Stora BPH, MH & MT tråden.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast att gruffa och vara misstänksam är väl inte något som ingår i vad man kallar reserverad?
Nä jag skrev det nog lite konstigt. Ändrade i texten ganska många gånger och så blev det lite knas.

Misstänksamheten kommer ju från att de faktiskt är vakthundar.
 
Nä jag skrev det nog lite konstigt. Ändrade i texten ganska många gånger och så blev det lite knas.

Misstänksamheten kommer ju från att de faktiskt är vakthundar.
Fast nä, den typen av "misstänksamhet" du beskriver är ju osäkerhet. Vakt är något helt annat.
Har också haft en aussie med lite för mkt osäkerhet, världens härligaste ändå!
 
Min hund är ju väldigt reaktiv. :angel: Händer det något så händer det mycket. Blir han överraskad så flyger han en miljard meter, blir han glad så är han en känguru. På honom finns det inte mycket av ett mellanting. Han är en fegis och flyger gärna iväg och gapar när det blir överraskningsmoment och han är extremt omogen i sin mentalitet än så länge, så det känns som om han utvecklas väldigt långsamt. Jag tror det faktum att han är feg kommer bli bättre när han mognar och det ska bli intressant att gå MT med honom. Kikar man på poängen så är Tonto fegare än en medelsnittet t.ex. Däremot så är han han mer lekfull och social med folk.

Jo precis det syns det ju att han är. Jag tänker ffa på att båda verkar ta tid på sig att gå fram till saker och helt släppa att dumpen inte är farlig etc. Att de reagerar är ju fullt förståeligt, det är biten efter jag tänker på :)
 
Jo precis det syns det ju att han är. Jag tänker ffa på att båda verkar ta tid på sig att gå fram till saker och helt släppa att dumpen inte är farlig etc. Att de reagerar är ju fullt förståeligt, det är biten efter jag tänker på :)

Ja precis, Han överreagerar och står och gapar istället. Han fastnar gärna i beteendet vilket såklart visar på att han är osäker och inte vet hur han ska hantera situationen. (Han är typen som gärna fastnar i ett beteende annars med. Har vi tränat ligg så kan han bara ligg. Inget annat. Det finns bara ligg i hans värld.) När han väl inser att det inte är farligt så vill han ju leka med dumpen och kyssa spökena. Man kan se på honom att han verkligen tänker "Åh, vad bra att det inte var farligt, bäst att leka/fjäska lite". :rofl:
 
80152_1342971854.jpg


(Rasens spindel har ändrats sedan den här skärmdumpen, men jag kan tydligen inte använda avelsdata för att få fram en ny längre...)
spindel.jpg


 
Samanthas BPH:
Sam%20BPH_zpslv0cum5y.png


Hon är en labradorblandning (alltså finns det ingen blå markering att visa för rasen), så vi gjorde BPH mest bara för att testa på det och se hur det funkar (hon är min första hund så jag håller fortfarande på att lära mig en massa). Hon var nästan två år när vi gjorde det
och det var kul att få se tydligare på hur hon reagerar på olika saker, vilket också har gjort det lite lättare för mig att förutse hur hon ska reagera i olika situationer. Till exempel är jag mycket mer försiktig om jag ska introducera något som rör sig plötsligt eftersom hon lätt blir rädd för det, samtidigt som hon inte bryr sig särskilt mycket om konstiga ljud eller underlag. Matintresset trodde jag dock skulle vara högre ;)
 
Nä jag skrev det nog lite konstigt. Ändrade i texten ganska många gånger och så blev det lite knas.

Misstänksamheten kommer ju från att de faktiskt är vakthundar.
Håller med @MiniLi och @Tonto det du beskriver är osäkerhet inte vakt. Har själv hovawart som är gårdsväktare i grunden och ingen av mina muttrar så som du beskriver det på udda, märkliga figurer/saker.
 
Bentley är polis och skäller gärna till om det dyker upp något oväntat på avstånd, oavsett om det är en bärplockare, en annan hund eller ett par rådjur. Då får man säga tack, det räcker, jag är inte blind - och så är det bra med det. När vi kommer nära är han helt cool och har inga problem att hälsa vänligt på det han tyckte var potentiella skummisar.
På grund av detta, och även eftersom han för det mesta inte vill kampa med främmande personer, trodde jag att han var socialt säker. Enligt domarna på MT och även andra hundkunniga som träffat honom är han socialt trygg men ser ingen större mening med främmande människor. En snabb nosning och svansviftning är hans hälsning och sedan tycker han att det finns intressantare saker att ägna sig åt.
 
Håller med @MiniLi och @Tonto det du beskriver är osäkerhet inte vakt. Har själv hovawart som är gårdsväktare i grunden och ingen av mina muttrar så som du beskriver det på udda, märkliga figurer/saker.
Fast jag har "beskrivit" att hon gruffar. Att alla tar det som att hon har "lite för mycket osäkerhet" är ganska jobbigt. Jag har inte sagt något om hur hennes kroppsspråk eller attityd är. Mitt "gruffar" och ert "gruffar" är antagligen inte samma. Tinja skäller extremt sällan, MH't var andra gången jag hört henne skälla i hennes liv. Däremot ljudar hon ofta med ett "boff", ett sorts halvskall. Det kallar jag för att gruffa eller moffa.

Att hon säger "boff boff" när hon tittar på en skum figur/sak (något hon dessutom nästan enbart gör när det är skymning eller mörkt) med öronen framåt, huvudet högt och sedan avslappnat går vidare anser jag inte vara ett osäkert beteende.
 
Den här tråden gör mig påmind om att det är synd att man så sällan får se filmer på hundar som visar riktigt stora kvarstående rädslor och skotträdsla på MH, kanske så illa att beskrivaren måste bryta. I princip alla filmer som läggs upp på youtube är tagna på hundar som klarar sig bra även om allt kanske inte är helt perfekt.
 
Den här tråden gör mig påmind om att det är synd att man så sällan får se filmer på hundar som visar riktigt stora kvarstående rädslor och skotträdsla på MH, kanske så illa att beskrivaren måste bryta. I princip alla filmer som läggs upp på youtube är tagna på hundar som klarar sig bra även om allt kanske inte är helt perfekt.
Jag önskar jag hade haft film på Plexus men jag gick det själv. Han behövde inte avbryta men visade mkt rädslor.
 
Jag har hittat filmer på en hund där föraren bröt efter skramlet och en annan som gick genom hela banan men blev tydligt belastad på en del moment.
 
Jag har sett protokollet till ett MH jag gärna skulle sett en film från. Avsteg från avreaktion är angett och jag skulle inte bli förvånad om det har att göra med att hunden fått 5 på både kvarstående rädsla och kvarstående intresse efter skramlet. Alltså:

"Visar stort mått av rädsla eller ökad rädsla efter samtliga passager."
och
"Biter eller leker med skramlet vid 2 eller flera passager."

Det tillsammans med genomgående 1: or i nyfikenhet gör att jag inte skulle vilja ha hunden om jag så fick bra med pengar för det - 1:an på skottet väger liksom inte upp allt annat...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag kan för mitt liv inte förstå denna stora tilltro till MH/BPH? Alla jag känner som göra sådana tränar ju inför dem så det säger ju...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
9 607
Senast: Linda_A
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 081
Senast: Migo
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 232
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 260
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp