stor okunskap om sadlar?

bigganl

Trådstartare
Jag har på senare tid stött på så många som rider i sadlar som inte alls passar hästen att jag börjar fundera på hur det står till med kunskaperna egentligen. Vill inte alla lära sig? Är det nonchalans? Tror de flesta att de redan kan? Är det för jobbigt att söka kunskap? eller varför är det så här? Är det flera som tycker så här eller har jag bara haft oturen att möta så många?
ex 1: En bekant får hem en foderponny. Trevlig häst som dock är lite tjock. Sadeln som följer med kan dock inte passa om den blir aldrig så smal. Den ligger ca 1,5 handsbredder över manken och är alldeles för smal. Denna har ägaren ridit i.
ex 2: Islandshäst som har rätt bomvidd men en sadel som är på tok för lång. Den slutar 1 dm bakom sista revbenet och ligger alltså på länden. Hur mår hästen??
ex 3: Travare som rids på långturer. Går med en dressyrsadel som är minst 2 bomvidder för smal. Helt urgröpt bakom manken och ingen ryggmuskulatur. Usch!
ex 4: Ponny som gick med sadel som låg mot manken. aj, aj, vad det måste gjort ont.
ex 5: Westernhäst som har rak rygg och en sadel som är mycket svängd. Obefintligt med ryggmuskler av detta.

Det här är exempel på något som inte borde ske alls om ägare/ryttare skaffade sig kunskap.
Hur kan det bli såhär? Jag springer runt och känner mig som en besserwisser som anmärker på allt, men sånt här lider hästarna av och då kan jag inte vara tyst.
Vad gör man?

Sv: stor okunskap om sadlar?

jag har oxå en förmåga att alltid titta på vad folk rider i.Säger bara srackars hästar och så begär dom att dem ska gå på tygel och jobba, säkert lätt med obekväm sadel.Endel ser inte det, bara det är en sadel som man kan rida i, sen om den passar hästen är ju en annan femma.
man kan ju faktiskt undra ibland vad folk tänker med.:confused:

Håller fullständigt med dig. Tyvärr är kunskapen om sadlar inte alltid den bästa. :angel:
Imånga fall tror jag inte det beror på att man inte vill lära sig. Utan att man inte förstår.

Det här med islandshästar och deras sadlar är nog väldigt vanligt. Då de är små hästar med korta ryggar som rids av fullvuxna ryttare som inte får plats i mindre sadlar :smirk: (ingen kritik)
Mycket tråkigt då det alltid är hästen som kommer i kläm..:(

Sant och ruskigt vanligt förekommande. Antar att okunskapen är stor.

Jag är värdelös på sadlar. Försöker se skillnad på när sadeln ligger bra och när den ligger dåligt när jag köper nya sadlar, men jag KAN bara inte lära mej... Är därför hos sadelmakaren med hästarna ungefär en gång i kvartalet...

Jag är inte stolt över att vara så okunnig på sadlar men jag får svälja stoltheten när folk ibland frågar mej om hur deras sadel ligger på hästen (jag brukar oftast kunna svara på hur hårt en nosgrimma ska sitta, hur högt upp bettet ska vara, hur spänd martingalen/förbygeln bör vara osv... Så folk tar ofta för givet att jag kan säga hur sadeln ska vara) får jag helt enkelt svälja stoltheten och säga att jag vet lika lite som du om sadlar, så tyvärr.

Jag köpte en häst som blivit tävlad La:4 med massor av vinster.
Hon hade ridit i en för trång sadel som legat för långt fram så den tryckte på bogarna.
Jag kunde inte borsta hästen på ryggen så ont hade den.

Så jag håller med dig! Tyvärr!

Läste även för ett tag sedan att Ulla Håkansson hade fått reda på efter att hon bytt sadel till sin ena topphäst att hon ridit runt länge med en för trång sadel.´

Jag tror även det är mycket vanligt att många människor lägger sadlarna för långt fram, sitter i för trånga sadlar för deras rumpor. Vissa männsikor tror de blir samlare av att rida i för små sadlar tydligen.

Senast ändrad av en moderator:

Tyvärr är jag en av dem som är okunniga, men det beror varken på att jag inte vill veta mer eller för att jag helt enkelt inte bryr mig, utan för att jag är väldigt mån om att lära rätt från början. Det är alltså brist på "läromedel" i mitt fall. För själv kan jag bara se positiva saker med att lära sig så mycket som möjligt om sadelutprovning, dels så kan man på ett hum veta om de sadlar sadelutprovaren påstår passar gör det eller inte, och därmed slipper hästen lida för det, och man kan se till att anlita en duktig sadelutprovare. Och dels så kanske man kan göra det själv, en vacker dag. :)

Jag tar hemskt gärna emot tips på bra sidor på internet, böcker med mera som behandlar ämnet sadelutprovning. :bump:

Jag tror ofta att det är pengar som styr. :crazy:
Folk kanske inser att sadeln ligger illa men har inte ekonomi eller lust att lägga flera tusen på att skaffa en bättre sadel.

:(

Jag håller med om att det är ganska vanligt att de som rider i westernsadel ofta rider i dåligt utprovade sadlar.. Men nu säger jag inte att alla gör det!! (så att ingen tar illa upp)

Inom det så tror jag att ekonomi och okunskap ligger väldigt nära varandra..

Westernsadlarna är ju som sagt inte så väldans billiga om man säger så.. Jag ska byta igen nu, suck!! Det blir den 4 sadeln på lite drygt 1 1/2 år. Men så är det när man har en unghäst som blev MKT! grövre än man räknat med.

Men som sagt det kostar sina slantar.

Haha vilket konstigt inlägg jag skrev :p

Jag är åxå smittad! kollar på alla hästar med sadel på. klämmer å känner på sadlarna i sadelkammaren å svär för mig själv=) Jag har fått bilden av att dom som rider med fel anpassade sadlar är sånna som bara "flängrider". Hoppas ni fattar vad jag menar=)

Jag har ju tvingats ta tag i sadlar och lära mig i alla fall grunderna. När jag fick första egna hästen för massa år sedan så la man på en sadel, den skulle inte trycka på manken så passade den. Jättebra, senare fick man lära sig att bakvalvet skulle vara högre än framvalvet och så ficvk jag min unghäst och alla sadlar rullade bara runt ovanpå hans rygg, det var då jag insåg att det var läge att gräva lite djupare i sadeldjungeln.
Det är väldigt många som inte vet, det är jobbigt att lära sig ovh tyvärr så visar det sig ofta att det är dyrt och jobbigt att behöva byta till passande utrustning... Jag vet t ex en i stallet som fatalt blundar och hävdar att den passar fast hon säkert innerst inne vet att den inte passar, men hon har inte råd att byta sadel...

jag menar inte att alla kan lära sig heller, men du har ju förtånd att ta hjälp av någon kunnig. Då blir din häst inte lidande heller. Det som är hemskt är alla dessa som anser sig kunna men inte kan ett smack.

Jag måste påstå att det inte är så lätt veta om sadeln passar. Till min unghäst tog jag den sadel jag hade hemma, en sadel utprovad för min bredaste häst. Den satt mycket bra på unghästen, dock hade han inte muskler som behövdes för att fylla ut. Med renskinn mellan satt sadeln jämnt och fint, bossorna väl på båda sidor ryggen och inget klämde. Tillräckligt kort.

Så upptäckte jag nu att sadeln klämt då det kommit en "bula" mellan sadelkåpan och bogbladet. Fick veta att det förekommit på andra hästar via ett annat forum. Ont i ryggen har hästen också. O inget har jag märkt. Trots sadeln ser ut sitta mkt bra o ej klämmer. Där ser man. Så nu blir det åka till sadelutprovare o söka troligen ny sadel till ungvalacken.

jag tror inte det är av illvilja utan som du säger av okunskap. Jag tog denna gången hem en sadelutprovare och det kommer jag absolut fortsätta med, för hon var skit duktig och det kostade inget då jag köpte en sadel. Man kan med gott samvete rida för man VET att den passar. Så det är synd att folk inte tar förståndet till och skaffar sadlar som ligger bra, för sen undrar dem varför hästen får diverse problem...jo, för sadeln passar inte..

Jag tror att okunskap om sadlar kommer mycket av att:

1. Följer sadel med i hästköp så är nya ägaren helt inställd på att denna passar perfekt, eftersom den gamla ägaren provat ut.
2. Föräldrar som köper häst till sina barn oftast köper en sadel som ryttaren provar och tycker är skön. kanske får de en rekommenderad bomvidd och antar att detta passar jättebra.
3. Okunskap i hästens anatomi
4. Bristfällig utbildning i just utrustning och dess passform på ridskolor, där ju de flesta börjar sin karriär.

Men det är vad jag tror.

/ Vimzis som sitter med 3 sadlar hemma varav ingen passar hennes häst.

Nej det absolut inte lätt, men du försökte i alla fall och kontrollerade det du kunde innan du red. Det är ju en sak hur sadeln ligger på hästen i stallgången och en annan sak hur den ligger på hästen i rörelse. Vissa hästar ändrar sig mycket.
Men något jag tycker är jobbigt är att säga till när något är galet. Det är så himla känsligt att det inte är lätt att veta hur man ska lägga fram det. Hästfolk i allmänhet (inte alla men många) är så otroligt känsliga för kritik och detta är i och för sig inte kritik utan man säger ju till för att ge råd och hjälp. Det uppfattas ofta som kritik ändå och kan bli många sura miner. hur kommer man tillrätta med det? Hur ska man lägga fram sina synpunkter utan att ryttare tar illa upp? (Jag är lite för rätt fram ibland och det är inte alltid uppskattat.)
Jag är ju ingen expert själv, men erfarenheten växer med åren och jag tar alla tillfällen i akt för att lära mig mer. pratar med min sadelmakare när det behövs. Har lärt mig massor sista året då jag köpte en häst som inte har "standardrygg" precis.

Det finns idag ingen anledning till att ha en illasittande sadel!
Många vet inte om att vi faktiskt har ett fantastiskt verktyg som talar om HUR sadeln passar vår häst! Frågorna kring om vilken sadel som är bäst för ens häst är många. Många ställer sig frågan - ska jag ha en bomlös sadel, bomsadel, westernsadel, en sadel med gelebossor under???? Jag tycker att en sadel ska passa hästen och framför allt ska den INTE ge några tryck. Det går inte i all välmening att padda upp en sadel, trycket kommer inte att försvinna för det!
En sadel SKA passa till hästen NÄR DEN ÄR I RÖRELSE! Vi rider ju inte stillasittande, eller hur? Idag när vi sadelutpassar så prövar vi ut sadeln på en stillastående häst - men hästen är inte stillastående när vi rider den.

Att testa sin sadel med jämna mellanrum med en sadelutpassningspad är bäst för både häst och ryttare.

Tack för mig

*KL*

Fast jag har just i kväll fått det värsta svaret jag vet:

Sadeln ser inte så SNYGG ut :devil: den ser så gammalmodig ut :mad:

Men hallå.... det viktigaste är väl att sadeln PASSAR hästen.... :confused:

Liknande trådar

Utrustning Jag har nyligen köpt en häst, väldigt roligt naturligtvis, men problemen började direkt när jag skulle börja leta efter en passande...
Svar
17
· Visningar
2 694
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 975
Utrustning Jag har haft ute många olika utprovare och provat väldigt mycket olika sadlar men ändå har det inte löst sig för mig och min häst. Hon...
Svar
8
· Visningar
2 511
Utrustning Jag måste tydligen ge mig på det här med att leta sadel till nya hästen. Det var många år sedan jag var tvungen att leta sadel och har...
Svar
4
· Visningar
2 095
Senast: Maoam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka