertagen studie som säger att den Är hotad heller. Jag tvivlar också.
 
Jag har upprepade gånger i den här tråden efterfrågat källor avseende utredningar och forskningsrapporter avseende hemlösa katters antal, utbredning och hur problemet ser ut strukturellt sett.

Inget svar. Men jag ser fram emot länkar till de utredningar som gjorts (inte till citat från hemsidor, utan till utredningarna)

Statistik om insatser för att omhänderta hemlösa katter verkar heller ingen kunna ge någon bakgrund till.

Det finns trots allt, ett par utredningar, som visar på existensen av Bondkatter, som en ras (åtminstone före år 2010), varav en forskningsrapport länkats i tråden tidigare.
 
Jag har upprepade gånger i den här tråden efterfrågat källor avseende utredningar och forskningsrapporter avseende hemlösa katters antal, utbredning och hur problemet ser ut strukturellt sett.

Inget svar. Men jag ser fram emot länkar till de utredningar som gjorts (inte till citat från hemsidor, utan till utredningarna)

Statistik om insatser för att omhänderta hemlösa katter verkar heller ingen kunna ge någon bakgrund till.

Det finns trots allt, ett par utredningar, som visar på existensen av Bondkatter, som en ras (åtminstone före år 2010), varav en forskningsrapport länkats i tråden tidigare.

Åja, du har hittills inte kunnat påvisa nån källa utöver egna åsikter som styrker att den är hotad heller? Länken har jag missat.
 
Senast ändrad:
Du håller inte med om att Bondkatten är hotad?

Har du sett eller gjort en utredning som underbygger det påståendet?

Kan du lämna en källa på det?

Hemlösa katter är ett problem. Bara för att det problemet existerar, så ska väl inte all annan katthållning stoppas.

Vad är skillnaden mellan en hemlös katt och en bondkatt rent genetiskt? För hemlösa katter finns det extremt gott om.
 
Jag har upprepade gånger i den här tråden efterfrågat källor avseende utredningar och forskningsrapporter avseende hemlösa katters antal, utbredning och hur problemet ser ut strukturellt sett.

Inget svar. Men jag ser fram emot länkar till de utredningar som gjorts (inte till citat från hemsidor, utan till utredningarna)

Statistik om insatser för att omhänderta hemlösa katter verkar heller ingen kunna ge någon bakgrund till.

Det finns trots allt, ett par utredningar, som visar på existensen av Bondkatter, som en ras (åtminstone före år 2010), varav en forskningsrapport länkats i tråden tidigare.

Vad spelar det för roll hur många hemlösa katter det finns? Ens en är för mycket.
Jag tror ingen har studerat problemet i Sverige. Det finns en studie från 2012 om problem med hemlösa katter i Göteborg. Men visst, statistiken i studien kommer från katthem. Det är trots allt katthemmen som jobbar med de hemlösa och har bäst insyn så jag förstår inte varför det är ett problem.

Ingen vet exakt hur många katter det finns i Sverige. De registreras ju inte som lantbruksdjuren gör. Att då kunna hosta fram exakta siffror på hur många katter som inte har ett hem, tycker du själv att det låter realistiskt?

Länka gärna till de där studierna igen, de som visar att bondkatten är utrotningshotad. Jag hittar inte heller länken i tråden.
 
Hemlösa katter i Göteborg med omnejd
Anna Jönsson
Skara 2012
Etologi- och djurskyddsprogrammet

DJURHEMMENS VERKSAMHET I SVERIGE: MED FOKUS PÅ KATTER
Maria Andersson, Jenny Loberg och Per Eriksson Inst för husdjurens miljö och hälsa
Sveriges Lantbruksuniversitet
Slutrapport till Djurskyddsmyndigheten 2007

Två studier från SLU om hemlösa katter
 
Vad spelar det för roll hur många hemlösa katter det finns? Ens en är för mycket.
Jag tror ingen har studerat problemet i Sverige. Det finns en studie från 2012 om problem med hemlösa katter i Göteborg. Men visst, statistiken i studien kommer från katthem. Det är trots allt katthemmen som jobbar med de hemlösa och har bäst insyn så jag förstår inte varför det är ett problem.

Ingen vet exakt hur många katter det finns i Sverige. De registreras ju inte som lantbruksdjuren gör. Att då kunna hosta fram exakta siffror på hur många katter som inte har ett hem, tycker du själv att det låter realistiskt?

Länka gärna till de där studierna igen, de som visar att bondkatten är utrotningshotad. Jag hittar inte heller länken i tråden.

Ah, inte bara jag som letat.
 
Jag hittar inte heller länken i tråden trots att jag vet att jag såg den när den postades. Hittar däremot detta: https://djur.jordbruksverket.se/dow...b32978000308/1370040786174/rapport+070511.pdf

"8.14 Katter Sverige har inte tidigare åtagit sig bevarandeansvar för några katter. Jordbruksverket har utvärderat två inhemska eller av svensk avel avsevärt påverkade raser i detta regeringsuppdrag, europé och huskatt. Båda har bedömts att omfattas av svenskt bevarandeansvar, men vad huskatten beträffar är det de eventuella äldre stammarna av lantraskatter som hållits fria från inkorsning av andra raser som är intressanta ur bevarandesynpunkt. Europén är ett domesticerat nyttodjur som numera hålls som sällskapsdjur. Rasens representation i Sverige är stor jämfört med världen i övrigt och rasen har långa anor i landet. Rasen uppfyller samtliga fyra kriterier för att Sverige ska åta sig bevarandeansvar för rasen. Rasen kan fortsättningsvis bevaras som en standardiserad ras, men det är mycket angeläget att ha en så bred genetisk variation som möjligt så att inte intressanta linjer går förlorade. Hotklassificeringen av rasen är hotad-bevarad, enligt FAO: s kriterier. Huskatten är ett domesticerat nyttodjur som hålls som husdjur. I vilken mån de svenska huskatterna skiljer sig från övriga världens huskatter är oklart, men avelsutbytet med andra länder än Norge borde av geografiska skäl vara begränsat. Genom att huskatten och europén har gemensam historia faller det sig naturligt att Sverige även har bevarandeansvar för oförädlade huskatter. Representanter för Jordbruksverkets referensgrupp för husdjursgenetiska resurser har föreslagit att Jordbruksverket bör låta inventera Sverige på jakt efter lantraskatter, men Jordbruksverket föreslår i dagsläget inte att det bör ske en inventering, utan väljer att hålla frågan öppen"


Här talas inte om någon bondkatt dock, utan bara vanlig huskatt, och det är europén som anses hotad-bevarad. Inte huskatten.
 
Att europén är klassad som hotad är inte konstigt. Enligt SVERAK föddes det 22 registrerade européungar 2020 och den avlas ffa i Sverige olikt andra raskatter. Antalet européuppfödare är också litet.

https://www.sverak.se/om-sverak/siffror-statistik/

Att man utavlar med hus/bondkatter som delar européns genetiska arv är därför inte konstigt, men det sker under ordnade former där man vet vad man får in, vilka han och honkatterna är även om härstamningen är okänd och att de genetiskt passar in i avels och bevarandearbetet.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Att europén är klassad som hotad är inte konstigt. Enligt SVERAK föddes det 22 registrerade européungar 2020 och den avlas ffa i Sverige olikt andra raskatter. Antalet européuppfödare är också litet.

https://www.sverak.se/om-sverak/siffror-statistik/

Att man utavlar med hus/bondkatter som delar européns genetiska arv är därför inte konstigt, men det sker under ordnade former där man vet vad man får in, vilka han och honkatterna är även om härstamningen är okänd och att de genetiskt passar in i avels och bevarandearbetet.
SVERAK/FIFe har iofs stängt möjligheten att mönstra in huskatter som européer (fråga mig inte varför) så där sker ingen utspel men det sker inom WCF. Det är väldigt roligt att vara med och se huskatter mönstras in som européer, de får fantastiska hurrarop.
 
Hemlösa katter i Göteborg med omnejd
Anna Jönsson
Skara 2012
Etologi- och djurskyddsprogrammet

DJURHEMMENS VERKSAMHET I SVERIGE: MED FOKUS PÅ KATTER
Maria Andersson, Jenny Loberg och Per Eriksson Inst för husdjurens miljö och hälsa
Sveriges Lantbruksuniversitet
Slutrapport till Djurskyddsmyndigheten 2007

Två studier från SLU om hemlösa katter
Jag har nu läst dessa två dokument.

Det första dokumentet, (ex.job) har huvudfokus, på HUR man ska hantera hemlösa katter/katter som lämnas till katthem, och ett långt resonemang om TNR är möjligt att tillämpa, och om det är etiskt att avliva hemlösa katter. Huvuddelen av studien är gjord som en litteraturstudie.

Svaren på de enkäter som sändes ut till katthem i Göteborgsområdet redovisas inte alls, annat än som påståenden lite här och där i löptexten.
En siffra på 10.000 hemlösa katter i Göteborgsområdet, nämns, men det finns ingen bakgrund till hur siffran kommit till, eller någon strukturell information runt de hemlösa katter. Gissningsvis så kommer siffran 10.000 hemlösa katter från de katthem man skickat enkäter till, men det går inte att utläsa.
Det nämns också att skulle finnas 100.000 hemlösa katter i Sverige, men inte heller där finns det någon som referens till varifrån den siffran skulle komma.

Vidare så nämns att katthem är privata, och beroende av donationer och sponsring.

Dokument två, behandlar huvudsakligen vilken verksamhet som katthem bedriver, hur de finansieras och för en del intressanta resonemang om anledningar till att katter "hamnar på katthem".
Det absolut vanligaste skälet är hemlöshet, det näst vanligaste skälet är "allergi". Det finns fler skäl.

Det görs en genomgång av olika sorters hemlöshet (upphittad omärkt tam katt, katt var ägare avlidit, infångade ferala katter m.m.)
Man kommer också fram till att knappt 90 % av katterna får nya hem, och endast ett fåtal katter avlivas.

I den studien, så "uppskattar man antalet hemlösa katter i Sverige till ca 40.000", men utan att redovisa någon bakgrund till hur den uppskattningen tillkommit.

Tyvärr så kommer vi inte så värst mycket närmare svaren på mina frågar om vare sig hur många hemlösa katter det finns i Sverige, och hur det ser ut strukturellt med hemlösa katter, övergivna katter, kattkolonier m.m.

Manimalis rapporten för 2009 och 2005 är intressanta:

Antalet katter 2009 (källa SCB)
1 256 000 katter
16,8 procent av de svenska hushållen har katt
Antalet katter per hushåll med katt 1,73

Fördelning mellan olika regioner i Sverige
Hallands, Västra Götalands län 248 610
Uppsala, Södermanlands, Östergötlands,
Örebro och Västmanlands län
230 130
Blekinge, Skåne 215 724
Stockholms län 198 632
Jönköping, Kronobergs, Kalmar och Gotlands län 142 086
Värmlands, Dalarnas Gävleborgs län 124 983
Västerbottens, Norrbottens län 50 857
Västernorrland, Jämtlands län 44 658

2005, med delvis med gamla länsindelningen, så syns vissa strukturer tydligare:

Västra Götalands län 292 800
Stockholms län 249 600
Skåne län 177 600
Östergötlands län 73 600
Jönköpings län 65 600
Dalarnas län 60 800
Södermanlands län 59 200
Kalmar län 56 000
Uppsala län 54 400
Kronobergs län 54 400
Örebro län 54 400
Västerbottens län 52 800
Värmlands län 51 200
Västmanlands län 49 600
Västernorrlands län 49 600
Hallands län 41 600
Jämtlands län 36 800
Gävleborgs län 33 600
Blekinge län 32 000
Gotlands län 30 400
Norrbottens län 25 600

Så tyvärr har jag bara blivit lite klokare vad avser hur många hemlösa katter det finns i Sverige.
 
Senast ändrad:
Jag har nu läst dessa två dokument.

Det första dokumentet, (ex.job) har huvudfokus, på HUR man ska hantera hemlösa katter/katter som lämnas till katthem, och ett långt resonemang om TNR är möjligt att tillämpa, och om det är etiskt att avliva hemlösa katter. Huvuddelen av studien är gjord som en litteraturstudie.

Svaren på de enkäter som sändes ut till katthem i Göteborgsområdet redovisas inte alls, annat än som påståenden lite här och där i löptexten.
En siffra på 10.000 hemlösa katter i Göteborgsområdet, nämns, men det finns ingen bakgrund till hur siffran kommit till, eller någon strukturell information runt de hemlösa katter. Gissningsvis så kommer siffran 10.000 hemlösa katter från de katthem man skickat enkäter till, men det går inte att utläsa.
Det nämns också att skulle finnas 100.000 hemlösa katter i Sverige, men inte heller där finns det någon som referens till varifrån den siffran skulle komma.

Vidare så nämns att katthem är privata, och beroende av donationer och sponsring.

Dokument två, behandlar huvudsakligen vilken verksamhet som katthem bedriver, hur de finansieras och för en del intressanta resonemang om anledningar till att katter "hamnar på katthem".
Det absolut vanligaste skälet är hemlöshet, det näst vanligaste skälet är "allergi". Det finns fler skäl.

Det görs en genomgång av olika sorters hemlöshet (upphittad omärkt tam katt, katt var ägare avlidit, infångade ferala katter m.m.)
Man kommer också fram till att knappt 90 % av katterna får nya hem, och endast ett fåtal katter avlivas.

I den studien, så "uppskattar man antalet hemlösa katter i Sverige till ca 40.000", men utan att redovisa någon bakgrund till hur den uppskattningen tillkommit.

Tyvärr så kommer vi inte så värst mycket närmare svaren på mina frågar om vare sig hur många hemlösa katter det finns i Sverige, och hur det ser ut strukturellt med hemlösa katter, övergivna katter, kattkolonier m.m.

Manimalis rapporten för 2009 och 2005 är intressanta:

Antalet katter 2009 (källa SCB)
1 256 000 katter
16,8 procent av de svenska hushållen har katt
Antalet katter per hushåll med katt 1,73

Fördelning mellan olika regioner i Sverige
Hallands, Västra Götalands län 248 610
Uppsala, Södermanlands, Östergötlands,
Örebro och Västmanlands län
230 130
Blekinge, Skåne 215 724
Stockholms län 198 632
Jönköping, Kronobergs, Kalmar och Gotlands län 142 086
Värmlands, Dalarnas Gävleborgs län 124 983
Västerbottens, Norrbottens län 50 857
Västernorrland, Jämtlands län 44 658

2005, med delvis med gamla länsindelningen, så syns vissa strukturer tydligare:

Västra Götalands län 292 800
Stockholms län 249 600
Skåne län 177 600
Östergötlands län 73 600
Jönköpings län 65 600
Dalarnas län 60 800
Södermanlands län 59 200
Kalmar län 56 000
Uppsala län 54 400
Kronobergs län 54 400
Örebro län 54 400
Västerbottens län 52 800
Värmlands län 51 200
Västmanlands län 49 600
Västernorrlands län 49 600
Hallands län 41 600
Jämtlands län 36 800
Gävleborgs län 33 600
Blekinge län 32 000
Gotlands län 30 400
Norrbottens län 25 600

Så tyvärr har jag bara blivit lite klokare vad avser hur många hemlösa katter det finns i Sverige.

Du menar hus/bondkatter?
 
Du menar hus/bondkatter?
Nej, jag menar hur stort är problemet med hemlösa katter.

Vi kan ju vara eniga om att det existerar katter, som kommit vilse, katter som är förvildade i kattkolonier, eller katter vars människor av olika skäl inte kan/vill ha dom kvar, och som inte är märkta och registrerade och anmälda saknade hos polisen och SKK, och som ofta, men inte alltid, hamnar på katthem, alltså det man brukar kalla för "Hemlösa katter".

Jag hur ju upprepade gånger efterfrågat hur det ligger till med antalet hemlösa katter, samt hur det ser ut strukturellt med hemlösa katter.

Jag har sökt som sjutton på nätet, efter något slags seriösa utredningar och studier, över hur det ligger till, men hittar egentligen inga genomarbetade sammanställningar, det finns säkert något, någonstans, men dessa verkar vara stört omöjliga att hitta.
Det man hittar är det upprepade påståendet att det skulle finnas 100.000 (ibland 150.000, ibland 200.000) hemlösa katter i Sverige, som finns på varje katthems sida, och på massor med ställen, där man vill värna om katter på olika sätt. Ingenstans det finnas någon studie eller utredning, som ger upphov till påståendet "100.000 hemlösa katter i Sverige".

För flera år sedan, så hittade jag en enkät, där någon paraply organisation för djurhem, hade frågat sina medlemmar, om hur många hemlösa katter det fanns i respektive djurhems område, men jag lyckas inte hitta den igen. Jag vill minnas att man från den enkäten, hade extrapolerat antalet hemlösa katter i Sverige, genom att multiplicera genomsnittet av det uppskattade antalet hemlösa katter runt varje djurhem, med antalet kommuner i Sverige, eller något liknande. Det är kanske ett mindre seriöst förfarande, eftersom det antagligen finns stora problem med hemlösa katter på vissa ställen, och mycket små problem på andra håll.

Med strukturellt menar jag var, i vilka miljöer, det förekommer hemlösa katter, och vilken typ (alltså inte ras, utan om de är förvildade, eller vilse, eller inlämnade p.g.a. personliga problem) av hemlösa katter som finns i vilken typ av områden, och hur stora problem det finns över tid.
 
I den här digra rapporten, så tas Bondkatt/lantrasskatt upp

https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjknMiZyPTvAhWS-aQKHS7pASQQFjAAegQIAhAD&url=http://www2.jordbruksverket.se/download/18.3ab987f01559d3c3c9e5cdb6/1467293472032/ra10_14.pdf&usg=AOvVaw3e4L6CqCuAGauANQAiDdd7

Jag vet inte hur man på bästa sätt länkar till PDF:er

"Bevara, utnyttja och utveckla husdjursgenetiska resurser", Jordbruksverket

Den säger inget om att bondkatten skulle vara hotad?
 
@skogaliten jag har redan förklarat för dig att det inte är någon som lagt resurser på att göra sådana studier. Det skulle vara extremt svårt. Vad vill du att forskarna ska göra? Besöka varenda bondgård, soptipp, industriområde osv och räkna? Det faller på sin egen orimlighet. Alltså utgår man från de siffror katthemmen tagit fram, i och med att det är de som är ute och kollar efter katterna. Men det duger inte till dig.
Och vad spelar det för roll?

Jag kan inte öppna rapporten du länkar till, men hittar andra som säger att den enda hotade kattrasen är europé. Bondkatt faller under huskatt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp