Stora BPH, MH & MT tråden.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag "genomförde" vi MH med Gibbs. Tyvärr byggde han på sig och avreagerade inte som önskat, så efter skramlet bestämde vi oss för att bryta i samråd med beskrivare och testledare. Vid dumpen blev han så rädd att han skrek till och vi fick runda, runda, runda overallen många gånger innan vi såg att han avreagerat mer ordentligt. Det räckte dock inte, vid skramlet blev han återigen rädd och tog till flykt, han höll sig på flera meters avstånd tills jag helt enkelt fick hämta honom.

Lille skrutt. Jag hade på känn att det kunde bli såhär. Men nu har vi det svart på vitt iaf - han är en osäker individ som har svårt att avreagera. Resten av siffrorna är inte heller att hurra mycket för, inget kampande (bara lite lätt tuggande) och han hade inget intresse för bytet. Vid avståndsleken höll han sig ihärdigt skällande på flera meters avstånd tills jag gick fram och kramade figuranten (som jag tack och lov känner sen innan :D).

Det är så trist att så få corgis testas. Jakten på nästa hund känns nästan omöjlig om jag inte har tur och får låna ut Lasse igen.
 
Idag "genomförde" vi MH med Gibbs. Tyvärr byggde han på sig och avreagerade inte som önskat, så efter skramlet bestämde vi oss för att bryta i samråd med beskrivare och testledare. Vid dumpen blev han så rädd att han skrek till och vi fick runda, runda, runda overallen många gånger innan vi såg att han avreagerat mer ordentligt. Det räckte dock inte, vid skramlet blev han återigen rädd och tog till flykt, han höll sig på flera meters avstånd tills jag helt enkelt fick hämta honom.

Lille skrutt. Jag hade på känn att det kunde bli såhär. Men nu har vi det svart på vitt iaf - han är en osäker individ som har svårt att avreagera. Resten av siffrorna är inte heller att hurra mycket för, inget kampande (bara lite lätt tuggande) och han hade inget intresse för bytet. Vid avståndsleken höll han sig ihärdigt skällande på flera meters avstånd tills jag gick fram och kramade figuranten (som jag tack och lov känner sen innan :D).

Det är så trist att så få corgis testas. Jakten på nästa hund känns nästan omöjlig om jag inte har tur och får låna ut Lasse igen.
Lite som i min ras då 😦 vi har några eldsjälar i radklubben som kämpar på och försöker få fler hundar beskrivna. Tråkigt med Gibbs. Jag har svår ångest för att gå med min Pyssling
 
Lite som i min ras då 😦 vi har några eldsjälar i radklubben som kämpar på och försöker få fler hundar beskrivna. Tråkigt med Gibbs. Jag har svår ångest för att gå med min Pyssling

Åh, ha inte ångest! Även om det "går dåligt" är det ju så viktigt att det kommer fram. Ju fler testade desto bättre. Och viktigt är ju att bryta i tid, om det går så pass långt. Finns ingen anledning att pressa. Vi pratade om att bryta redan efter dumpen men efter att han avreagerat tillräckligt i våra ögon så fortsatte vi ändå. Det var ju onödigt nu i efterhand, men vi ville ändå ge det en chans till.
 
Lite som i min ras då 😦 vi har några eldsjälar i radklubben som kämpar på och försöker få fler hundar beskrivna. Tråkigt med Gibbs. Jag har svår ångest för att gå med min Pyssling

Du får inte glömma att du ju fortfarande har exakt samma hund med dig hem som du hade med dig dit, oberoende av hur MH/BPH går. För individen gör det ju ingen skillnad.
För rasen är det ju dock oerhört viktigt att alla hundar testas, inte bara dom man tror kommer göra ”bra” ifrån sig.
 
Lillungen gick sitt BPH idag och hon reagerade ungefär exakt som jag hade tänkt mig. Trygg och glad med människor, lekgalen, fina avreaktioner och skottoberörd. Hon halkade direkt på underlaget, så blev lite tvekan där, men inga problem i övrigt. Supernöjd :)
29191
 
Vi gjorde BPH för ett litet tag sedan min DSG och jag :) Förutom det lilla missödet att favoritleksaken dödades dagen innan och att jag därför fick ta med en som faktiskt inte är någon favorit och därmed inte var särskilt intressant så det blev lite missvisande där så gick det jättebra :) Inga överraskningar alls utan han reagerade som jag hade förväntat mig.
20190506_071804.jpg
 
Uppsala och hon är en sheltie. Lekte hela tiden och kampade hela tiden ut. Försökte även när testledare var passiv och bjöd in till lek när han släppt leksaken!
Det skiljer lite i bedömningen av leken tror jag. En 4:a på energin är för mig en hund som är ”för mycket”. Men kul att hon bjöd upp! Det är inte särskilt vanligt.
 
Det skiljer lite i bedömningen av leken tror jag. En 4:a på energin är för mig en hund som är ”för mycket”. Men kul att hon bjöd upp! Det är inte särskilt vanligt.

Skiljer sig från MH tänker du? Eller från vadå? Tycker absolut inte att hon är "för mycket", hon leker mer än gärna och försöker bjuda in honom till lek en gång efter att han slutat kampa. Ingen stress eller hets :)
 
Min lilla busunge fick Energisk 3 och Lekfull 4.

Jag är betydligt snålare med mina 4:or. En hund som inte bjuder upp, och som inte kampar mer, och som inte leker mer aktivt MED leksaken kan inte få en 4:a av mig (den här hunden springer mest, och lägger sig dessutom vid ett par tillfälle ). Men det är en sak att stå där och en annan att bedöma en video. Det är inte riktigt rättvist.
 
Jag är betydligt snålare med mina 4:or. En hund som inte bjuder upp, och som inte kampar mer, och som inte leker mer aktivt MED leksaken kan inte få en 4:a av mig (den här hunden springer mest, och lägger sig dessutom vid ett par tillfälle ). Men det är en sak att stå där och en annan att bedöma en video. Det är inte riktigt rättvist.
Men med det sagt så är 3-3 idealt enligt mig. 4-4 är en svårhanterlig hund.
 
Skiljer sig från MH tänker du? Eller från vadå? Tycker absolut inte att hon är "för mycket", hon leker mer än gärna och försöker bjuda in honom till lek en gång efter att han slutat kampa. Ingen stress eller hets :)
Nej nog från beskrivare till beskrivare. Har man inte träffat så många mallar så har man kanske en något annorlunda syn på vad en 4:a är.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag kan för mitt liv inte förstå denna stora tilltro till MH/BPH? Alla jag känner som göra sådana tränar ju inför dem så det säger ju...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
9 610
Senast: Linda_A
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 093
Senast: Migo
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 242
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 260
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp