Stora BPH, MH & MT tråden.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har dom ändrat? Som jag minns det skulle jag leka med min hund vid ena skottet och man bedömde, förenklat, hundens reaktion vid skottet på om hunden 1) avbröt leken på ngt sätt, 2) hur den agerande om den avbröt leken (slutade leka helt, slutade leka men fortsatte leka efter några sekunder osv i grader) eller 3) aldrig avbröt lekte utan lekte vidare. Så minns jag det i alla fall. Detta är en mkt förenklad beskrivning från en lekman, en hund kan ju fortfarande vara orädd även om den slutar leka, tex en jakthund kan ju börja kolla efter vilt.
Du leker på MH, men har vad jag vet aldrig gjort det på bph?
 
Ingen aning. Jag gick mitt första i våras :)
Jag kan minnas fel på så sätt att vi skulle leka efter skottet, dvs det kan ha varit så att jag blev instruerad att leka med Ascot efter ena eller båda skotten. Var snart 3 år sedan jag gjorde BPH så minnet är inte helt klart men som jag minns det så lekte (dragkamp) vi någon gång under momentet skott. :)
 
Senast ändrad:
Du leker på MH, men har vad jag vet aldrig gjort det på bph?
Hum ja alltså mitt minne är att vi lekte någon gång under momentet skott - för vår del så hade jag och Ascot dragkamp. Vi skulle hålla på och leka tills bedömaren bad oss sluta.

Sen är det ju ett moment under BPH föremålslek. Momentet skiljer sig säkert mkt från MH och bedömning av lek där.
 
SKK har en enkel beskrivning av momenten ser jag nu och den är ju som du har skrivit (ett skott står man still och ett skott när man är i rörelse). Har dock ett starkt minne av att vi lekte efter skottet enligt instruktion av bedömaren.

Det är ju inte ovanligt att man leker/belönar sin hund efter allt är klart och man är på väg därifrån, alltså när momentet är klart. Det kan inte vara så att bedömaren sa att nu var det ok för dig att leka med din hund, för att bedömningen var klar :)?
 
Det är ju inte ovanligt att man leker/belönar sin hund efter allt är klart och man är på väg därifrån, alltså när momentet är klart. Det kan inte vara så att bedömaren sa att nu var det ok för dig att leka med din hund, för att bedömningen var klar :)?
Mycket möjligt. Har bara ett starkt minne av att vi skulle leka tills vid blev ombedda att sluta. Men men det var som sagt ca 3 år sen så mitt minne kan ha fel :)
 
Mycket möjligt. Har bara ett starkt minne av att vi skulle leka tills vid blev ombedda att sluta. Men men det var som sagt ca 3 år sen så mitt minne kan ha fel :)

Som snorp skriver så är det för att man vill se att hunden är tillbaka i neutralt läge, samt för att ge en positiv sista bild av bph åt hunden och föraren. Det ingår inte i momentet egentligen utan görs för att se om hunden behöver hjälp med att avreagera. De flesta hundarna brukar stoja igång lite eftersom matte/husse plötsligt är mer avslappnade. ;)
 
Jag var och tittade på 3 BPH i helgen :) Jättekul! Men det slog mig hur lite föraren eg får se av sin hund... tråkigt att jag inte har nån som kan filma :( Får väl försöka snegla eller nåt...

Skottdelen bekymrar mig inte längre alls, det var så lågt att inte ens jag själv blev rädd ;) Misstänker dock att min hund kommer tycka att gubben i slokhatt är lite läskig. Pop-up-figuren och skramlet tror jag blir lite bjäbb och sedan inget mer med det.

Det var lätt det roligaste jag gjort på länge. Tänk om en hade varit lite mer kunnig inom träning med hund, önskar att jag lagt mitt liv på detta från sjuårsåldern istället för att slösa tid sedan dess på hästar och ridning :cautious:
 
Som snorp skriver så är det för att man vill se att hunden är tillbaka i neutralt läge, samt för att ge en positiv sista bild av bph åt hunden och föraren. Det ingår inte i momentet egentligen utan görs för att se om hunden behöver hjälp med att avreagera. De flesta hundarna brukar stoja igång lite eftersom matte/husse plötsligt är mer avslappnade. ;)
Det ingår i momentet på så sätt att ”tid till kontroll/aktivitetskontroll” kan mätas om hunden leker eller ej och hur lång tid det tar innan hunden kan engageras i lek.
 
Vi ska göra BPH med corgin på lördag och i PM står att vi ska ta med en leksak han tycker om. Är det okej att ha med en som piper? Han har i princip dödat alla sina leksaker och om det inte finns något som piper kvar i dom så är dom inte särskilt roliga i hans ögon. Vi har dock ett par någorlunda hela (och superpopulära) som fortfarande piper. Kan jag ta en sån eller blir folk irriterade måntro?
 
Vi ska göra BPH med corgin på lördag och i PM står att vi ska ta med en leksak han tycker om. Är det okej att ha med en som piper? Han har i princip dödat alla sina leksaker och om det inte finns något som piper kvar i dom så är dom inte särskilt roliga i hans ögon. Vi har dock ett par någorlunda hela (och superpopulära) som fortfarande piper. Kan jag ta en sån eller blir folk irriterade måntro?

Ni är ju ensamma på banan utan andra ekipage närvarande så jag ser nog inte varför det skulle störa? Om det inte står i PM att det inte ska vara en pipleksak så hade jag tagit den.
 
Vi ska göra BPH med corgin på lördag och i PM står att vi ska ta med en leksak han tycker om. Är det okej att ha med en som piper? Han har i princip dödat alla sina leksaker och om det inte finns något som piper kvar i dom så är dom inte särskilt roliga i hans ögon. Vi har dock ett par någorlunda hela (och superpopulära) som fortfarande piper. Kan jag ta en sån eller blir folk irriterade måntro?
Helt okej med pipis. Den ska gå att kasta några meter och helst gå att ha i en ficka. Men det finns inga standardmått på den egna leksaken, det är bara vår leksak som ska vara utformad på ett särskilt sätt.
 
Sådär ja, nu har vi kommit hem från BPH. Malte skötte sig ungefär som väntat, jag blev lite förvånad över att han stod i hela linans längd framför min dotter (som var den som gick med honom) och skällde ut spöket. Jag trodde han skulle bli lite låg och hålla sig intill henne. Han hälsade på spöket när hon fått av sig slokhatten, men sen hade han inget som helst intresse av att umgås med henne, utan drog iväg till mig.

Eftersom jag är en teknisk idiot så vet jag inte hur jag ska lägga in protokollet här, men testledaren sammanfattade Malte som modig och trygg och att han har en lugnare personlighet snarare än en livlig. Hon gillade honom väldigt mycket.

Det var roligt att se att han avreagerade lika fint där som han gör hemma, och skotten verkade han inte ens lägga märke till.
 
Sådär ja, nu har vi kommit hem från BPH. Malte skötte sig ungefär som väntat, jag blev lite förvånad över att han stod i hela linans längd framför min dotter (som var den som gick med honom) och skällde ut spöket. Jag trodde han skulle bli lite låg och hålla sig intill henne. Han hälsade på spöket när hon fått av sig slokhatten, men sen hade han inget som helst intresse av att umgås med henne, utan drog iväg till mig.

Eftersom jag är en teknisk idiot så vet jag inte hur jag ska lägga in protokollet här, men testledaren sammanfattade Malte som modig och trygg och att han har en lugnare personlighet snarare än en livlig. Hon gillade honom väldigt mycket.

Det var roligt att se att han avreagerade lika fint där som han gör hemma, och skotten verkade han inte ens lägga märke till.

Grattis! Så roligt med så fint resultat!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag kan för mitt liv inte förstå denna stora tilltro till MH/BPH? Alla jag känner som göra sådana tränar ju inför dem så det säger ju...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
9 607
Senast: Linda_A
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 080
Senast: Migo
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 226
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 260
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp