Stora BPH, MH & MT tråden.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kolla med rasklubben? Min rasklubb anordnar då och då exteriösbeskrivning. Vet inte om det fortfarande går men när min hund skulle exteriörbeskrivas inom ramen för korning så hörde jag av mig privat till en exteriörbeskrivare utbildad på rasen, som då beskrev min hund i samband med en rasklubbsutställning.
Ja, min rasklubb brukar anordna i samband med specialer.
 
Kolla med rasklubben? Min rasklubb anordnar då och då exteriösbeskrivning. Vet inte om det fortfarande går men när min hund skulle exteriörbeskrivas inom ramen för korning så hörde jag av mig privat till en exteriörbeskrivare utbildad på rasen, som då beskrev min hund i samband med en rasklubbsutställning.

Man brukar på de flesta utställningar som arrangeras av en SBK klubb kunna göra extrriörbeskrivning. Skrivs inte alltid i PMet men skicka till arrangören och fråga.

Ja, min rasklubb brukar anordna i samband med specialer.

Har tyvärr redan varit rasspecial, de tog då inte alla som ville beskrivas och kunde inte garantera vilka som fick. Kändes då lite onödigt att ta ledigt och åka en bit utan att ens veta ifall man fick en plats :crazy:

Men skall kolla med rasklubben och kolla med nästa sbk utställning :)
 
Screenshot_20220622-200241_Samsung Internet.jpg

Letat reda på den lilla svarta spindeldiagram också, det är väldigt - rakt.
 
faktiska.PNG

Vi gjorde MH i helgen och idag kom vårt diagram in. Mitt första MH så det var väldigt intressant att se alla hundar och mentalbeskriven och TL var pedagogiska och trevliga.

Människor i spökkläder är fy faro vilket syntes direkt i avståndsleken. Jag har aldrig sett henne lägga svansen mellan benen förut och nu vet jag att hon kan skälla ihållande om hon bara är motiverad :grin: I övrigt var inte så förvånad. Spökerna lite senare var också läskiga men då vågade hon fram i alla fall. Trodde hon skulle få lite högre på gripande och lek. Passiviteten, som hon brukar ha svårt för hemma, gick över förväntan! Det har jag ändå lagt ner massa tid på. Skott, dumpen och skrammel var som helt obrydd av. Lek är hennes grej, synd bara att hon inte fick visa det i avståndsleken.

Men skönt att ha på papper hur hon "faktiskt är" och vilka bitar vi behöver jobba på. Skulle vilja testa göra BPH sen när hon är lite äldre och mognare och se hur/om hon ändras :)
 
Pappas hund (ett barnbarn till en av mina hundar) gjorde en godkänd exteriösbeskrivning förra helgen. MT inbokat den 1 oktober, och jag tror han har goda chanser att klara det och få fina poäng.
Min hund är korad, hennes mamma är korad och min hund har fått avkomma som är korad. Så det vore jättekul men en till korad hund i tredje generationen 😃 Det är väldigt ovanligt med korade dvärgschnauzrar och av dom få som gör MT blir inte alla godkända (brukar då brista i del 1).
 
Dante har gått BPH och jag känner mig väldigt nöjd över hur trygg han var och hur bra han avreagerade på alla överraskningar. NP var i allra högsta grad läbbig men när han väl kommit fram var det hela snabbt överstökat.

Han har bra föremålsintresse men jag hade önskat att han hade en inbyggd vilja att leka med mig som förare. Han är mer för att springa omkring och visa upp vad han vunnit när han väl fått en leksak, vilket gör att det blir svårt att få flyt i träningen med leksak som belöning.

Film för den som vill se finns här.

Sen undrar jag lite om protokoll i relation till sammanfattningen. De verkar skilja sig ganska mycket åt - är det meningen?
 

Bifogade filer

  • 2022-09-05_17-04-23.png
    2022-09-05_17-04-23.png
    29,8 KB · Visningar: 43
Dante har gått BPH och jag känner mig väldigt nöjd över hur trygg han var och hur bra han avreagerade på alla överraskningar. NP var i allra högsta grad läbbig men när han väl kommit fram var det hela snabbt överstökat.

Han har bra föremålsintresse men jag hade önskat att han hade en inbyggd vilja att leka med mig som förare. Han är mer för att springa omkring och visa upp vad han vunnit när han väl fått en leksak, vilket gör att det blir svårt att få flyt i träningen med leksak som belöning.

Film för den som vill se finns här.

Sen undrar jag lite om protokoll i relation till sammanfattningen. De verkar skilja sig ganska mycket åt - är det meningen?
Jag blir också fundersam nu när jag jämför filmen med protokollet. Filmen tycker jag visar en hund som är väldigt glad i människor, och på spindeln ser det ut som om hunden är väldigt glad i människor, men i sammanfattningen har han fått 1 på "Glad i främmande människor"? Är det någon som har bättre koll än jag på BPH som kan förklara hur det hänger ihop?
Min pudel fick 0 på "Glad i främmande människor" när hon gjorde sitt BPH för några år sedan, och hon totalt ignorerade alla och gick och luktade på gräs istället. Hur kan den här har fått 1?
 
Jag blir också fundersam nu när jag jämför filmen med protokollet. Filmen tycker jag visar en hund som är väldigt glad i människor, och på spindeln ser det ut som om hunden är väldigt glad i människor, men i sammanfattningen har han fått 1 på "Glad i främmande människor"? Är det någon som har bättre koll än jag på BPH som kan förklara hur det hänger ihop?
Min pudel fick 0 på "Glad i främmande människor" när hon gjorde sitt BPH för några år sedan, och hon totalt ignorerade alla och gick och luktade på gräs istället. Hur kan den här har fått 1?

Jaa, speciellt Glad i människor sticker ju ut.

I protokollet har han också fått "inga tecken" på förarbundenhet promenad vilket jag också är tveksam till stämmer med verkligheten. Han hänger ju med TL bort från mig men är väldigt pepp på att komma tillbaka till mig när de går mot mig.
 
Han har också fått 0 på förarbundenhet promenad vilket jag också är tveksam till stämmer med verkligheten. Han hänger ju med TL bort från mig men är väldigt pepp på att komma tillbaka till mig när de går mot mig.
Tänkte också på det när jag såg hela filmen, jag som inte kan något om hur det poängsätts tycker nog ändå att det borde vara högre 0 på förarbundenheten i och med att han drar tillbaka till dig på tillbakavägen. Men det är ju samtidigt inte så extremt som min blandras har, som börjar dra till matte så fort någon främling försöker gå bort med henne - vilket hamnade i högre delen av skalan på förarbundenhet. Hur ser förarbundenhet i den lägre delen av skalan?

Även att Sammanfattningen säger 1 på Lekfull, medan spindeln ligger på 3.5-4 i lek.

Jag känner att jag inte alls hänger med i delar av bedömningen :p
 
Jaa, speciellt Glad i människor sticker ju ut.

I protokollet har han också fått "inga tecken" på förarbundenhet promenad vilket jag också är tveksam till stämmer med verkligheten. Han hänger ju med TL bort från mig men är väldigt pepp på att komma tillbaka till mig när de går mot mig.
Min dalmatinerhane gick med TL och sökte kontakt första halvan tillbaka, sista halvan drog han mot mig, förmodligen för att TL inte besvarade kontaktförsöken. Han fick ”drar mot föraren” i protokollet. Han drog mycket mindre än Dante, och inga försök alls att dra mot mig när de stod still.

Nä, jag är inte jätteimponerad av BPH faktiskt. Tyvärr. Verkar väldigt speciellt att läsa av, man måste vara väldigt insatt för att förstå verkar det som. För det verkar sällan stämma med verkligheten enligt mitt öga, som inte är insatt.. Har gjort MH tidigare och det kändes mer logiskt, förutom att det inte finns lika mycket utrymme för olika beskrivningar.
 
Min dalmatinerhane gick med TL och sökte kontakt första halvan tillbaka, sista halvan drog han mot mig, förmodligen för att TL inte besvarade kontaktförsöken. Han fick ”drar mot föraren” i protokollet. Han drog mycket mindre än Dante, och inga försök alls att dra mot mig när de stod still.

Nä, jag är inte jätteimponerad av BPH faktiskt. Tyvärr. Verkar väldigt speciellt att läsa av, man måste vara väldigt insatt för att förstå verkar det som. För det verkar sällan stämma med verkligheten enligt mitt öga, som inte är insatt.. Har gjort MH tidigare och det kändes mer logiskt, förutom att det inte finns lika mycket utrymme för olika beskrivningar.
När jag gjorde BPH med mina två hundar tyckte jag inte det var svårt att förstå alls, och även när jag kollar på alla bedömningarna nu så tycker jag de är rimliga utifrån deras beteenden. Men jag hängde inte alls med i vissa bedömningar på Dante :cautious:
 
Min dalmatinerhane gick med TL och sökte kontakt första halvan tillbaka, sista halvan drog han mot mig, förmodligen för att TL inte besvarade kontaktförsöken. Han fick ”drar mot föraren” i protokollet. Han drog mycket mindre än Dante, och inga försök alls att dra mot mig när de stod still.

Nä, jag är inte jätteimponerad av BPH faktiskt. Tyvärr. Verkar väldigt speciellt att läsa av, man måste vara väldigt insatt för att förstå verkar det som. För det verkar sällan stämma med verkligheten enligt mitt öga, som inte är insatt.. Har gjort MH tidigare och det kändes mer logiskt, förutom att det inte finns lika mycket utrymme för olika beskrivningar.
Det är ju lite oroväckande om det ska vara ett objektivt och standardiserat verktyg för att beskriva hundar, om man sen inte kan se hundens beteende i beskrivningen. Vet inte om det blivit fel med Dantes beskrivning och hur ofta det i så fall sker, men någon form av kontroll borde ju ske av resultaten innan de skickas in, tycker man.
 
När jag gjorde BPH med mina två hundar tyckte jag inte det var svårt att förstå alls, och även när jag kollar på alla bedömningarna nu så tycker jag de är rimliga utifrån deras beteenden. Men jag hängde inte alls med i vissa bedömningar på Dante :cautious:
Skönt att du tyckter det var rimliga bedömningar, det låter lovande :D jag tycker alla mina hundar har haft mer eller mindre konstiga bedömningar.. Antingen att jag inte tycker det stämt riktigt med filmerna eller att protokoll o sammanfattning inte riktigt stämt överens.. När jag gjorde MH var jag mer överens med bedömningen.
 
Jag hinner inte kolla på hela filmen nu och vill egentligen inte ifrågasätta någon annans beskrivning när jag inte var på plats. Men spindeln anger både antal och storlek på kryssen, dvs många små kryss blir också en "spik".

När det gäller hälsningar så är vi tydliga på BPH att skilja på hej VEM är du och hej VAD är du. Det senare är ett undersökande beteende. På filmen ser man att hunden riktar ett väldigt stort intresse mot föremålet människan (nosar på händer och kläder) och först efter en stund börjar säga hej till personen människan.

När det gäller promenaden så är det gröna rutor som fylls i om hunden får kryss dvs hunden ska ha visat obehag. Här har beskrivaren inte ansett att dragandet berodde på att hunden var rädd.
 
Det är ju lite oroväckande om det ska vara ett objektivt och standardiserat verktyg för att beskriva hundar, om man sen inte kan se hundens beteende i beskrivningen. Vet inte om det blivit fel med Dantes beskrivning och hur ofta det i så fall sker, men någon form av kontroll borde ju ske av resultaten innan de skickas in, tycker man.
Vi har konferenser varje år och alla beskrivare måste genomgå kvalitetskontroll med videobeskrivning. Det ger en rätt bra lägstanivå.
 
Jag hinner inte kolla på hela filmen nu och vill egentligen inte ifrågasätta någon annans beskrivning när jag inte var på plats. Men spindeln anger både antal och storlek på kryssen, dvs många små kryss blir också en "spik".

När det gäller hälsningar så är vi tydliga på BPH att skilja på hej VEM är du och hej VAD är du. Det senare är ett undersökande beteende. På filmen ser man att hunden riktar ett väldigt stort intresse mot föremålet människan (nosar på händer och kläder) och först efter en stund börjar säga hej till personen människan.

När det gäller promenaden så är det gröna rutor som fylls i om hunden får kryss dvs hunden ska ha visat obehag. Här har beskrivaren inte ansett att dragandet berodde på att hunden var rädd.
Låter rimligt i mina öron!

Vad är syftet med sammanfattningen i relation till protokollet? Förstod det som att sammanfattningen är subjektiv - men vad är den tänkt att fylla för syfte?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag kan för mitt liv inte förstå denna stora tilltro till MH/BPH? Alla jag känner som göra sådana tränar ju inför dem så det säger ju...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
9 602
Senast: Linda_A
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 078
Senast: Migo
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 223
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 259
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp