Stora BPH, MH & MT tråden.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det skriver jag utifrån att jag själv haft boxer och det var bara en input. Det är ett enda inlägg så vill mod bryta ut det till egen tråd, absolut. Det är inte rasen i sig jag kritiserar, utan aveln. Viss skillnad, vill jag ändå påstå.
Fast lite olämpligt ställe att lufta de här åsikterna. Jag tycker att tråden kan vara en bra informationstråd för att diskutera testens utformning och bedömningar, men att diskutera enskilda individer eller rasers existensberättigande känns helt onödigt.
 
Fast lite olämpligt ställe att lufta de här åsikterna. Jag tycker att tråden kan vara en bra informationstråd för att diskutera testens utformning och bedömningar, men att diskutera enskilda individer eller rasers existensberättigande känns helt onödigt.

Jag har inte ifrågasatt någon ras existensberättigande? :confused:
 
Fast lite olämpligt ställe att lufta de här åsikterna. Jag tycker att tråden kan vara en bra informationstråd för att diskutera testens utformning och bedömningar, men att diskutera enskilda individer eller rasers existensberättigande känns helt onödigt.

Men alltså, att konstatera att arbetsegenskaperna hos en ras är sämre än de borde vara är inte på långa vägar jämförbart med att antyda att den inte har existensberättigande. Väldigt tråkig tolkning. Sen kan jag tycka att det ändå hör till ämnet eftersom MH/BPH är något som används i avelsutvärdering och att det är intressant att diskutera skillnaderna hos olika raser.
 
Genomfört MH idag! Gick precis som jag förväntat mig, inga överraskningar. Han är förarbunden men har lite självständighet ändå. Mycket leklust. Snabba avreaktioner. Obrydd om främmande människor. Film finns i storyn och som höjdpunkt på min instagram om man är nyfiken.
Skrivaren verkar ha glömt att fylla i vad han fick på matintresse på pappersprotokollet, så det vet jag inte förrän man kan se resultatet på avelsdata.

Fick massor av lovord från beskrivaren, hon tyckte han var helt fantastisk, vilket var kul att höra såklart!
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20201031-154713_Gallery.jpg
    Screenshot_20201031-154713_Gallery.jpg
    162,7 KB · Visningar: 53
Genomfört MH idag! Gick precis som jag förväntat mig, inga överraskningar. Han är förarbunden men har lite självständighet ändå. Mycket leklust. Snabba avreaktioner. Obrydd om främmande människor. Film finns i storyn och som höjdpunkt på min instagram om man är nyfiken.
Skrivaren verkar ha glömt att fylla i vad han fick på matintresse på pappersprotokollet, så det vet jag inte förrän man kan se resultatet på avelsdata.

Fick massor av lovord från beskrivaren, hon tyckte han var helt fantastisk, vilket var kul att höra såklart!
Skoj! Vem var det som beskrev?
 
Men alltså, att konstatera att arbetsegenskaperna hos en ras är sämre än de borde vara är inte på långa vägar jämförbart med att antyda att den inte har existensberättigande. Väldigt tråkig tolkning. Sen kan jag tycka att det ändå hör till ämnet eftersom MH/BPH är något som används i avelsutvärdering och att det är intressant att diskutera skillnaderna hos olika raser.
Hur bra "ska" rasen vara? Finns det verkligen marknad och intresse att avla fram boxer som kan konkurrera på elitnivå och/eller som tjänstehundar hos polis och väktare? Så länge hundarna är trygga, stabila och mår bra så tänker jag att de nog har precis lagom med arbetslust för de flesta som vill äga en boxer.
 
Hur bra "ska" rasen vara? Finns det verkligen marknad och intresse att avla fram boxer som kan konkurrera på elitnivå och/eller som tjänstehundar hos polis och väktare? Så länge hundarna är trygga, stabila och mår bra så tänker jag att de nog har precis lagom med arbetslust för de flesta som vill äga en boxer.

Väldigt bra fråga. Vi hade LO-konferens idag i Boxerklubben och just det här med vad rasen ska avlas mot är en viktig fråga idag. Väldigt få (inga?) personer idag köper en boxer för att satsa på Bruks-SM. Det finns en (eller kanske är det två nu) poliser som använder boxer i tjänst. Och det finns hur stor efterfrågan som helst på boxer som aktiv familjehund.
 
Hur bra "ska" rasen vara? Finns det verkligen marknad och intresse att avla fram boxer som kan konkurrera på elitnivå och/eller som tjänstehundar hos polis och väktare? Så länge hundarna är trygga, stabila och mår bra så tänker jag att de nog har precis lagom med arbetslust för de flesta som vill äga en boxer.

Marjo och Ninni, Nyköpings brukshundklubb
 
Genomfört MH idag! Gick precis som jag förväntat mig, inga överraskningar. Han är förarbunden men har lite självständighet ändå. Mycket leklust. Snabba avreaktioner. Obrydd om främmande människor. Film finns i storyn och som höjdpunkt på min instagram om man är nyfiken.
Skrivaren verkar ha glömt att fylla i vad han fick på matintresse på pappersprotokollet, så det vet jag inte förrän man kan se resultatet på avelsdata.

Fick massor av lovord från beskrivaren, hon tyckte han var helt fantastisk, vilket var kul att höra såklart!
Kan tyvärt inte se bilden pga av knepig mobil, men gjorde du MH? :) Trodde ni skulle göra BPH. Oavsett, kul med lovorden!
 
När det gäller arbetsegenskaper i brukshundar så tänker jag att tillgången måste komma först, och efterfrågan senare. Om en väldigt sällan träffar en boxer med intakta egenskaper, som kan tävlas på ett trevligt och inspirerande sätt, hur ska en då veta att de egenskaperna ens finns i rasen? I min ras collie har vi ju en liknande situation - vi har förvisso ganska många som tävlas i startklass och appell (ännu fler i rally och andra sporter) men ganska få som tävlar i elitklass. En collie med arbetsförmåga och förighet är en roligare hund att äga både för den aktiva familjen och för den tävlingssugne - en sån hund kan ju inspirera en ovan förare att tävla vidare därför att det går lätt och är roligt både för hund och människa. En hund som däremot inte är förig alls kan ju döda ett spirande tävlingssug fullständigt. Så jag tänker att om uppfödare vill bevara ursprungliga arbetsegenskaper (som ju faktiskt ska finnas i både boxer och collie) så måste de börja våga göra såna kombinationer och visa valpköpare som kanske skaffat annan ras att tävla med, att det går att komma tillbaka till sin gamla ras och att det finns arbetsförmåga att träna och tävla med.
 
Så jag tänker att om uppfödare vill bevara ursprungliga arbetsegenskaper (som ju faktiskt ska finnas i både boxer och collie) så måste de börja våga göra såna kombinationer och visa valpköpare som kanske skaffat annan ras att tävla med, att det går att komma tillbaka till sin gamla ras och att det finns arbetsförmåga att träna och tävla med.

Nu är jag här och svarar igen fast det är något OT för tråden. Men, jag gör ett försök att vrida tillbaka det till mentalprov. ;) Faktum är ju att många boxrar gör fina MH och MT. De egenskaper som testas under MH och MT ligger de bra till med -- kamplust, nyfikenhet, problemlösning på egen hand, etc.

Problemet är att det är inte alltid en hund du vill ha som tävlingshund. De är för bra på att göra saker på egen hand. Därför kan de också gå väldigt bra i specialdelarna i brukset, där de ska jobba självständigt.

Sen kan man ju inte alls jämföra boxer med de brukshundar som har sitt ursprung i vallhundar, även om det för vissa ligger väldigt långt tillbaka. De har (ofta) ett mer naturligt samarbete. Ser man till boxerns ursprung skulle de vara modiga och självständiga, och ganska hårda i skallen. Det ger helt andra förutsättningar. Dagens lydnad kräver mer precision, vilket kräver mer nötande av detaljer. Inte deras grej, inte alls.
 
Ser man till boxerns ursprung skulle de vara modiga och självständiga, och ganska hårda i skallen. Det ger helt andra förutsättningar. Dagens lydnad kräver mer precision, vilket kräver mer nötande av detaljer. Inte deras grej, inte alls.

Nej, det kan jag förstå att just lydnaden är en större utmaning för boxern än specialgrenarna, men jag tänker väl ändå att även självständiga, modiga hundraser, som exempelvis både boxer och rottis, behöver något mått av samarbetsvilja? De ska ju ändå arbeta nära människan?

Precision i tävlingslydnaden är ju en sak men i brukslydnaden är det ju lite mer förlåtande med den saken (även om jag vet att det finns undantag, vilket jag tycker är synd). Så i brukset borde det väl ändå gå hyfsat.

Jag tycker detta är en intressant diskussion, kanske ska vi be moderator bryta ut biten om arbetsegenskaper? ping @Hedinn
 
Nej, det kan jag förstå att just lydnaden är en större utmaning för boxern än specialgrenarna, men jag tänker väl ändå att även självständiga, modiga hundraser, som exempelvis både boxer och rottis, behöver något mått av samarbetsvilja? De ska ju ändå arbeta nära människan?

Precision i tävlingslydnaden är ju en sak men i brukslydnaden är det ju lite mer förlåtande med den saken (även om jag vet att det finns undantag, vilket jag tycker är synd). Så i brukset borde det väl ändå gå hyfsat.

Jag tycker detta är en intressant diskussion, kanske ska vi be moderator bryta ut biten om arbetsegenskaper? ping @Hedinn
Rapportera gärna ett inlägg om detta, så ska jag försöka ta tag i det senare under dagen! Har inte tid precis nu och en rapport ligger kvar tills den är hanterad, till skillnad från en notis, som är lättare att glömma bort. :)
 
Undrar jag också, måste vara helt felbedömt? Eller räknar beskrivaren att hunden går iväg som att den flyr?
Vi reflekterade också över siffran 5 där. Upplever henne där och då snarare som ointresserad än rädd när hon sedan går iväg och grejar med annat. Men men något dom tyckte va rätt.. lyssnar man på kritiken på slutet så bedömer dom att hon flyr mer än fem meter.
 
Vi reflekterade också över siffran 5 där. Upplever henne där och då snarare som ointresserad än rädd när hon sedan går iväg och grejar med annat. Men men något dom tyckte va rätt.. lyssnar man på kritiken på slutet så bedömer dom att hon flyr mer än fem meter.

Att en hund går iväg och grejar med annat är dessutom ofta en omriktning när de blir lite oroliga. Om de inte blir jätterädda så vill de ju helst inte visa sin rädsla, och då kan lite nosande vid sidan om vara ett bra sätt att inte behöva ta tag i det man blev osäker på. Hade samma undran på skramlet på en tidigare boxer, tyckte inte alls han visade rädsla utan bara nyfikenhet på nåt annat, men det förklarade beskrivaren att det var en omriktning.
 
Att en hund går iväg och grejar med annat är dessutom ofta en omriktning när de blir lite oroliga. Om de inte blir jätterädda så vill de ju helst inte visa sin rädsla, och då kan lite nosande vid sidan om vara ett bra sätt att inte behöva ta tag i det man blev osäker på. Hade samma undran på skramlet på en tidigare boxer, tyckte inte alls han visade rädsla utan bara nyfikenhet på nåt annat, men det förklarade beskrivaren att det var en omriktning.

Det är mycket möjligt att det är korrekt bedömt 🙂
 
Att en hund går iväg och grejar med annat är dessutom ofta en omriktning när de blir lite oroliga. Om de inte blir jätterädda så vill de ju helst inte visa sin rädsla, och då kan lite nosande vid sidan om vara ett bra sätt att inte behöva ta tag i det man blev osäker på. Hade samma undran på skramlet på en tidigare boxer, tyckte inte alls han visade rädsla utan bara nyfikenhet på nåt annat, men det förklarade beskrivaren att det var en omriktning.

Det håller jag absolut med om! Både på MH och MT har jag varit orolig för att mina hundar har haft den typen av beteenden av sig eller stängt av när de pysslat med något bakom min rygg vid släde eller spöken. :D

Det jag reagerade på är beskrivningen av den initiala väckelsereaktionen, där jag har fått höra att "flyr" likställs med att vända ryggen mot något. När den initiala reaktionen är över går man ju in i en annan del av momentet och börjar beskriva hundens nyfikenhet på vad som fått den att reagera. Men jag är inte utbildad beskrivare, så jag kan inte säga att siffran är fel, bara att jag inte förstår motiveringen till den.
 
Det håller jag absolut med om! Både på MH och MT har jag varit orolig för att mina hundar har haft den typen av beteenden av sig eller stängt av när de pysslat med något bakom min rygg vid släde eller spöken. :D

Det jag reagerade på är beskrivningen av den initiala väckelsereaktionen, där jag har fått höra att "flyr" likställs med att vända ryggen mot något. När den initiala reaktionen är över går man ju in i en annan del av momentet och börjar beskriva hundens nyfikenhet på vad som fått den att reagera. Men jag är inte utbildad beskrivare, så jag kan inte säga att siffran är fel, bara att jag inte förstår motiveringen till den.
Hugger en knapp

Sett skramlet (men inte övriga beskrivningen) och man ser inte på filmen vad hunden gör när den är bakom träden. Den initiala reaktionen är en undanmanöver, hunden behåller hela tiden ögonen på skramlet. Men vad den gör precis efter det ser man inte på min lilla mobilskärm i alla fall. På BPH har vi en möjlighet att kryssa i "allmän undersökning" när hunden gör annat men det gör man ju inte på MH. Sen finns det beteenden som vi kallar för flykt på BPH utan att hunden faktiskt flyr, som när hunden börjar klättra på sin ägare. Det får vi som särskilda anvisningar och går nog inte att hitta i några regelhäften. Kanske gjorde hunden något som kvalade in under ett beteende som ska räknas som flykt när den var bakom träden?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag kan för mitt liv inte förstå denna stora tilltro till MH/BPH? Alla jag känner som göra sådana tränar ju inför dem så det säger ju...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
9 709
Senast: Linda_A
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 176
Senast: Migo
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 405
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 280
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp