Stora BPH, MH & MT tråden.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det som däremot verkar lovande är utvecklingen av mentalindex. Jag tror att det kan bli ett fantastiskt verktyg. Men även här behövs mer info så att det verkligen framgår att siffrorna är rörliga, och att de redovisas på ett lättförståeligt sätt (här är hästarnas BLUP ett föredömligt exempel tycker jag).

Jag tycker att mentalindex för collie är väldigt lättförståeligt. De som inte tar till sig informationen är i princip bara de som inte VILL förstå. Mentalindex är just ett BLUP, så kommer man från hästvärlden känner man igen det.
 
Jag tycker att mentalindex för collie är väldigt lättförståeligt. De som inte tar till sig informationen är i princip bara de som inte VILL förstå. Mentalindex är just ett BLUP, så kommer man från hästvärlden känner man igen det.
Precis, kärt barn har många namn. Collievärlden är väl ett kapitel för sig, hoppas att övriga raser tar till sig det här lite bättre...
 
Missade att tillfällen till BPH på min brukshundklubb hade kommit ut, och nu är alla platserna fullbokade. Men jag har hört av mig till Örebro och anmält mitt intresse för höstens tillfällen (som de inte lagt ut än, men som de kommer ha möte om) så det här ska nog gå ändå. :)
 
@Milosari och @toughcookie det har redan varit uppe till diskussion i Schäferhundsklubben om att ta fram en MH-spindel för rasen som ska vara en önskvärd norm. Maken fotade av förslags-MHt. Kan kolla om han har det kvar i mobilen.

Detta är något flera i Schäferhundklubben skulle vilja se på sikt då allt för många uppfödare prioriterar annat före mentalitet (exteriör exempelvis)
 
@Dentaku Du kanske har bättre koll? Kan man lita på siffrorna när de är beräknade på en delad ras? Indexet beräknas väl på värdena för HELA rasen? Jag kan kanske maila skk och fråga annars, för jag är nyfiken på hur det funkar.
 
Här är önskemallen som satts ihop över hur en Schäfer bör vara.
Grönt är mest önskvärt.
Gult är bra.
Vitt ok men....
Rött vill man inte se alls.


Den är gjord av MH/MT-bedömare, uppfödare och folk som jobbar med tjänstehundar. Förhoppningen är väl att det i framtiden ska finnas någon form av krav på mentaliteten. Men dit är det långt.

26377
 
Här är önskemallen som satts ihop över hur en Schäfer bör vara.
Grönt är mest önskvärt.
Gult är bra.
Vitt ok men....
Rött vill man inte se alls.


Den är gjord av MH/MT-bedömare, uppfödare och folk som jobbar med tjänstehundar. Förhoppningen är väl att det i framtiden ska finnas någon form av krav på mentaliteten. Men dit är det långt.

Visa bifogad fil 26377

Den är fullt rimlig tycker jag.
 
@Dentaku Du kanske har bättre koll? Kan man lita på siffrorna när de är beräknade på en delad ras? Indexet beräknas väl på värdena för HELA rasen? Jag kan kanske maila skk och fråga annars, för jag är nyfiken på hur det funkar.

Nu är inte jag @Dentaku men jag förstår inte frågan riktigt. Index räknas ju på släkten som hunden har, oavsett om dessa släktingar är av bruks- eller exteriörtyp. Och snittet av rasen är ju just ett medelvärde dör hälften är bättre och hälften sämre än 100 (eller 105, eller vilken siffra en nu väljer som "medel").
 
Nu är inte jag @Dentaku men jag förstår inte frågan riktigt. Index räknas ju på släkten som hunden har, oavsett om dessa släktingar är av bruks- eller exteriörtyp. Och snittet av rasen är ju just ett medelvärde dör hälften är bättre och hälften sämre än 100 (eller 105, eller vilken siffra en nu väljer som "medel").
Jo men eftersom det skiljer markant mellan linjerna så blir ju snittet fel sas.
En B schäfer på 100 kan ju vara en dålig represenat för rasen eg men ser bättre ut iom att E linjerna dra ner snittet.

Som att två olika raser skulle ha gemensamt index?
 
Nu är inte jag @Dentaku men jag förstår inte frågan riktigt. Index räknas ju på släkten som hunden har, oavsett om dessa släktingar är av bruks- eller exteriörtyp. Och snittet av rasen är ju just ett medelvärde dör hälften är bättre och hälften sämre än 100 (eller 105, eller vilken siffra en nu väljer som "medel").
Ja, men medel blir ju för hela rasen. Dvs 100 är mycket sämre än medel för t ex leklust hos bruksschäfet (säger jag utan större insikt i rasen)
 
Ja, men medel blir ju för hela rasen. Dvs 100 är mycket sämre än medel för t ex leklust hos bruksschäfet (säger jag utan större insikt i rasen)

Fast index används ju för att kunna förbättra på rasnivå och då blir det fel om man delar upp det i ett A- och ett B-lag. Mentaliteten hos bruksschäfern lär vara så pass bra att det vore meningslöst att införa ett index för dem i och med att hundar med bra mentalitet plötsligt skulle hamna under 100 pga småsaker. (Av samma anledning har inte korthårscollien HD-index). Om man däremot har ett index för alla schäfrar skulle man kunna se skillnaden mellan brukslinjer och exteriörlinjer och vilka som är avsevärt bättre än rasmedel och vilka som är sämre.
 
Jo men eftersom det skiljer markant mellan linjerna så blir ju snittet fel sas.
En B schäfer på 100 kan ju vara en dålig represenat för rasen eg men ser bättre ut iom att E linjerna dra ner snittet.

Som att två olika raser skulle ha gemensamt index?

Men det är inte två olika raser, det är samma ras och snittet är snittet för hela rasen. En schäfer på 100 är inte en bra schäfer utan helt enkelt bara lika bra som snittet vad det nu är, och när (om) uppfödare börjar göra bättre kombinationer generellt så kommer också snittet att innebära en allt bättre hund. Dessutom blir det konsumentupplysning eftersom index visar tydligt vilka hundar som har hög chans att lämna mentalt bra avkommor och vilka som inte har det.
 
Tycker ni att det är värt att gå BPH med en hund över 18 månader? Ur avelssynpunkt/för utvärdering av mentalitet tänker jag.

Både ja och nej tycker jag.

All utvärdering är bra utvärdering, och ju fler avkommor som är utvärderade desto mer underlag har man som uppfödare för sin avel för att se om det finns några röda trådar. Så ur det perspektivet; självklart är det bra att gå BPH även med en hund som är över 18 månader :). Och och sen så är det ju kul för hundägaren att göra beskrivningen och se hur ens hund reagerar :) !

Sen på "Nej"-sidan ur utvärderings/avelsperspektiv så tänker jag mer om hunden är ex över 2 år eller ännu äldre, då har den troligtvis så mycket livserfarenhet så mycket av tanken med testet försvinner, livserfarenhet och träning gör att den inte reagerar "naturligt" på vissa delar så brister kan döljas. Det är tyvärr ofta såna saker som uppfödare som säger "de mognar sent" och sen gör beskrivningar med 3-4-åriga hundar vill dölja.

Men är det ex en riktigt rädd hund, då märks det oavsett hur gammal den är, och då tycker jag det är jättebra att även 3-4-åriga hundar går så att den statistiken syns i ett kullperspektiv så man får en helhet, ifall några i kullen är tänkta för avel. Mentaltesterna är ju inte i första hand användbara på individnivå, utan ur ett grupperspektiv.
 
Insåg igår att jag kommer få hoppa över min hunds kullMH. Uppfödaren verkar ha tänkt att det ska göras i vinter, och då är min tik över 18 månader. Jag vill ju bidra till statistiken såklart, så jag får leta upp ett eget.
Så himla tråkigt och konstigt att de gör MHt så sent. :(
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag kan för mitt liv inte förstå denna stora tilltro till MH/BPH? Alla jag känner som göra sådana tränar ju inför dem så det säger ju...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
9 609
Senast: Linda_A
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 090
Senast: Migo
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 236
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 260
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp