Stoppa avelsplanen för Svensk bondkatt!

Alltså var finns dessa bondkatter som måste bevaras? Efter 15 år som volontär på katthem har jag inte stött på dem. Vi åker till bondgård efter bondgård och samlar in katter. Ett 40-tal okastrerade katter är vanligt på gårdarna. Missbildade, magra, såriga, skygga och sjuka är de nästan allihop. Det som håller ner bestånden är sjukdomar som kunde vaccinerats mot och att bönderna skjuter av ibland. Halta och lytta utan att någon veterinärvård ska bekostas. Efter kravet på kastrering sedan i somras har vi för första gången kunnat ställa lite krav på kastrering, med hjälp av länsstyrelsen. Men så kom det här i december. Så nu är det fritt fram att fortsätta med sin extrema inavel och dränka kattungar på bondgårdarna.

Ni som tror att det här ska leda till bevarande av en ursprunglig lantras lever i en fantasivärld.
 
Mina raskatter är ohemult duktiga på att plocka både sork och småfåglar när det ges tillfälle och de svälter inte. J
Eftersom det handlar om en bruksegenskap så skulle jag ju anse att sådana individer bör korsas in bland bondkatterna. Men de måste också fungera för att bo i ladugårdar och stall.

Mätta katter jagar bäst, de har bäst tålamod.
Så jag förstår inte varför du drar in maten i diskussionen?
 
Vilken annan avel sker på detta vis i Sverige? Helt okontrollerat? Är det så vi har bevarat de svenska jakthundarna? Våra svenska lantraser av andra slag, går de fritt och förökar sig okontrollerat?
Jag tror att renar lever så.
Men det måste jag kontrollera för att vara säker.
 
Ok, så bondkatt enligt dig är inget genetiskt (som t.ex. siames) utan är baserat på ägande?
Bondkatt är för mig baserat på vad katten används till.
De skall bo på gård och hålla undan råttor och möss.
Och de skall naturligtvis ha en ägare som tar väl hand om dem enligt djurskyddslagen.
 
Alltså var finns dessa bondkatter som måste bevaras? Efter 15 år som volontär på katthem har jag inte stött på dem. Vi åker till bondgård efter bondgård och samlar in katter. Ett 40-tal okastrerade katter är vanligt på gårdarna. Missbildade, magra, såriga, skygga och sjuka är de nästan allihop. Det som håller ner bestånden är sjukdomar som kunde vaccinerats mot och att bönderna skjuter av ibland. Halta och lytta utan att någon veterinärvård ska bekostas. Efter kravet på kastrering sedan i somras har vi för första gången kunnat ställa lite krav på kastrering, med hjälp av länsstyrelsen. Men så kom det här i december. Så nu är det fritt fram att fortsätta med sin extrema inavel och dränka kattungar på bondgårdarna.

Ni som tror att det här ska leda till bevarande av en ursprunglig lantras lever i en fantasivärld.
Ja inte verkar de finnas där i alla fall.
De som jag känner tar väl hand om sina katter på gårdarna. Katterna måste må bra för att jaga bra.
 
Tittar man på var ett par av styrelsemedlemmarna i styrelsen för föreningen som ska hålla i detta bor handlar det sannerligen inte om områden där man kan tänka sig att det finns orörda populationer av bondkatter/saknas hemlösa katter. Tvärtom bor flera visserligen lantligt men i mycket tätbebyggda områden, några mil från städer som har verksamhet för att fånga in och omplacera hemlösa katter.

En föder upp hundar som registreras i SKK - det är skillnad på lort och pannkaka...
 
Det här handlar om att det finns ett stort behov av katter för bekämpandet av möss och råttor.
I dag så är det svårt att hitta de rätta katterna för jobbet. Katthemmen kräver att katterna skall vara innekatter, så där hittar man dem inte.

Var och hur skall det behovet tillgodoses?
Utan jagande katter utomhus så kommer vi att få invasion av både möss och råttor.
 
Bondkatt är för mig baserat på vad katten används till.
De skall bo på gård och hålla undan råttor och möss.
Och de skall naturligtvis ha en ägare som tar väl hand om dem enligt djurskyddslagen.

Ok, så en siames eller perser kan vara en bondkatt enligt dig om de bor på en gård och håller undan råttor och möss?
 
Ok, så en siames eller perser kan vara en bondkatt enligt dig om de bor på en gård och håller undan råttor och möss?
Absolut siamesen.
Men det har jag då aldrig sett fungera i verkligheten.
Persern har alldeles för skötselkrävande päls för att fungera på en gård. Bondkatten måste klara av att sköta sin päls själv.
Jag skulle dock välja bort siamesen p.g.a. allt jamande.
 
Absolut siamesen.
Men det har jag då aldrig sett fungera i verkligheten.
Persern har alldeles för skötselkrävande päls för att fungera på en gård. Bondkatten måste klara av att sköta sin päls själv.
Jag skulle dock välja bort siamesen p.g.a. allt jamande.

Finns det i beskrivningen av en bondkatt att det är en tyst katt?
 
Perser är tyvärr sönderavlad Har svårt att äta och andas även ögonen rinner. Sen finns det olika pälsanlag på perser. Jag hade en fin perser med nos och lättskött päls. Han fungerade alldeles utmärkt ute. Siames kan vara en utmärkt råttfångaren. Men rasen har ingen underull samt stora öron vilket gör att dom inte klarar minus. Min oriental kille var ofta hos grannen i stallet och fångade både råttor och sork. Katterna status måste höjas samt straffen för dålig djurhållning. Bra mycket viktigare för kattens skull.
 

Och det är i storstäderna, främst i Stockholm, som problemet är störst. Alltså där det inte ska finnas några lösspringande katter(men tyvärr finns problem med hemlösa katter).
Råttor och möss som skadedjur lever f ö ofta i byggnader(och då alltså inte främst i lantbruksbyggnader).
 

Väldigt då katter jagar råttor eftersom råttor är farliga byten. Av de bekämpningsmetoder vi har mot råttor är katter enas de sämre. Det är dessutom en starkt genetiskt ärftlig egenskap så vill du ha råttjägare vill du sannerligen inte ha ”fader okänd” utan då vill du ha både mamma och pappa som är erkända råttjägare.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp