Bukefalos 28 år!

stor buk!!

Sv: stor buk!!

klart att jag tar åt mig av alla råd!:bow:
jag är ingen expert utan jag har kollat på uträknade foderstater och gått lite på känsla...känslan försvann nu då jag har sett hans buk och förknippat det med att han blivit lite tjock av att stå.. annars är han ju fin, med bred rumpa och ryggmuskler...ser lite ut som en quarter..:crazy:

jag får ge honom mer hö...det blir ju trots allt billigare!!;)

det jag tycker är svårt är det där med kvoten mellan energi och protein..

om jag nu ger honom 10 kg hö..hur ska jag då kompensera upp med proteinet?? så att det hamnar runt 6???
 
Sv: stor buk!!

Min islandshäst går på 8kg hö plus lusern, betfor och krafft, han är inte tjock.

jag tycker det är viktigt med så stora grovfodergivor man kan ha, hästarna mår mkt bättre av átt äta mkt grovfoder än att äta mkt kraftfoder. Dessutom behöver de sina tuggtimmar, hö tar lite tid att tugga i sig medans kraftfodret går på en kick i jämförelse.
 
Sv: stor buk!!

du kan ge honom lusern och ev. ngt annat proteinfoder för att få upp proteinet.:idea:
kanske 10 kg hö+2 kg lusern? och ev. mineraler..
lycka till!!
 
Sv: stor buk!!

Jag tror också att man kan ge mycket hö utan att dom blir feta när dom är i träning. I Sverige i mitt eget stall stod min häst på spån och hade så gott som fri tillgång till bra hösilage och hennes buk var lagom stor. För tillfället är jag utomlands och min häst står på halm och de är väldigt snåla med höet här så jag ger ca 6kg extra om dygnet men hon har större buk här än i Sverige. Jag tränar även hårdare. Jag vet inte om det är halmen eller vad det är. De andra i stallet här tror ju inte man är klok som ger sin häst så mycket hö när normala givan ligger på ca max 3 kg TS per dygn i detta stallet. Jag skrev i en annan tråd att jag håller på att bli knäpp för jag kan inte fatta varför hon har så stor buk. Jag kan ju inte dra ner på höet för hon är ju hungrig och kommer att äta mer halm om hon inte får så mycket hö. Får bara 1 kg kraftfoder. De får sitt hö vid 16-tiden och kraftfoder vid 17.30 och sen inget mer förrän nästa morgon. Längtar hem till mitt eget stall!
 
Sv: stor buk!!

min kompis shettis äter mer hö än vad ditt halvblod gör....
säger som dom andra,buken går nog ner om han får lite mer protein och sånt i sig...
 
Sv: stor buk!!

Som övriga talare har sagt så behövs det mer hö.

Jag gav nämligen bra mycket mer till min c-ponny som vägde 350 kg. Å fick då väldigt mycket beröm av min veterinär för att hon var så fin i hullet. Nu hade vi visserligen toppenhö med en kvot på ungefär 6 så jag behövde bara ge lite krafftfoder.

Men min lilla dam fick:
1 kg hö på morgonen å 200 gram nya groov
2 kg hö till lunch, antagligen lite mer eftersom att hon endå var ranghög
4 kg hö på kvällen å 200 gram nya groov + b-vitaminer, kalk, mineraler, selentillskott

Å då var hon så här fin i hullet, tänkte om jag lägger in en bild så kanske du förstår vad vi pratar lite gran om med somalia magar å alltihopa :) :
1043188618_l.jpg
 
Sv: stor buk!!

Hej!
Har man ett foder med högt energivärde och lågt protein kan det vara svårt att få en bra balans. Man kan då behöva komplettera med ett kraftfoder som inehåller mycket protein och väääldigt lite energi. Exempel på sådant är tex soja eller b-jäst, observera att det finns maxgiva på dessa.

Jag har hört att bukiga hästar ofta beror på att dom får för lite protein och för mycket energi. Alltså att kvoten blir fel.

Lusern brukar vara superbra om man behöver protein, men tyvärr är det ju energi i det också....vilket kan göra att man ändå inte får till kvoten. Då kan man prova att ge soja eller b-jäst också.

Soja och B-jäst har mycket högt proteinvärde och nästan inget energivärde.

Lycka till
 
Sv: stor buk!!

jag har ju funderat på soja... så det blir nog det och lusern för att få upp proteinet..:)
min stackars pålle!!:(

nu har vi lärt oss detta i alla fall! tur att ni finns allihopa!!:bow:
nu blir nog min pålle lycklig när han får så mycket mat!!:rofl:

TACK!
 
Sv: stor buk!!

:bow: till dig!

Äh alla gör vi missar med foder nångång, ingen föd fullärd vetdu ;) Gud så min häst såg ut en period när jag precis började intressera mig för foder, men gjorde några grova missar. Jag fixerade mig så vid kvoten och det rekommenderade MJ-intaget enligt tabellerna, att jag inte vågade ge så mkt av höet som hade kvot på typ 8, vilket resulterade i att hon blev för smal istället, för hon fick i sig för lite näring totalt :eek: Ja gud! Det är fasen inte lätt! (då hade jag tyvärr inte upptäckt buke än ;) )

hihi ja din häst kommer få en tidig julafton nu när matte börjar öka maten! :D Ett tips bara, alla hästar tål inte soja. Lusern som är ett slags gräs är en mkt mer naturlig proteinkälla för hästens kropp än soja, som hästen inte normalt äter. Därför finns det en maxgiva på soja, du kan alltså inte ge hur mkt som helst och man måste vänja in soja lååååångsamt som sjutton, lite i taget. Jag tror att maxgivan är 100 g per 100 kg häst. Men prova du, det behöver inte alls vara så att hästen din reagerar på sojan. Men värt att tänka på.

Det finns också ett proteinrikt foder från krafft som just "krafft Protein" som vad jag minns är baserat på potatisprotein som ska vara ett skonsamt protein för hästen. Det innehåller 330 gram protein /kilo och 12 MJ / kg. OJ såg ju nu att du redan pratat om just detta foder! :idea: Jag har inte provat det själv, jag ger lusern, men det låter som ett bra foder, som man förhoppningsvis inte behöver ge så mkt av heller för att få upp proteinet.


Om man provräknar;
säg att du skulle ge 10 kg hö, det ger din häst näringen;
96 MJ och 360 Smrp
det ger kvoten 3,75, vilket ju är för lågt. (360/96= 3,75)
Säg att du lägger till 1,5 kg lusern som du skrev tidigare;
jag tror att lusernen innehåller ca 9 Mj och 110 smrp (smältbart råprotein är det du ska kolla på)
blir det 96 MJ + 13,5 = 109,5 MJ
360 smrp + 165 = 525 SMRP
kvot: 525/ 109 = 4,8

Nu är det inte decimalerna som är det viktiga utan ungefär vart kvoten hamnar. Du ser nog att om du ska ge lusernpellets får du ge många kilon, du behöver ett foder med ännu mer protein per energi.

MEN jag har en viktig fråga innan du börjar räkna för mkt!
Är du helt säker på att ditt hö innehåller 9,6 MJ per kilo foder och 36 gram smältbart råprotein per kilo foder?? Kolla det igen, för energin är verkligen hög.... Det finns ofta värden angett både i per kilo foder och per kg ts på en analys.
Jag kan hjälpa dig lite mer om du kollar detta en gång till :D

För att illustrera mitt ex kan jag bara visa om du tar 1,5 kg krafft protein istället för lusern;
krafft protein innehåller 12 MJ och 330 smrp

då blir det sammanlagt 114 MJ och 855 smrp ger kvoten 7,5
Skillnad!
sådär hög behöver ju inte kvoten vara! men du förstår kanske vad jag är ute efter? Skriver bara detta eftersom du nämnde att du tycker det är svårt att räkna på proteinet... å det är lite invecklat, det är det! ;)


Sedan ska man ju räkna på mineralerna också, men en sak i taget ;) :p
 
Sv: stor buk!!

tack för att du vill hjälpa mig!:bow:
ja gud vilken skillnad det var på lucernet och kraffts protein!!
jo det är per kilo foder! så det är så högt..ska faktiskt idag köpa ett annat och analysera då detta börjar ta slut! så jag hoppas på bättre värden!!;)
jag ger miner blå och flexi joint..

tack än en gång för att ni öppnade upp ögonen för mig!!

nu ser jag ju hur jag ska göra..och jag tror jag vet hur jag ska räkna nu för att få rätt kvot... 6 gånger mer protein än energi???:confused:

hör av mig igen och avger rapport om hur han utvecklar sig!!:)

kanske kan få in bilder före och efter om jag har tur!!:bump:

TACK!!
 
Sv: stor buk!!

Jupp, du har fattat helt rätt, 6 ggr så mycket protein som energi! Gör inget om det blir lite mer, typ 6,5 för du har ju en växande unghäst.

Ja gör gärna det! Vore roligt :)
 

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 306
Senast: Karamello30
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 666
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 024
Senast: svea
·
Kropp & Själ Blev lite intresserad av frågan när jag för nyfikenhetensskull testade lite flera funktioner i min stegräknar-app, däribland mat- och...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
16 236
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp