Stoppad med latexpaneler?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Lord Owen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 5 447
L

Lord Owen

Hittade en skitsnygg hoppsadel från Jacson som jag kikade på lite grann utan att inbilla mig att jag ska köpa den iof. Men hur som helst så såg jag att den var stoppad med s.k. latexpaneler.

Alltså, vad är detta för något och varför latexpaneler? Själv är jag ivrig anhängare till de "vanliga" ullstoppade så varför detta nya (?) fenomen? Är det på något sätt bättre än ull som vad jag vet är de största på marknaden? Kan det jämförad med cair eller flair?

:confused:

Här är förresten en bild på sadeln ;)

jacflat1.jpg

Sv: Stoppad med latexpaneler?

Många av de nya hoppsadlarna är permanentstoppade, t.ex. prestige paris, butet, Childeric, devoucoux osv... Fördelen är att eftersom stoppningen är tunnare så kommer du närmare hästen och får en väldigt direkt kontakt. Stoppningen kan inte bli ojämn och knölig och det kräver knappt någon omvårdnad från ägarens sida. Men om du måste stoppa om en sadel som har paneler måste hela panelerna bytas, en ganska bökig procedur. Enligt sadelmakare som jag har pratat med behöver man inte bekymra sig över det förens sadeln är 8-10 år gammal (om man rider i den några ggr/vecka) Naktdelen är just de tunna bossorna, de blir inte riktigt lika stötupptagande som en sadel med tjockare ullstoppade bossor. Därför ser man sällan dressyrsadlar som är stoppade med paneler, eftersom där sitter man ned och "nöter", medan hoppsadeln är tänkt att man ska stå i lätt sits eller sitta ner kortare stunder. Jag antar att det är därför man ser så många som rider med pad under hoppsadlar, i tron om att det ska ge bättre stötdämpning för hästen... Det kanske det gör också, men man kan tänkas att passformen blir sämre(?)
Jag har alltid precis som du, predikat för ullstoppning. Men på min nya sadel är det paneler, och man kommer onekligen närmare hästen! Jag har inte märkt något negativt med dem än, men jag hoppar bara i den annars har jag min ullstoppade dressyrsadel. Nu vet jag inte om du vart klokare av mitt svar, men förhoppningsvis iaf! ;)

Ligger sadeln bra så köp den du, men jag skulle nog ha en ullstoppad sadel för dressyren eller långa utepass

Ja, det är just som du skriver jag tänkt göra. Har tänkt köpa en ullstoppad dressyrsadel att ha till allt utom terrängridningen och andra former av hoppning och klättring. Blev bara så konfuderat när jag läste om paneler..men det är alltså inte så att det känns dåligt för hästen bara för att det är tunnare?

Känns ju inte som om jag behöver oroa mig för att stoppa om den då jag nog inte kommer ha den i 8 år ens. :p Men hur som helst.

Vet förresten någon nån bra hoppsadel som liknar denna på bilden? Den finns bara i svart och jag vill ha brunt. Tack för tips!! :bow:

Den påminner lite om min
butet.jpg

Hur vill du att sadeln ska vara, hur stora stöd? flat i sitsen? I vilken prisklass?

Senast ändrad av en moderator:

Den var ruskigt snygg den du har. Älskar den där färgen :) Men din ser väldigt låg ut i bakvalvet jämfört med framvalvet men jag antar att det ska vara så och att det bara är mitt öga som lurar mig.

Hur flat den är i sitsen spelar ingen roll, det tar jag som det är beroende på hur jag tycker om resten av sadeln. Stödet får gärna vara bra men inte för stora knä och vadklossar. Men ett bra stöd, inget larv eller hur man ska säga. Prisklassen får väl sägas vara upp till runt 10.000 med tanke på att jag ska köpa dress. sadel snart också och jag ska ju inte direkt rida mkt i hoppsadeln. ;)

ja min är väldigt flat och har små stöd överhuvudtaget.

Har du tittat på prestiges sadlar, där finns ju både gloden star och så har de kommit med nån ny som ska va en blandning mellan G.S och paris'en. Prestigesadlarna brukar ju vara bra kvalitét, och de flesta verkar nöjda med dem
AS13S(3).jpg

Zaldi Brunet ser rätt fin ut, har inte provat den själv så jag vet inget om kvalitét eller så
Images%5C1073_2004-10-04%2010.50.36.JPG

sen gäller det ju bara att hästen ska gilla dem också :smirk:

tja, min häst har gillat alla sadlar som passat honom. han är mer kinkig med munnen, inget passar.

de där var ju jättefina. :love: har tidigare tittat på prestige och det verkar vara ett bra märke, har dock bara tittat på deras dress. sadlar tidigare och tyckte de var så fula så jag var inte intresserad av att kolla mera :devil: vad är din för någon då?

Bates flatback är fin också, riktigt bekväm att rida i! Där har du ju luftpaneler om du vill prova sånt.
bates_close_contact.jpg

Har du några bra ridbutiker i närheten? Säkrast är väl att kolla igenom så många märken man bara kan, så man får en uppfattning om vad som funkar på hästen och vad man själv trivs i!
Jag har en butet som jag använder just nu (bilden), och en jaguar flatback som ska säljas. Är mycket nöjd med båda!
hoppas du hittar nått som passar

Annars har du den här som är av liknande modell som de andra men
är ullstoppad. Pris 8500:-

"Henri de Rivel Flatback Lutetia

Välarbetad & snygg sadel i robust läder. Lite strävare läder i sits & på knävulster. Försedd med knävulster & små vadklossar. Breda bossor för fin anläggningsyta. En av få ullstoppade flatbacksadlar. "

Bilder finns på lillhästens hemsida.

tror det är en bild på Henri de rivel lutetia som är överst :p

jo, bates är himla snygg. med luftstoppning ställer jag mig lite tveksam till.... :crazy: är nog mer för ullstoppningen. men den kanske går att få med ull?

Inte för att vara vrång ;-) men det är en Jacson sadel som är på din översta bild (från samma företag jag ovan nämnde.)....
HdR´en är ngt ljusare.

HAHA. ännu ett exempel på hur sum man kan vara. jag tittade nämligen på lutetian också på samma sida men tog bilden på jacson istället och nu blandade jag ihop det. sorry :o :angel:

här är en bild på lutetian! den gör en lite sugen faktiskt ;)

hdrflat1.jpg

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Nu är den här, Sadellistan version 2.0! :D Då den förra blev för lång har jag nu gjort en sammanställning av den gamla med dom... 188 189 190
Svar
3 788
· Visningar
661 595
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka