Stoppa om min nya Henri de Rivel Fletcher så att den passar bättre eller...?

Aladdin

Trådstartare
Någon som tror att det går att stoppa om denna sadel så att den passar min häst bättre eller är det bara att köpa ny?

Har nyligen köpt en ny HDR Fletcher till mitt halvblod som är lite överbyggd med en något svängd rygg. Hans gamla sadel var också en Fletcher och jag tycker att den har legat bra på honom, bortsett från att den har varit för vid (34 tum). Tänkte då att jag skulle köpa mig 33 tums sadel istället. Var i valet och kvalet om jag skulle köpa en begagnad eller en ny Fletcher. Valet föll på en ny då de har börjat göra sadeln med koppjärn istället, tänkte att det är bra om han breddar sig.

Min undran är om det går att stoppa om den så att den blir mer lik min förra. Denna ser ut att ha kilbossor och är väldigt stoppad bak. Hans päls har börjat bli ruggad bak så den passar inte optimalt. Är det stoppningen som gör det eller har de bytt bom i dem? Någon med koll? Sätter sig stoppningen efter användning? Gamla sadeln har mycket mjukare stoppning.

Skickar med några bilder på sadeln, nya resp. gamla samt avtryck på shabraket efter ridning.

fletcher.jpg

bakifran.jpg

bossor.jpg

shabrak.jpg

Sv: Stoppa om min nya Henri de Rivel Fletcher så att den passar bättre eller...?

Jag skulle boka tid med sadelmakare och höra vad denne anser om sadeln till berörda häst och om det går att göra förändringar som gör att den ligger optimalt eller ja åtminstone så bra som en sadel kan ligga på en häst.

Sv: Stoppa om min nya Henri de Rivel Fletcher så att den passar bättre eller...?

Jag skulle boka tid med sadelmakare och höra vad denne anser om sadeln till berörda häst och om det går att göra förändringar som gör att den ligger optimalt eller ja åtminstone så bra som en sadel kan ligga på en häst.
Det är det jag ska göra, men tänkte först höra om någon har en aning om det är någon idé att ens försöka! Finns ingen sadelmakare i närheten så jag ville bara veta om någon haft erfarenheter av liknande problem innan jag lämnar iväg den.

De är ju ganska olika. Tror den nya blir för rak oavasett.

En bra sadelmakare kan göra mycket med en sadel. Min SM har byggt om min så att den passar en mycket svankig häst numera. Min vojlock såg ut som dina.

Det är det jag ska göra, men tänkte först höra om någon har en aning om det är någon idé att ens försöka! Finns ingen sadelmakare i närheten så jag ville bara veta om någon haft erfarenheter av liknande problem innan jag lämnar iväg den.

Tja en bra sadelmakare kan göra underverk!

Min sadelmakare har i stort sett byggt om halva sadeln för att passa min islänning med för kort rygg i förhållande till mitt feta arsle, han är överbyggd, bred och ingen manke och i stort sett alla sadlar glider runt och åker fram :devil:
Men nu jävlar ligger den stilla :love:

Men viktigt är att du tar med både häst och sadel till sadelmakaren och inte bara sadeln då kan sadelmakaren omöjligt göra ett bra jobb.

Kan man göra det utan häst öht?

Du anar inte hur många det är som kommer in med en sadel till SM och säger att jag vill ha lite mer stoppning där å där osv men de vet inte exakt hur mkt och varför utan bara lite grann sådär du vet...

SM står som ett stort frågetecken eftersom hon är seriös men jag vet andra SM som stoppar om tjänar en slant å är sen nöjda å glada...

Nu vet jag!
Har ringt 2 olika sadelmakare och mailat bilder. Det går inte att stoppa om så att den blir lik den gamla, den är rakare och skulle jag ta bort lite stoppning bak i bossorna så skulle det efter ett tag tryckas ut där igen. Skit, annars var det en väldigt skön sadel (för mig) men får väl sälja denna och köpa en annan...stön...

Det är lätt att vara efterklok!

Liknande trådar

Utrustning Är det någon som har koll på de nya sadlarna från Knights "Sir Walter" med koppjärn som tex. Hööks säljer? Är de lika i läder, säte och...
Svar
0
· Visningar
1 290
Senast: Aladdin
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra... 3 4 5
Svar
89
· Visningar
11 107
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Jag letar som en tok efter en ny sadel till min häst, men inget passar i en vettig prisklass verkar det som. Nu har jag hittat en ny-ish...
Svar
2
· Visningar
558
Senast: AmyPond
·
Utrustning Är det någon som har provat den nya Henri de Rivel Fletcher-sadeln med koppjärn? Hur är den jämfört med de gamla? Den är ju lite...
Svar
0
· Visningar
895
Senast: Aladdin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka