Stora BPH, MH & MT tråden.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men som enskild valpägare (och kanske första gångs-köpare av brukshund) är det inte "bara" att dra i gång ett MH. Man vet som regel inte vad det är eller hur det går till.

Här handlar det också om vad som ligger i rasklubbens intressen - vill man att hundarna ska testas för rasens skull, då kanske man bör fundera på att anordna i rasklubbens regi eller hitta ett sätt att stötta de valpköpare som vill gå (t.ex. genom att sätta dem i kontakt med varandra, banor e.dy.l.) Detta även om man anser att valpköparna är oföretagsamma idioter. Att många hundar går MH kanske är ett bra sätt att gynna rasen långsiktigt och då bör det kanske vara prioriterat för en rasklubb. (Särskilt om man ska gynna en bruksras som börjar bli känd för svajig mentalitet)

Ser man inget värde i MH utom för den enskilda hundägaren, då är det absolut inga problem att säga att den som vill gå bör fixa själv.

Anser er rasklubb att det är av vikt att kelpie utvärderas genom MH? Har ni någon strategi för att uppmuntra hundägare att gå MH?

Klart att rasklubben har stort intresse av så gott som alla hundar av rasen gör MH men det krävs fortfarande personer som genomför själva MH:t. Vi har strategier för att få så många som möjligt att göra MH ja. Vi som rasklubb kan inte tvinga någon/några att arrangera ett MH, ofta krävs visst egenintresse hos den som arrangerar. Vi arrangerar ett par MH:n om året men då är det oftast uppfödar MH:n där de tar in fler hundar av samma ras i mån av plats. Det händer att några arrangerar MH i rasklubbens namn utan att det är kopplat till en enskild uppfödare men det är inte så vanligt. Vi har erbjudit vår ras förtur till MH där det inte anmälts en enda hund vid något tillfälle!

Min rasklubb tillhandahåller möjligheten att arrangera MH i klubbens namn men vi har inte en stab som kan dyka upp vart som helst i landet och genomföra det åt någon. Däremot kan vi berätta för den som själv vill engagera sig och arrangera ett MH vad denna behöver göra för att själv kunna arrangera ett MH, vi kan tipsa om lämpliga personer att kontakta osv. Kunskap finns!

Ca 70-80% av hundarna i min ras gör MH och det är en BRA siffra till och med för en bruskras. Antagligen mycket tack vare att en stor andel av uppfödarna arrangerar uppfödar MH:n :up:
 
Mitt tips till uppfödare som är intresserade av att genomföra kull-MH, är att själva utbilda sig till MH-figuranter och provledare, och sedan vara funktionär på andra likasinnade uppfödares MH:n. Alltså tjänst mot tjänst.

Även om uppfödaren som vill testa hela sin kull är ute i god tid så är det så att minst fyra personer med samma tidskrävande hundhobby, ska sätta av en ledig heldag eller mer gratis (beskrivaren får väl något litet arvode) för att testa en annan persons uppfödningar. Dessutom ska banan förberedas på fredagkvällen eller lördagen. Det är alltså många timmar som går åt, och kan man inte som uppfödare återgälda de timmarna, kan man inte begära att andra personer ska satsa dem.
 
Jag sitter i styrelse för både rasklubb och brukshundklubb, så visst delar jag erfarenheten, men jag uppskattar inte insinueringarna om att det skulle vara så jag menar när jag påpekar att det är svårt att få plats. Jag är instruktör, kursadministratör, styrelsemedlem, sitter i utbildningsgruppen och är allmän funktionär med allt vad det innebär. Jag har även, vid flera tillfällen, påpekat att jag gärna utbildar mig till MH-figurant. Så de tongångar du tycks "känna igen", överensstämmer inte med mitt faktiska engagemang.

Kände mig nödgad att påpeka detta, eftersom jag inte tillhör den kategori människor du beskriver (det gör t ex inte @Bulldoozer heller, som också är engagerad på sin brukshundklubb). Ändock är det fortfarande trist att det är så svårt att få plats.
Problemet är att du ser insinuationer där det inte finns några.
 
Mitt tips till uppfödare som är intresserade av att genomföra kull-MH, är att själva utbilda sig till MH-figuranter och provledare, och sedan vara funktionär på andra likasinnade uppfödares MH:n. Alltså tjänst mot tjänst.

Även om uppfödaren som vill testa hela sin kull är ute i god tid så är det så att minst fyra personer med samma tidskrävande hundhobby, ska sätta av en ledig heldag eller mer gratis (beskrivaren får väl något litet arvode) för att testa en annan persons uppfödningar. Dessutom ska banan förberedas på fredagkvällen eller lördagen. Det är alltså många timmar som går åt, och kan man inte som uppfödare återgälda de timmarna, kan man inte begära att andra personer ska satsa dem.

Som uppfödare är det sällan svårt att få kull-MH. Men man får givetvis ringa själv till banorna och be dem ta fram ett datum, vilket de flesta gör. Man kan inte som uppfödare räkna med att man ska få klämma in en hel kull på sin lokala klubb de få gånger de annordnar MH.
Är kullen under 5 hundar brukar banorna be dem skaka fram ett par hundar till så det går ihop ekonomiskt.
 
Problemet är att du ser insinuationer där det inte finns några.

Jaså? Vi pratar om hur svårt det är att få plats på MH/BPH varav det börjar skrivas om att man känner igen tongångarna och måste engagera sig? Men absolut, säkert bara inbillning. :up:
 
Alltså, min rasklubb har mycket litet intresse vad gäller MH/BPH. Detsamma gäller uppfödarna. Det är upp till oss valpköpare att själva försöka hitta plats någonstans, varesig det gäller BPH eller MH. Blir en väldigt skev jämförelse med faktiska bruksraser som ju ändå har företräde och mentaltest som norm/krav.
 
Alltså, min rasklubb har mycket litet intresse vad gäller MH/BPH. Detsamma gäller uppfödarna. Det är upp till oss valpköpare att själva försöka hitta plats någonstans, varesig det gäller BPH eller MH. Blir en väldigt skev jämförelse med faktiska bruksraser som ju ändå har företräde och mentaltest som norm/krav.
Visst kan det vara så. Känner en uppfödare av icke-bruksras som har fått 90% av sina uppfödningar MH:ade. Hon arrangerade kull-MH för varenda kull, (inte längre aktiv som uppfödare).

Eftersom hon var en pålitlig MH-figurant som alltid ställde upp, hade hon inga problem med att få funktionärer att ställa upp för hennes hundar. Tilläggas bör att hon själv är mycket intresserad av hundars mentalitet, och alltså fick ut mycket av att "se bra hundar ta sig an utmaningarna på MH-banan" för att citera henne.

Jag tycker också att det är intressant att se hur hundarna löser problemen, både när jag är åskådare och figurant. Roligast är det när man bli positivt överraskad, vilket händer tillräckligt ofta för att man ska fortsätta.

På alla MH som jag figgat har det bara varit åtta hundar en gång trots dubbla antalet anmälningar. Sena återbud är legio så vill man gå MH med en icke-bruksras, och kan tänka sig att ställa upp med kort varsel så är det möjligt.
 
Senast ändrad:
Visst kan det vara så. Känner en uppfödare av icke-bruksras som har fått 90% av sina uppfödningar MH:ade. Hon arrangerade kull-MH för varenda kull, (inte längre aktiv som uppfödare).

Eftersom hon var en pålitlig MH-figurant som alltid ställde upp, hade hon inga problem med att få funktionärer att ställa upp för hennes hundar. Tilläggas bör att hon själv är mycket intresserad av hundars mentalitet, och alltså fick ut mycket av att "se bra hundar ta sig an utmaningarna på MH-banan" för att citera henne.

Jag tycker också att det är intressant att se hur hundarna löser problemen, både när jag är åskådare och figurant. Roligast är det när man bli positivt överraskad, vilket händer tillräckligt ofta för att man ska fortsätta.

På alla MH som jag figgat har det bara varit åtta hundar en gång trots dubbla antalet anmälningar. Sena återbud är legio så vill man gå MH med en icke-bruksras, och kan tänka sig att ställa upp med kort varsel så är det möjligt.

Jag förstår inte riktigt hur den informationen hjälper mig. Men det var ju roligt för henne.
 
Jag förstår inte riktigt hur den informationen hjälper mig. Men det var ju roligt för henne.
Såg du inte att jag också skrev att om du anmäler till en tre, fyra MH, står kvar på reservplats, är beredd att åka med kort varsel och kanske med en lite längre radie från ditt hem än du brukar tävla, så är chansen stor att du kommer med.
 
Såg du inte att jag också skrev att om du anmäler till en tre, fyra MH, står kvar på reservplats, är beredd att åka med kort varsel och kanske med en lite längre radie från ditt hem än du brukar tävla, så är chansen stor att du kommer med.

Jodå, jag såg det, men just nu finns det inga aktuella MH på så pass nära håll att man klarar sig på "kort varsel".
 
Klart att rasklubben har stort intresse av så gott som alla hundar av rasen gör MH men det krävs fortfarande personer som genomför själva MH:t. Vi har strategier för att få så många som möjligt att göra MH ja. Vi som rasklubb kan inte tvinga någon/några att arrangera ett MH, ofta krävs visst egenintresse hos den som arrangerar. Vi arrangerar ett par MH:n om året men då är det oftast uppfödar MH:n där de tar in fler hundar av samma ras i mån av plats. Det händer att några arrangerar MH i rasklubbens namn utan att det är kopplat till en enskild uppfödare men det är inte så vanligt. Vi har erbjudit vår ras förtur till MH där det inte anmälts en enda hund vid något tillfälle!

Min rasklubb tillhandahåller möjligheten att arrangera MH i klubbens namn men vi har inte en stab som kan dyka upp vart som helst i landet och genomföra det åt någon. Däremot kan vi berätta för den som själv vill engagera sig och arrangera ett MH vad denna behöver göra för att själv kunna arrangera ett MH, vi kan tipsa om lämpliga personer att kontakta osv. Kunskap finns!

Ca 70-80% av hundarna i min ras gör MH och det är en BRA siffra till och med för en bruskras. Antagligen mycket tack vare att en stor andel av uppfödarna arrangerar uppfödar MH:n :up:

Vissa uppfödare har ju 100 % på avkommor som bor i Sverige, så det skiljer sig åt lite beroende på hur viktigt de tycker att det är.
 
BPH-banor är flyttbara, tar man kontakt med arrangören så kan man få arrangera BPH på andra platser än de fasta banorna. Men det gäller ju att vara ute i god tid, SKK vill få säga sitt också.

Trycket på arrangörerna skiljer sig också åt jättemycket. Vissa platser har helt fullt medan några arrangörer har svårt att få ihop tillräckligt med hundar för att funktionärerna ska behålla sin auktorisation. Så ring runt är mitt tips. Och var beredd på att köra en liten bit.
 
BPH-banor är flyttbara, tar man kontakt med arrangören så kan man få arrangera BPH på andra platser än de fasta banorna. Men det gäller ju att vara ute i god tid, SKK vill få säga sitt också.

Trycket på arrangörerna skiljer sig också åt jättemycket. Vissa platser har helt fullt medan några arrangörer har svårt att få ihop tillräckligt med hundar för att funktionärerna ska behålla sin auktorisation. Så ring runt är mitt tips. Och var beredd på att köra en liten bit.

På Backamo fanns det tomma platser vid nästan varje tillfälle. De körde varje helg i 7 veckor i sträck plus en hel vecka under sommaren och några strötillfällen under våren. Enligt dom var BPH ännu rätt okänt och därför fanns det oftast platser över.

Har sett att de är igång med årets BPH redan.
 
Jag förstår inte riktigt relevansen till de inlägg som skrivits? Det är väl ingen av oss som söker BPH/MH just nu som "argt" hört av sig till någon klubb och krävt plats? :confused:

Jag citerade och svarade på det som @WildWilma skrev, och relaterade det till ex en av mina egna (bruks)raser, där jag har mest insikt. Inte till några andra rasklubbar/inlägg i tråden :)
 
Min uppfödare anordnade kull-MH och planen var förstås att vara med där, inte minst eftersom det var kennelläger samtidigt. Nu sket det sig med kull-MH för vår del eftersom Healey fick medicin med karens som gjorde att hon inte kunde vara med. Så fort jag insåg det började jag leta andra mentalbeskrivningar, ringde folk som hade kull-MH och kollade om det hade någon plats över och anmälde mig till de som var inom - vad jag tyckte - rimligt avstånd. Jag ville inte vänta för länge eftersom jag vill att hunden är så "rå" som möjligt. Så jag åkte så fort jag fick en chans. Det blev nästan 30 mil enkel resa och längre än vad jag åkt med någon av de tidigare hundarna(där har det väl handlat om halva det avståndet) men det kändes värt det för att få det gjort.

Nu är det är med MH väldigt viktigt för mig och jag har full förståelse för att man inte sitter och bränner iväg 30 mil bara för att man vill beskriva sin hund så fort som möjligt. Men hade jag bara kunnat tänka mig att åka max 10 mil tror jag att jag bara haft 2-3 MH:n att välja mellan innan vintern och då är risken stor att jag inte fått någon plats och att Healey hunnit bli mer än 18 månader innan hon beskrevs.
 
Min uppfödare anordnade kull-MH och planen var förstås att vara med där, inte minst eftersom det var kennelläger samtidigt. Nu sket det sig med kull-MH för vår del eftersom Healey fick medicin med karens som gjorde att hon inte kunde vara med. Så fort jag insåg det började jag leta andra mentalbeskrivningar, ringde folk som hade kull-MH och kollade om det hade någon plats över och anmälde mig till de som var inom - vad jag tyckte - rimligt avstånd. Jag ville inte vänta för länge eftersom jag vill att hunden är så "rå" som möjligt. Så jag åkte så fort jag fick en chans. Det blev nästan 30 mil enkel resa och längre än vad jag åkt med någon av de tidigare hundarna(där har det väl handlat om halva det avståndet) men det kändes värt det för att få det gjort.

Nu är det är med MH väldigt viktigt för mig och jag har full förståelse för att man inte sitter och bränner iväg 30 mil bara för att man vill beskriva sin hund så fort som möjligt. Men hade jag bara kunnat tänka mig att åka max 10 mil tror jag att jag bara haft 2-3 MH:n att välja mellan innan vintern och då är risken stor att jag inte fått någon plats och att Healey hunnit bli mer än 18 månader innan hon beskrevs.

För mig är inte närheten till MH, MT, röntgen och andra saker rörande utvärdering avgörande. Avgörande är kvalitén. Och skulle ett vist test vara viktigt för mig skulle inte avstånd göra att jag avstod helt eller tog risken att bli utan genom att nöja mig med att hoppas på tur på en reservplats.
 
Min uppfödare anordnade kull-MH och planen var förstås att vara med där, inte minst eftersom det var kennelläger samtidigt. Nu sket det sig med kull-MH för vår del eftersom Healey fick medicin med karens som gjorde att hon inte kunde vara med. Så fort jag insåg det började jag leta andra mentalbeskrivningar, ringde folk som hade kull-MH och kollade om det hade någon plats över och anmälde mig till de som var inom - vad jag tyckte - rimligt avstånd. Jag ville inte vänta för länge eftersom jag vill att hunden är så "rå" som möjligt. Så jag åkte så fort jag fick en chans. Det blev nästan 30 mil enkel resa och längre än vad jag åkt med någon av de tidigare hundarna(där har det väl handlat om halva det avståndet) men det kändes värt det för att få det gjort.

Nu är det är med MH väldigt viktigt för mig och jag har full förståelse för att man inte sitter och bränner iväg 30 mil bara för att man vill beskriva sin hund så fort som möjligt. Men hade jag bara kunnat tänka mig att åka max 10 mil tror jag att jag bara haft 2-3 MH:n att välja mellan innan vintern och då är risken stor att jag inte fått någon plats och att Healey hunnit bli mer än 18 månader innan hon beskrevs.
Jag åkte typ 50 mil för MH och 60 för korningen för att vara med där uppfödaren arrangerade. Men så är jag nörd ;).

Jag tror inte att den normale hundägaren åker särskilt långt. Men där är det ju önskvärt att uppfödaren hjälper till lite om hen vill få sina hundar beskrivna.
 
Jag har inga problem med att åka långt. Men kommer vi med på hemmaklubbens MH är det förstås att föredra. Med boxern åkte jag också på kull-MH. Men med denna ras är det inte aktuellt. Finns ingen uppfödare som arrangerar det, ej heller BPH.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag kan för mitt liv inte förstå denna stora tilltro till MH/BPH? Alla jag känner som göra sådana tränar ju inför dem så det säger ju...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
9 738
Senast: Linda_A
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 202
Senast: Migo
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 438
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 282
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp