Stora BPH, MH & MT tråden.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kul tråd! Lasse genomförde sitt MH igår. :) Tyckte han löste det himla fint. Trevlig och positiv attityd banan igenom! Hade ingen med mig som kunde filma eftersom jag inte ville att han eventuellt skulle söka stöd hos publiken.



Hanteringsbiten hade jag hellre sett en 3:a på, och dragkampen blev inte så rättvis eftersom leksaken var så jäkla tjock! Han kampar vanligtvis som en tok med ett riktigt fint, fast bett. Vid förföljandet första gången hade han allt fokus på mig och såg inte ens trasan. :D Är överlag väldigt nöjd eftersom jag trodde att han var betydligt fegare.
 
Fast jag har "beskrivit" att hon gruffar. Att alla tar det som att hon har "lite för mycket osäkerhet" är ganska jobbigt. Jag har inte sagt något om hur hennes kroppsspråk eller attityd är. Mitt "gruffar" och ert "gruffar" är antagligen inte samma. Tinja skäller extremt sällan, MH't var andra gången jag hört henne skälla i hennes liv. Däremot ljudar hon ofta med ett "boff", ett sorts halvskall. Det kallar jag för att gruffa eller moffa.

Att hon säger "boff boff" när hon tittar på en skum figur/sak (något hon dessutom nästan enbart gör när det är skymning eller mörkt) med öronen framåt, huvudet högt och sedan avslappnat går vidare anser jag inte vara ett osäkert beteende.
Tänker att folk kanske kopplar ihop hur din hund reagerade på filmen samt att du tidigare skrivit att din hund tyckt att orienterande barn m.m. varit läskiga och drar slutsatsen att hon är osäker.
Självklart känner du din hund bäst men test som MH är ju lite till för att ge en annan beskrivning av hundens mentalitet än ägarens, eftersom att det är svårt att vara objektiv som ägare.
 
En anledning till att det vore bra med fler filmer på hundar som visar stora rädslereaktioner och blir belastade(och särskilt där hundägaren är medveten om att så är fallet) är att många inte är särskilt bra på att läsa hund - tyvärr inte heller uppfödare som hållit på länge. Det är sällan man får höra någon säga att deras hund hade en riktigt bra dag på MH och fick en bättre beskrivning än den förtjänar, desto oftare motsatsen. Det finns till och med hundägare som blir sura för att beskrivaren väljer att bryta trots att detta görs av omtanke om hunden.

Hundar kan visa rädsla på så många sätt. Det är inte så att de behöver fly, de kan lika gärna stänga av och bli passiva, klängiga, ta till skärpa eller visa upp en hel palett av överslagshandlingar. Som ägare misstolkar man lätt dessa beteenden.
 
Labbens BPH var intressant. Beskrivaren hade aldrig sett så mycket på och av på samma hund. Det var liksom pang på kolla in och sen "jaha, inget mer än så" så hade han släppt det.
Det visade honom som han är: glad, för vaktig för att vara labbe och att han är orädd. De gånger han reagerar på nåt löser han det direkt, själv och utan problem.
Han hade ingen lust att leka med mig på testet, det är så han är. Ibland kan jag belöna med kamp, ibland duger det liksom inte.

ChartImg_zpsco77ocsy.png


Moment 1: Främmande person
Glad i främmande människor 4
Trygg 4

Moment 2: Föremålslek
Energisk 4
Lekfull 4

Moment 3: Matintresse
Energisk 2

Moment 4: Visuell överraskning
Nyfiken 4
Arg 0
Trygg 4

Moment 5: Skrammel
Nyfiken 4
Trygg 4

Moment 6: Närmande person
Glad i främmande människor 4
Arg 2
Trygg 3
(Kontakt med figurant 0-15 sek i fas 2).

Moment 7: Underlag
Trygg 4

Moment 8: Skott
Trygg 4

Över alla moment
Energisk 4
Positiv attityd 3

Övrigt
Ljudlig 0
Arg 0
 
Lagotton fick göra både MH och BPH. Hon var äldre vid sitt BPH (9 år) så då kände jag henne utan och innan och fick inga överraskningar mer än att hon fixade halvfiguren som dök upp helt själv utan att jag gick fram och hjälpte henne.

Tyvärr, måste jag säga, har hon ett ganska fint BPH (och MH) för att vara lagotto. Jag har sett betydligt värre på hundar som gått i avel :banghead:.
En stor skillnad mellan hennes MH samt BPH var att vid BPH't hade vi vuxit ihop, hon litade på mig och därför litade hon mer på testledaren där än på MH't.

ChartImg_zpsx0ittrcr.png

Moment 1: Främmande person
Glad i främmande människor 3
Trygg 3

Moment 2: Föremålslek
Energisk 0
Lekfull 0

Moment 3: Matintresse
Energisk 3

Moment 4: Visuell överraskning
Nyfiken 4
Arg 1
Trygg 3

Moment 5: Skrammel
Nyfiken 1
Trygg 2

Moment 6: Närmande person
Glad i främmande människor 2
Arg 0
Trygg 2

Moment 7: Underlag
Trygg 4

Moment 8: Skott
Trygg

Över alla moment
Energisk
Positiv attityd 3

Övrigt
Ljudlig 0
Arg

Hennes MH (vid 4 års ålder) såg ut som följande:

Ägaren avstår skott
1a.Kontakt hälsning : 4
1b.Kontakt samarb. : 3
1c.Kontakt hantering: 3
2a.Lek 1 leklust : 2
2b.Lek 1 gripande : 2
2c.Lek 1 grip/dragk : 1
3a 1.Förföljande : 3
3a 2.Förföljande : 1
3b 1.Gripande : 2
3b 2.Gripande : 1
4.Aktivitet : 3
5a.Avst.lek intresse: 3
5b.Avst.lek hot/aggr: 1
5c.Avst.lek nyfiken : 1
5d.Avst.lek leklust : 1
5e.Avst.lek samarb. : 1
6a.Överr. rädsla : 2
6b.Överr. hot/agg : 2
6c.Överr. nyfikenhet: 2
6d.Överr. kv. rädsla: 2
6e.Överr. kv. intr. : 1
7a.Ljud rädsla : 2
7b.Ljud nyfikenhet : 2
7c.Ljud kv. rädsla : 4
7d.Ljud kv. intresse: 1
8a.Spöken hot/agg : 1
8b.Spöken kontroll : 4
8c.Spöken rädsla : 1
8d.Spöken nyfikenhet: 2
8e.Spöken kontakt : 3
9a.Lek 2 leklust : 1
9b.Lek 2 gripande : 1
10.Skott : 5
 
Lite bilder från labbens BPH.
DSC_0462_zpsefaf0b1b.jpg

Hälsning på testledaren

DSC_0472_zps0e8f6a87.jpg

DSC_0474_zps4d5fa7d9.jpg


DSC_0486_zpsb042f240.jpg

Skott under gång (tror han vickade på ena örat en gång :p)
 
Tänker att folk kanske kopplar ihop hur din hund reagerade på filmen samt att du tidigare skrivit att din hund tyckt att orienterande barn m.m. varit läskiga och drar slutsatsen att hon är osäker.
Självklart känner du din hund bäst men test som MH är ju lite till för att ge en annan beskrivning av hundens mentalitet än ägarens, eftersom att det är svårt att vara objektiv som ägare.
Då är det ihopkopplat av fel anledning, vanligt folk ute i skogen reagerar hon inte alls på. Dock är Tinja definitivt osäker när det kommer till barn, det är hennes största nackdel. Alltid varit sådan, spelar ingen roll om de är 1 år eller 14, hon har alltid tyckt att barn är otäcka. Dock har vi jobbat en hel del på det, och nu ignorerar hon barn i de flesta vardagliga situationerna. Men orienterande barn i skogen, nej det var absolut skumt. Det var därför jag var så stolt över att hon vände så snabbt och sen tyckte resten av de orienterande barnen bara var spännande.

Jag skriver ju inte om "idag gick vi i skogen, passerade fem vuxna människor och tre hundar, ingen reaktion från Tinja", för det är inget speciellt, jag förväntar mig inget annat. :D
 
Då är det ihopkopplat av fel anledning, vanligt folk ute i skogen reagerar hon inte alls på. Dock är Tinja definitivt osäker när det kommer till barn, det är hennes största nackdel. Alltid varit sådan, spelar ingen roll om de är 1 år eller 14, hon har alltid tyckt att barn är otäcka. Dock har vi jobbat en hel del på det, och nu ignorerar hon barn i de flesta vardagliga situationerna. Men orienterande barn i skogen, nej det var absolut skumt. Det var därför jag var så stolt över att hon vände så snabbt och sen tyckte resten av de orienterande barnen bara var spännande.

Jag skriver ju inte om "idag gick vi i skogen, passerade fem vuxna människor och tre hundar, ingen reaktion från Tinja", för det är inget speciellt, jag förväntar mig inget annat. :D

Barn är ju iofs lite i samma kategori som dumpe; rör sig snabbt och oberäkneligt. MH är ju till för att se beteenden som kommer fram just när det händer något oväntat eller när man möter figurer som hunden inte riktigt kan placera.
 
Det var faktiskt just barn som fick mig att inse att Bentley inte är socialt osäker trots sina polisfasoner.

Jag åkte skulle träffa mina språkvänner på asylboendet ett par timmar och när jag åkte var det mulet och regntungt så Bentley fick följa med så att vi kunde åka och träna efteråt. Inom tjugo minuter hade det klarnat upp och solen stekte... Jag frågade om det var ok att vi satt ute så att Bentley kunde sitta uppbunden och naturligtvis kom en skock barn som betraktade honom med skräckblandad beundran. Medan vi vuxna satt och fikade sprang barnen omkring och stojade och skrek; ibland gick de fram och tittade på Bentley som jag bundit en bit bort - och han låg helt avslappnad och vilade i solen. Han tyckte de var lite konstiga när de NÄSTAN var nära nog att klappa honom men sedan fegade ur och sprang undan igen. Desto trevligare när jag tog en paus i svenskundervisningen och assisterade så att de fick ge honom godis ur låååångt utsträckta händer. Den enda av dem som var hundvan var en afghansk pojke som berättade att de haft hund.

När vi är ute och promenerar och barn kommer fram och vill klappa får de alltid göra det. Egentligen är Bentley en perfekt hund för det eftersom han är så neutral, han viftar lite på svansen och har inget emot att bli klappad men blir inte så entusiastisk att han riskerar att välta någon. Däremot skulle jag inte låta honom umgås med barn oövervakat, han är ingen hund som bara lufsar omkring utan reagerar snabbt på saker och skulle kunna tro att ett springande barn ville leka t ex.
 
Barn är ju iofs lite i samma kategori som dumpe; rör sig snabbt och oberäkneligt. MH är ju till för att se beteenden som kommer fram just när det händer något oväntat eller när man möter figurer som hunden inte riktigt kan placera.
Fast hon kan se ett barn som sitter still på en stol och ändå tycka att det är lite läskigt :rofl: Men, det går framåt. När hon var valp ville hon fly så fort hon såg ett barn, nu kan hon leka med 'rätt' barn (alltså barn som till 100% lyder mina instruktioner) och ignorerar.. De flesta andra iallafall. Hon generaliserar ganska mycket. Barn när vi är ute på promenad i koppel = ignorera. Barn i stall/gårdsmiljö = trevliga och kan ge mat. Barn ute på sommarstället = trevliga, går att leka med.

Även barn som är med under träning och tävling är under inskrivning på listan som relativt trevliga barn :D
 
Fast hon kan se ett barn som sitter still på en stol och ändå tycka att det är lite läskigt :rofl: Men, det går framåt. När hon var valp ville hon fly så fort hon såg ett barn, nu kan hon leka med 'rätt' barn (alltså barn som till 100% lyder mina instruktioner) och ignorerar.. De flesta andra iallafall. Hon generaliserar ganska mycket. Barn när vi är ute på promenad i koppel = ignorera. Barn i stall/gårdsmiljö = trevliga och kan ge mat. Barn ute på sommarstället = trevliga, går att leka med.

Även barn som är med under träning och tävling är under inskrivning på listan som relativt trevliga barn :D

Jo, men barn ser ju också annorlunda ut än vuxna - precis som spöken på ett MH till en början är svåra för en hund att se som människor. De hundar jag känner till som varit osäkra med barn(och/eller människor i största allmänhet) har haft problem just med överraskning/spöken på MH.
 
Jo, men barn ser ju också annorlunda ut än vuxna - precis som spöken på ett MH till en början är svåra för en hund att se som människor. De hundar jag känner till som varit osäkra med barn(och/eller människor i största allmänhet) har haft problem just med överraskning/spöken på MH.
Låter logiskt, absolut! Kan ju vara förklaringen till varför hon inte visar något agg alls på avståndsleken och tar sig klockrent ut för att leka - hon hade helt enkelt inga svårigheter att avgöra att det var en människa.

Ville bara inte att folk skulle tro att Tinja går och gruffar/moffar på allt och ingenting, för det gör hon verkligen inte. Hon är inte den modigaste, hon har sin osäkerhet med barn, men osäker som individ är hon inte.
 
Låter logiskt, absolut! Kan ju vara förklaringen till varför hon inte visar något agg alls på avståndsleken och tar sig klockrent ut för att leka - hon hade helt enkelt inga svårigheter att avgöra att det var en människa.

Ville bara inte att folk skulle tro att Tinja går och gruffar/moffar på allt och ingenting, för det gör hon verkligen inte. Hon är inte den modigaste, hon har sin osäkerhet med barn, men osäker som individ är hon inte.
Nu är det här lite ot, men jag tycker det är spännande det här med att man inte vill att ens hund ska uppfattas på ett visst sätt.
Varför är det så noga med att hunden inte uppfattas som tex osäker?
Varför inte bara säga tex "jag har aldrig uppfattat hunden som osäker men på MH visade hen upp en annan sida"?
Mh/bph/mt är ju utformade som extremer, för att pressa fram tendenser som kanske inte märks i hundens trygga vardag.
 
Jag gjorde BPH med min ena chowtik 2015. Hon var då 2,5 år. Det var mycket roligt och hon reagerade i stort sett som den hund jag känner, nämligen en ganska stabil och positiv hund (även om hon var väldigt ofokuserad denna dag med alla goda dofter i gräsmatten...)
Här är video från beskrivningen
Här är hennes spindeldiagram:
147488622232824400_resized.jpg
 
Senast ändrad:
Nu är det här lite ot, men jag tycker det är spännande det här med att man inte vill att ens hund ska uppfattas på ett visst sätt.
Varför är det så noga med att hunden inte uppfattas som tex osäker?
Varför inte bara säga tex "jag har aldrig uppfattat hunden som osäker men på MH visade hen upp en annan sida"?
Mh/bph/mt är ju utformade som extremer, för att pressa fram tendenser som kanske inte märks i hundens trygga vardag.

Precis! Varken hund eller ägare tjänar på det.

Jag har alltid upplevt min som social men något fjäskig och det kom ju verkligen ut i fulla drag på MHet. Nu gillar jag att han är social, men vi får helt enkelt arbeta med varför han känner behov för att fjäska för okända människor istället för att ta det lite lugnare.

Jag hade gärna sett att han varit tuffare, vilket han är i vissa situationer, men vad gör det om hundra år. Han blir ju inte mindre värd i mina ögon för det. ;)
 
Jag gillade min tiks reaktion på fula gubben, där hon faktiskt visade lite skärpa när han på nära håll såg hotfull ut, men att hon direkt ändrade åsikt om honom när han vände sig om och inte längre var hotfull. I mina ögon en sund reaktion på hela momentet för en sällskapshund.
 
Ska bli riktigt intressant och se hur Chess sköter olika situationer när hon ska göra MH om en måndag :) Jag får tyvärr inte vara med men någon får se till att filma när maken går med henne.
 
Nu är det här lite ot, men jag tycker det är spännande det här med att man inte vill att ens hund ska uppfattas på ett visst sätt.
Varför är det så noga med att hunden inte uppfattas som tex osäker?
Varför inte bara säga tex "jag har aldrig uppfattat hunden som osäker men på MH visade hen upp en annan sida"?
Mh/bph/mt är ju utformade som extremer, för att pressa fram tendenser som kanske inte märks i hundens trygga vardag.
För mig är det mera viktigt att folk inte går och tror att min hund går och gruffar på allt och inget, för det gör hon inte.

Tinja må inte vara den modigaste hunden, hon är inte perfekt, men hon är ingen osäker individ :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag kan för mitt liv inte förstå denna stora tilltro till MH/BPH? Alla jag känner som göra sådana tränar ju inför dem så det säger ju...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
9 709
Senast: Linda_A
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 187
Senast: Migo
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 417
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 282
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Aktivering/leksaker
  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp