Stora BPH, MH & MT tråden.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Någon som kan säga varför han fick en tvåa på nyfikenhet (går fram när figurant är aktiv på linjen)?
Edit: gömmet är svårt att se men det är alltså den lilla förtätningen av busk/sly man kan se vid ca -24
Figuranten stannar först tyst i gömslet 10(?) sekunder, sedan lockar figgen på hunden i 10(?) sekunder, och efter det lämnar figgen gömslet och leker på linjen samtidigt som hon eller han lockar på hunden. Jag ser inte vad som händer bakom buskarna, men om din hund inte hann fram förrän figuranten precis lämnade gömslet är det en tvåa. Hunden ska alltså fram til figgen, inte bara cirkulera runt i närheten.

Hoppas att beskrivaren hade bättre utsikt över gömsle och hund! Tycker inte du ska bekymra dig över tvåan, din hund har gjort ett mh som vilken tjänstehundsuppfödare som helst skulle vara fullkomligt nöjd med.
 
Senast ändrad:
Figuranten stannar först tyst i gömslet 10(?) sekunder, sedan lockar figgen på hunden i 10(?) sekunder, och efter det lämnar figgen gömslet och leker på linjen samtidigt som hon eller han lockar på hunden. Jag ser inte vad som händer bakom buskarna, men om din hund inte hann fram förrän figuranten precis lämnade gömslet är det en tvåa. Hunden ska alltså fram til figgen, inte bara cirkulera runt i närheten.

Hoppas att beskrivaren hade bättre utsikt över gömsle och hund! Tycker inte du ska bekymra dig över tvåan, din hund har gjort ett mh som vilken tjänstehundsuppfödare som helst skulle vara fullkomligt nöjd med.

Tack, jag är absolut inte bekymrad över MHt och har noll klagomål på beskrivaren. (En supertrevlig gubbe som blev störtförtjust i Totoro, jag gillar alla som gillar min hund. :D) Det handlar bara om nyfikenhet från min sida, jag är inte total novis på MH men har inte detaljkunskapen så tack för förklaringen.

Det syns på filmen att han - efter att ha tagit en sväng åt höger lite för tidigt och stannat i förvirring :laugh: - letar sig ända fram till gömmet (antagligen när hon börjat locka då så han kunde räkna ut var hon var, jag kunde inte höra och det verkar inte höras på filmen heller - Skåne är blåsigt :cautious:), i alla fall från den vinkel kameran var. Jag stod så jag kunde se från en rakare vinkel, och såg även jag att han var fram och hämtade ut henne. Men beskrivaren stod ännu längre till vänster om linjen och kan säkert ha sett "runt hörnet" att hon hann börja röra på sig. :up:
 
Hur tänker ni kring detta BPH? Sällskapsras
 

Bifogade filer

  • Baileybph.JPG
    Baileybph.JPG
    72,5 KB · Visningar: 149
I helgen har en av min Dahlias avkommor gått ett godkänt MT så nu väntar bara exteriörbeskrivningen innan titeln Korad :love:

Min uppfödare är den enda DS-kenneln med numera hela 6 korade hundar, så himla kul!
I övrigt är det 5 andra DS som i år klarat MT vilket är en hög siffra jämfört med senare år. Nästan alla är peppar och salt som klarat MT sedan det gjordes om 2007.
 
I helgen har en av min Dahlias avkommor gått ett godkänt MT så nu väntar bara exteriörbeskrivningen innan titeln Korad :love:

Min uppfödare är den enda DS-kenneln med numera hela 6 korade hundar, så himla kul!
I övrigt är det 5 andra DS som i år klarat MT vilket är en hög siffra jämfört med senare år. Nästan alla är peppar och salt som klarat MT sedan det gjordes om 2007.
Va kul! :up:
 
I helgen har en av min Dahlias avkommor gått ett godkänt MT så nu väntar bara exteriörbeskrivningen innan titeln Korad :love:

Min uppfödare är den enda DS-kenneln med numera hela 6 korade hundar, så himla kul!
I övrigt är det 5 andra DS som i år klarat MT vilket är en hög siffra jämfört med senare år. Nästan alla är peppar och salt som klarat MT sedan det gjordes om 2007.
Vad har jag sagt om att lägga nya raser till hundbuketten som jag önskar mig! :meh:

Jätteroligt - och jätteroligt med höga ambitioner inom en "sällskapsras"!
 
I helgen har en av min Dahlias avkommor gått ett godkänt MT så nu väntar bara exteriörbeskrivningen innan titeln Korad :love:

Min uppfödare är den enda DS-kenneln med numera hela 6 korade hundar, så himla kul!
I övrigt är det 5 andra DS som i år klarat MT vilket är en hög siffra jämfört med senare år. Nästan alla är peppar och salt som klarat MT sedan det gjordes om 2007.
Grattis, så roligt :love:

Jag hoppas att det blir fler MT i SSPKs regi inom de närmaste året, för jag vill verkligen försöka kora Maze innan det är för sent. Ultima skulle jag göra det med men när man bor i Norrland och inte kommer med på MT för att man inte har en bruksras så är det inte så lätt tråkigt nog... Nu sket det sig för att Maze gjorde sitt BPH bara två veckor innan SSPKs MT och när jag bokade det så visste jag inte om MTt :(. Jag hoppas verkligen att det blir ett nytt MT innan Maze fyller 4år så att vi kan testa i alla fall :)
 
Jag gjorde BPH med min 17 månaders mopshane i september. Han är uppvuxen med chowar och har tyvärr tagit efter dem lite när det gäller främmande människor (han är skeptisk i början, om det inte bjuds på godis, för godis är ju alltid gott!!). I övrigt så var han en kille som reagerar, men även avreagerar.
Extra kul är det att specialklubben, Svenska dvärghundklubben, betalar ut 200 kr till de medlemmar som gör BPH med sina dvärghundar. Det visar ju på att de faktiskt tycker att det är viktigt även för dvärghundar att göra detta.
Här är en film som visar tre av momenten.
 
Nu har Asni gjort MH och har därmed Känd Mentalstatus!
72630978_10214085146870759_600001811650183168_n.jpg

Blev faktiskt förvånad att hon inte drog på jakten, men det var tydligen mycket mer intressant att tvärvända och springa och lattja hos publiken :rofl: I alla moment där hon var lös sprang hon glatt till publiken och flummade runt i äkta Asni-anda.

Otroligt positiv upplevelse, oerhört duktig beskrivare och supertrevliga figuranter. Lite varmare än 3 grader hade man väl kunnat önska, men det regnade iallafall inte :p
 
Grattis, så roligt :love:

Jag hoppas att det blir fler MT i SSPKs regi inom de närmaste året, för jag vill verkligen försöka kora Maze innan det är för sent. Ultima skulle jag göra det med men när man bor i Norrland och inte kommer med på MT för att man inte har en bruksras så är det inte så lätt tråkigt nog... Nu sket det sig för att Maze gjorde sitt BPH bara två veckor innan SSPKs MT och när jag bokade det så visste jag inte om MTt :(. Jag hoppas verkligen att det blir ett nytt MT innan Maze fyller 4år så att vi kan testa i alla fall :)

Vem som helst kan kontakta SSPK och anordna ett MT. Men det krävs alltså en person som är villig att fixa och ordna med ett. Vissa år har det inte funnits intresse för att anordna MT och vissa år har anmälningarna varit väldigt få. Jag vet att det går att få plats på andra MT med en SSPK-ras men det krävs ofta att man anmäler till flera olika och är beredd på att åka en bit. Själv åkte jag från Stockholm till Falkenberg för att göra MT, då var det en person som fixat allt via SSPK.

Så det är fritt fram att försöka få till ett i Norrland med! :)
 
Nu har min RR-tik på knappt 16 månader gjort BPH. Resultatet blev ungefär vad jag förväntade mig. Hotfullheten är ett konstant skällande mot figuranten av rädsla, ej aggression.
 

Bifogade filer

  • F6F1405A-6149-4421-8508-C61F310E9356.png
    F6F1405A-6149-4421-8508-C61F310E9356.png
    171,9 KB · Visningar: 58
Hej alla bph-kunniga!

Jag har precis anmält mig och sambon och vår ena hund till bph. Hunden är reaktiv och jag får lätt ångest och katastroftankar, så när jag nu läste igenom alla moment så såg jag bara det värsta möjliga framför mig och kände hjälp, vad har jag gjort :nailbiting:

Är det någon här som har erfarenhet av att gå bph med reaktiv/rädd/osäker hund? Någon som sitter på film där sådan hund beskrivs? Är det vanligt att behöva avbryta och hur illa måste det vara för att det ska avbrytas? Anser ni att det för hundens skull kan vara dåligt att gå bph? Andra tankar?
 
Hej alla bph-kunniga!

Jag har precis anmält mig och sambon och vår ena hund till bph. Hunden är reaktiv och jag får lätt ångest och katastroftankar, så när jag nu läste igenom alla moment så såg jag bara det värsta möjliga framför mig och kände hjälp, vad har jag gjort :nailbiting:

Är det någon här som har erfarenhet av att gå bph med reaktiv/rädd/osäker hund? Någon som sitter på film där sådan hund beskrivs? Är det vanligt att behöva avbryta och hur illa måste det vara för att det ska avbrytas? Anser ni att det för hundens skull kan vara dåligt att gå bph? Andra tankar?
Kombinationen av osäker hund och förare med ångest känns ju så där.... Kanske kan sambon gå med hunden istället? Frågan är om jag ens hade valt att göra bph med en uttalat osäker hund, men se till att det är den trygga av er två som går med hunden, för att inte göra det värre.

Beskrivaren kan välja att bryta beskrivningen om denne inte anser att hunden klarar av det. Även du/föraren kan välja att bryta om du inte anser att det fungerar.

Jag ska själv göra bph med en ungtik om lite mer än en vecka och då tillåter de endast en person per hund att närvara, så jag åker utan min man. Lite synd, då jag hade tänkt att han skulle få filma, men med tanke på hur läget nu ser ut, så får jag vara glad att ens få göra ett bph. Kanske kan vi som gör beskrivningen hjälpas åt genom att fota varandra.
 
Hej alla bph-kunniga!

Jag har precis anmält mig och sambon och vår ena hund till bph. Hunden är reaktiv och jag får lätt ångest och katastroftankar, så när jag nu läste igenom alla moment så såg jag bara det värsta möjliga framför mig och kände hjälp, vad har jag gjort :nailbiting:

Är det någon här som har erfarenhet av att gå bph med reaktiv/rädd/osäker hund? Någon som sitter på film där sådan hund beskrivs? Är det vanligt att behöva avbryta och hur illa måste det vara för att det ska avbrytas? Anser ni att det för hundens skull kan vara dåligt att gå bph? Andra tankar?

Jag har en osäker hund som jag har gått MH med. Jag visste att risken fanns att vi skulle behöva bryta, och det fick vi också göra efter skramlet. I min mening var det aldrig ett alternativ att inte testa honom. Även sådana hundar ska "föras fram i ljuset", så att säga. Han är reaktiv och osäker och det finns det nu också papper på.

Eftersom jag gått MH tidigare och också var införstådd med vad som kunde hända så var jag aldrig orolig eller stressad.

Det "värsta" som händer är att ni bryter. Det blir ingen katastrof av det. :) Du känner din hund och en bra beskrivare avbryter i tid.
 
Hej alla bph-kunniga!

Jag har precis anmält mig och sambon och vår ena hund till bph. Hunden är reaktiv och jag får lätt ångest och katastroftankar, så när jag nu läste igenom alla moment så såg jag bara det värsta möjliga framför mig och kände hjälp, vad har jag gjort :nailbiting:

Är det någon här som har erfarenhet av att gå bph med reaktiv/rädd/osäker hund? Någon som sitter på film där sådan hund beskrivs? Är det vanligt att behöva avbryta och hur illa måste det vara för att det ska avbrytas? Anser ni att det för hundens skull kan vara dåligt att gå bph? Andra tankar?
Hej

Vi får alla möjliga hundar till BPH och det är inte ovanligt med hundar som är lite på tårna. Om hunden inte kan genomföra ett moment så avbryter man det och går vidare, alternativt om hunden inte kan avreagera vid överraskningen för då avbryter man hela beskrivningen. Jag som beskrivare har till uppgift att se till hundens bästa, och inte belasta den hårdare än vad den klarar av. Det händer då och då att man bryter (jag snittar nog 1 av 25-30?), men oftast så tar sig hunden igenom hela banan om man bara ger den lite tid. Och det är verkligen inte hundens initiala reaktion som är avgörande, så att hunden reagerar mycket och stort spelar ingen roll.

Jag tycker alltså att du ska gå med hunden, och att du ska släppa din nervositet. Det är en simpel beskrivning och inget annat. Beskrivarna har i de allra flesta fall sett massor med hundar på banan innan din och brutit ett flertal.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag kan för mitt liv inte förstå denna stora tilltro till MH/BPH? Alla jag känner som göra sådana tränar ju inför dem så det säger ju...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
9 752
Senast: Linda_A
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 236
Senast: Migo
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 497
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 289
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp