Stora BPH, MH & MT tråden.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Riktigt imponerad över MHt för min som är drygt 14 månader också. Jag har varit sjuk senaste två veckorna så han hade inte gjort mycket dagarna innan. Hade säkert fått högre poäng på lek/gripande om vi väntat ett par månader till men från att för två månader sen varit helt ointresserad av i princip allt annat än att lukta och spåra på nya platser och försökt vara överallt på samma gång och skälla på saker så var han jätteduktig och tyckte dessutom det var jättekul.

Hade väntat mig att han skulle vara betydligt mer ofokuserad men hade tillräckligt med intresse för lek och kunde dessutom sätta sig ner rätt stilla och vänta vid passivitetsmomentet trots ny klubb vi aldrig varit på tidigare. Spökena skälldes det en hel del på men hela tiden med viftande svans och fram och undersöka och hälsa direkt han kopplades loss. Alla andra skrämselmoment väckte bara nyfikenhet. Balanserad och nyfiken hund som omdöme och det var precis vad jag sökte efter när jag började leta valp så det känns bra :up:
 
@Angel Kul :) Vad är det för ras?
Schäfer 🙂 är väldigt nöjd med honom faktiskt just för att han är så positiv till allt. Han har alltid haft bra lek och kamplust hemma så det har bara varit att spårviljan och luktintresset varit ännu större när vi varit borta som gjort honom rätt ofokuserad tidigare. Men känns jätteskönt om det börjar jämna ut sig lite så det kanske går att få intresse för att träna lydnad på bortaplan också. Lite småsugen på skydd också men då behövs betydligt mer lydnad först :o
 
Om en vecka ska Healey på uppfödar-MT. Två kullsyskon till henne kommer och tre från en tidigare kull, så det ska bli kul att se alla!

Vad gäller Healey så är jag faktiskt rätt beredd på att bryta och mentaltesta henne nästa år. Naturligtvis om hon inte får tillräckligt med poäng i del 1 men även om hon visar minsta tecken på att lägga på sig. Jag vet nämligen inte riktigt om jag tycker att hon är helt mogen än - hon är inte ens 2,5 år -plus att hon höglöper nu och kommer att ha löpt klart precis innan MT. För tillfället är hon mest intresserad av att nosa och att sova. Hade det inte varit för att det är så kul att se syskonen hade jag väntat enbart för ålderns skull.

Samtidigt har hon inte visat några rädslor eller tendenser till att vara annat än helt skottfast. Så jag får väl helt enkelt se hur lillskiten beter sig.
 
Om en vecka ska Healey på uppfödar-MT. Två kullsyskon till henne kommer och tre från en tidigare kull, så det ska bli kul att se alla!

Vad gäller Healey så är jag faktiskt rätt beredd på att bryta och mentaltesta henne nästa år. Naturligtvis om hon inte får tillräckligt med poäng i del 1 men även om hon visar minsta tecken på att lägga på sig. Jag vet nämligen inte riktigt om jag tycker att hon är helt mogen än - hon är inte ens 2,5 år -plus att hon höglöper nu och kommer att ha löpt klart precis innan MT. För tillfället är hon mest intresserad av att nosa och att sova. Hade det inte varit för att det är så kul att se syskonen hade jag väntat enbart för ålderns skull.

Samtidigt har hon inte visat några rädslor eller tendenser till att vara annat än helt skottfast. Så jag får väl helt enkelt se hur lillskiten beter sig.

Låter sunt resonerat. :) Jag åkte ju med Gibbs till MH, fullt medveten om att risken fanns för att behöva bryta. Vilket vi också gjorde. Däremot ser jag ingen anledning att göra om, om det inte sker ett mirakel. Osäkerheten finns där och har yppat dig regelbundet sen han var liten.
 
Låter sunt resonerat. :) Jag åkte ju med Gibbs till MH, fullt medveten om att risken fanns för att behöva bryta. Vilket vi också gjorde. Däremot ser jag ingen anledning att göra om, om det inte sker ett mirakel. Osäkerheten finns där och har yppat dig regelbundet sen han var liten.

Jo, det är dumt att avstå bara för att man misstänker att det inte kommer gå bra. Här handlar det mer om att jag vill att hon ska vara någorlunda vuxen i huvudet när hon mentaltestas. Om hon sen oavsett inte blir godkänd spelar mindre roll, jag vill ju gå MT för att veta hur hon utvecklats sedan MH. :)
 
Är stolt över min uppfödning idag - som trots allt är en heeler :D
Skalmans lillebror Harry gjorde MH idag i brist på BPH.

Jag sitter och väntar på att få se filmer, men här är protokollet och det duger ju absolut :love:
Bilden är lite blurrig, men det går att se siffrorna tydligt ändå - och läsa texten utan att bli allt för yr :p
MH-Harry (1).jpg
 
Var med och såg mitt första BPH idag. Följde med en tjej och filmade henne och hennes hund, och det var jätteintressant. 👍

Är ganska sugen på att göra det med vår tjej nästa år. Har redan gjort ett tråkigt MH så tjänar ju ingenting på det - mer än för egen del. Hoppas och tror att hon hunnit landa mer i sig själv tills dess och är helt enkelt nyfiken. :)
 
kSOJiDC.jpg

4FFJSB4.jpg


Cessna gjorde BPH igår, 16 månader gammal. Jag är nöjd med henne, hon hade skitkul enligt henne själv haha. Hon var ganska obrydd över det mesta och sprang runt en hel del och lekte med sig själv och sitt koppel när hon fick möjlighet till det. 😅

All in all, hon är en väldigt energisk och lekfull hund som avreagerade snabbt på alla moment och som enligt beskrivaren ”genuint gillar folk, blir glad av människors närvaro”.

Jag är så glad att ha hittat en stabil tollare som framförallt fungerar alldeles utmärkt i Stockholms innerstad med allt vad det innebär. Är helt förälskad i den här hunden ❤️
 
Senast ändrad:
Okej, märkte nu en märklig sak när jag jämförde en kompis tollares BPH med vår kulls BPH. I lekdelen där testledare ska stå passiv med spengummit, dvs innan spengummit släpps i marken, så stod vår testledare rakt upp och ner med leksaken avslappnat längs med kroppen. På min kompis tollares BPH behöll testledaren en passiv ställning fast framåtlutad och med leksaken utsträckt mot hunden. Alltså lite mer som att hon ”frusit” i lekposition. Det känns för mig konstigt att det är så olika? Det ena uppmanar ju mer till fortsatt dragkamp än det andra kan jag tycka.

Någon som har koll på om det ska vara så här, varför i sådant fall? Känns märkligt. @Milosari kanske har koll?
 
Nu i helgen är det dags för BPH! Och plötsligt blev jag nervös :D
Vad får jag INTE glömma? Det är väl bara stamtavlan som måste med?
Några andra tips eller ”bra att ha saker”?

Halsband utan stryp och läderkoppel tar jag med. Behövs långlina?
Tyckte att deras PM var ganska snålt på information!
 
Nu i helgen är det dags för BPH! Och plötsligt blev jag nervös :D
Vad får jag INTE glömma? Det är väl bara stamtavlan som måste med?
Några andra tips eller ”bra att ha saker”?

Halsband utan stryp och läderkoppel tar jag med. Behövs långlina?
Tyckte att deras PM var ganska snålt på information!

Favoritleksaken har jag för mig skulle med samt några bitar av favvo-gottiset, lina har de haft på plats.
 
Okej, märkte nu en märklig sak när jag jämförde en kompis tollares BPH med vår kulls BPH. I lekdelen där testledare ska stå passiv med spengummit, dvs innan spengummit släpps i marken, så stod vår testledare rakt upp och ner med leksaken avslappnat längs med kroppen. På min kompis tollares BPH behöll testledaren en passiv ställning fast framåtlutad och med leksaken utsträckt mot hunden. Alltså lite mer som att hon ”frusit” i lekposition. Det känns för mig konstigt att det är så olika? Det ena uppmanar ju mer till fortsatt dragkamp än det andra kan jag tycka.

Någon som har koll på om det ska vara så här, varför i sådant fall? Känns märkligt. @Milosari kanske har koll?
Testledaren ska vara passiv. Jag tycker att man behåller en inbjudande kroppshållning men anpassar lite efter hunden. En socialt osäker hund har det lättare om man håller leksaken lite åt sidan t ex. Att stå rakt upp är inte inbjudande precis. Jag kontaktar Ninni och ser vad hon säger.
 
Testledaren ska vara passiv. Jag tycker att man behåller en inbjudande kroppshållning men anpassar lite efter hunden. En socialt osäker hund har det lättare om man håller leksaken lite åt sidan t ex. Att stå rakt upp är inte inbjudande precis. Jag kontaktar Ninni och ser vad hon säger.

Intressant! Jag upplevde i alla fall att vår testledare stod väldigt rätt upp och ner i passiv ställning. Min Cessna var nog den enda i kullen som fortsattekampa hela tiden ändå, men är rätt säker på att flera i kullen hade gjort det om hon hade haft en desto mer inbjudande kroppshållning. Nu var testledaren grymt bra i övrigt så inget mot henne, blev bara så förvånad att det skiljde sig så mycket från min kompis hunds BPH där testledaren hade en helt annan position i samma moment😅
 
Totoro har varit på det bästa nöjesfältet någonsin idag. :bump:
Vi hade svårt att få in honom i bilen sedan för han ville tillbaka och gå en gång till. :laugh:

0001.jpg


Överlag är jag mest överraskad över hur väl resultatet stämde med mina förväntningar, jag var beredd på att få mig några överraskningar. Men han var 100% sig själv, den galning jag känner helt enkelt. Det enda som förvånade mig lite var att han ville nosa av ordentligt innan han grep. :laugh:
(Det och att passiviteten gick bättre än väntat. Det är inte vår paradgren. :angel:)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag kan för mitt liv inte förstå denna stora tilltro till MH/BPH? Alla jag känner som göra sådana tränar ju inför dem så det säger ju...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
9 593
Senast: Linda_A
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 039
Senast: Migo
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 102
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 249
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp