Stor skada på hovvägg/kronrand

the_connemara

Trådstartare
Min lille pojk har skadat sig i hagen :( Såg aldrig skadan själv för mamma körde honom till djursjukhuset direkt medan jag var på jobbet. Men så som de beskrivit den så hade han fläkt upp ca en tredjedel av hovväggen (om man ser runt hela hoven), den tredjedelen som var på utsidan av höger bak ända bak till ballen. Hovväggen stod i princip rakt ut och det blödde massor när mamma tog in honom för lunch sedan hon vart ute i ridit den andra hästen fredagen den 5/1.

På sjukhuset klippte/skar de loss den skadade väggen o konstaterade att även 5-6 cm av kronranden var skadad. Han har stått med gipsbandage sedan dess som byts var 5:te dag (byttes 10/1 och skulle bytts idag 15/1 men hans vet var sjuk och vi vill helst inte byta så hon ska byta det imorgon) och ska skos med ringsko när det läkt såpass att han inte behöver bandage. Han gick bra på benet redan på lördagen 6/1 och visar inga som helst tecken till hälta trots att han inte får ngt smärtstillande längre. Fick smärtstillande senast när de bytte bandaget onsdagen 10/1 och fick komma hem dagen efter och har bara fått penicillin sedan dess.

När de bytte bandaget första gången den 10/1 så hade det börjat växa lite konstigt vid kronranden så han stejplades (stavn? typ som häftklammer) för att det skulle bli lite stabilare. Återstår att se hur det ser ut i morgon och antagligen får vi mer info då.

Men vi har massor med frågetecken (som vi ska pumpa vet på så mkt det går så klart ;) ) och hade gärna velat höra era erfarenheter av sådana här skador på hov och framförallt kronrand. Hur lång tid tar det innan man kan slippa gipsbandage och sko om det fungerar problemfritt? Vad har hästen för begränsningar med skon (är det farligt om den åker av, dvs får han gå i hagen?)? Eller blir han "som vanligt" med skon och kan börja byggas upp igen med promenader i skogen osv (tappade massor när han stod där, är svår att hålla i hull och inte så "tålig" när det händer mkt o är nytt folk)? Hur lång tid kan det ta innan man ser om hoven kommer växa ut normalt igen? Hur lång tid kan det ta innan hornkvaliten är åtm hyfsat bra igen? Stor risk för hämmande bestående men eller bara "estetiska" men?

Intresserad av allt ni har att berätta!
 
Sv: Stor skada på hovvägg/kronrand

Tyvärr, eller kanske tack o lov inte vart med om något sånt. Hur det blir kan man väl ännu inte säga exakt kanske?
Hoppas din häst blir återställd o allt allt går bra!
 
Sv: Stor skada på hovvägg/kronrand

Hola,

Mitt ex häst råkade ut för en olycka och blev av med 1/3 av hoven.
Blev en massa resor till Ultuna...

Första tiden boxvila och gipsbandage som skulle bytas med jämna mellanrum. Fick bränna bort lite svallkött någon vända och sedan mera gipsbandage.
Hoven växte förvånansvärt fort och så snart det hade läkt (redan efter drygt två månader) så kunde man plasta upp en ny hov och slå på en sko så hästen kunde användas i ridningen som vanligt igen.

Din häst kommer att repa sig. Var noga med hygienen så han inte åker på komplikationer. Sedan när du kan börja rida får du göra som vid en vanlig igångsättning efter vila.

mvh Eva
 
Sv: Stor skada på hovvägg/kronrand

Glömde,
Idag, 8 år senare, tränas och tävlas hästen fortfarande aktivt och kan man inte se vilken hov som blev skadad.

mvh Eva
 
Sv: Stor skada på hovvägg/kronrand

Min hovslagare har berättat om några sådana fall då hästen blivit av med en del af hoven, och vissa har fått stå i upp till ett halvår (beror på hur fort hoven växer). Men alla har blivit helt återställda::smirk:
 
Sv: Stor skada på hovvägg/kronrand

*kl*

Tack för era svar! Låter ju positivt! Dessutom så är han ju så ung så kroppen repar sig nog fort efter fullständig vila. Låter lovande :)

Men mer erfarenheter tas tacksamt emot :)
 
Sv: Stor skada på hovvägg/kronrand

Kommer snart lite bilder så jag tänkte dra i korta drag hur det gått.

Den 5/2 dvs exakt en månad (han skadades den 5/1 en fredag och 5/2 var en måndag) blev han av med bandaget för gott o jag fick se skadan. Var inte så illa som jag trodde!

Blev skodd då 5/2 med ringsko på den skadade hoven och vanlig sko på den friska (eftersom vi ville det, annars hade de låtit honom gå med endast en sko :eek: ) och fick komma ut i hagen :bump: Hade gått ngn promenad under boxvilan med mamma o mig men varit rätt vild o således snabbt slitit ut bandaget (trorts div påbyggnader ;) ) och så blev det is och för halt för att våga ta ut.

Nu får han jobbas som vanligt i skritt o lite trav. Dock ingen löshoppning än eftersom området inte är så stabilt o hovväggen ska få en chans att börja växa som den ska. Ska skos om igen om 4-5 veckor (efter 5/2 räknat) och behöver nog skos med ringsko iaf ett halvår trodde de i nuläget.
 
Sv: Stor skada på hovvägg/kronrand

Bilder finns i albumet: http://s135.photobucket.com/albums/q152/the_connemara/Hastar/Tigers%20hovskada%2007-02-10/

Ser ut bla såhär:
002.jpg


Och såhär:
012.jpg





OBS att jag testade nya kameran för första gången så jag hade ställt in fel datum. Det var inte den 9 februari 2006 utan den 10 februari 2007. Ni anar inte hur mkt jag funderade över 9/10/11/12 när jag förde över bilderna till datorn idag :D
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
190
· Visningar
15 038
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
434
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 217
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 379

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? del 3 - Kids Edition
  • Gråter du?
  • Aubergine

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp