Stora BPH, MH & MT tråden.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hade bara 30 mil till vårt kull-MH/kennelläger(typ motsatt håll än det MH jag sen åkte till), så för mig var det i princip nästgårds i jämförelse med vissa andra. :D En åkte 60 mil, en annan 100. Den senare kom från Norge bara för att vara med på MH:t.

Men det är inte jättekonstigt med tanke på att de flesta av oss valpköpare valt denna kennel just med tanke på vilken stor vikt de lägger på mentaliteten.
 
Jag åkte till Falkenberg från Stockholm för MT på min dvärgschnauzer. Där snackar vi svårt att komma med med icke-bruksras. Men det var så värt det!

För MH skulle jag inte åka så långt, åkte 2 timmar för uppfödar-MH vilket kändes värt det. Ett vanligt MH hade jag nog inte velat åka längre än så till, men fanns det absolut inga andra alternativ hade jag såklart gjort det. Upplever också att det är svårt att komma med på MH med icke-bruksras framförallt sedan BPH kom. Särskilt på våren och försommaren verkar det bli knökfullt direkt. Men omöjligt är det nog inte.
 
Jag hade bara 30 mil till vårt kull-MH/kennelläger(typ motsatt håll än det MH jag sen åkte till), så för mig var det i princip nästgårds i jämförelse med vissa andra. :D En åkte 60 mil, en annan 100. Den senare kom från Norge bara för att vara med på MH:t.

Men det är inte jättekonstigt med tanke på att de flesta av oss valpköpare valt denna kennel just med tanke på vilken stor vikt de lägger på mentaliteten.
Jag hade 40 mil till MHt, men det är ju bara 3h bort med tåg så det är smidigt ändå!
 
Det här med priser. Är det högt, medel eller lågt att få betala 850 kr för ett BPH?

Jag har inget att jämföra med eftersom sist jag var i läget att göra liknande prov så var det BoK-prov :o MH kom senare, då hade vi gjort Korningen redan.
 
Det här med priser. Är det högt, medel eller lågt att få betala 850 kr för ett BPH?

Jag har inget att jämföra med eftersom sist jag var i läget att göra liknande prov så var det BoK-prov :o MH kom senare, då hade vi gjort Korningen redan.
Jag tror att det beror lite på var man bor? Har sett mycket dyrare, men "min arrangör" tar 900kr. De i grannlänet tar 725 ute och 825 inne. Som jämförelse då :)
 
Det här med priser. Är det högt, medel eller lågt att få betala 850 kr för ett BPH?

Jag har inget att jämföra med eftersom sist jag var i läget att göra liknande prov så var det BoK-prov :o MH kom senare, då hade vi gjort Korningen redan.

Jag kan faktiskt inte fatta varför BPH är flera hundra kronor dyrare än MH. MH kräver mycket mera mark och banorna är ofta fasta.

Den BPH-banan som vi hadde på mitt fd jobb rymdes i ett litet förråd och på en liten gräsplätt för en spottstyver till hyra.

Knappt KORNING kommer upp i de summorna ibland. Och då ingår även en exteriörbedömning.
 
Jag tror att det beror lite på var man bor? Har sett mycket dyrare, men "min arrangör" tar 900kr. De i grannlänet tar 725 ute och 825 inne. Som jämförelse då :)
Tack! Då är det inget konstigt pris alltså ;)

De som jag tänker anmäla till har en fast utomhusbana. Jag hoppas verkligen att den är lika bra/fin som "våran" fasta MH-bana på klubben. Fast det tror jag, för den klubben har ett gott renomé.
 
Jag kan faktiskt inte fatta varför BPH är flera hundra kronor dyrare än MH. MH kräver mycket mera mark och banorna är ofta fasta.

Den BPH-banan som vi hadde på mitt fd jobb rymdes i ett litet förråd och på en liten gräsplätt för en spottstyver till hyra.

Knappt KORNING kommer upp i de summorna ibland. Och då ingår även en exteriörbedömning.
Tror dock utrustningen till BPH är dyrare. Det enda elektroniska på MHbanan är ju till haren liksom, inget annat kostar ju direkt pengar.
 
Tror dock utrustningen till BPH är dyrare. Det enda elektroniska på MHbanan är ju till haren liksom, inget annat kostar ju direkt pengar.

Jag har bara sett banan på Backamo och där är inget elektoniskt vad jag har sett:confused:
De enda de begärt ström till är till att ladda batteriet till skruvdragaren och lyse i förrådstaket.
 
Jag har bara sett banan på Backamo och där är inget elektoniskt vad jag har sett:confused:
De enda de begärt ström till är till att ladda batteriet till skruvdragaren och lyse i förrådstaket.
Det är samma som till haren på MH iaf. Det är väl oftast en liten motor som drar den har jag för mig.
Oavsett är det ju annan utrustning sas, som är dyrare. En overall och ett rep är ju garanterat billigare än en halvfigur som fälls upp. Eller en plåtbit och kastruller till skrammlet vs trumman med skrot i.
@Milosari för visst dras inte grejerna upp manuellt på BPH? Utan man trycker på en fjärr typ? Eller minns jag fel?
 
Det är samma som till haren på MH iaf. Det är väl oftast en liten motor som drar den har jag för mig.
Oavsett är det ju annan utrustning sas, som är dyrare. En overall och ett rep är ju garanterat billigare än en halvfigur som fälls upp. Eller en plåtbit och kastruller till skrammlet vs trumman med skrot i.
@Milosari för visst dras inte grejerna upp manuellt på BPH? Utan man trycker på en fjärr typ? Eller minns jag fel?
Ja, där jag gjort BPH har de iaf varit en sladd m en dosa m knapp på som de tryckt på. :)
 
Tror dock utrustningen till BPH är dyrare. Det enda elektroniska på MHbanan är ju till haren liksom, inget annat kostar ju direkt pengar.
Hittade detta!
"Materialkostnader
Delar av BPH-banan köps av SKK för ca 30 000 kr. Där ingår bland annat standardiserade och eldrivna delar så som halvfiguren och skramlet. Utöver dessa ansvarar arrangörer själv för inköp av platta för resultatregistrering till beskrivaren, startpistol, markeringar, underlag mm."
 
Hittade detta!
"Materialkostnader
Delar av BPH-banan köps av SKK för ca 30 000 kr. Där ingår bland annat standardiserade och eldrivna delar så som halvfiguren och skramlet. Utöver dessa ansvarar arrangörer själv för inköp av platta för resultatregistrering till beskrivaren, startpistol, markeringar, underlag mm."

Räknade snabbt på vad SKK drar in på BPH där man hyr på mitt fd jobb. 8 helger plus en hel vecka och 10 ekipage är maxantal...det är 150 tillfällen. Pris 850:- × 150= 127 500:-. Räknar man av utrustning och hyran på så har de 96 000:- kvar :)

Nu fanns det iofs ett par platser över vid flera tillfällen men sämre "affärer" gör SKK.
 
Räknade snabbt på vad SKK drar in på BPH där man hyr på mitt fd jobb. 8 helger plus en hel vecka och 10 ekipage är maxantal...det är 150 tillfällen. Pris 850:- × 150= 127 500:-. Räknar man av utrustning och hyran på så har de 96 000:- kvar :)

Nu fanns det iofs ett par platser över vid flera tillfällen men sämre "affärer" gör SKK.
Funktionärerna har betalt. Jag får 800 kr/dag, testledaren får 700 och figuranten 450 (varierar mellan arrangörer). Sedan är ju inte SKK arrangör. Det de tjänar på är stambokföringsavgiften (tror den är på 200?). De pengarna används för kvalitetssäkring (som konfenser), BPH-plattformen i pingpong, utbildningsmaterial osv. Den delen måste enligt beslut vara självförtroende, och det hade faktiskt behövts MER pengar för att få det riktigt bra.
 
Det är samma som till haren på MH iaf. Det är väl oftast en liten motor som drar den har jag för mig.
Oavsett är det ju annan utrustning sas, som är dyrare. En overall och ett rep är ju garanterat billigare än en halvfigur som fälls upp. Eller en plåtbit och kastruller till skrammlet vs trumman med skrot i.
@Milosari för visst dras inte grejerna upp manuellt på BPH? Utan man trycker på en fjärr typ? Eller minns jag fel?
Japp det är batteridrivet och styrs med en knapp som sitter på en lång sladd.
 
Jag har ju anmält Asni till ett MH i slutet av Juli. Hon kommer vara cirka 14 månader då, vilket känns lagom. Det är även bara en timme bort vilket är nice.

Dock är jag orolig över att inte komma med då det är ett Uppfödar-MH. När får man reda på om man kommit med? Jag har liksom inte råd att anmäla till en massa olika 😅
 
Jag har ju anmält Asni till ett MH i slutet av Juli. Hon kommer vara cirka 14 månader då, vilket känns lagom. Det är även bara en timme bort vilket är nice.

Dock är jag orolig över att inte komma med då det är ett Uppfödar-MH. När får man reda på om man kommit med? Jag har liksom inte råd att anmäla till en massa olika 😅

När du får PM:et ser du om du kommit med eller står som reserv. Hur många anmälda är det?
 
Jag har ju anmält Asni till ett MH i slutet av Juli. Hon kommer vara cirka 14 månader då, vilket känns lagom. Det är även bara en timme bort vilket är nice.

Dock är jag orolig över att inte komma med då det är ett Uppfödar-MH. När får man reda på om man kommit med? Jag har liksom inte råd att anmäla till en massa olika 😅
När PMet publiceras vet du men eftersom det är ett uppfödar MH ska du inte räkna med att komma med.
 
Jag har ju anmält Asni till ett MH i slutet av Juli. Hon kommer vara cirka 14 månader då, vilket känns lagom. Det är även bara en timme bort vilket är nice.

Dock är jag orolig över att inte komma med då det är ett Uppfödar-MH. När får man reda på om man kommit med? Jag har liksom inte råd att anmäla till en massa olika 😅
Vet du vilken uppfödare? I så fall går det ju att kolla hur många valpar det är i kullen. Det kan i alla fall ge ett litet hum om dina chanser. Vi har dock sällan uppfödar-BPH med hela kullar som tar en hel dag. Oftast tillkommer det andra hundar också. Inte sällan man testar föräldrar och andra släktingar där också, på MH är det nog betydligt vanligare att föräldradjuren redan är testade och klara.
 
Jag har ju anmält Asni till ett MH i slutet av Juli. Hon kommer vara cirka 14 månader då, vilket känns lagom. Det är även bara en timme bort vilket är nice.

Dock är jag orolig över att inte komma med då det är ett Uppfödar-MH. När får man reda på om man kommit med? Jag har liksom inte råd att anmäla till en massa olika 😅

När vi har haft uppfödar-MH så har övriga platser gått i turordning till de som anmält utanför kullen. Så kolla hur många uppfödaren ska komma med och se om fler utöver dig har anmält.
Sen behöver ju inte alla ur kullen beskrivas på samma ställe. I vår B-kull kom 5 av 9. Övriga beskrev på andra ställen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag kan för mitt liv inte förstå denna stora tilltro till MH/BPH? Alla jag känner som göra sådana tränar ju inför dem så det säger ju...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
9 739
Senast: Linda_A
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 206
Senast: Migo
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 438
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 282
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp