Stora BPH, MH & MT tråden.

Status
Stängd för vidare inlägg.
En fråga,

När man kommer till jaktbiten, där hunden ska jaga en trasa som "springer" kors och tvärs. Får man lov att ge kommandot varsågod där eller man ska stå tyst?
För har verkligen tränat in min hund att hon oftast ska få en varsågod innan hon får dra iväg på något intressant etc. Detta då jag vill hinna checka av innan hon får rusa iväg.

För tror annars hon kanske kommer stanna kvar i väntan på fri kommando :).
Det händer inget om det slinker ut ett litet frikommando från föraren. Det är väl inte tanken men vet man att hunden inte springer annars även om den vill så är det ju bättre att säga något. Dessutom gör man den jakten två gånger så andra gången lär hunden veta att det är "fritt fram" när halsbandet släpps.
 
Ah ja misstänkte det 🙈.



Tror hon kommer stå och titta på mig i så fall. Hoppas dem i så fall ger oss chans att frigöra 😊.
Bara säg varsågod om hunden behöver det. Förstår inte den beskrivare som skulle ha invändningar mot det, man vill ju se hur hunden beter sig i jakten och en överlydig hund går inte att bedöma. Har den ingen jaktlust kommer inte ett varsågod att kunna trolla fram det heller.
 
Jag tappade snöret på ena jakten när jag gjorde MH 2013. Domaren var oerhört imponerad av att hon väntade på frikommando!

Fick även ge frikommando åt andra hunden för två år sedan. Båda är golden som tränar jaktapportering, så de är tränade att inte dra iväg utan lov, men det var liksom ingen tvekan om att de var intresserade.
 
2,5 är väl inte försent för MH? Jag tänker bättre sent än aldrig?
Alltså, man kan ju göra MH när som helst i hundens liv. Men meningen och den grundläggande anledningen med MHt är ju att det ska vara en utvärdering av mentaliteten i ett avelsarbete, på så gröna hundar som möjligt. Detta för att kunna se så mycket av de grundläggande mentala egenskaperna som möjligt, inte inlärda beteenden. Och en hund över 18 månader räknas ju heller inte in i statistiken.

Så rent krasst är det ju oväsentligt och ”onödigt” att göra MH med en äldre hund. Men är det ex en 2,5 års brukshund som behöver göra mh för att få tävla bruks, så självklart ska man gå ett MH :).
 
Alltså, man kan ju göra MH när som helst i hundens liv. Men meningen och den grundläggande anledningen med MHt är ju att det ska vara en utvärdering av mentaliteten i ett avelsarbete, på så gröna hundar som möjligt. Detta för att kunna se så mycket av de grundläggande mentala egenskaperna som möjligt, inte inlärda beteenden. Och en hund över 18 månader räknas ju heller inte in i statistiken.

Så rent krasst är det ju oväsentligt och ”onödigt” att göra MH med en äldre hund. Men är det ex en 2,5 års brukshund som behöver göra mh för att få tävla bruks, så självklart ska man gå ett MH :).

Och tillägg; man kan ju absolut gå MH med äldre hund för att man tycker att det är intressant (om man får plats osv) och roligt, även om det är ”försent” för att tillföra något till avelsstatistik :).
 
Så rent krasst är det ju oväsentligt och ”onödigt” att göra MH med en äldre hund. Men är det ex en 2,5 års brukshund som behöver göra mh för att få tävla bruks, så självklart ska man gå ett MH :).
Sen kan man ju göra det för att man tycker det är kul eller för att få lite rutin inför kommande hundar. Själv låter jag numera min hund gå med som testhund i utbildning av nya mentalfunktionärer bara för att det är så himla kul med MH-MT och BPH.

Hon har gjort både MH och är Korad men får ändå lite olika reaktioner varje gång även om hon inte blir det minsta rädd längre.
 
Alltså, man kan ju göra MH när som helst i hundens liv. Men meningen och den grundläggande anledningen med MHt är ju att det ska vara en utvärdering av mentaliteten i ett avelsarbete, på så gröna hundar som möjligt. Detta för att kunna se så mycket av de grundläggande mentala egenskaperna som möjligt, inte inlärda beteenden. Och en hund över 18 månader räknas ju heller inte in i statistiken.

Så rent krasst är det ju oväsentligt och ”onödigt” att göra MH med en äldre hund. Men är det ex en 2,5 års brukshund som behöver göra mh för att få tävla bruks, så självklart ska man gå ett MH :).
Tack för svar, var hittar jag mer om att äldre hundar inte räknas in i statistiken? :)
 
Är det vanligt hundar behöver bryta efter dumpen? Har nu läst om två stycken hundar som jag ansett varit bra, trevliga och framåt hundar som båda har fått bryta efter dumpen.
Har det då med rädslor att göra och att dem inte kan släppa rädslorna för den?
 
Är det vanligt hundar behöver bryta efter dumpen? Har nu läst om två stycken hundar som jag ansett varit bra, trevliga och framåt hundar som båda har fått bryta efter dumpen.
Har det då med rädslor att göra och att dem inte kan släppa rädslorna för den?
Testledaren brukar bryta om hunden visar för mycket kvarvarande rädsla. Alltså att hunden blev så himla rädd och inte kan släppa det att man bedömer det vara för stort lidande för hunden att fortsätta.
Det handlar inte om att hunden blev rädd, utan att den inte kunde komma över och släppa sin rädsla.

Det är väl den vanligaste anledningen.
 
Är det vanligt hundar behöver bryta efter dumpen? Har nu läst om två stycken hundar som jag ansett varit bra, trevliga och framåt hundar som båda har fått bryta efter dumpen.
Har det då med rädslor att göra och att dem inte kan släppa rädslorna för den?
När jag gjorde BPH med mina två hundar hade båda väldigt kraftiga reaktioner på överraskningen. Den ena av dem tyckte fortsatt att det var läskigt även efter, dvs en hel del kvarstående rädsla, men hon hade lätt att avreagera sig och rejsade runt gräsplanen några gånger som avreaktion när hon kom lös, och hon var hela tiden glad, pigg och entusiastisk. Hon fortsatte BPH:et och hade inga negativa reaktioner på några av de senare momenten. Den andra hunden hade också kvarstående rädsla, men hon blev passiv. Hon visade tydligt att hon inte var intresserad av att gå i närheten av saken utan gick istället och lade sig på gräset kanske 10 meter bort och bara låg där. Hon fick bryta då, det kändes inte som om hon kom över rädslan eller som om hon kunde avreagera sig på något sätt.
 
Är det vanligt hundar behöver bryta efter dumpen? Har nu läst om två stycken hundar som jag ansett varit bra, trevliga och framåt hundar som båda har fått bryta efter dumpen.
Har det då med rädslor att göra och att dem inte kan släppa rädslorna för den?

Det beror ju på vad en menar med vanligt men nej, det är inte vanligt att rimligt stabila hundar behöver brytas efter dumpen. Om de bryts har det absolut med rädslor att göra, specifikt att hunden har svårt att avreagera.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag kan för mitt liv inte förstå denna stora tilltro till MH/BPH? Alla jag känner som göra sådana tränar ju inför dem så det säger ju...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
9 594
Senast: Linda_A
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 041
Senast: Migo
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 104
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 249
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp