Stora BPH, MH & MT tråden.

Status
Stängd för vidare inlägg.
MT får endast göras av bruksraser. MH är utvecklat för bruksraser, men öppet för alla, dock så har bruksraser företräde. Det är ett "hårdare" prov än BPH, som är lite mildare utformat och mer utformat för andra raser än bruksraserna.
Minns jag fel eller kan inte blandisar gå BPH?
 
MT får endast göras av bruksraser. MH är utvecklat för bruksraser, men öppet för alla, dock så har bruksraser företräde. Det är ett "hårdare" prov än BPH, som är lite mildare utformat och mer utformat för andra raser än bruksraserna.

Jag tänkte mer vad som är skillnaden på utformningen av banorna. Hur skiljer sig momenten?
 
Jag tänkte mer vad som är skillnaden på utformningen av banorna. Hur skiljer sig momenten?
Utformningen av BPH-banorna är väldigt standardiserad. Banorna ska gå i samma varv, utrustningen är exakt densamma, avstånden inom momenten är exakt samma. Det finns moment som matintresse och underlagskänslighet, men mindre fokus på lek (t ex ingen avståndslek alls). Överraskningsmomentet (”gubben”) har ett större fokus på det sociala än dumpe som dock kansle blir en större överraskning i och med storleken. Endast 2 skott på BPH, inget under lek.

Bedömningen skiljer också lite. BPH är två beskrivningar i en, där man dels beskriver beteende (med väääldigt många kryssmöjligheter) och dels personlighet. På MH är det mer sammanbakat. BPH ger ett bättre material att forska på och när tillräckligt många individer har beskrivits tas det fram 200- och 500-analyser som visar ”såhär är en xx-hund” och man kan också göra arvbarhetsskattningar vilket är ett bra avelsverktyg.
 
Här är Maltes spindel:
36360
 
Är det någon som vet om det fortfarande går att söka dispans om att få delta med hund över 4 år på MT? Och hur går man tillväga?
 
Nej det går inte.
2017 fick en hovawart dispans att gå efter 4 års ålder. Den gjorde sitt MT på höga poäng och blev KORAD ca 5 månader efter att ha fyllt 4:a. Den gjorde ett icke GK MT 6 månader innan om det kanske påverkar anlednigen till att den fick gå efter att ha fyllt 4.
 
2017 fick en hovawart dispans att gå efter 4 års ålder. Den gjorde sitt MT på höga poäng och blev KORAD ca 5 månader efter att ha fyllt 4:a. Den gjorde ett icke GK MT 6 månader innan om det kanske påverkar anlednigen till att den fick gå efter att ha fyllt 4.

Vad var orsaken till dispensen? Kuggade den av sjukdom? Vi provade 2016 och det var blankt nej. Hunden var 3 mån över 4 år.
Anledningen att vi sökte för en uppfödning var att hunden inte var tillräckligt tillgänglig. Oväntat. Strax efteråt hittades en smärtoroblematik som åtgärdades. Men det hjälptes inte
 
Vad var orsaken till dispensen? Kuggade den av sjukdom? Vi provade 2016 och det var blankt nej. Hunden var 3 mån över 4 år.
Anledningen att vi sökte för en uppfödning var att hunden inte var tillräckligt tillgänglig. Oväntat. Strax efteråt hittades en smärtoroblematik som åtgärdades. Men det hjälptes inte
Anledningen vet jag inte. Men det diskuterades en del.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag kan för mitt liv inte förstå denna stora tilltro till MH/BPH? Alla jag känner som göra sådana tränar ju inför dem så det säger ju...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
9 538
Senast: Linda_A
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 819
Senast: Migo
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 980
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 197
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp