stor okunskap om sadlar?

Sv: stor okunskap om sadlar?

<----- Ja.

Hellre rida barbacka än i en sadel som ligger illa.
Men en sadel som passar är helt klar överst på min prioriteringslista!

Jag tror att många tror att dom kan och vet
Endel kan nog för lite för att orka bry sig
och så finns det dom som helt enkelt bara skiter i det...

Det finns även dom som använder sig av sadelutprovare...men som jag anser har blivit lurade (sadeln ligger inte bra).

/En som letar kunskap om ALLT....

Håller med om detta med sadel utprovare. Kompisen köpte i helgen en beg. w-sadel, utprovad på stillastående häst med "fisk skelett". och den såg ut att vara perfekt. När hon ridit hästen svettig så fanns det torra fläckar bakom bogbladen..
Som tur är så hade hon en annan häst som sadeln låg bra på..

Alltid när jag säljer sadlar, NYA & beg, så får man provrida sadeln, det ser jag som en självklarhet.

Man kan inte betala 25000:- för något som inte passar hästen.

*knapplån*

Jag har själv varit i sadeldjungeln och insåg då hur okunnig jag var. Men jag lever och lär hela tiden.
Och jag kan se hästar med sadlar och utan sadlar och fundera på hur folk tänker egentligen...

Och jag har hört folk säga att "hästen får ha den sadeln, jag är ju inte gjord av pengar..."
Men det är man väl inte heller när hästen står halt o man blir tvungen att ta ut veterinär heller?

En annan fråga: Hur många veterinärer frågar efter sadeln vid en hältutredning? Jag vet att de vill att man ska ha sadeln med sig (tex när man åker till Strömsholm o dyl.)...

Om man läse rpå länken till agria som någon la in så är inte veterinärerna utbildade i detta? men hur många hästar har blivit halta pga dåligt tillpassade sadlar?

//Lillan

förmodligen finns det många halta hästar som är halta pga sadeln. när jag var tretton så köpte min bästa kompis en egen häst. Jag va medryttare på hennes häst. Jag hade ridit på ridskola sen jag var sju och min kompis hade ingen större erfarenhet. Hon fick me en sadel till honom men den va ju så ful=/ så en billig sadel från nordpost införskaffades. i nått år red vi omkring så. sen såldes han till en annan tjej som köpte en griffin till han. den va helt perfekt för honom. tre år efter att min kompis köpte honom köpte jag han för att ägaren skulle skaffa en ny, yngre förmåga. sadeln behöll hon. då köpte jag en billig skitsadel. nån månad red jag med den och han fick ont i ryggen. Fick köpa hans gamla sadel i alla fall då den inte passade den nya hästen. så slapp han ha ont sen=) tänk va man utsätter hästar för bara för att man inte tar reda på fakta eller tar hjälp.

Som tur e så har man lärt sig en del under åren och jag klämmer å känner å tittar på sadeln ofta numera. nu har hästen vuxit ur sin så nu är det barbacka ridning som gäller.

Ja jag försöker också att med jämna mellanrum känna runt sadel o så, även när jag sitter uppepå och jag har bett andra att känna när jag suttit i sadeln.
Just nu har jag ingen häst o behöver inte bekymra mig för egen del iaf.

Det värsta som har hänt mig var att jag köpte en begagnad sadel, superbilligt och jag fick med en massa andra grejer också och jag trivdes så superbra med den och den låg superbra på hästen vilket kändes i ridningen då vi verkligen fick fart framåt och hon började bära sig. (Min vännina som inte sett oss på ett par veckor stod bara o gapade o undrade vad jag gjort med hästen! "Hon går ju skitbra nu Lillan!")
Men sadeln var sned (det kändes och jag fick rida med olika långa läder för att hamna rakt) så jag bestämde mig för att lämna in den för omstoppning o då kom det fram att bommen var av! Vi var alltså tre personer som hade ridit i sadeln utan att märka det och hästen hade börjat gå bra. Efterom jag köpte sadeln av en kompis o fick med massor av andra prylar (som var mer värda än det jag gav för sadeln) så har jag aldrig bett om pengarna tillbaka.
Sadlen ligger nu hemma i min garderob, delad i två delar och bommen är mkt riktigt av. Vad jag ska göra med den vet jag inte, barstol kanske? Jag har aldrig ridit i en sån underbar sadel tidigare iaf...

//Lillan

Gör en barstol du, det har min kompis gjort. Av en jättesnygg ny western!!!

Min hästs mamma som jag red en del för tre år sen hade jätteproblem med traven. hon ville bara tölta hela tiden. och hon hade jättesvårt att lugna ner sig. En tjej tog henne på foder ett tag och skulle åxå stoppa om sadeln. då visade det sig att bommen va av. ahh! där han man suttit å försökt få henne å trava å ta de lungt. inte konstigt att hon sänkte ryggen å bara tölta! foderärden hade varken råd eller lust å köpa ny sadel eftersom hon inte skulle ha hästen så länge. så hon körde med barbackagjord och renskinnspadd. de tog inte långt tid innan hon började trava=)

Ett annat exempel är när en centrerad ridning instruktör berättade om en ponnytjej som red för henne. hon hade jätteproblem att sitta rakt så efter ett tag så bad hon ungen hoppa av hästen å så klla hon på sadeln å såg att bommen va av. -aa pappa backade över den med traktorn. :eek: borde man inte misstänka att nått händer med sadeln om man kör över den med en traktor? tur att instruktören såg de så den stackars ponnyn slapp sadeln sen i alla fall=)

Toriryttaren skrev:
Jag tror ofta att det är pengar som styr. :crazy:
Folk kanske inser att sadeln ligger illa men har inte ekonomi eller lust att lägga flera tusen på att skaffa en bättre sadel.

:(

Det där kan jag inte förstå mej på, alltså jag vet hur det är att ha en begränsad ekonomi, men då får man skippa sadeln tills man har sparat ihop dessa penagar som krävs o rida barbacka, tömköra, köra osv. Det finns massor av mer man kan göra med sin häst än att rida som ger saker som hjälper till i ridningen.

Sen kan jag inte förstå att folk kan rida sina hästar 6 dagar i veckan året om utan att göra nått annat som att tömköra eller liknande. Men det kanske beror på det olika intresserade folk är. Jag menar nu inte att folk som bara rider inte är tillräckligt intresserade av hästar utan kankse bara intresserade av att rida o inget mer när det gäller motion o dressering av hästen.

Jag har i och för sig bara anlitat en sadelutprovare och hon är bra så henne byter jag nog inte ut. Men hon vill alltid se hästen ridas med sadeln, hon nöjer sïg inte med att se sadeln på en stillastående häst. Jag antar att de flesta sadelutprovare jobbar så för det är omöjligt att se hur sadeln ligger på hästen annars. Det är ju helt ologiskt om de inte vill se hästen i rörelse för sadeln ska ju användas vid ridning.
Att dåligt passande sadlar skulle hänga ihop med ekonomin köper jag inte. Har sett flera som kommer med ny, dyr sadel som inte passar alls. så finns det de med mindre plånbok som anlitar sadelutprovare och köper en bra begagnad välpassande sadel för en betydligt mindre peng.

Senast ändrad:

Det finns sadelutprovare som låter sej se hästen i rörelse oxå men ändå påstår att det är rätt o bra, trots att det inte är det......

Nikki o Fabian skrev:
Det finns sadelutprovare som låter sej se hästen i rörelse oxå men ändå påstår att det är rätt o bra, trots att det inte är det......

Det är nog tyvärr rätt vanligt att de gör så, alltr för att kränga prylar. Suck, jag tycker att det är respektlöst!:mad:

Jag skulle aldrig rekomendera en sadel som inte passade. Skulle inte kunna med att ljuga en person rakt i nyllet.:eek:

Näe! fram med ärligheten!!:banana:

Korven skrev:
Gör en barstol du, det har min kompis gjort. Av en jättesnygg ny western!!!

Ja, egentligen borde jag det, måste bara ha allt annat material först...
Sen såg jag ju någon tråd där de byggde om sadlar... och jag har funderat på om man inte kan bygga upp fram o bakvalv på nåt vis o sedan köpa en sån där pad som de har till bomlösa sadlar att ha under?
Fast jag ha rinte grunnat så förfärligt mkt djupare på det, man måste ju ha en bra grund till det först.

//Lillan

Att testa sin sadel med jämna mellanrum med en sadelutpassningspad är bäst för både häst och ryttare.

Är det en sådan där som mäter trycket?
Om det är det, vad är det för sadelutprovare som har en sådan pad? Skulle verkligen vilja prova en sådan bara för att se. Har haft jätte mycket problem med sadlar och har varit hos sadelutprovare. Ofta så ser det ut som att sadeln ligger jättebra, men han får ont i ryggen i alla fall. Nu fungerar det ganska bra sedan jag skaffade en Caprilli med Cair luftpaneler men då får han en knöl bakom manken i stället, den försvinner i och för sig inom ett par timmar och han har inte ont av den. Men det skulle vara jätteintressant att rida med en sådan där pad bara för att se om det finns något tryck någonstans.

Backade över den med traktorn!?:eek: Vad tror folk att sadlarna är gjorda av egentligen?:eek:

Allmän fråga:

Tror ni inte att det vore lättare (och kanske t.o.m bättre) att få ut kunskap om sadlar o sadeltillpassning om folk (då menar jag tex veterinärer o tränare) blev ordentligt utbildade o inmsatta först.
Jag menar att jag har ju sett folk på HÖG nivå rida med padar o grejer på sina hästar. Jag har sett ridskolehästar gå med handdukar under sadlarna för att de ligger illa.

Om jag rider för någon o får problem o frågar så hoppas jag ju attd et svar jag får är vettigt o rätt. O det är ju klart att rörelsemekanismen blir störd när grejerna inte passar.

//Lillan

Jo det finns ju bra och dåliga utövare inom alla yrkerkategorier förstås.

Kan inte låta bli att fundera.....

Är det inte så att det gått ganska fort de sista åren när det gäller sadlar och passning....?
Vad jag menar är att forskning och kunskap i detta ämnet kommit på lite senare tid och det har gått fort framåt.
Alla hänger inte med och MÅNGA har inte fått lära sig något om det här på sin ridskola.....(Där man ibland kan se olika hästar dela samma sadel och ge ett sken av att det inte är så viktigt).

Okunskap är vad jag tror att det är.
För även om man inta är gjord av pengar så tror jag att man hellre skulle byta till en billig, passande sadel än att rida i en som inte passar.
Passande sadlar BEHÖÖÖÖÖVER inte vara dyra. ;)

Fler clinics och kurser angående sadlar och vad icke passande sadlar kan ställa till med behövs!!!
Jag blev inte superduktig men MYCKET klokare av en sådan Clinic på Kvinnersta här i Örebro för ca 5 år sedan. Där deltog både en sadelmakare, en EqT och en veterinär som föreläste i ämnet och visade praktiskt ute i ett ridhus det var SUVERÄNT!

P.S Lollo.... Vad är en "sadelanpassningspad"? D.S

// M (Vetgirig)

minternet skrev:
Fler clinics och kurser angående sadlar och vad icke passande sadlar kan ställa till med behövs!!!
Jag blev inte superduktig men MYCKET klokare av en sådan Clinic på Kvinnersta här i Örebro för ca 5 år sedan. Där deltog både en sadelmakare, en EqT och en veterinär som föreläste i ämnet och visade praktiskt ute i ett ridhus det var SUVERÄNT!

// M (Vetgirig)

Den var jag också på! Och jag vill gärna gå på fler. Kommer ihåg henne med den där yngra hästen o sadelmakaren sa att vita schabrak var sadelmakarnas dröm då man ser liggytan tydligt på dem! Det ha rjag tagit fast på och kollar ofta schabraken efter att jag har ridit, både på sadlar som är tillpassade och såna som bara är på prov!

//Lillan

Du är sannerligen inte den enda som undrar över detta. Själv sålde jag nyligen min sadel som visade sig vara alldeles för lång för min häst (islandshäst till på köpet). Som tur var konstaterade jag det någorlunda tidigt och nästa sadel jag köper ska vara ordentligt tillpassad för min häst.

Jag gissar att en del av förklaringen finns i att det på senare år blivit mycket vanligare att rida på hästar av olika raser. För 10 år sen var inte alls lika många kallblod eller fd travare ridhästar till exempel. Nu ser inte alla halvblod lika ut, men de variationerna är kanske mindre än när många andra raser kommit in i bilden. De är oftast annorlunda byggda än ett "normalt" halvblod. Kunskaperna kanske inte har hunnit med i den takt som alla raser blivit populära? Inte säkert det stämmer men det är en tanke och kanske en liten del av problemet.

Liknande trådar

Utrustning Jag har nyligen köpt en häst, väldigt roligt naturligtvis, men problemen började direkt när jag skulle börja leta efter en passande...
Svar
17
· Visningar
2 694
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 975
Utrustning Jag har haft ute många olika utprovare och provat väldigt mycket olika sadlar men ändå har det inte löst sig för mig och min häst. Hon...
Svar
8
· Visningar
2 511
Utrustning Jag måste tydligen ge mig på det här med att leta sadel till nya hästen. Det var många år sedan jag var tvungen att leta sadel och har...
Svar
4
· Visningar
2 095
Senast: Maoam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka