Stora BPH, MH & MT tråden.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja i Tyskland finns det till exempel något som kallas Körung som är ett slags test som görs för att få ett avelsgodkännande på hunden (om jag förstått det rätt).

Kan du ha blandat ihop det med det finska MHt som är mer som ett test där man får poäng?
LTE heter det tydligen.
Vet bara att de har titeln KORAD. Ska se om jag hittar vilket land de var ifrån.
 
Förra hundens BPH
b204692.jpg



Protokollet blev så stort.
 
Mina kelpiehanar. Helt olika mentalt men relativt lika siffror på MH ändå. Båda gjorde MH vid ca 15-16 månaders ålder.
Kiro
jM4oJYU14zA-7QgZzQarbQlo8RNairGaVO0jnEeDIpoegLKNq_UCPDCHdndH461HXKcnh1IJ2yPMAdI8BijIkQVARcQzaviudwtVXLosdHqbfRKCcRTnMcDSvM5P7wzSpQUWZtMpgkjtVhNdfUkFFUnGKIpCngOiNtX0CwSWP5CVN_GkGapqls5exMcwEYZ7C6-20YXV6WeAzIDxpNQub1UTTWKUXfQ00jykGPYBErl6GAOhK97pwD-jEd7G7M70NYKn0PxJUu3EMG1S3VmtNMNtRlAky8NgLUcKJk0P3_oD9OQl9bLNr8iBh_qV5zrT1pcWbVUBTD5o-ul2cVnFczabllfd8e5v7J9QAx6G5jKnMJb4eJoK31yM3ri-n6MHAVTzoi_P_yV0TVzPgOHhGW3fXoipHfrHhXatNs5UjQn-e-cKiImGFoqNjWOIlnaAZYcEMp290BNgFw3MnzZfWst8OW3_5GvqQJD27Vv1SeuT8757hMKDoR2CF4IyIa_VZLAJ_DujBFUQorwzXIh9PoNc3t-bgtKCNOv0RkAAQ_WzdQxwInSoOBh7a5Mp5fWovfM9cumT0cEN96BRZTRALAb3HqVonM5JVjwAcUWcWPF1BhCv=w1707-h788-no

(jag förstod inte att vi fick ge honom vatten under tiden vilket nog hade hjort honom lite piggare på slutet)

Helix
AL1PhJb7htjoyfPKvXNXiIL8Kz18wl48MhLWwfzhRJhs9FAdqZHWLan2ov031J2pUkvjJ9pF2sI75DSCtUynSliseRxaEi0FC9q371eF0u09c8w8QI2OhvK9REOL3whzzQx9pvO6bnbwZikTp4mc4hESdlJimaEwgk_4BZvlWM6NmQTVLA1W1kJxfmtVZ2fjfxa7eszXs3GivHcHn3qmeuZm4rziHtGoNlTbCq8RGG-LploxhXDRVOFf4lmAn7FE8ygkWRcIW9yHbkU-Cgz7HiqWVcRzVCAAhdPgS3MraWtXK8l-dpLhLhHY4gYDcuT4PkDpaPK9-wfIl-Q8ddTOTyKlAQ0C8-twgM6e27SCL7iecD3J3ghQkANUddu-HPi2dlKxsfllDCXvXwJaNVZPeIC5dzbDS-348bbzBX5vnUrR8byTRYjqts9aTv9TqIMcYED0pBANNP4ZFB5oaOzFZi56NfBoA1mNYwsfwUMmx53xu6OKnKsz9ea5_d9QimFpj2ftQw2QaMJmxp4W2NSS-xe4ekIpUFalxHkWM3af6jVEhXP68b5taNPFPYdRiZc0wy9Ln49jNxsBLt1DRTy-Of4qk9LTLe2V9zOZUIpOdGsr75gV=w1706-h788-no

 
:D

Undrar hur man själv skulle reagera om man stötte på en person som betedde sig så där i skogen? När Bentley gick sitt MH så tänkte jag faktiskt vid avståndsleken att jag snarast skulle rusat åt andra hållet om en stor, skäggig karl hoppade runt i skogsbrynet och ropade att jag skulle få köttbullar om jag kom dit...

:D
Jag tänker att man skulle undra om det var man själv eller köttbullemannen som käkat knarksvamp.
 
Tinjas MH.
Om jag bara inte lyckats stöta till overallen när jag skulle resa på mig, då kanske det gått bättre när vi skulle gå förbi den, men nu hade hon ju färskt i minnet att "den kan RÖRA på sig!" :rofl: Inte alls okej enligt Tinja.

Det var så roligt att gå MH, fick reda på att det fanns en hel del jävlar anamma i min lilla tös :D Och att min nolltolerans på att jaga små djur på gården fungerade fint även på MH :angel:

Dock representerar hennes MH inte riktigt hur hon är i verkligheten. Hon är något mer social och engagerad i andra människor än hon var på MH, samt är hon oftast mycket mer nyfiken. :love:
 
:D

Undrar hur man själv skulle reagera om man stötte på en person som betedde sig så där i skogen? När Bentley gick sitt MH så tänkte jag faktiskt vid avståndsleken att jag snarast skulle rusat åt andra hållet om en stor, skäggig karl hoppade runt i skogsbrynet och ropade att jag skulle få köttbullar om jag kom dit...

Ja alltså man ser och hör tydligt att rolig och social tyckte Dahlia inte att den var :p
Hon stod nog och sa åt människan att sluta tramsa och gå normalt ;)
 
Skarmavbild%202016-09-14%20kl.%2010.40.24_zps6qaoz6uk.png


Här är Laddas BPH :) Jag tycker det beskriver henne bra, hon är väldigt stabil, trygg och avreagerar snabbt. Det enda jag kan tycka är lite missvisande är "Lekintresse föraren" - normalt så bjuder hon upp till mycket lek själv, men inte under BPH:et :)
Har tyvärr inga filmer från tillfället.
 
@Tonto & @Fisherling Nyfiken fråga.
Är det vanligt att aussies är så "fega" (eller vad jag ska kalla det?) som era verkar vara i vissa moment? Jag menar alltså dumpe och spöken. De verkar ju liksom pigga och orädda i övrigt, därav frågan.
Tänker om rasen brukar brista lite i socialitet isf?
Det är rena funderingar efter att ha kollat på era filmer, och efter att ha gått från en socialt osäker hund till att numera ha en orädd bulldozer ;)
 
@Tonto & @Fisherling Nyfiken fråga.
Är det vanligt att aussies är så "fega" (eller vad jag ska kalla det?) som era verkar vara i vissa moment? Jag menar alltså dumpe och spöken. De verkar ju liksom pigga och orädda i övrigt, därav frågan.
Tänker om rasen brukar brista lite i socialitet isf?
Det är rena funderingar efter att ha kollat på era filmer, och efter att ha gått från en socialt osäker hund till att numera ha en orädd bulldozer ;)

Min hund är ju väldigt reaktiv. :angel: Händer det något så händer det mycket. Blir han överraskad så flyger han en miljard meter, blir han glad så är han en känguru. På honom finns det inte mycket av ett mellanting. Han är en fegis och flyger gärna iväg och gapar när det blir överraskningsmoment och han är extremt omogen i sin mentalitet än så länge, så det känns som om han utvecklas väldigt långsamt. Jag tror det faktum att han är feg kommer bli bättre när han mognar och det ska bli intressant att gå MT med honom. Kikar man på poängen så är Tonto fegare än en medelsnittet t.ex. Däremot så är han han mer lekfull och social med folk.
 
@Tonto & @Fisherling Nyfiken fråga.
Är det vanligt att aussies är så "fega" (eller vad jag ska kalla det?) som era verkar vara i vissa moment? Jag menar alltså dumpe och spöken. De verkar ju liksom pigga och orädda i övrigt, därav frågan.
Tänker om rasen brukar brista lite i socialitet isf?
Det är rena funderingar efter att ha kollat på era filmer, och efter att ha gått från en socialt osäker hund till att numera ha en orädd bulldozer ;)

Lite motvikt, en ganska orädd aussie:

Elvis spökmoment blev dock lite förstört.. Han fick upp deras spår i momentet innan och var där och lekte dragkamp med spökdräkten :angel:
 
@Tonto & @Fisherling Nyfiken fråga.
Är det vanligt att aussies är så "fega" (eller vad jag ska kalla det?) som era verkar vara i vissa moment? Jag menar alltså dumpe och spöken. De verkar ju liksom pigga och orädda i övrigt, därav frågan.
Tänker om rasen brukar brista lite i socialitet isf?
Det är rena funderingar efter att ha kollat på era filmer, och efter att ha gått från en socialt osäker hund till att numera ha en orädd bulldozer ;)
Mnja... Misstänksam är hon absolut och gruffar på saker och folk hon anser skumma, typ om någon står stilla i skogen och pillar med telefonen. Folk som är stilla eller rör sig onaturligt långsamt på udda ställen är i allmänhet sjukt skumt enligt henne. Dock släpper hon sånt jättesnabbt i vardagen, som som om hon tänker "jaha, det var visst bara en människa" men hon har inga behov av att gå fram och hälsa eller bekräfta det på nära håll.

Det är ju för att hon är reserverad (som rasen ska vara ;)), hälsar gärna lite sådär svalt första gången hon träffar någon om den bjuder in till det, men andra gången hon träffar dem skulle man kunna tro att det är någon fantastisk återförening av förlorade vänner :rofl:

Plockar någon dock en kotte eller ett grässtrå spelar det ingen roll hur skumma eller potentiellt farliga de är, då blir hon direkt såld och älskar dem, för de har ju bästa leksakerna :angel:

På MH't reagerade hon bra mycket starkare än jag någonsin ser i vardagen, men i vardagen dyker det inte upp flygande overaller och spöken :D
 
Mnja... Misstänksam är hon absolut och gruffar på saker och folk hon anser skumma, typ om någon står stilla i skogen och pillar med telefonen. Folk som är stilla eller rör sig onaturligt långsamt på udda ställen är i allmänhet sjukt skumt enligt henne. Dock släpper hon sånt jättesnabbt i vardagen, som som om hon tänker "jaha, det var visst bara en människa" men hon har inga behov av att gå fram och hälsa eller bekräfta det på nära håll.

Det är ju för att hon är reserverad (som rasen ska vara ;)), hälsar gärna lite sådär svalt första gången hon träffar någon om den bjuder in till det, men andra gången hon träffar dem skulle man kunna tro att det är någon fantastisk återförening av förlorade vänner :rofl:

Plockar någon dock en kotte eller ett grässtrå spelar det ingen roll hur skumma eller potentiellt farliga de är, då blir hon direkt såld och älskar dem, för de har ju bästa leksakerna :angel:

På MH't reagerade hon bra mycket starkare än jag någonsin ser i vardagen, men i vardagen dyker det inte upp flygande overaller och spöken :D

Fast att gruffa och vara misstänksam är väl inte något som ingår i vad man kallar reserverad?
 
Lite motvikt, en ganska orädd aussie:

Elvis spökmoment blev dock lite förstört.. Han fick upp deras spår i momentet innan och var där och lekte dragkamp med spökdräkten :angel:
Ja jag såg de på yt efter att du postade. Helt annan attityd :D Han verkar vara en skön grabb :P
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag kan för mitt liv inte förstå denna stora tilltro till MH/BPH? Alla jag känner som göra sådana tränar ju inför dem så det säger ju...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
9 611
Senast: Linda_A
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 094
Senast: Migo
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 242
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 261
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp