Stoppa avelsplanen för Svensk bondkatt!

Den bästa jägaren jag nånsin stött på var en russian blue. Sjukt stark och snabb katt, hon kunde fånga fladdermöss och fåglar och rulla in dem levande i dörrmattan. Fråga mig inte hur hon gjorde.
Honan vi hoppas på skall enligt uppgift vara delvis russian blue. Vi har fått henne som vuxen, hon är en gåva och har tidigare fått fantastiska musjägare.
Vi hoppas som sagt på egna, nya små skadedjursbekämpare. Som får lära sig jaga av sin mamma.
 
Men det spelar mycket liten roll, exakt vilka som är föräldradjuren!

Man måste lära sig att släppa den där exakta stamtavlan, för den är oväsentlig i det här sammanhanget.

Inom bevarandeaveln vad avser både höns, anka, gås, kanin, får och get, så tillämpas "gruppbetäckning", där det i en flock finns flera hannar (tuppar, drakar, baggar etc), som kan vara fäder till avkommorna.

Det spelar inte en mycket liten roll när ansvarig förening radar upp ett gäng kriterier som avelskatterna uppfylla. Inga medfödda defekter, inte sjukdomsmottagliga, inte skygga eller aggressiva, inga raskattsinslag... med sådana kriterier kan du inte köpa konceptet ”fader okänd”. Du kan som allra bäst mönstra in individer med okänd bakgrund som uppfyller kriterierna. Dvs avkommor till ”fader okänd” betraktas inte som svenska bondkatter förrän de i vuxen ålder kan mönstras in.

Gruppbetäckning som du beskriver innebär inte att individerna i avel är okända, man har bara inte exakt vem som är förälder till vem. Du kan helt enkelt plocka bort defekta individer och se till att de inte förökar sig. Det blir ju inte samma sak med honkatter som väljer hane själv för du har inte exakt koll på vilka hanar som kan vara inblandade.
 
Vår bästa jägare någonsin var den högst älskade cornish rexhonan. Hon var som en obeveklig liten panter.
Dock jagade hon av förklarliga skäl endast på sommarhalvåret...
Det är varmt i en ladugård.
Varmt nog för de flesta frusna katter skulle jag tro.
 
Jag förstår tanken, jämför jag mina 2 raskatter med mina 2 bondkatter så är ju bondkatterna bättre jägare, så absolut att raskatter inte kan ersätta behovet av bra jaktkatter på landet.
Däremot är det idag ingen brist på bondkatter, så behov att avla på dem för att "bevara" rasen känns onödigt.
När alla hemlösa katter har hem och det börjar bli färre bondkatter kan man börja avla på dem, men då ska det ju ske seriöst, dem ska märkas och vaccineras, man ska inte ta fler kullar än behov, man ska inte avliva (kullreducering) friska kattungar, osv.
 
Intressant nog, så äter faktiskt bondkatter sina bytesdjur.

Oavsett om det är småfågel eller smågnagare. Efter smågnagarna finns endast gallblåsan kvar, efter småfåglar lite stjärtfjädrar och vingpennor.

De jagar inte näbbmöss (som tydligen smakar illa) eller andra oätliga djur efter att ha provat någon enstaka gång. I bästa fall så lär mamma katt ut jaktteknik, samt vilka bytesdjur som är lämpliga att jaga.

Jag ser ofta mina katter med sina byten, som de alltså äter upp.

Det är inte min erfarenhet, visst äter de många byten men inte alla.

Den bästa jägaren är ju dessutom den som tar flest byten, inte den som käkar flest.
 
Men alla hanar anses lämpliga att avla vidare på och man har koll på både hälsa och temperament eftersom dessa handjur faktiskt inte sticker iväg från sin flock(åtminstone inte de lantrastuppar jag haft) för att betäcka på andra ställen och därmed kan vara borta hemifrån i perioder.
Det där är ju lätt att ordna.
Alla olämpliga hanar kastreras så är det klart.
Bara de lämpliga lämnas fertila under en period.
Vem i hela världen orkar ha en okastrerad hane hemma?
Inte jag i varje fall, de luktar ju så att man avlider.
 
Intressant nog, så äter faktiskt bondkatter sina bytesdjur.

Oavsett om det är småfågel eller smågnagare. Efter smågnagarna finns endast gallblåsan kvar, efter småfåglar lite stjärtfjädrar och vingpennor.

De jagar inte näbbmöss (som tydligen smakar illa) eller andra oätliga djur efter att ha provat någon enstaka gång. I bästa fall så lär mamma katt ut jaktteknik, samt vilka bytesdjur som är lämpliga att jaga.

Jag ser ofta mina katter med sina byten, som de alltså äter upp.
Nu är ju för all del det här en bondkatt, som lärt sig jaga av en annan bondkatt som liten. Hon äter ibland, men inte alltid. Ofta leker hon bara med dem och lämnar dem sen. Äter hon smågnagarna så lämnar hon precis som du beskriver gallblåsan.

Raskatten som inte fick samma jaktundervisning som liten åt alltid bara torrfoder.

Jag tror inte att det beror på vilken ras det är, jag tror att ätvanorna beror på om de får lära sig av andra katter som unga. Hade raskatten fått möjlighet att jaga fågel som liten hade hon nog ätit dem med. Som det nu var åt hon hela livet bara torrfoder och flugor, så jag gissar att det var det som stod till buds när hon var ungkatt (vi köpte henne som vuxen, då hade hon varit innekatt fram tills dess).
 
Det är inte min erfarenhet, visst äter de många byten men inte alla.

Den bästa jägaren är ju dessutom den som tar flest byten, inte den som käkar flest.
Precis - den bästa jägaren är ju den som fortsätter jaga när den är mätt. Den tar ju fler byten än den som slutar när den är mätt.
 
Jag förstår tanken, jämför jag mina 2 raskatter med mina 2 bondkatter så är ju bondkatterna bättre jägare, så absolut att raskatter inte kan ersätta behovet av bra jaktkatter på landet.
Däremot är det idag ingen brist på bondkatter, så behov att avla på dem för att "bevara" rasen känns onödigt.
När alla hemlösa katter har hem och det börjar bli färre bondkatter kan man börja avla på dem, men då ska det ju ske seriöst, dem ska märkas och vaccineras, man ska inte ta fler kullar än behov, man ska inte avliva (kullreducering) friska kattungar, osv.

Ingen brist? Häromkring är det skitsvårt att hitta kattungar iaf. Stor skillnad mot för 10-20 år sen. Det är nog både för att bönderna försvinner och för att folk kastrerar, tror jag.

Vi har fö inga strykarkatter alls där jag bor. Kan inte minnas att jag sett en enda en faktiskt.
 
Jag förstår tanken, jämför jag mina 2 raskatter med mina 2 bondkatter så är ju bondkatterna bättre jägare, så absolut att raskatter inte kan ersätta behovet av bra jaktkatter på landet.
Däremot är det idag ingen brist på bondkatter, så behov att avla på dem för att "bevara" rasen känns onödigt.
När alla hemlösa katter har hem och det börjar bli färre bondkatter kan man börja avla på dem, men då ska det ju ske seriöst, dem ska märkas och vaccineras, man ska inte ta fler kullar än behov, man ska inte avliva (kullreducering) friska kattungar, osv.

Nej, behöver man avliva kattungar pga att de helt enkelt är för många har man bedrivit överproduktion vilket nuvarande lagstiftning inte medger.
 
Nu handlar det om ett djur som inte hålls inom stängsel, och som det är naturligt för att "vandra".

Låt oss acceptera att olika djur hålls på lite olika sätt.

Semin används för övrigt till lantrasnöt.

Det finns en del "naturliga" beteenden som vi inte längre tillåter att djurägare låter sina tamdjur leva ut eftersom det inte är förenligt med djurskyddsregler.

Jag vet inte varför du tar upp lantrasnöt, men det är rätt naturligt att man använder semin med tanke på hur det förbättrar utbudet av tjurar eftersom det inte är många som har lust/möjlighet att hålla fertil tjur.
 
Det där är ju lätt att ordna.
Alla olämpliga hanar kastreras så är det klart.
Bara de lämpliga lämnas fertila under en period.
Vem i hela världen orkar ha en okastrerad hane hemma?
Inte jag i varje fall, de luktar ju så att man avlider.

Det finns många som har bondkatter som inte släpper in katterna i huset.

Allt är lätt att ordna, men i rekommendationerna som föreningen har finns inte ens en rekommendation om att id-märka och registrera de katter man har.
Det räcker med att titta på t ex hundaveln - visst vore det lätt att förbättra allt om folk tog sitt ansvar och inte avlade på hundar som var rädda eller sjuka! Men att något är lätt att ordna betyder inte att det faktiskt sker.
 
Ingen brist? Häromkring är det skitsvårt att hitta kattungar iaf. Stor skillnad mot för 10-20 år sen. Det är nog både för att bönderna försvinner och för att folk kastrerar, tror jag.

Vi har fö inga strykarkatter alls där jag bor. Kan inte minnas att jag sett en enda en faktiskt.
Jag har aldrig varit på en bondgård eller i ett stall där dem inte har katter.
Vet även fler gårdar där det födds katter varje år, men oftast säljs kattungarna till bekanta, man annonserar inte eftersom man får så mycket hat för att man tar en kull kattungar på sin huskatt.
Här på landet i min närhet föddes förra sommaren 4 kullar med kattungar. Osäkert vart ifrån dem kom men troligen någon grann gård.

I år har det dock varit brist på både kattungar och hundvalpar till salu eftersom det har varit stor efterfrågan på dem.
 
Nej, behöver man avliva kattungar pga att de helt enkelt är för många har man bedrivit överproduktion vilket nuvarande lagstiftning inte medger.
Precis, men Svensk bondkatter skriver i sin avelplan
"Består kullen av fler ungar än behovet, eller vad katthonan bedöms kunna föda upp, kan kullreducering övervägas." vilket jag tycker är felaktigt.
 
  • Gilla
Reactions: Sol
Det måste man ju absolut göra.
Allt annat vore oerhört kontraproduktivt.
Det är enkelt att kastrera dessa.

Nej. Det blir väldigt svårt att kastrera de okända hanarna som accepteras som fäder.

Det är ju skillnaden mellan en flock ankor och frigående katter. I ankflocken är alla individer kända och du kan enkelt plocka bort olämpliga individer. När djuren går fria och du inte vet vilka som finns kan du inte sålla bort de olämpliga ELLER selektera för de riktigt bra. Du har heller inte liv att agera på andra än dina egna katter. Om du vet att grannens fräs är en riktigt otrevlig jävel kan du inget göra än att prata med grannen och hoppas att hen tycker lika och bryr sig tillräckligt för att kastrera den.
 
Det finns många som har bondkatter som inte släpper in katterna i huset.
Man vill inte ha doften i ladugården eller stallet heller.
Jag klarar bara inte av det.

En gång så bad jag en vän att hålla sin underbara katt fertil länge nog för parning med en hona som jag hade. Men de stod inte ut länge nog, så vi gick inte i mål med det.
 
Man vill inte ha doften i ladugården eller stallet heller.
Jag klarar bara inte av det.

En gång så bad jag en vän att hålla sin underbara katt fertil länge nog för parning med en hona som jag hade. Men de stod inte ut länge nog, så vi gick inte i mål med det.

Alltså inte några av katterna man har, inte honorna heller.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp