Stor skillnad mellan Barefoot & Freeform?

Sv: Stor skillnad mellan Barefoot & Freeform?

Det är helt olika sadeltyper skulle jag nog vilja påstå. Barefoot är en tunn mycket mjuk sadel, i stil med en avancerad barbackasadel med lite stöd. Barefoot är dessutom en kopia av Torsion. Och Torsions variant är lite stabilare och av mycket bättre kvalitet.

Freeform har jag inte ridit i men provsuttit i och klämt på, det är en stelare sadel med mindre nära kontakt med hästen. (jämfört med bareffot& Torsion) Men ger antagligen mer kontakt än de flesta bomsadlar.

Man sitter smalare i en freeform, barefoot ger mycket barbackakänsla.

Senast ändrad:

Jag har en Barefoot och är jättenöjd med den :love: förutom att jag sitter för brett,får ont i höfterna osv under längre ridturer.

Det är ungefär samma skillnad som mellan en westernsadel och en engelsk bomsadel om man ska försöka jämföra med något. I Barefoot sitter man brett, inte något uppbyggt säte och 'närmare' hästen. I en FreeForm är sätet uppbyggt som på en engelsk sadel och man sitter längre ifrån hästen och man sitter betydligt 'smalare'. Jmf med en bomsadel sitter man dock väldigt mycket närmare hästen med en FF.

För mig - som gillar uppbyggt säte i stil med vanliga bomsadlar, så är FF:en en dröm. Här får jag alla fördelarna med en bomlös, men slitter sitta som jag skulle suttit barbacka. Sätet i FF är btw OTROLIGT mjukt och bekvämt, det är som att sitta i en supermjuk soffa. En ren lisa för sittben etc. Och man känner hästen mycket väl under sig.

Dock, FF:en är den mest oförlåtande bomlösa sadel jag provat, den tolererar i princip inga viktförskjutningar av ryttaren, så hade man inte bra balans innan så får man det raskt efter ett tag i en FF :devil: De med brett säte/mindre uppbyggda jag provat har man kännt att man sitter snett men sadeln har legat still så att säga. Med en FF hamnar man ofelbart på glid.. En fördel anser jag men det finns mer än en ryttare som provridit FF och avskytt den för att den är 'vinglig' och 'ostabil' (men jag undrar ju jag vad som egentligen var vingligt - sadeln eller ryttaren.. :devil: )

/Alexandra - som älskar sin FF, men första gången hon galopperade i fältsits i den höll på att få markkontakt då både jag och sadel var halvvägs ner längs sidan på hästen. Av någon mycket myystisk anledning så försvann problemet såfort jag skärpte till mig :angel:

Det lät ju bra!Förutom det med sitsen då :angel:
Jag tycker ibland att Barefooten kan kännas lite vinglig och jag sitter väl lite :angel: snett,men är iof sned i ryggen med...

Frågan är om man vågar testa en sån sadel då! :D

Liknande trådar

Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 324
Senast: Capybara
·
Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
546
Senast: iNHALE
·
Utrustning Sitter å lurar på att införskaffa ett sidepull för att prova på grabbarna, men funderar på det här med designen på nosdelen Hur stor...
Svar
12
· Visningar
982
Senast: Shixle
·
Utrustning Om det skulle bli fortsatt ridning för mig, så funderar jag på en ridkjol. Men tittar lite mer på den här typen (fast med benremmar... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 325
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka