Stoppa avelsplanen för Svensk bondkatt!

Men nu ska jag sluta mata trollen. Jag rekommenderar resten av trådens läsare att göra detsamma. Vi kommer inte komma längre.
 
Herregud, ditt förakt/hat mot katthem och oss som på fritiden fångar in förvildade katter är ju så fundamentalt att jag förstår att jag bara slösar med min tid när jag försöker bemöta det. Det konstiga i ditt resonemang genom denna och andra trådar är att du sitter på sanningen och alla andras uppfattningar är fel.

Tyvärr är det ju så att det inte finns några studier eller någon som har uppmätt/ sitter på facit över exakt hur många hemlösa katter det finns i Sverige. Vi som jobbar med det vet ju att det rör sig om stora mängder som aldrig tar slut, eftersom folk inte id-märker eller kastrerar sina katter. Jag hade gärna sett en sådan räkning av alla katter utan hem, men jag verkligen ingen aning om hur det skulle gå till att åka igenom Sverige och räkna dessa.
Så jag nöjer mig med att konstatera att sedan jag i mitt jobb som djurskyddsinspektör på kommunen på 90-talet, till mitt jobb på länstyrelsen, jordbruksverket och nu på djursjukhus, alltid i stort sett dagligen har kommit och kommer i kontakt med hemlösa, dumpade, vilsna katter som ingen vill ta ansvar för. Ibland kommer de från samhällen som du påpekar så ofta, men lika gärna kommer de från bondgårdar. Och eftersom jag med mitt heltidsjobb " inte har något annat att göra", har jag blivit en av dessa galna katthemstanter som på fritiden hjälper till att samla in dessa katter. Vi i vår organisation har aldrig utåt uppgett hur många katter vi har inne i vår verksamhet eller hur många vi hjälpt genom åren. Vi har aldrig tiggt pengar, varken i verkligheten eller på facebook. Vi har däremot en gång om året anordnat loppis eller lotteri. I en djuraffär i närmsta stad får de som vill lämna kattmat eller sand i en låda.
Jag har fångat in katter på Gotland, Öland, innersta Småland och Svealand. Som jag skrivit innan är de flesta katter infångade på kattkolonier på bondgårdar, mycket få i samhällen och jag har aldrig fångat in någon på en soptipp. Det har aldrig varit i utsatta bostadsområden/fattiga områden. De katter som bor på bondgårdar borde ju som du påpekar rimligtvis inte vara hemlösa, någon bor ju på gården. Men ibland ringer den boende på gården själv och ber om hjälp för situationen gått överstyr. Sedan det i somras är krav på kastrering är det ännu fler som hört av sig, ibland grannar eller anhöriga som tipsar. Utan krav på id-märkning är det bara för den boende att säga att katterna inte tillhör dem. Varken vi eller länstyrelsen kan få fram vem som äger kattkolonin på gården, speciellt eftersom de sällan matas av den boende på gården och är så förvildade att de inte går att hantera av människor. De får fångas in i bur och sedan leder det ofta till avlivning, eftersom de är så sjuka, vilda, har gamla skador och missbildningar att ett fåtal kan få ett bra hem och långt liv. De fåtal katter som fångas in i samhällen är friskare och ofta hanterade av tidigare ägare och går därmed att finna hem till.

Men det spelar som sagt ingen roll vad jag skriver, jag får väl någon gång i framtiden komma på ett sätt att räkna hemlösa hus/bondkatter. Jag blir bara så förvånad och provocerad av att det finns de som inte tror på vilken misär så många av dessa katter i Sverige lever i. Att höja hus/bondkattens värde och status känns som ett övermäktigt arbete för oss crazy/ljugande volontärer som avsätter kvällar och nätter på att försöka hjälpa dessa katter. Det finns inget jag önskar hellre än att jag slapp avsätta tid jag inte har på dessa mängder av okasterade och sjuka katter som ingen vill kännas till. Vi behöver inte fler okasterade katter ute på bygden, utan vill någon bedriva bondkattsavel måste det ske seriöst och kontrollerat.
Om du nu åker runt och samlar in katter, på alla möjliga ställen runt om i landet, och katterna aldrig tar slut, så verkar ju inte det vara någon särskilt framgångsrik strategi för att minska problemen, eller hur?

Och om det nu är så stora problem, varför inte åka landet runt, och jobba med information om god katthållning istället eller som komplement?

Bedrivs det verksamhet, i betydelsen att det hålls djurbesättningar och odlas på de där gårdarna?

Hu många sådana ställen har du samlat katter på?
 
Var då? Och när då?

Jag har någon enstaka gång stött på fenomenet. Det är nästan alltid knutet till en enstaka person som är sjuk, eller dement.

Men numera så förekommer det mycket sällan, att man på aktiva gårdar med djurhållning, håller okontrollerade kattgrupper, man åker dit i djurskyddskontrollerna avseende lantbruket om man har katter på det sättet.

Jag tor, att det där snacket om de där kattkolonierna på bondgårdar, berör byggnadssamlingar, som av en mäklare skulle kunna säljas som "gård", men där den eventuella boende, inte bedriver aktivt jordbruk. Men jag har som sagt inte sett till sådant de senaste tio-femton åren, när jag besöker gårdar av olika slag.

Katthemmen marknadsför delvis sin verksamhet på gamla meriter:

Sommarkatter, existerade främst på 1960 och 1970-talet, existensen av sommarkatter bestod av flera delar, varav gulliga mindre önskade, kattungar på den närbelägna bondgården, där man köpte/hämtade mjölk som sommargäst var en, och där man fick en kattunge gratis, med mjölken den andra.

Idag så hämtas det inte mjölk från bondgården, eftersom det inte är riktigt OK att göra så, men framföra allt så är mjölkgården nerlagd, så det finns ingen mjölk att hämta, och det finns inte heller några oönskade kattungar att hämta gratis.

Sommarkatter är inget stort problem idag. Idag har istället fast boende med utekatter det omvända problemet, diverse busybodies i sommarstugeområdena, matar och kelar med deras katter, så att de inte kommer hem som de ska, och gör under resten av året.

Och de där frekventa kattkolonierna, finns inte heller.

Alltså katthem, och deras verksamhet, verkar ju inte få granskas alls, det är som ett religiöst skimmer över dem.

På Adelsö knappt 26 kvadrat kilometer stor ö, utanför Ekerö finns kattkolonier av förvildade katter. 2016 när jag var i kontakt med dem hade de tagit in 90 katter på 2 år och kastrerat samt släppt ut igen enligt TNR. Så jo det finns kattkolonier - det började troligen med sommarkatter men har fortsatt organiskt. Efter 2016 vet jag inte exakt hur många de har tagit in men jag vet att antalet kattungar har minskat i allafall
 
Var då? Och när då?

Jag har någon enstaka gång stött på fenomenet. Det är nästan alltid knutet till en enstaka person som är sjuk, eller dement.

Men numera så förekommer det mycket sällan, att man på aktiva gårdar med djurhållning, håller okontrollerade kattgrupper, man åker dit i djurskyddskontrollerna avseende lantbruket om man har katter på det sättet.

Jag tor, att det där snacket om de där kattkolonierna på bondgårdar, berör byggnadssamlingar, som av en mäklare skulle kunna säljas som "gård", men där den eventuella boende, inte bedriver aktivt jordbruk. Men jag har som sagt inte sett till sådant de senaste tio-femton åren, när jag besöker gårdar av olika slag.

Katthemmen marknadsför delvis sin verksamhet på gamla meriter:

Sommarkatter, existerade främst på 1960 och 1970-talet, existensen av sommarkatter bestod av flera delar, varav gulliga mindre önskade, kattungar på den närbelägna bondgården, där man köpte/hämtade mjölk som sommargäst var en, och där man fick en kattunge gratis, med mjölken den andra.

Idag så hämtas det inte mjölk från bondgården, eftersom det inte är riktigt OK att göra så, men framföra allt så är mjölkgården nerlagd, så det finns ingen mjölk att hämta, och det finns inte heller några oönskade kattungar att hämta gratis.

Sommarkatter är inget stort problem idag. Idag har istället fast boende med utekatter det omvända problemet, diverse busybodies i sommarstugeområdena, matar och kelar med deras katter, så att de inte kommer hem som de ska, och gör under resten av året.

Och de där frekventa kattkolonierna, finns inte heller.

Alltså katthem, och deras verksamhet, verkar ju inte få granskas alls, det är som ett religiöst skimmer över dem.

Jag vet inte vad vi ska svara på vad då och när då? Jag kan ju inte sitta här på bukefalos och ge dig adresser till dessa lantbruk. De två senaste bondgårdar där vi samlat in katter i år, ligger i norra Småland och östra Skaraland. Den ena gården ägs att ett par i 60 års åldern. De hade 4 innekatter och så då 42 på gården som de inte ville kännas vid. 30 nötdjur och 40 hästar, så en ganska aktiv gård ändå. De hade tidigare låtit jakthunden bita ihjäl kattungarna på logen, men nu var jakthunden för gammal för den avlivningsmetoden. Den andra gården ägs av en 54-årig man med 120 köttkor, så aktiv bondgård där också tycker jag. Där har vi hittills i år fångat in 39 katter, fler finns. Bonden hade tidigare skjutit av kattungar, men nya flickvännen är emot avlivning av djur, så då blev det många katter tillslut. Men den bonden har haft tur att enda grannen föder upp maine coon och sibirisk katt och har sina fertila hanar utomhus, så han får många långhåriga kattungar som han lyckas sälja ( med tanke på bevarandet av rasen bondkatt...).

Jag har aldrig samlat in katter hos någon lantbrukare som varit dement eller sjuk. Vi har hittills i år också plockat upp sammanlagt tre katter i samhällen, där tidigare ägare har kunnat hittas.
Men exakt var och när vi fångar dessa katterna kan jag ju så klart inte hänga ut här, så du kommer ju inte tro på det.

Dessa lantbruk åker inte dit vid en kontroll av länstyrelsen. Som sagt det finns inget sätt att bevisa att de äger alla katter. Det är inte heller något som leder till ett djurskyddsärende, för någon ansvarig som utfodrar katterna går inte att finna. Att man håller fler än 9 katter utan tillstånd är sällan något länstyrelsen reagerar på och det är isåfall då man kontaktar katthem för att få ner kattbeståndet.

Att det råder något skimmer över katthem har jag aldrig känt eller upplevt, tvärtom det är ju en dyster verksamhet vars arbete aldrig tar slut. VI har ju tillstånd från länstyrelsen för att hålla dessa katter, blir kontrollerade och har ett samarbete med länstyrelse och polis som lämnar katter hos oss. Vi har ju även ögonen på oss från blivande kattägare och nya volontärer som besöker katterna.
 
Om du nu åker runt och samlar in katter, på alla möjliga ställen runt om i landet, och katterna aldrig tar slut, så verkar ju inte det vara någon särskilt framgångsrik strategi för att minska problemen, eller hur?

Och om det nu är så stora problem, varför inte åka landet runt, och jobba med information om god katthållning istället eller som komplement?

Bedrivs det verksamhet, i betydelsen att det hålls djurbesättningar och odlas på de där gårdarna?

Hu många sådana ställen har du samlat katter på?

Gården där mina ston bor hade också en kattkoloni av inavlade förvildade katter - jag gissar i storleksordningen 20-30 stycken. När nya ägaren tog över tog de bort alla utom 2 som kastrerades. Så jo det finns ställen med både verksamhet och djur där katter förökat sig exponentiellt
 
Jag tänker inte gå in på detaljer av respekt för mina vänner och bekanta samt de inblandade. Jag ser inte hur det på något sätt är relevant.

Om du läser mitt inlägg igen är du att jag redan redogjort för både när och var. Ja, det här varit aktiva jordbruk. Ja, det har varit på återvinningscentraler. Det har varit på både LS, kommunens uppdrag och efter "larm" från privatpersoner. "Mitt" katthem får så gott som alla sina katter via infångande, mycket sällan omplaceringar. Vi har inte plats för något annat än de hemlösa.

Nej, du har inte visat någon studie som säger att bondkatten är hotad?

De husdjursraser som finna upptagna i de rapporter från Jordbruksverket jag länkat till anses som hotade husdjursraser.

Vare sig du gillar det eller ej, så är "Bondkatt/Lantraskatt" en av dessa raser.

Synd att du inte vill berätta vilken del av Sverige det handlar om, eller frekvensen av insamlande.

Men du tror inte, att det kan vara så att man får en lite skev bild, av hur mycket och ofta det förekommer misskötta katter, om man engagerad i katthemsvärlden?

För då träffar man ju enbart på problemen, men ser egentligen inte allt som fungerar väl.
 
De husdjursraser som finna upptagna i de rapporter från Jordbruksverket jag länkat till anses som hotade husdjursraser.

Vare sig du gillar det eller ej, så är "Bondkatt/Lantraskatt" en av dessa raser.

Synd att du inte vill berätta vilken del av Sverige det handlar om, eller frekvensen av insamlande.

Men du tror inte, att det kan vara så att man får en lite skev bild, av hur mycket och ofta det förekommer misskötta katter, om man engagerad i katthemsvärlden?

För då träffar man ju enbart på problemen, men ser egentligen inte allt som fungerar väl.

Jag skrev i mitt inlägg att det varit i Skaraborg och Jönköpings län. Räcker inte det? Frekvensen? Det beror på, ibland är jag ute två tre gånger i veckan, ibland är det månader mellan gångerna just jag är med.

Man får en mycket tydligt bild av hur mycket misskötta katter det finns när man är engagerad i katthem. Extremt tydlig.
Jag träffar många välmående katter också, men det är inte de som behöver hitta hem att bo i.

Jag kan som sagt inte öppna rapporten, kan du citera? Ingen annan verkar ju läst samma som du.
 
På Adelsö knappt 26 kvadrat kilometer stor ö, utanför Ekerö finns kattkolonier av förvildade katter. 2016 när jag var i kontakt med dem hade de tagit in 90 katter på 2 år och kastrerat samt släppt ut igen enligt TNR. Så jo det finns kattkolonier - det började troligen med sommarkatter men har fortsatt organiskt. Efter 2016 vet jag inte exakt hur många de har tagit in men jag vet att antalet kattungar har minskat i allafall
Har jag sagt att det inte existerar kattkolonier?

Jag har sagt att det inte finns frekventa kattkolonier, alltså kolonier som återkommer efter att man tagit bort dem på endera sättet, med TNR eller på annat sätt, eller att det finns koloni på koloni, tätt intill varandra, där det skulle bli så att om man tömmer en koloni, så skulle den direkt återbefolkas av nya katter.
 
Om du nu åker runt och samlar in katter, på alla möjliga ställen runt om i landet, och katterna aldrig tar slut, så verkar ju inte det vara någon särskilt framgångsrik strategi för att minska problemen, eller hur?

Och om det nu är så stora problem, varför inte åka landet runt, och jobba med information om god katthållning istället eller som komplement?

Bedrivs det verksamhet, i betydelsen att det hålls djurbesättningar och odlas på de där gårdarna?

Hu många sådana ställen har du samlat katter på?

Inte på alla möjliga ställen i landet utan, Öland, Gotland, innersta Småland och Svealand. Där jag har jobbat och bott genom livet.

Nej det är verkligen ingen framgångsrik metod, men det enda alternativet som finns i dagsläget. Eftersom folk avlar hej vilt på sina huskatter tills det går överstyr, vilket är helt accepterat i Sverige.

Och herregud igen...Har du missat att vi är många som jobbat och lobbat för kastrering och id-märkning i hur många år som helst...! När lagen skärptes i somras med att man bör kastrera katter så var det ett otroligt framsteg, men verkningslöst utan id-märkning. Varje dag i mitt trettioåriga yrkesliv har jag pratat med folk om behovet att kastrera och id-märka, då hade inga katthem behövts.

Under mina år som djurskyddsinspektör såg jag ca 10 sådana gårdar om året. Som djurskyddshandläggare fick jag samtal om sådana gårdar ungefär en gång i veckan. Som volontär åker vi till sådana gårdar 4-6 gånger om året ( och då är vi alltid inbjudna/välkomna av gårdsägaren), det faller ofta på tid och platsbrist. Plus pengar, det är inte gratis vare sig med veterinärvård eller avlivning. Och man får ju inte tigga pengar till detta...

Och det här med att katthem stjäl! Vilket katthem gäller det och vart? Ett sådant påstående antar jag att även du har bevis för. Kanske det katthemmet bedrivs av en sjuk eller dement person. Däremot händer det nog att någons katt kan råka fångas in och hamna på ett katthem om den saknar id-märkning. Men den adopteras ju inte vidare direkt utan då får man ju åka och hämta sin katt.
 
De husdjursraser som finna upptagna i de rapporter från Jordbruksverket jag länkat till anses som hotade husdjursraser.

Vare sig du gillar det eller ej, så är "Bondkatt/Lantraskatt" en av dessa raser.

Läste du inte hela rapporten? Där fanns nämligen en definition av olika begrepp, bl a "Hotad":
1618139466454.png

Alla husdjursraser som togs upp i rapporten klassas verkligen inte som hotade. Däremot listas alla som uppfyller kraven för att Sverige ska ta på sig bevarandeansvar.
 
Jag skrev i mitt inlägg att det varit i Skaraborg och Jönköpings län. Räcker inte det? Frekvensen? Det beror på, ibland är jag ute två tre gånger i veckan, ibland är det månader mellan gångerna just jag är med.

Man får en mycket tydligt bild av hur mycket misskötta katter det finns när man är engagerad i katthem. Extremt tydlig.
Jag träffar många välmående katter också, men det är inte de som behöver hitta hem att bo i.

Jag kan som sagt inte öppna rapporten, kan du citera? Ingen annan verkar ju läst samma som du.
Här är tabellen, kopierad från rapporten:

Den består av identifierade hotade husdjursraser, samt vilken avelsförening som har avelsansvaret. Om man tittar i hela tabellen, så finns det mer information där.

Rapporten innehåller också definitioner av vad som menas med Hotade husdjursraser.

Anka/myskanka

Blekingeanka Svenska Lanthönsklubben
Svensk Blå anka Svenska Lanthönsklubben Svenska Rasfjäderfäförbundet
Svensk Gul anka Svenska Lanthönsklubben Svenska Rasfjäderfäförbundet
Svensk myskanka Svenska Lanthönsklubben
Bi
Nordiskt bi Föreningen NordBi
Fisk
Odlad röding (matfisk)

Får
Dala pälsfår
Fjällnäsfår
Gestrikefår Föreningen Svenska Allmogefår
Gotlandsfår Rasföreningen gotlandsfår
Gutefår Föreningen Gutefåret Gutefårakademin
Helsingefår Föreningen Svenska Allmogefår
Klövsjöfår Föreningen Svenska Allmogefår
Roslagsfår Föreningen Svenska Allmogefår
Ryafår Ryaklubben X
Svenskt finullsfår Svenska Finullsföreningen
Svärdsjöfår Föreningen Svenska Allmogefår
Värmlandsfår Föreningen Svenska Allmogefår
Åsenfår Föreningen Svenska Allmogefår

Get
Göingeget Föreningen allmogegeten
Jämtget Föreningen allmogegeten
Lappget Föreningen allmogegeten
Svensk lantrasget Svenska Getavelsförbundet

Gås
Skånegås Svenska Lanthönsklubben Svenska Rasfjäderfäförbundet
Ölandsgås Svenska Lanthönsklubben Svenska Rasfjäderfäförbundet

Hund

Dansk/svenskgårdshund
Svenska gårds-och vallhundsklubben/
Rasklubben för dansk/svensk gårdshund
Drever Svenska dreverklubben
Gotlandsstövare Svenska Stövarklubben/ Gotlandsstövareföreningen
Hamiltonstövare Svenska Stövarklubben/ Svenska hamiltonstövareföreningen
Hälleforshund Svenska Älghundklubben/ Hälleforshundklubben
Jämthund Svenska älghundsklubben/Svenska jämthundklubben
Norrbottenspets Special klubb för skällande fågelhundar
Schillerstövare Svenska Stövarklubben/ Svenska schillerstövarföreningen
Smålandsstövare Svenska Stövarklubben/ Svenska smålandsstövarföreningen
Svensk lapphund Svenska lapphundklubben
Svensk vit älghund Svenska älghundklubben/Svenska vita älghundklubben
Västgötaspets Specialklubben för västgötaspets

Häst
Gotlandsruss Svenska russavelsföreningen
Nordsvensk brukshäst
Föreningen nordsvenska hästen
Svensk ardenner Avelsföreningen för Svenska Ardennerhästen
Svensk kallblodig travare Sleipner Svenska Travsportens Centralförbund

Höns
Bohuslän-Dalssvarthöna Svenska Lanthönsklubben
Bjurholmshöna Svenska Lanthönsklubben
Gotlandshöna Svenska Lanthönsklubben
Hedemorahöna Svenska Lanthönsklubben
Kindahöna Svenska Lanthönsklubben
Gammalsvensk dvärghöna Svenska Lanthönsklubben
Svensk dvärghöna Svenska Rasfjäderfäförbundet
Orusthöna Svenska Lanthönsklubben
Skånsk blommehöna Svenska Lanthönsklubben
Åsbohöna Svenska Lanthönsklubben
Ölandshöna Svenska Lanthönsklubben
Öländsk dvärghöna Svenska Lanthönsklubben
Fiftyfive Flowery Svenska kulturhönsföreningen

Kanin
Gotlandskanin
Mellerudskanin Föreningen Gotlandskaninen
Svensk pälskanin Föreningen Svensk Pälskanin
Sveriges Kaninavelsföreningars Riksförbund

Katt
Hus/bondkatt Saknas


Nötkreatur
Bohuskulla Föreningen Allmogekon
Fjällko inklusive fjällnäraSvensk Fjällrasavel
Fjällnära boskap Föreningen äldre boskap
Ringamålako Föreningen Allmogekon
Rödkulla Sveriges Rödkulleförening
Väneko Föreningen Allmogekon
Svensk kullig boskap (SKB) Avelsföreningen för Svensk kullig boskap
Svensk låglandsboskap (utan holstein) Föreningen för svensk lågland
Svensk röd och vitboskap (SRB) Avelsföreningen för Svensk röd och vit boskap
Ren Tamren
Svin
Linderödssvin Föreningen Landtsvinet
Svenskt Lantrassvin ?
 
Här är tabellen, kopierad från rapporten:

Den består av identifierade hotade husdjursraser, samt vilken avelsförening som har avelsansvaret. Om man tittar i hela tabellen, så finns det mer information där.

Rapporten innehåller också definitioner av vad som menas med Hotade husdjursraser.

Anka/myskanka

Blekingeanka Svenska Lanthönsklubben
Svensk Blå anka Svenska Lanthönsklubben Svenska Rasfjäderfäförbundet
Svensk Gul anka Svenska Lanthönsklubben Svenska Rasfjäderfäförbundet
Svensk myskanka Svenska Lanthönsklubben
Bi
Nordiskt bi Föreningen NordBi
Fisk
Odlad röding (matfisk)

Får
Dala pälsfår
Fjällnäsfår
Gestrikefår Föreningen Svenska Allmogefår
Gotlandsfår Rasföreningen gotlandsfår
Gutefår Föreningen Gutefåret Gutefårakademin
Helsingefår Föreningen Svenska Allmogefår
Klövsjöfår Föreningen Svenska Allmogefår
Roslagsfår Föreningen Svenska Allmogefår
Ryafår Ryaklubben X
Svenskt finullsfår Svenska Finullsföreningen
Svärdsjöfår Föreningen Svenska Allmogefår
Värmlandsfår Föreningen Svenska Allmogefår
Åsenfår Föreningen Svenska Allmogefår

Get
Göingeget Föreningen allmogegeten
Jämtget Föreningen allmogegeten
Lappget Föreningen allmogegeten
Svensk lantrasget Svenska Getavelsförbundet

Gås
Skånegås Svenska Lanthönsklubben Svenska Rasfjäderfäförbundet
Ölandsgås Svenska Lanthönsklubben Svenska Rasfjäderfäförbundet

Hund

Dansk/svenskgårdshund
Svenska gårds-och vallhundsklubben/
Rasklubben för dansk/svensk gårdshund
Drever Svenska dreverklubben
Gotlandsstövare Svenska Stövarklubben/ Gotlandsstövareföreningen
Hamiltonstövare Svenska Stövarklubben/ Svenska hamiltonstövareföreningen
Hälleforshund Svenska Älghundklubben/ Hälleforshundklubben
Jämthund Svenska älghundsklubben/Svenska jämthundklubben
Norrbottenspets Special klubb för skällande fågelhundar
Schillerstövare Svenska Stövarklubben/ Svenska schillerstövarföreningen
Smålandsstövare Svenska Stövarklubben/ Svenska smålandsstövarföreningen
Svensk lapphund Svenska lapphundklubben
Svensk vit älghund Svenska älghundklubben/Svenska vita älghundklubben
Västgötaspets Specialklubben för västgötaspets

Häst
Gotlandsruss Svenska russavelsföreningen
Nordsvensk brukshäst
Föreningen nordsvenska hästen
Svensk ardenner Avelsföreningen för Svenska Ardennerhästen
Svensk kallblodig travare Sleipner Svenska Travsportens Centralförbund

Höns
Bohuslän-Dalssvarthöna Svenska Lanthönsklubben
Bjurholmshöna Svenska Lanthönsklubben
Gotlandshöna Svenska Lanthönsklubben
Hedemorahöna Svenska Lanthönsklubben
Kindahöna Svenska Lanthönsklubben
Gammalsvensk dvärghöna Svenska Lanthönsklubben
Svensk dvärghöna Svenska Rasfjäderfäförbundet
Orusthöna Svenska Lanthönsklubben
Skånsk blommehöna Svenska Lanthönsklubben
Åsbohöna Svenska Lanthönsklubben
Ölandshöna Svenska Lanthönsklubben
Öländsk dvärghöna Svenska Lanthönsklubben
Fiftyfive Flowery Svenska kulturhönsföreningen

Kanin
Gotlandskanin
Mellerudskanin Föreningen Gotlandskaninen
Svensk pälskanin Föreningen Svensk Pälskanin
Sveriges Kaninavelsföreningars Riksförbund

Katt
Hus/bondkatt Saknas


Nötkreatur
Bohuskulla Föreningen Allmogekon
Fjällko inklusive fjällnäraSvensk Fjällrasavel
Fjällnära boskap Föreningen äldre boskap
Ringamålako Föreningen Allmogekon
Rödkulla Sveriges Rödkulleförening
Väneko Föreningen Allmogekon
Svensk kullig boskap (SKB) Avelsföreningen för Svensk kullig boskap
Svensk låglandsboskap (utan holstein) Föreningen för svensk lågland
Svensk röd och vitboskap (SRB) Avelsföreningen för Svensk röd och vit boskap
Ren Tamren
Svin
Linderödssvin Föreningen Landtsvinet
Svenskt Lantrassvin ?

Fast den där listan består inte alls av hotade raser. Det där är tabellen över, citat, "Nulägesbeskrivning över vilka raser som uppfyller kriterierna för att Sverige ska åta sig bevarandeansvar för rasen eller arten, samt föreningar som värnar dessa raser."
Det är väl ingen som tror att t ex jämthund är en hotad ras?
 
Fast den där listan består inte alls av hotade raser. Det där är tabellen över, citat, "Nulägesbeskrivning över vilka raser som uppfyller kriterierna för att Sverige ska åta sig bevarandeansvar för rasen eller arten, samt föreningar som värnar dessa raser."
Det är väl ingen som tror att t ex jämthund är en hotad ras?
Jag vet faktiskt inte hur många jämthundar det finns i Sverige, och jag vet heller inte hur många hundar det behöver finnas i avel, för att det ska vara en funktionell population, utan risk för inavelsproblem.

Många av raserna som tas upp på listan är inte akut hotade, en del är t.o.m. kommersiellt gångbara i dagsläget.

Huruvida det förekommer många, eller få renrasiga bondkatter, är svårt att veta. Men vore väldigt bra att veta, för att ta tag i bevarandet på ett väl genomtänkt sätt.

Men med importer av nya raser, och det "korsningsraseri" som faktiskt råder i Sverige (tänk på alla dyra poo-korsningar inom hundvärlden t.ex.), och den där tendensen som finns att tycka att renraser (oavsett djurslag) inte är viktigt, så kan det ändras väldigt fort, så att raser som i dag har ett rimligt numerär, plötsligt är i stort sett utraderade (=innehåller väldigt få djur i avel, samt att dessa är väldigt närbesläktade).
 
Jag vet faktiskt inte hur många jämthundar det finns i Sverige, och jag vet heller inte hur många hundar det behöver finnas i avel, för att det ska vara en funktionell population, utan risk för inavelsproblem.

Många av raserna som tas upp på listan är inte akut hotade, en del är t.o.m. kommersiellt gångbara i dagsläget.

Huruvida det förekommer många, eller få renrasiga bondkatter, är svårt att veta. Men vore väldigt bra att veta, för att ta tag i bevarandet på ett väl genomtänkt sätt.

Men med importer av nya raser, och det "korsningsraseri" som faktiskt råder i Sverige (tänk på alla dyra poo-korsningar inom hundvärlden t.ex.), och den där tendensen som finns att tycka att renraser (oavsett djurslag) inte är viktigt, så kan det ändras väldigt fort, så att raser som i dag har ett rimligt numerär, plötsligt är i stort sett utraderade (=innehåller väldigt få djur i avel, samt att dessa är väldigt närbesläktade).

Det spelar nu ingen roll vad du tycker eller anser. Kriterierna för "kritisk", "hotad" eller "inte i fara" står angivna i PDF:en. Att alla svenska husdjursraser inte är hotade framgår också tydligt om man läser hela texten eftersom där förekommer formuleringar som:

"Referensgruppen ska särskilt beakta de svenska husdjursraser som är hotade eller som omfattas av bevarandeprogram"

och

"Målvärdet är att 80 procent av husdjursraserna ska tillhöra kategorin ”inte i fara”

De husdjursraser som tillhör kategorin "inte i fara" är inte hotade.
 
Ni som engagerade i Katthem och samlar in katter åt sådana, jag vet att jag blev lite provocerande, men det verkar ändå ha gett lite mer information, så jag får tacka er!

Det som är gemensamt för dem som delvis svarat på mina frågor, är att man rör sig över betydligt större delar av landet i sin insamlingsverksamhet än bara i den egna kommunen samt grannkommunerna.

Finns det någon här som tycker att vore fel, om det gjordes seriösa försök att utreda hur vanligt förekommande det är med misskötta/hemlösa katter, kattkolonnier och hur problemen är strukturerade?

Om Jordbruksverket får ett uppdrag att utreda frågan, så lär utredandet gå vidare till Länsstyrelserna när det formulerats, som sedan "skickar vidare" till kommunerna, för att ta reda på lokala förhållanden.

En väl utredd situation, vore väl en utmärkt utgångspunkt, för att kunna rikta informationsinsatser, ta tag i aktiva åtgärder (t.ex. TNR av kattkolonier, insamling av vissa djur), och då börja på de ställen, där åtgärder vore mest brådskande.
 
De husdjursraser som finna upptagna i de rapporter från Jordbruksverket jag länkat till anses som hotade husdjursraser.

Vare sig du gillar det eller ej, så är "Bondkatt/Lantraskatt" en av dessa raser.

Synd att du inte vill berätta vilken del av Sverige det handlar om, eller frekvensen av insamlande.

Men du tror inte, att det kan vara så att man får en lite skev bild, av hur mycket och ofta det förekommer misskötta katter, om man engagerad i katthemsvärlden?

För då träffar man ju enbart på problemen, men ser egentligen inte allt som fungerar väl.

Jag svarar på det här även om det inte var riktat till mig.
Jag tycker inte att jag själv fått en skev bild av att vara volontär i en kattförening, kanske snarare en bra bild av hur verkligheten för katter i Sverige ser ut. Det är den verligheten som gör att jag blir så frustrerad och det skiner ju igenom i mina inlägg i den här tråden. Jag har alltid stått lite med ett ben i vardera kattvärlden. Jag har i mitt yrke besökt gårdar där alla djur är i ett perfekt skick och där katterna hålls i ett litet antal, får mat och är hanterade etc. Idag jobbar jag dagtidpå en operationavdelning där vi kastrerar katter på löpande band. Men vi får också in påkörda, misshandlade, skjutna katter, där vi inte kan finna en ägare utan får avliva. Vissa kommer in med katter som de ser som familjemedlemmar och som är försäkrade och får all tänkbar vård, ibland nästan för mycket vård. Sedan på helgen åker jag ut och ser katter som är förvildade sjuka skelett i mängder. Detta skapar en frustration som gör att man blir upprörd när man läste vad jordbruksverket släppt igenom.

Jag vill verkligen slippa åka ut till kattkolonier i framtiden och då krävs mer kastrering och id-märkning och därmed ett mindre antal hemlösa katter som ingen känns vid i landet. Vill sedan någon seriöst avla på bondkatten som ras så tror jag inte att någon av oss galna katthemstanter i landet har något emot det. Men den aveln måste ju bedrvas på samma sätt som kattrasavel, på instängda område med utvalda sårbara avelskatter som får mat och veterinärvård om det behövs. Samt kastreras när tillräckligt många ungar fötts.
 
Ni som engagerade i Katthem och samlar in katter åt sådana, jag vet att jag blev lite provocerande, men det verkar ändå ha gett lite mer information, så jag får tacka er!

Det som är gemensamt för dem som delvis svarat på mina frågor, är att man rör sig över betydligt större delar av landet i sin insamlingsverksamhet än bara i den egna kommunen samt grannkommunerna.

Finns det någon här som tycker att vore fel, om det gjordes seriösa försök att utreda hur vanligt förekommande det är med misskötta/hemlösa katter, kattkolonnier och hur problemen är strukturerade?

Om Jordbruksverket får ett uppdrag att utreda frågan, så lär utredandet gå vidare till Länsstyrelserna när det formulerats, som sedan "skickar vidare" till kommunerna, för att ta reda på lokala förhållanden.

En väl utredd situation, vore väl en utmärkt utgångspunkt, för att kunna rikta informationsinsatser, ta tag i aktiva åtgärder (t.ex. TNR av kattkolonier, insamling av vissa djur), och då börja på de ställen, där åtgärder vore mest brådskande.

Jag vet inte om du missade mitt inlägg eller om du under dina sökningar inte sett den utredning som gjorts där två länsstyrelser redan uttalat sig i frågan?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp