stoppgjord?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare BeastieBabe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 2 716
B

BeastieBabe

heter det så? det är en däckel med två pinnar utstickande som spänns på hästen, sedan ska man då sadla bakom/på denna, pinnarna som sitter mitt på eller lite framtill på däckelplattorna som ska stoppa sadeln från att glida framåt, men hur påverkar detta hästen egentligen? hur ligger engeltligen bommen? blir det inte bara 2 punkter där sadeln ligger an eftersom att den lyfts upp på dessa däckeldelar i fram?

ä det nån häst som använder en sån här pryl? :confused:

många frågetecken..

Sv: stoppgjord?

jag skulle kalla det för förgjord ja...
hur det fungerar har jag ingen aning om

ojdå.. ja vi ska genast ta med oss ponnyn till frankrike!!! (där jag antar att dom tillverkar France Preimere sadlarna)
fatta att vissa har extrema problem med att hitta en passande sadel till hästen! och NEJ vi kan inte ha bomlöst för hästen ska hopptränas och vi vill inte förstöra hennes rygg.. hästen har inge problem med sadeln hon har..

hmm okai.. har inte hört något namn på den innan då människorna som använder den kallar den för "sadel-stopps-grejen".. det är juh lite vansligt att söka på det ordet oxå :) man bör inte förvänta sig att hitta nåt menar jag :D

Det har jag också, men jag tar då inte med hästen till Tyskland, England eller Italien för att köpa sadlar?? :smirk: Även om han nu på ett år har haft Passier, Pessoa, Albion och Prestige....
Säger bara att en förgjord inte kan vara en bra lösning för hästryggen. Nån sadel måste ju passa din ponny?
Om sadeln glider så mkt fram att du funderar på en förgjord, så passar den ju inte eller hur? Hon kanske behöver en vidare bom, så at sadeln kommer mer "ned" på hennes rygg?

Varför inte ta med henne till en riktigt dukitg sadelmakare med stort utval av sadlar, så kanske ni hittar en som passar! :)

Jag vet inte hur det är tänkt att allt ska rymmas på hästryggen?

Stoppgjorden måste väl läggas väldigt långt fram om sadeln ska ligga bakom den. Uppepå manken, ner över bogbladet och långt in under armbågarna känns som den tänkta placeringen, och HUR bekvämt är det på en skala? :confused:

För det kan väl inte vara tänkt att främre delen av sadeln ska ligga uppepå stoppgjorden? I så fall känns det som att den verkligen gör mer skada än nytta... Sadeln kommer ju isf att ligga i luften en bit bakom manken. :crazy:

Nej, detta är en "uppfinning" som jag inte begriper mig på, men jag har å andra sidan aldrig sett någon användas i verkligheten. Jag kanske har missuppfattat allting... :angel:

kanske vi ska sluta att säga att det är MIN häst när jag inte ens har pekat ut EN häst? frågor kan man alltid ha och det gäller inte alltid en själv.. de enda sadlar som passat på ponnyn i fråga (som INTE är min) är France Premiere, dom säljs inte någonstans i sverige.. de enda sadlarna av det märket som finns i sverige har nog hängt med importerade ponnier..
det har provats många sadlar på ponnyn.. den hon har nu ligger bra på henne med padd under.. fast de flesta här på Buke får raseriutbrott om sadeln inte passar 100% superperfekt med bara en tunn vojlock under.. vissa har inte ekonomin att åka land och rike runt med ponnyn på släp för att hitta en sadel när man kan använda en enkel padd under..

ja om du läser första inlägget så är det just det jag undrar.. det lär inte vara bekvämt eller men eftersom att de här gjordarna används så undrar man juh =/

Min d-ponny hade en sådan när jag köpte henne. Förra ägaren red mest dressyr och ponnyn var lite rund. Jag tävlade fälttävlan med henne och efter att hon hade gått ner några kilo passade min sadel och jag behövde inte använda förgjorden. Med detta menar jag inte att du måste banta din häst. Vissa hästar är ju byggda på ett rundare sätt.

Men jag märkte iaf inte av att hästen tyckte det var obehagligt och det påverkade henne inte när man red.

Gjorden var en platt lädergjord med två pinnar ganska högt upp och långt fram. Man satte gjorden långt fram mot manken och lade sedan sadeln över. Pinnarna på gjorden satt precis ovanför vulstret. Funkar nog iofs bättre på dressyrsadel än hoppsadel.

Går det inte att prova med svanskappa?

det är inte min häst återigen (det är en polarens ponny).. men jag kan juh berätta om va som hände när vi red med svanskappa (efter 3 månaders träning med att lyfta svansen och öht få lägga nånting runt svansroten) vi "glömde bort" att svanaskappan satt på och vi red ut istället för att rida på banan.. hästen tyckte att det kliade lite och ville ha av svanskappan, eller rucka till den så att den satt sköt, ja vet inte riktigt.. men.. jag är iaf världsmästare på 200 m skenbockning numera.. :smirk:

Så den ligger alltså mot manken, med sadeln ovanpå? Och hästen fick inte tryckskador eller skav av den? Det måste ju bli ett bra tryck av sadel och ryttare på gjorden mot manken...

Den som Börjes har (hade?) ser ju ut att vara lite stoppad, men din var alltså helt slät?

Du frågar hur det påverkar hästen och det svarar jag på..... :smirk:
Paden kan förresten vara boven i dramat!! Även mina sadlar åkar fram om jag rider i nedförsbacka/hoppar med en tjock pad under, och då har jag halvblod med rejäla mankar. Glider den lika mkt fram utan pad? Och vad är det för pad, och i vilket syfte?

Jag menar inte att kritisera dig! Nu är det iofs inte du som äger ponnyn heller men.... När du frågar om åsikter så får du vara beredd på att du får det också. Och min åsikt är att alla hästar, oavsett hur mkt dom är värda eller vad dom gör, förtjänar att ha en bekväm, väl anpassad sadel. :)

Har du intekollat med div butiker om de eller återförsäljarna inte kan ta hem en då? Hur vet du att France Premiere sadlarna passar, har ni provat en?

Jag åkte tex inte till italien för att hitta den enda passande sadeln till min häst, den fanns här, tom i samma stad, ny! :smirk:

Sen kan man skicka sadlar och prva, det får man göra upp med säljaren, så man behöver inte dra med hästen runt hela sverige!
Jag skickade en westernsadel med bussgods och det kostade inte mer är 182 kr!

Det var några år sedan och jag använde den inte så länge så jag kommer inte ihåg exakt hur den låg. Men sadeln tryckte ju inte på manken och inte min vikt heller, alltså inget tryck från gjorden.

Gjorden var slät. Där piggarna satt var det 2 lager läder, men ingen stoppning.

sadeln glider fram utan pad men inte med pad.. det står så om man läser mitt inlägg :)

och grundtanken med inlägget var att diskutera förgjorden inte hur ponnyns sadeln ligger på hästen..

tror du att det bara är EN sadel man måste prova på hästen eller? sedan vill säkerligen inte säljaren stå för frakten.. säg 150 kr per sadel i fraktkostnad, 20 sadlar ska skickas till dig och sedan tillbaka.. 6000 pix.. vem ska betala?

och som sagt.. många sadlar har provats av sadelutprovare som t.o.m själv anser att det är en svår rygg att få en sadel att passa på..

och ja hon har haft en france premiere på ridskolan där hon stod i 4 år men dom vägrar att släppa den trots att vi bjuder överpris för den..

har föressten hittat namnen förgjord OCH stoppgjord på den här prylen..

återigen, det är inte min häst, jag använder inte stoppgjord.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
651
Senast: cowgirl81
·
Utrustning enkel fråga, går det att vidga dominus ngt? hade ut en utprovare som var den första att bekräfta min egen känsla om hästens rygg, att...
Svar
0
· Visningar
523
Senast: Buck
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de... 2
Svar
35
· Visningar
6 278
Senast: Lavinia
·
Utrustning Hittar inte riktigt något svar på min fråga så får göra en egen tråd. Jo, jag har nu börjat fundera på om min sadel verkligen ligger...
Svar
3
· Visningar
1 298

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tittar in i ditt kök del 27
  • Vad gör vi? Del CCXII
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Oseriös avel 2023