stor okunskap om sadlar?

Sv: stor okunskap om sadlar?

Har oxå undrat varför folk inte tar reda på mer om en sådan viktig sak..de har väl aldrig stött på konsekvenserna av en felanpassad sadel och därför aldrig lärt sig...eller så SER de inte konsekvenserna, de bara ignorerar de..

bigganl skrev:
Jag gissar att en del av förklaringen finns i att det på senare år blivit mycket vanligare att rida på hästar av olika raser. För 10 år sen var inte alls lika många kallblod eller fd travare ridhästar till exempel. Nu ser inte alla halvblod lika ut, men de variationerna är kanske mindre än när många andra raser kommit in i bilden. De är oftast annorlunda byggda än ett "normalt" halvblod. Kunskaperna kanske inte har hunnit med i den takt som alla raser blivit populära? Inte säkert det stämmer men det är en tanke och kanske en liten del av problemet.

Hmmm...ja det skulle det ju kunna vara....?
Det har ju formligen exploderat fram hästraser i Sverige sedan jag hade första hästen på tidigt 80-tal. Då hette det till exempel att man kunde slänga på en manskapssadel på alla hästar :crazy:

Min första egeninköpta sadel som inte följde med inköpt häst, beställde jag på postorder för 2000 kr (DYRT då) och bara la på...funderade inte mer över det (Den va ju så snygg...) he he...nu vet jag bättre.

// M

Som sagt så finns det både bra och dåliga utövare inom kategorin sadelutprovare. Jag var själv lite intresserad av att utbilda mig till det men gissa om jag blev förvånad när jag läste att kursen till diplomerad sadelutprovare är TVÅ dagar. Bedrövligt kort kurs, hinner man verkligen som nybörjare tillgodogöra sig tillräcklig kunskap om hästens anatomi, hur den fungerar i rörelse och hur sadeln fungerar för att kunna prova ut sadlar tillfredställande?

Jag har använt mig av en mycket duktig sadelmakare som är extremt noga med att sadeln ska fungera på en häst i rörelse. Dessutom är min sadelutprovad i samråd med min far som är hästkiropraktor. De komplementerar varandra perfekt.

Jag är inte ett dugg förvånad över att så många är missnöjda med sina utprovade sadlar av dipl. sadelutprovare. Hur sjutton ska dom kunna vara experter på ämnet efter två dagar??, (vilket många, även jag trodde.)

MVH
Sofia

Det jag personligen har upplevt dom senaste åren i sadeldjungeln är just det att dom gamla sadlarna, från 60-talet fram till tidigt 80-tal, ligger attans så mycket bättre och med mycket mindre ändring utav stoppning odyl, än vad dom nyare sadlarna, från mitten av 90-talet och framåt, någonsin gjorde....

Och nu när jag till min stora sorg måste sälja den ena då hästen har breddat ur sej medans den reds i den sadeln, så är det ingen som vill ha den och deras motivering är alltid: Den ser så gammalmodig ut :confused:

Ingen har ännu ifrågasatt att den inte skulle passa hästen, utan det är RYTTARNA som vill ha en sadel med MODERNT utseende...

Dom ungarna skulle jag verkligen vilja sätta upp på alla dessa hästar som den enda sadel som passar är en manskapssadel... då fick dom känna, och se, hur en gammaldags sadel är :angel: :devil:

Jag tror man måste ha en hel del förkunskaper för att gå kurserna.

palle skrev:
Det jag personligen har upplevt dom senaste åren i sadeldjungeln är just det att dom gamla sadlarna, från 60-talet fram till tidigt 80-tal, ligger attans så mycket bättre och med mycket mindre ändring utav stoppning odyl, än vad dom nyare sadlarna, från mitten av 90-talet och framåt, någonsin gjorde....

Och nu när jag till min stora sorg måste sälja den ena då hästen har breddat ur sej medans den reds i den sadeln, så är det ingen som vill ha den och deras motivering är alltid: Den ser så gammalmodig ut :confused:

Ingen har ännu ifrågasatt att den inte skulle passa hästen, utan det är RYTTARNA som vill ha en sadel med MODERNT utseende...

Dom ungarna skulle jag verkligen vilja sätta upp på alla dessa hästar som den enda sadel som passar är en manskapssadel... då fick dom känna, och se, hur en gammaldags sadel är :angel: :devil:

He he he jag kan bara hålla med i allt du skrivit! :devil:

/ M

Sofian skrev:
Som sagt så finns det både bra och dåliga utövare inom kategorin sadelutprovare. Jag var själv lite intresserad av att utbilda mig till det men gissa om jag blev förvånad när jag läste att kursen till diplomerad sadelutprovare är TVÅ dagar. Bedrövligt kort kurs, hinner man verkligen som nybörjare tillgodogöra sig tillräcklig kunskap om hästens anatomi, hur den fungerar i rörelse och hur sadeln fungerar för att kunna prova ut sadlar tillfredställande?

Jag har använt mig av en mycket duktig sadelmakare som är extremt noga med att sadeln ska fungera på en häst i rörelse. Dessutom är min sadelutprovad i samråd med min far som är hästkiropraktor. De komplementerar varandra perfekt.

Jag är inte ett dugg förvånad över att så många är missnöjda med sina utprovade sadlar av dipl. sadelutprovare. Hur sjutton ska dom kunna vara experter på ämnet efter två dagar??, (vilket många, även jag trodde.)

MVH
Sofia

Hmmm....låter konstigt :confused:
Inga förkunskaper krävs eller?

// M

instämmer i diskussionen om alla dessa sadlar som inte passar...har precis köpt min första häst (1 mån)och ser att sadeln jag fick med inte riktigt passar, utan är aningen smal för hästen. men hur ska jag nu göra för att först välja sadel och sedan hitta en som passar? Bor i Sthlmsomr (strax norr om).
Tips? Jag vore oändligt tacksam!:bow:

som nyinsatt i detta vet jag inte vart jag ska vända mig i första hand och det är svårt att få hjälp!

ett problem för mig är även om jag verkligen ska satsa på en ny bomsadel, eller om jag ska prova en bladsadel? (har en islandshäst)

jag har sett ett problem och vill ta tag i det på en gång, men att få hjälp och veta vart man ska vända sig är inte alltid det lättaste... många verkar ta det som en självklarhet att man vet allt detta, men innan man har en egen häst har man inte rikigt haft en anledning att ta reda på det...:crazy:

Islandshästar ska ju adlas lite längre bak är "vanliga" hästar och som ngn annan skrev så är det ju oftast vuxna ryttare som rider dessa hästar, som inte är så stor, och då kan dom ju kanske inte ha en 15" eller 16" sadel utan behöver en 17".

Nej dom ska inte sadlas längre bak , en gammal missuppfattning som tyvärr lever kvar hos många, många.
Har sett folk som sadlar ända upp på länden, för sadeln glider ju ändå fram!!! Konstigt va?

Tyvärr är det väldigt ofta jag ser sadlar som ligger helt åt helvete. Och tyvärr är det så att de flesta inte inser vikten av en bra sadel.

Jag rekommenderar http://www.mustanghastsport.se/ om du behöver hjälp med sadelprovning. Har fått hjälp med sadel till min häst som har sänkt rygg och rund manke... Inte lätt att hitta sadel då hon är känslig som f-n också. :smirk:
Jag känner till en sadelmakare som kommer norrut (S-holm) och som INTE säljer sadlar. Han är bra och prisvärd. PMa om du vill ha namn och nummer.
Lycka till!
/Juvelen

Jag kan ingenting om sadlar. Vill och försöker lära mig, men jag blir inte smartare av att sitta och läsa i en bok hur man ska göra för att se om sadeln passar. Jag måste se, och bli visad hur sadeln ska sitta, och hur den inte ska sitta. I mina böcker står det, tryck här, kläm här, här ska det vara si och så stort mellanrum och blablabla.. Jag fattar noll. Rider barbacka, eftersom jag inte är säker på att sadeln passar. Får väl fortsätta med det, tills någon som KAN visar mig. I mitt fall handlar det inte om att jag inte vill lära mig, och helt enkelt skiter i det, utan tvärtom. Jag vill verkligen lära mig.

Senast ändrad:

Håller verkligen med om att det råder okunskap om sadling. Jag va med min kompis som provred en ponny, och den ponnyns sadel låg säkert minst en decimeter över manken. och dessutom hade de en fårskinnspad under sadeln... :crazy: vansinningt att lägga en tjock pad under en redan för trång sadel...

Sånt är tyvärr vanligt. Häromveckan hörde jag när en instruktör be ryttaren att lägga under en kilpad för att sadeln skulle komma upp bak. Problemet är att ponnyn rids med en sadel som är mycket för smal så framvalvet ligger minst 1 dm över manken. Klart att den låg i bakvikt då, men det hela skulle blivit ännu värre om hon använt pad. jag bad ryttaren att inte lägga pad under (och förklarade varför) och letade fram en sadel som var vidare åt henne tills ponnyn blivit av med sin övervikt.
Jag vet inte hur kunskapen ska komma fram, men instruktörer borde ju lära sig sådant under utbildningen.

Ja, det var ju inte särskilt smart. Tyvärr finns det så många som inte vill lära sig, eller som kanske lärt sig fel från början.. Alla hästägare borde bli TVINGADE till en kurs där de lär sig.. (Gäller även mig) :smirk:

Grejen är ju att folk tror att de gör sina hästar en tjänst när de lägger en pad under sadeln. Jag har hört många som säger att de vill ha extra stötdämpning. Visst, men blir sadeln för trång med pad så gör man ju snarare saken värre...

Jag ska erkänna att även jag var en av dom, jag hade en fårskinnspad just därför att det var snyggt :o och för stötdämpningen. Jag hade inte en tanke på att sadeln blev smalare. men efter att ha läst på lite om sadelinpassning så rök paden illa kvickt. Som tur var så tog inte hästen skada av det...

*KL*

Någon som känner till bra Sadelutprovare/bra butiker att köpa sadel i i södra Sverige (bor i Blekinge men har bara 2 mil till skånska gränsen)? Ni får gärna svara här i tråden eller PM:a mig;).

/Kristin

Instruktörer lär sig att instruera under sina utbildningar - kunskapen om sadlar (och ibland ridning!) får de leta sig någon annanstans...

För att dra ett värstingexempel som jag hörde häromdagen: en kompis ska ta en häst på foder i vinter och när hon var och provred så insåg hon att sadeln inte passade för fem öre - den var för svängd för hästen. Men ägaren var ju helnöjd med sadeln för den hade ju kostat 18 000 kr....

Så det är fortfarande en levande myt att bara sadeln kostar nog mycket så passar den på allt.

/Camilla

Liknande trådar

Utrustning Jag har nyligen köpt en häst, väldigt roligt naturligtvis, men problemen började direkt när jag skulle börja leta efter en passande...
Svar
17
· Visningar
2 694
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 975
Utrustning Jag har haft ute många olika utprovare och provat väldigt mycket olika sadlar men ändå har det inte löst sig för mig och min häst. Hon...
Svar
8
· Visningar
2 511
Utrustning Jag måste tydligen ge mig på det här med att leta sadel till nya hästen. Det var många år sedan jag var tvungen att leta sadel och har...
Svar
4
· Visningar
2 095
Senast: Maoam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka