Stora BPH, MH & MT tråden.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag sitter och ska kolla BPH på en hund på avelsdata. Det står på titel att hon gjort BPH och "genomfört" men när man klickar för att läsa det så står det att inget BPH finns :confused:
 
Jag sitter och ska kolla BPH på en hund på avelsdata. Det står på titel att hon gjort BPH och "genomfört" men när man klickar för att läsa det så står det att inget BPH finns :confused:

Det där har jag snubblat över ibland också, jag har inget egentligt svar men har - utifrån lite extra info jag haft i ett par av fallen - gissat att det kanske är hundar som genomfört det men sedan fått resultatet struket pga ett eller annat. Att de inte haft formell rätt att delta alltså, men att detta inte uppmärksammats förrän efteråt?
 
Det där har jag snubblat över ibland också, jag har inget egentligt svar men har - utifrån lite extra info jag haft i ett par av fallen - gissat att det kanske är hundar som genomfört det men sedan fått resultatet struket pga ett eller annat. Att de inte haft formell rätt att delta alltså, men att detta inte uppmärksammats förrän efteråt?

Det skulle vara genomfört för lite över året sen och tiken är parad. Om det blivit struket borde rimligtvis inte uppfödaren ha med BPHt i annonsen efter så lång tid.
Märkligt iaf.
 
Det skulle vara genomfört för lite över året sen och tiken är parad. Om det blivit struket borde rimligtvis inte uppfödaren ha med BPHt i annonsen efter så lång tid.
Märkligt iaf.

Det kan ju vara något så enkelt som en bugg i systemet. De imponerar ju inte direkt med vad man kan se utifrån i alla fall. :D
 
Det kan ju vara något så enkelt som en bugg i systemet. De imponerar ju inte direkt med vad man kan se utifrån i alla fall. :D

Det var min tanke också. Jag kan inget om BPH så jag tänkte att det var bäst att kolla om det var speciellt.
 
Det måste vara någon bugg. Kommer inte in på något BPH resultat på varken mina egna eller hundar jag vet gjort :)
Jag blev också nyfiken och gick in och kollade omplaceringen som jag har, och fick samma svar.
Dumt för seriösa uppfödare om systemet är så dåligt att det inte går att använda, det är ju tänkt som ett verktyg i aveln :meh:
 
Jag blev också nyfiken och gick in och kollade omplaceringen som jag har, och fick samma svar.
Dumt för seriösa uppfödare om systemet är så dåligt att det inte går att använda, det är ju tänkt som ett verktyg i aveln :meh:
Det är nog något tillfälligt fel. Jag kollade på min för någon (några?) vecka sedan när han hade gjort BPH och då fanns resultatet med.
 
Gjort BPH med Nano, hon byggde på sig så vi fick bryta vid skotten. Skrammel och underlag gick okej men gubbarna var inte alls roliga. Testledaren frågade om skott och jag sa att vi kan testa men det blev bara ett skott då hon reagerade så starkt. Hade i efterhand avstått men hon har aldrig varit ljudkänslig av sig, hade hon varit det så hade jag helt klart avstått. Nu släppte hon det fort iallafall men men. Hon var lite mer intresserad av främlingar än vad jag trott då hon var framme och hälsade men hade typ noll intresse av den dära svarta leksaken.
 
Gjort BPH med Nano, hon byggde på sig så vi fick bryta vid skotten. Skrammel och underlag gick okej men gubbarna var inte alls roliga. Testledaren frågade om skott och jag sa att vi kan testa men det blev bara ett skott då hon reagerade så starkt. Hade i efterhand avstått men hon har aldrig varit ljudkänslig av sig, hade hon varit det så hade jag helt klart avstått. Nu släppte hon det fort iallafall men men. Hon var lite mer intresserad av främlingar än vad jag trott då hon var framme och hälsade men hade typ noll intresse av den dära svarta leksaken.

Trist med skottet :(
Här ser man vitsen med att ha skott med på MH/MT/BPH. Många anser att deras hundar inte har problem i vardagen och visst, så kan det vara. Men de har det i sig och det kommer fram i testerna och förs vidare i aveln. Där det kan förstärkas.
Jag tycker det var bra av dig att göra testet så resultatet finns på papper. Det kan bli ett viktigt avgörande för någon som avelsverktyg.
 
Trist med skottet :(
Här ser man vitsen med att ha skott med på MH/MT/BPH. Många anser att deras hundar inte har problem i vardagen och visst, så kan det vara. Men de har det i sig och det kommer fram i testerna och förs vidare i aveln. Där det kan förstärkas.
Jag tycker det var bra av dig att göra testet så resultatet finns på papper. Det kan bli ett viktigt avgörande för någon som avelsverktyg.
Jag tvekade lite på om vi skulle ha med eller utan skott. Mest för att minnet av min förra hunds skotträdsla är så stark och det blev på något märkligt sätt att jag blev rädd att nuvarande hund skulle bli rädd för sådant av skottet på BPH. Att det typ skulle ge honom men för livet. Sedan skärpte jag till mig och tittade på den hund jag faktiskt har idag och beslutade mig för att BPH utan skott inte är värt det för mig om jag skulle låta honom gå i avel så det blev skott. Om det nu blir så att han går i avel så känns det för mig väldigt bra att veta att han inte nedärver skotträdsla utan istället reagerade med förväntan. Särskilt när jag vet hur illa en hund kan fara av den rädslan.
 
Trist med skottet :(
Här ser man vitsen med att ha skott med på MH/MT/BPH. Många anser att deras hundar inte har problem i vardagen och visst, så kan det vara. Men de har det i sig och det kommer fram i testerna och förs vidare i aveln. Där det kan förstärkas.
Jag tycker det var bra av dig att göra testet så resultatet finns på papper. Det kan bli ett viktigt avgörande för någon som avelsverktyg.

Jättebra skrivet! Om ens hund är skotträdd på MH/BPH men är skottfast i vardagen är det ju något som man ska vara tacksam för, i stället för att vara irriterad och tycka att resultatet är missvisande som många är. Det enda som förändras är ju hundens avelsvärde och huvudsaken är ju ändå att man har en hund som fixar vardagen.
 
Jättebra skrivet! Om ens hund är skotträdd på MH/BPH men är skottfast i vardagen är det ju något som man ska vara tacksam för, i stället för att vara irriterad och tycka att resultatet är missvisande som många är. Det enda som förändras är ju hundens avelsvärde och huvudsaken är ju ändå att man har en hund som fixar vardagen.

Och även om man aldrig tänkt ha sin egen hund i avel så är det jättebra att andra får se vad som finns i linjerna ifall de tänkt nyttja dem.

All heder åt de som låter beskriva sina hundar även om de inte tror de kommer "göra bra ifrån sig", tävla eller avla :bow:
 
Hon fungerar i vardagen och även på tävling men jag vet att hon är lite speciell så jag visste inte alls vad man skulle förvänta sig.
 

Bifogade filer

  • IMG_20190521_172017~2.jpg
    IMG_20190521_172017~2.jpg
    235,4 KB · Visningar: 80
Väderprognosen för 31/5 är hällregn. Jag hoppas det hinner ändra sig :angel:. Hällregn är inte riktigt vårt väder och jag kommer vara livrädd för att Frej ska halka. Hoppas på.att snart få veta ungefär vilken tid Frej och jag ska gå.
 
Väderprognosen för 31/5 är hällregn. Jag hoppas det hinner ändra sig :angel:. Hällregn är inte riktigt vårt väder och jag kommer vara livrädd för att Frej ska halka. Hoppas på.att snart få veta ungefär vilken tid Frej och jag ska gå.
Vi hade samma väderprognos när vi skulle gå BPH. Vi hade tur, istället blev det 20 grader och mulet och när vi var klara och åkte började det droppa. Vi var sista ekipaget för dagen så det var verkligen perfekt. Håller en tumme för att ni har lika stor tur :up:
 
Vi hade samma väderprognos när vi skulle gå BPH. Vi hade tur, istället blev det 20 grader och mulet och när vi var klara och åkte började det droppa. Vi var sista ekipaget för dagen så det var verkligen perfekt. Håller en tumme för att ni har lika stor tur :up:

Tack! Hoppas verkligen på samma tur 😄. Det kan få vara kallt och det kan till och med få dugga lite men mer än så - nej tack.

Hon som jag mejlat med angående bph är nog tidsoptimist. Vi skulle få information om startordning cirka två veckor före dagen för bph. Igår kväll skickade jag ett mejl och frågade när vi skulle få startordningen. Fick till svar "under kvällen" men än har inget mejl dykt upp. Räknar med att få det under helgen åtminstone :up:. Vill kunna planera vilken buss vi ska ta dit och hem.
 
Det blir en utmaning bara att hitta till rätt ställe på fredag :crazy:. Blir kanske tvungen att ta taxi sista biten. Men kan åtminstone göra upp en tidsplan nu! Bara tre hundar anmälda i nuläget och Frej går som tvåa.
 
Nu är Frej och jag på väg mot vårt lilla BPH-äventyr :p. För att vi ska hinna åker vi till Härnösand nu idag och sover hemma hos mina föräldrar och imorgon tar vi buss och buss och promenad till Timrå brukshundklubb :).

Väderprognosen är mycket bättre nu, ser ut att bli sol, så nu hoppas jag det håller i sig! Förutom Frej är det en irländsk varghund och en leonberger som är med imorgon. Det hade varit roligt att se dem men jag får nog nöja mig med att se min egen. Det ska bli spännande!

Och kanske det här inlägget hade hört bättre hemma i uppdateringstråden.
 
Nu har Frej genomfört BPH! Inga stora överraskningar. Han tyckte helt klart att det var lite jobbigt, men vi behövde inte bryta utan kunde genomföra samtliga moment. Nåja, han vägrade umgås med några främmande personer så på sätt och vis blev ju det momentet inte utfört. Det blev liggstrejk :o.

Nu har jag i alla fall svart på vitt att Frej är otrygg med främmande människor. Det kan vara bra att ha för att förklara varför Frej inte vill hälsa t.ex.

Fick en 3:a på skotten, är dock mycket möjligt att det skulle blivit en 4:a om det momentet legat tidigare :).

En 4:a på matintresse :p. Han var på väg att ta korven direkt ur handen på figuranten, samma figurant som han vägrade umgås alls med. Men vad gör man inte för några korvslantar liksom? :angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag kan för mitt liv inte förstå denna stora tilltro till MH/BPH? Alla jag känner som göra sådana tränar ju inför dem så det säger ju...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
9 603
Senast: Linda_A
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 079
Senast: Migo
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 224
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 260
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp