Bukefalos 28 år!

Stora BPH, MH & MT tråden.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lite funderingar om MH:
Hur viktig är avståndsleken för en brukshund? Vad är skillnaden mellan en hund med 1or på intresse och leklust och med 5or? Vilka poäng där skulle ni föredra och vilka är ”big no no” om det finns några?

En hund som har lite (-1) lägre leklust i det sista lekmomentet - är det en hund som lagt på sig obehag av banan trots brist på kvarstående rädslor? Eller är det bara en slump eller otur?

Avståndsleken är mycket viktig enligt mig. Förutom det som redan skrivits så visar höga siffror den delen där på en socialt trygg hund som vågar lämna föraren och interagera med en främling på avstånd. Sen måste det kanske inte vara 5or genomgående men iaf 2-5 på intresse och 3-5 på nyfikenhet och minst 3:a på leklust och samarbete tycker jag i min ras (Australian kelpie). Har hunden 1or i det momenten är den ju inte alls intresserad, går ej ut till figuranten, vill inte leka alls. Att träna med en hund som är så svår att engagera lär inte alltid vara helt lätt. På 5b Hot/aggression tycker jag dock inte att det spelar så stor roll, det handlar ju mer om hunden uppfattar figuranten som ett hot eller inte. Får den en 2-4 där men sen höga siffror på resten så har den ju helt släppt det. Om jag tolkar texten rätt så är nog en 5:a där inte så bra att den visat hot/aggression även under "lekdelen" när den kan se att det är en vanlig människa.

Att hunden har lite lägre på sista leken kan bero på att den lagt på sig lite men även att den blivit lite trött/flåsig/varm. Om hunden går från hög leklust i första omgången till mycket liten i andra så kan jag tro att den byggt på sig en hel del.
 
@WildWilma Det där med Samarbete kan jag dock tycka är knepigt. Om hunden har låga siffror vill jag gärna vilja se en film på hur det såg ut.
Tinja fick 5 på nyfikenhet, 4 på leklust men 1 på samarbete. Det står ju för "visar inget intresse", men i verkligheten så studsade hon fram mot figgen på avstånd, gjorde lekinviter med leksaken i munnen, studsade undan ect. Fullkomligt engagerad och leksugen, men hon ville få figgen att jaga henne istället för att springa dit.
 
@WildWilma Det där med Samarbete kan jag dock tycka är knepigt. Om hunden har låga siffror vill jag gärna vilja se en film på hur det såg ut.
Tinja fick 5 på nyfikenhet, 4 på leklust men 1 på samarbete. Det står ju för "visar inget intresse", men i verkligheten så studsade hon fram mot figgen på avstånd, gjorde lekinviter med leksaken i munnen, studsade undan ect. Fullkomligt engagerad och leksugen, men hon ville få figgen att jaga henne istället för att springa dit.
Sådant beteende tolkar jag som bristande socialitet. Men ja texten är missvisande.
 
@WildWilma Det där med Samarbete kan jag dock tycka är knepigt. Om hunden har låga siffror vill jag gärna vilja se en film på hur det såg ut.
Tinja fick 5 på nyfikenhet, 4 på leklust men 1 på samarbete. Det står ju för "visar inget intresse", men i verkligheten så studsade hon fram mot figgen på avstånd, gjorde lekinviter med leksaken i munnen, studsade undan ect. Fullkomligt engagerad och leksugen, men hon ville få figgen att jaga henne istället för att springa dit.

Då ville hon ju inte samarbete med leksaken, samma situation kommer ju på MT också och då räcker det inte med att hunden springer och lattjar själv eller gör lekinviter utan den ska vilka komma till TL och leka där TL är. Sen kunde kanske texten i ruta 1 där vara tydligare ex. "visar inget intresse av att söka upp figurant för mer lek" eller liknande. Figgen ropar ju ändå en del på hunden.

Min socialt osäkra hund leker också helst genom att bli jagad med leksaken i munnen, han fick ändå en 3:a på samarbetet på MH för han kom till figuranten när denne "lät kul". Min yngre hund fick en 5:a på samarbete då han hoppade mot figgen med leksaken i munnen och uppmanade till mer lek. På MT fick han dock inte så bra då han sprang runt och lekte själv med leksaken lite för länge innan han sprang till TL.
 
Vänta, så en av hennes favoritlekar är "bristande socialitet"? :confused: Hon bjuder in mig (och andra) till den här leken för jämnan.
Ja det är en av de vanligaste strategierna som socialt otrygga hundar använder sig av. Nu känner jag inte din hund, men är den en sort som aldrig visar otrivsel i andra sociala situationer?

Möjligen kan jag tänka mig ett scenario där hunden har för mycket ägande för att lämna ifrån sig leksaken.

Oavsett så är det ju inte ett samarbete att hålla sig på flera meters avstånd. Inte enligt de kriterier som satts upp, att man ska samarbeta med en leksak.
 
Vänta, så en av hennes favoritlekar är "bristande socialitet"? :confused: Hon bjuder in mig (och andra) till den här leken för jämnan.

Det är ju en lek på hennes vilkor, där hon kontrollerar deltagande från föraren med att besämma avstånd och ha kontrollen över föremålet. Det är inget samspel.
 
Ja det är en av de vanligaste strategierna som socialt otrygga hundar använder sig av. Nu känner jag inte din hund, men är den en sort som aldrig visar otrivsel i andra sociala situationer?

Möjligen kan jag tänka mig ett scenario där hunden har för mycket ägande för att lämna ifrån sig leksaken.

Oavsett så är det ju inte ett samarbete att hålla sig på flera meters avstånd. Inte enligt de kriterier som satts upp, att man ska samarbeta med en leksak.
Jag känner inte alls igen min hund i beskrivningarna som ni ger. Tror inte heller någon som någonsin träffat henne skulle säga att hon är socialt otrygg eller har ett stort ägande.

Att hon inte samarbetade är korrekt. Min protest låg inte där, utan att jag tyckte att beskrivningen ”visar inget intresse” är missledande. Det låter ju som en hund som bara skiter fullständigt i figgen. Vilket inte hon gjorde, hon var fullt engagerad, omän inte på önskvärt sätt(?).

Men men. Vi får väl se hur det ser ut när vi går MT2017, jag tror inte samarbetet kommer vara några problem.
 
Jag känner inte alls igen min hund i beskrivningarna som ni ger. Tror inte heller någon som någonsin träffat henne skulle säga att hon är socialt otrygg eller har ett stort ägande.

Att hon inte samarbetade är korrekt. Min protest låg inte där, utan att jag tyckte att beskrivningen ”visar inget intresse” är missledande. Det låter ju som en hund som bara skiter fullständigt i figgen. Vilket inte hon gjorde, hon var fullt engagerad, omän inte på önskvärt sätt(?).

Men men. Vi får väl se hur det ser ut när vi går MT2017, jag tror inte samarbetet kommer vara några problem.

Om hon inte kommer fram till TL och erbjuder leksaken till ett samspel så visar hon ju inget intresse av socialt sampel i just den övningen. Sen vad det beror på vet ingen av oss här. Ingen har sagt att hon varken är socialt osäker eller har stort ägande, bara att sånt är vanligt när man får den reaktionen.
Hundar kan göra massor på ett MH/MT som man inte trodde. Därför är som bekant en hunds resultat inte så intressant utan helheten över kullens.
Skulle man se att syskonen har liknande beteende på momentet så blir det uppenbart istället att det grundar sig på en brist mer än ett beteende för stunden.
 
Om hon inte kommer fram till TL och erbjuder leksaken till ett samspel så visar hon ju inget intresse av socialt sampel i just den övningen. Sen vad det beror på vet ingen av oss här. Ingen har sagt att hon varken är socialt osäker eller har stort ägande, bara att sånt är vanligt när man får den reaktionen.
Hundar kan göra massor på ett MH/MT som man inte trodde. Därför är som bekant en hunds resultat inte så intressant utan helheten över kullens.
Skulle man se att syskonen har liknande beteende på momentet så blir det uppenbart istället att det grundar sig på en brist mer än ett beteende för stunden.
Det är delvis sånt här som gör mig så fundersam på MH. Å ena sidan ska det inte vara något som tränas i förväg, å andra sidan är definitionen på samarbete och socialitet baserat på en extremt smal idé om vad som är socialitet och lek.

Ingen som har träffat mina hundar kan kalla dem vare sig svårlekta eller osociala. Men ingen av dem skulle ens överväga att lämna min sida(!) för att gå och leka med en gubbe i en buske. De har aldrig sett en kamptrasa eller lekt kamplekar.(systrarna som tränas i lydnad leker å andra sidan så blodet sprutar). Den av valparna som kan tänka sig att lämna min sida för att checka av kul saker är den med MINST samarbete!

Självklart är stora delar i det som bedöms vid avståndsleken baserat på inlärda beteenden. Att påstå nått annat känns helt verklighetsgrämmande.
 
Det är delvis sånt här som gör mig så fundersam på MH. Å ena sidan ska det inte vara något som tränas i förväg, å andra sidan är definitionen på samarbete och socialitet baserat på en extremt smal idé om vad som är socialitet och lek.

Ingen som har träffat mina hundar kan kalla dem vare sig svårlekta eller osociala. Men ingen av dem skulle ens överväga att lämna min sida(!) för att gå och leka med en gubbe i en buske. De har aldrig sett en kamptrasa eller lekt kamplekar.(systrarna som tränas i lydnad leker å andra sidan så blodet sprutar). Den av valparna som kan tänka sig att lämna min sida för att checka av kul saker är den med MINST samarbete!

Självklart är stora delar i det som bedöms vid avståndsleken baserat på inlärda beteenden. Att påstå nått annat känns helt verklighetsgrämmande.

Det största felet folk gör när de tolkar MH/MT är att de glömmer rasens identitet och jämför den med alla andra hundar. Det hund A visar behöver inte vara en brist utan ett typiskt beteende som nyttjas i hundens arbete. Medans om hund B som är av annan ras gör lika dant så är det en brist för den rasen.

Jag har ju sett mycket gröna hundar från stora uppfödare i Tyskland som knappt varit ur en hundgård och ändå slänga sig in i buskarna på avståndsleken och dra ut figgen. Och jag har sett hundar som leker glatt med ägaren inte ta ett steg.
Inlärningen har ganska lite att göra på det momentet.
 
Det är delvis sånt här som gör mig så fundersam på MH. Å ena sidan ska det inte vara något som tränas i förväg, å andra sidan är definitionen på samarbete och socialitet baserat på en extremt smal idé om vad som är socialitet och lek.

Ingen som har träffat mina hundar kan kalla dem vare sig svårlekta eller osociala. Men ingen av dem skulle ens överväga att lämna min sida(!) för att gå och leka med en gubbe i en buske. De har aldrig sett en kamptrasa eller lekt kamplekar.(systrarna som tränas i lydnad leker å andra sidan så blodet sprutar). Den av valparna som kan tänka sig att lämna min sida för att checka av kul saker är den med MINST samarbete!

Självklart är stora delar i det som bedöms vid avståndsleken baserat på inlärda beteenden. Att påstå nått annat känns helt verklighetsgrämmande.
MH är framtaget för bruksraserna och man vill att bruksraserna ska ha ett samarbete MED leksakerna och rikta intresset mot främlingar.

På BPH kan hunden välja att rikta inviter mot sig förare istället och det ger kryss på samma ställe.
 
Det är delvis sånt här som gör mig så fundersam på MH. Å ena sidan ska det inte vara något som tränas i förväg, å andra sidan är definitionen på samarbete och socialitet baserat på en extremt smal idé om vad som är socialitet och lek.

Ingen som har träffat mina hundar kan kalla dem vare sig svårlekta eller osociala. Men ingen av dem skulle ens överväga att lämna min sida(!) för att gå och leka med en gubbe i en buske. De har aldrig sett en kamptrasa eller lekt kamplekar.(systrarna som tränas i lydnad leker å andra sidan så blodet sprutar). Den av valparna som kan tänka sig att lämna min sida för att checka av kul saker är den med MINST samarbete!

Självklart är stora delar i det som bedöms vid avståndsleken baserat på inlärda beteenden. Att påstå nått annat känns helt verklighetsgrämmande.

Floki skulle aldrig i livet gå och leka med en knäppskalle som springer och larvar sig i buskarna. :laugh: Men å andra sidan så ser jag absolut ingenting positivt i att min hund skulle springa fram till vem som helst heller. Så jag antar att det beror på vad man är intresserad av att ha för slags hund.
 
Floki skulle aldrig i livet gå och leka med en knäppskalle som springer och larvar sig i buskarna. :laugh: Men å andra sidan så ser jag absolut ingenting positivt i att min hund skulle springa fram till vem som helst heller. Så jag antar att det beror på vad man är intresserad av att ha för slags hund.

Fast det handlar ju inte om att de ska springa fram till allt och alla.:confused: Det gör inte våra heller. Men TL bjuder in hunden till något och lockar på den. Att den då inte lämnar ägaren eller väljer att välja bort inviten är självklart inget positivt hos en brukshund.
För en fårvallare kanske det tom är önskvärt att hunden avstår från inviten.
 
Fast det handlar ju inte om att de ska springa fram till allt och alla.:confused: Det gör inte våra heller. Men TL bjuder in hunden till något och lockar på den. Att den då inte lämnar ägaren eller väljer att välja bort inviten är självklart inget positivt hos en brukshund.
För en fårvallare kanske det tom är önskvärt att hunden avstår från inviten.

Jag vill inte att mina hundar går fram till folk som lockar på dom heller, händer ganska ofta häromkring och Tonto ska fram till allt och alla (dock gick han inte fram på sitt mh, utan var en tönt som hoppade runt och skällde :rofl:) och det är skitjobbigt att lära bort. Vet inte riktigt vad den leken på MHt ska visa dock, för min som inte gick fram går att träna med okänd figge i skyddet och har inga problem med att bli skickad när man kör rapport. Men skulle jag hålla på med en sport där det krävs att hunden går fram till främlingar och ska leka på sättet man gör på ett MH så hade jag såklart tänkt annorlunda.
 
Jag vill inte att mina hundar går fram till folk som lockar på dom heller, händer ganska ofta häromkring och Tonto ska fram till allt och alla (dock gick han inte fram på sitt mh, utan var en tönt som hoppade runt och skällde :rofl:) och det är skitjobbigt att lära bort. Vet inte riktigt vad den leken på MHt ska visa dock, för min som inte gick fram går att träna med okänd figge i skyddet och har inga problem med att bli skickad när man kör rapport. Men skulle jag hålla på med en sport där det krävs att hunden går fram till främlingar och ska leka på sättet man gör på ett MH så hade jag såklart tänkt annorlunda.
De flesta hundar brukar inte ha problem att förstå skillnaden på vardag och att man på MH får "göra vad man vill", så även om de i vanliga fall inte får gå fram till främlingar/jaga etc så brukar det inte vara problem att få dem att göra det där.

Och du vill ju se att hunden vågar leka och vara social med andra utan stöd från föraren bland annat. Att de vågar gå fram till en skyddsfigge är en annan sak - finns många hundar med sociala rädslor som går bra i skyddet, det märks inte när de är uppdriftade.
 
Jag vill inte att mina hundar går fram till folk som lockar på dom heller, händer ganska ofta häromkring och Tonto ska fram till allt och alla (dock gick han inte fram på sitt mh, utan var en tönt som hoppade runt och skällde :rofl:) och det är skitjobbigt att lära bort. Vet inte riktigt vad den leken på MHt ska visa dock, för min som inte gick fram går att träna med okänd figge i skyddet och har inga problem med att bli skickad när man kör rapport. Men skulle jag hålla på med en sport där det krävs att hunden går fram till främlingar och ska leka på sättet man gör på ett MH så hade jag såklart tänkt annorlunda.

En brukshund ska jobba mellan förare människa. Dennes arbete är ju att jobba under förare MOT människa. Till skillnad mot en vallhund som jobbar mot får.
Att ha en brukshund som tar avstånd mot att arbeta med en förare är lika illa som att ha en vallhund som inte vill samverka med får.
 
De flesta hundar brukar inte ha problem att förstå skillnaden på vardag och att man på MH får "göra vad man vill", så även om de i vanliga fall inte får gå fram till främlingar/jaga etc så brukar det inte vara problem att få dem att göra det där.

Och du vill ju se att hunden vågar leka och vara social med andra utan stöd från föraren bland annat. Att de vågar gå fram till en skyddsfigge är en annan sak - finns många hundar med sociala rädslor som går bra i skyddet, det märks inte när de är uppdriftade.


Ja det var inte det jag menade, utan att min går fram till allt och alla och att det är skitjobbigt. På MH hade han inte lärt sig det och han gick ändå inte fram. Men han är ju inte 100% stabil heller men väldigt glad i alla människor. Men har som sagt inga problem att bli skickad till figge i rapport/patrull så långt att han inte ens har mig i närheten eller i skydd så för oss är det ju inga problem i träning eller vardagen.
 
En brukshund ska jobba mellan förare människa. Dennes arbete är ju att jobba under förare MOT människa. Till skillnad mot en vallhund som jobbar mot får.
Att ha en brukshund som tar avstånd mot att arbeta med en förare är lika illa som att ha en vallhund som inte vill samverka med får.

Men om MHet inte visar på hur hunden är i vardagen då? Som min t.ex. som inte har några problem att leka med allt och alla i träning? Utan att jag är där och hjälper honom? Leka med folk på patrull, rapport eller skydd har aldrig varit några problem t.ex. Däremot så är han påverkad av andra hundar (rädd för andra hanar) och kan inte spåra, men det är ju en annan sak.
 
Men om MHet inte visar på hur hunden är i vardagen då? Som min t.ex. som inte har några problem att leka med allt och alla i träning? Utan att jag är där och hjälper honom? Leka med folk på patrull, rapport eller skydd har aldrig varit några problem t.ex. Däremot så är han påverkad av andra hundar (rädd för andra hanar) och kan inte spåra, men det är ju en annan sak.
Det finns en god korrelation mellan hundens beteende på BPH och dess beteende i vardagen. Det har man gjort studier på. Jag skulle tro att det samma gäller MH.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag kan för mitt liv inte förstå denna stora tilltro till MH/BPH? Alla jag känner som göra sådana tränar ju inför dem så det säger ju...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
9 881
Senast: Linda_A
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 259
Senast: Migo
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 510
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 302
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp