Stora BPH, MH & MT tråden.

Status
Stängd för vidare inlägg.
När jag gjorde BPH med mina två hundar hade båda väldigt kraftiga reaktioner på överraskningen. Den ena av dem tyckte fortsatt att det var läskigt även efter, dvs en hel del kvarstående rädsla, men hon hade lätt att avreagera sig och rejsade runt gräsplanen några gånger som avreaktion när hon kom lös, och hon var hela tiden glad, pigg och entusiastisk. Hon fortsatte BPH:et och hade inga negativa reaktioner på några av de senare momenten. Den andra hunden hade också kvarstående rädsla, men hon blev passiv. Hon visade tydligt att hon inte var intresserad av att gå i närheten av saken utan gick istället och lade sig på gräset kanske 10 meter bort och bara låg där. Hon fick bryta då, det kändes inte som om hon kom över rädslan eller som om hon kunde avreagera sig på något sätt.
Jag kan ju också tillägga att de här två hundarna har utvecklats olika efter sina respektive BPH. Den som fortsatte sitt BPH är idag en väldigt orädd hund och känns mentalt stabil. Jag har aldrig märkt av att hon är rädd för något i vardag eller på tävling eller så. Den andra, som fick avbryta, har även idag en hel del rädsleproblem (inte bara kopplat till överraskningar) - t.ex. går undan om jag ska slå i en spik, tycker gamla tåg är läskiga pga ljudet, vågar inte gå i öppna trappor eller där man på något sätt ser lite ner (t.ex. stängd trappa men spjälor högst upp), vågar inte gå på något underlag som rör sig, vågar inte öka hiss, vågar inte springa i tunnlar, kan tycka det är lite läskigt om det t.ex. plötsligt står en skylt där det inte brukar vara en skylt etc.
 
Det beror ju på vad en menar med vanligt men nej, det är inte vanligt att rimligt stabila hundar behöver brytas efter dumpen. Om de bryts har det absolut med rädslor att göra, specifikt att hunden har svårt att avreagera.

Okey, nej för ska själv göra MH med min aussie i september och kommer bli första gången jag går med egen hund (har gått en gång med annans hund) och i mitt huvud så tänkte jag inte att hon skulle reagera så vid dumpen.
Men efter att ha läst de senaste 2 dagarna att två andra hundar som verkat "normala" utifrån vad jag läst och sett, avbrutit efter dumpen. Ja då blir jag lite osäker men sen vet jag inte alls hur eller varför dem avbrutit. Eller hur hundarna egentligen är hemma.

Tror inte det kommer vara några problem för min då hon aldrig visat något liknande hittills men hon är bara 10 månader.
 
Okey, nej för ska själv göra MH med min aussie i september och kommer bli första gången jag går med egen hund (har gått en gång med annans hund) och i mitt huvud så tänkte jag inte att hon skulle reagera så vid dumpen.
Men efter att ha läst de senaste 2 dagarna att två andra hundar som verkat "normala" utifrån vad jag läst och sett, avbrutit efter dumpen. Ja då blir jag lite osäker men sen vet jag inte alls hur eller varför dem avbrutit. Eller hur hundarna egentligen är hemma.

Tror inte det kommer vara några problem för min då hon aldrig visat något liknande hittills men hon är bara 10 månader.

En viktig grej med MH och BPH är ju att hundar som inte släpper sina rädslor blir mer pressade än i vardagen. Vilket också är meningen. Det är gjort för brukshundar och de ska klara bra mycket mer än ett vardagsliv utan att skita ner sig.

Nej. En "normal" brukshund ska inte klappa ihop mentalt vid dumpen.
 
Min Testa gjorde MT i helgen och då det va utställning dagen efter passade vi på att göra exteriören också och hon klarade båda utan problem så nu är hon KORAD :banana:
Gjorde ungefär som förväntat på allt men tyvärr kände jag inte igen henne i leken. Hon har normalt ett fullt, fast gripande och kämpar gärnet men det visade hon inte på MTt. Trots det samlade hon ihop 414 poäng.

C1AB3309-44A4-418F-945E-1EE586E06FDB.jpeg
 
Min Testa gjorde MT i helgen och då det va utställning dagen efter passade vi på att göra exteriören också och hon klarade båda utan problem så nu är hon KORAD :banana:
Gjorde ungefär som förväntat på allt men tyvärr kände jag inte igen henne i leken. Hon har normalt ett fullt, fast gripande och kämpar gärnet men det visade hon inte på MTt. Trots det samlade hon ihop 414 poäng.

Visa bifogad fil 90561
Grattis! Och vad smutt att få till exteriörbeskrivningen så snabbt! Verkar ju skitsvårt att få plats 🙈
Eller så har det varit det pga Corona kanske.
 
Det är nog rätt vanligt att man anordnar exteriörbeskrivning när man har rasspecial. Det brukar vi alltid med göra iaf.
Jo, just på specialer vet jag att det brukar finnas exteriörbeskrivare men jag tänkte mest på om det är svårt eller ej att komma med på exteriörbeskrivning.
 
För att flika tillbaka till jakten på MH, det verkar variera väldigt från MH till MH. Kanske något att ta upp med SBK om hur olika förarna instrueras? Tinja hade från 7 till 13 månader jobbat med mig på en gård. Ankorna rymde, hönsen kom ut för en hök klämt sig in genom stängslet, vi hade katt etc. (Det var inte en speciellt bra gård, de byter fortfarande ut djur hela tiden för de dör/blir uppätna/drunknar) Det var nolltolerans på att jaga små saker som sprang. Jag frågade på MH't om jag fick ge frikommando för att annars kommer hon stanna vid mig, fick höra att jag skulle vara helt tyst.

Trasan drar igång, Tinja tittar upp på mig, stolt som en sol, och när jag inte reagerar hoppar hon glatt åt sidan som om jag var närsynt och inte kunde se hur duktig hon var. Andra försöket, jag fick fortfarande inte säga något. Såklart stannar hon kvar, glad över hur duktig hon var. Hade jag fått säga "Ja" hade hon sprungit, gripit trasan och tagit tillbaka den till mig. Så som hon gjort flera gånger på övnings-kapplöp.

Det var mitt första MH så jag vågade inte göra något som var utanför reglerna de sagt till mig. Nu har jag förberedelsefraser just för att undvika samma problem, så hunden vet att det är något skoj på gång och de inte står under lydnad.
 
Hoppar in lite sent i tråden bara för att berätta att jag tagit initiativ till en BPH-dag för saluki när Lily väl är gammal nog för sådant. Jag bestämde för att kolla om intresse fanns bland andra, och har fått ett oväntat stort gensvar på det, så nu är jag igång och kontaktar arrangörer för att se vad som går att få till. Känns hur kul som helst :D
 
Igår gjorde Winter MT på Schäferhundklubben i Uddevalla. Han bjöd publiken på en hel del underhållning då han släpade matte genom skogen, inte minst då vi inte alltid hamnade på samma sida träden...

Jag hade varit lite orolig för att han skulle vara brötig i hanteringen men det gick jättebra. Lite sämre än jag hade önskat på kampdelarna, men jag vet ju egentligen att det finns lite försiktighet i betten i grunden även om han kommer igång fantastiskt fint när vi tränar bitarbete med figurant. Jakten var boxertypisk, full fart fram och inget gripande. Uthålligheten var lite bättre än väntat, trodde han skulle be matte om hjälp direkt för han är mycket mer åt det hållet än Breeze som slet loss hela röret som haren försvann in i. Fint samspel i avståndsleken. Figurraden undersöktes väldigt noga innan han sprang till matte men han jobbade oavbrutet hela tiden.

Sen var det dags att skrämma honom och det visade sig vara väldigt svårt. Det gick inte ens att få till några retningar för han gick aldrig ner i intensitet. Så fort han såg både dumpe och skrammel så kastade han sig direkt fram. På släden gjorde han en del avståndsregleringar, men jobbade sig hela tiden framåt igen. När vi kom till skotten var han helt slut och att få upp honom i lek var omöjligt, precis som på MH:et. Tydligen jobbigt att dra på 65 kg ballast genom ett helt MT. ;P

https://photos.app.goo.gl/xHcCtzNnjUaXD2zMA
 

Bifogade filer

  • PXL_20220515_070511999.MP.jpg
    PXL_20220515_070511999.MP.jpg
    256,1 KB · Visningar: 186
Tror jag fick bästa feedbacken man kan få på ett bph: "Det är en jäkla synd att hon inte är renrasig. Jag vet inte mer vad jag ska säga för det är en sjukt stabil hund. Sjukt fint. Det är ett clean paper, vet inte mer vad jag ska säga. Hon är ju fantastisk. Balanserad. Jätte rolig. Tänkt om alla var som hon, då skulle världen se annorlunda ut."

Min fina tokfia. ❤️
 
Tror jag fick bästa feedbacken man kan få på ett bph: "Det är en jäkla synd att hon inte är renrasig. Jag vet inte mer vad jag ska säga för det är en sjukt stabil hund. Sjukt fint. Det är ett clean paper, vet inte mer vad jag ska säga. Hon är ju fantastisk. Balanserad. Jätte rolig. Tänkt om alla var som hon, då skulle världen se annorlunda ut."

Min fina tokfia. ❤️

Oj vilka fina ord! 🥰
 
Ni som kanske har lite mer koll. Tror/vet ni om det kommer komma fler exteriörbeskrivningar än de som finns på sbk? Är bara två till i Skåne iår, en för schäferuppfödare och en för lh kh collie. Var 37 anmälda på den senaste (de tog in 25), så efterförfrågan finns iaf O_o
 
Ni som kanske har lite mer koll. Tror/vet ni om det kommer komma fler exteriörbeskrivningar än de som finns på sbk? Är bara två till i Skåne iår, en för schäferuppfödare och en för lh kh collie. Var 37 anmälda på den senaste (de tog in 25), så efterförfrågan finns iaf O_o
Kolla med rasklubben? Min rasklubb anordnar då och då exteriösbeskrivning. Vet inte om det fortfarande går men när min hund skulle exteriörbeskrivas inom ramen för korning så hörde jag av mig privat till en exteriörbeskrivare utbildad på rasen, som då beskrev min hund i samband med en rasklubbsutställning.
 
Ni som kanske har lite mer koll. Tror/vet ni om det kommer komma fler exteriörbeskrivningar än de som finns på sbk? Är bara två till i Skåne iår, en för schäferuppfödare och en för lh kh collie. Var 37 anmälda på den senaste (de tog in 25), så efterförfrågan finns iaf O_o
Man brukar på de flesta utställningar som arrangeras av en SBK klubb kunna göra extrriörbeskrivning. Skrivs inte alltid i PMet men skicka till arrangören och fråga.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag kan för mitt liv inte förstå denna stora tilltro till MH/BPH? Alla jag känner som göra sådana tränar ju inför dem så det säger ju...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
9 538
Senast: Linda_A
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 821
Senast: Migo
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 980
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 204
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp