Stora BPH, MH & MT tråden.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag brukar inte kommentera på andras bedömningar men det går inte att komma ifrån att vi skiljer oss åt lite i hur vi uppfattar hundar. Den här hunden springer mycket, ingen tvekan om att energin ska vara en 4:a. Men sen uppfattar vi olika. Jag (som bara har filmen och en mobilskärm att utgå från) upplever inte att hunden leker så mycket i de första delarna, den springer mest och kollar på annat och leksaken råkar liksom bara vara i munnen. På sista delen drar den mycket och leker MED själva leksaken men inte en enda gång (vad jag ser) så bjuder den in själv. Därav når den inte upp till en 4:a i lekfullhet enligt mig. Men gott och väl en 3:a vilket ofta är mer önskvärt för de flesta.

Nej, hon bjuder inte in här vilket ju också framgår tydligt av beskrivaren i både spindel och protokoll? Där har hon inget på lekintresse föraren.

För mig kvittar det faktiskt. Majoriteten av syskonen fick 4/3 (kommer inte ihåg vilken det var 4 på och 3 på, kan nog variera) och jag tycker att de alla var hyfsat lika och enda stora skillnaden var väl i den passiva dragkampen där jag tror Cessna var något mer intensiv och drog mer/längre än de andra. Annars var de nog hyfsat lika och för mig är det siffror jag är nöjd med oavsett. :)
 
MH för rottweilern Mimmi


20201025_083034.jpg


https://hundar.skk.se/avelsdata/Flikar.aspx?sida=Hund_info&id=3390005
 
Varför leker man med hunden när skotten avgår på MH? :)
Av samma anledning som man går med hunden på BPH, man vill se reaktionen i aktivitet.
Man har ändrat i MHt och lekt med hunden utan kampleksak rätt nyligen men vet inte om det ändrades tillbaka igen, tyckte det sas något om det.

Det är ju lättare att se om hunden är skottberörd om du testar i både aktivitet och passivitet.
 
Av samma anledning som man går med hunden på BPH, man vill se reaktionen i aktivitet.
Man har ändrat i MHt och lekt med hunden utan kampleksak rätt nyligen men vet inte om det ändrades tillbaka igen, tyckte det sas något om det.

Det är ju lättare att se om hunden är skottberörd om du testar i både aktivitet och passivitet.

Sen årsskiftet har man ersatt föremålsleken med rörelse/lek utan föremål. Klokt kan jag tänka då det finns raser/individer där kamplusten med föremål är så stor att den kan dölja skottosäkerhet. Det finns dock de som vill att det ändras tillbaka till föremålslek.
 
Sen årsskiftet har man ersatt föremålsleken med rörelse/lek utan föremål. Klokt kan jag tänka då det finns raser/individer där kamplusten med föremål är så stor att den kan dölja skottosäkerhet. Det finns dock de som vill att det ändras tillbaka till föremålslek.

Man testar ju ändå i passivitet, så tycker verkligen inte det var en bra ändring. Anvisningarna kändes...krystade. På min hunds MH var nog alla hundar mest brydda över vad deras ägare höll på med. Min hamnade på en 3:a för att han avvek från platsen för att hälsa på publiken istället när matte skulle "röra sig lekande mellan två punkter" vilket han hade noll intresse av. Det spelar ju resultatmässigt ingen roll, men det kändes verkligen inte som en förbättring utförandemässigt.
 
Man testar ju ändå i passivitet, så tycker verkligen inte det var en bra ändring. Anvisningarna kändes...krystade. På min hunds MH var nog alla hundar mest brydda över vad deras ägare höll på med. Min hamnade på en 3:a för att han avvek från platsen för att hälsa på publiken istället när matte skulle "röra sig lekande mellan två punkter" vilket han hade noll intresse av. Det spelar ju resultatmässigt ingen roll, men det kändes verkligen inte som en förbättring utförandemässigt.

Det finns enligt erfarna beskrivare hundar som är så besatta av att kampa med föremålet att de låser mot föraren när denne gömmer föremålet under passiviteten och då inte "hör" skotten. Samma hund utan föremålslek först kan tydligen reagera ordentligt vid skott. Ska man undvika det så måste man köra passiviteten först som på MT men det antar jag att det finns en anledning till att man inte gör.

De mycket erfarna beskrivare jag känner tycker att det nya upplägget på skotten på MH är bättre då det inte samtidigt blir ett test av hundens kamplust. Det finns de hundar som inte är vana vid att kampa som blir mer påverkade av förarens (ibland desperata) försök till föremålslek än skotten i sig. Jag fick springa fram och tillbaka med min första hund vid skotten då han var för varm/trött för att leka med föremålet (lite dålig kamplust), det var fler år sedan. Gick utmärkt ändå, han fick en 2:a då han vände sig mot skytten vid passiviteten. Men det finns kanske beskrivare som tycker det är svårare att bedöma skotten nu än innan när hunden skulle hänga i en kampleksak.
 
Det finns enligt erfarna beskrivare hundar som är så besatta av att kampa med föremålet att de låser mot föraren när denne gömmer föremålet under passiviteten och då inte "hör" skotten. Samma hund utan föremålslek först kan tydligen reagera ordentligt vid skott. Ska man undvika det så måste man köra passiviteten först som på MT men det antar jag att det finns en anledning till att man inte gör.

Ja, absolut, det finns sådana hundar. Men jag tycker nog man bör titta på att lägga passiviteten först istället.

Det finns de hundar som inte är vana vid att kampa som blir mer påverkade av förarens (ibland desperata) försök till föremålslek än skotten i sig. Jag fick springa fram och tillbaka med min första hund vid skotten då han var för varm/trött för att leka med föremålet (lite dålig kamplust), det var fler år sedan.

Nu har jag bara sett ett MH med det nya upplägget, men där blev det ju samma sak fast utan leksak. Förarna försökte engagera hundarna som inte tyckte vi var ett dugg roliga när vi tog bort leksaken. Det hade kanske fungerat om inte moment 9 var kamplek, och sen stoppar man undan den och ska leka utan på samma plats. Då valde våra lite trötta hundar att rikta utåt och hälsa på folk istället. Inte förvånande alls på en boxer som tror att det roliga med matte är slut. De (eller i alla fall min) hade redan avvikit från platsen runt matte när skotten kom, så det blev ju också lite konstigt.
 
Sen årsskiftet har man ersatt föremålsleken med rörelse/lek utan föremål. Klokt kan jag tänka då det finns raser/individer där kamplusten med föremål är så stor att den kan dölja skottosäkerhet. Det finns dock de som vill att det ändras tillbaka till föremålslek.
Jag gjorde mh i somras, och då var det föremål med under skottet?
 
Nu har jag bara sett ett MH med det nya upplägget, men där blev det ju samma sak fast utan leksak. Förarna försökte engagera hundarna som inte tyckte vi var ett dugg roliga när vi tog bort leksaken. Det hade kanske fungerat om inte moment 9 var kamplek, och sen stoppar man undan den och ska leka utan på samma plats. Då valde våra lite trötta hundar att rikta utåt och hälsa på folk istället. Inte förvånande alls på en boxer som tror att det roliga med matte är slut. De (eller i alla fall min) hade redan avvikit från platsen runt matte när skotten kom, så det blev ju också lite konstigt.

Det finns inget sätt som kommer passa alla perfekt. För de flesta kommer den nya anvisningen ge ett mer rättvis resultat men det gäller ju också att beskrivaren kan beskriva även om det händer lite annat. Det kanske en del behöver träna på.

Lite OT men vad händer med en boxer när man stoppar undan leksaken för att gå in på lydnadsplanen? Sticker de då också? Under en dag med brukstävling kan de ju mycket väl vara trötta när det är dags för lydnaden. Nu är MH inget lydnadsprov men samarbetsvilja bör väl alla brukshundar ha?
 
Lite OT men vad händer med en boxer när man stoppar undan leksaken för att gå in på lydnadsplanen? Sticker de då också? Under en dag med brukstävling kan de ju mycket väl vara trötta när det är dags för lydnaden. Nu är MH inget lydnadsprov men samarbetsvilja bör väl alla brukshundar ha?

Uhm...ja, ganska ofta. ;) De ligger ofta högre i nyfikenhet och intresse för omgivningen än förighet.

(Har varit ute i appellen ett tvåsiffrigt antal gånger med min äldre hane. Han har hälsat på publiken på många brukshundklubbar.)
 
Själv anser jag ju att boxern som ras inte har någon fungerande bruksavel längre. Det är bara enstaka uppfödare som satsar på boxer för sport/tjänst, resten verkar satsar på vänstervarv och mellanmjölk, med resultat därefter.
 
När jag läser den här tråden blir jag rätt sugen att be min rasklubb beskriva hur en perfekt representant för rasen ska vara och reagera. Därefter ta hjälp av någon som kan BPH och sätta samman en ideal-spindel för rasen.
 
Själv anser jag ju att boxern som ras inte har någon fungerande bruksavel längre. Det är bara enstaka uppfödare som satsar på boxer för sport/tjänst, resten verkar satsar på vänstervarv och mellanmjölk, med resultat därefter.

Nja. De som avlar för bruks gör ju det ofta på tyska hanar med bra meriter, så även om basen är liten i Sverige fungerar det bra. Att boxern är utåtriktad och självständig är rastypiskt. Likaså att den är betydligt mindre förig än en schäfer. Däremot brister det en del i rasen som helhet med koncentrationsförmåga, vilket inte alltid blir så lyckat ihop med de andra egenskaperna. Men just i den här situationen skulle jag säga att det är rastypiskt för boxern att hitta på nåt roligare på egen hand.
 
Själv anser jag ju att boxern som ras inte har någon fungerande bruksavel längre. Det är bara enstaka uppfödare som satsar på boxer för sport/tjänst, resten verkar satsar på vänstervarv och mellanmjölk, med resultat därefter.
Kan vi inte flytta rasers vara eller icke vara till en annan tråd? Den här tråden kan väl få handla om mentaltester utan att man ska racka ner på andra raser utifrån egna preferenser.
 
Det finns inget sätt som kommer passa alla perfekt. För de flesta kommer den nya anvisningen ge ett mer rättvis resultat men det gäller ju också att beskrivaren kan beskriva även om det händer lite annat. Det kanske en del behöver träna på.

Lite OT men vad händer med en boxer när man stoppar undan leksaken för att gå in på lydnadsplanen? Sticker de då också? Under en dag med brukstävling kan de ju mycket väl vara trötta när det är dags för lydnaden. Nu är MH inget lydnadsprov men samarbetsvilja bör väl alla brukshundar ha?
Jag tycker nog att BPH gör det där med skotten bra. Ett skott under promenad, ett i passivitet och lek EFTER skotten. Man skiljer på överraskningseffekt och bestående effekt, och om hundens påverkan är negativ eller positiv. SBK's variant känns som ett väldigt trubbigt verktyg i jämförelse.
 
Kan vi inte flytta rasers vara eller icke vara till en annan tråd? Den här tråden kan väl få handla om mentaltester utan att man ska racka ner på andra raser utifrån egna preferenser.

Det skriver jag utifrån att jag själv haft boxer och det var bara en input. Det är ett enda inlägg så vill mod bryta ut det till egen tråd, absolut. Det är inte rasen i sig jag kritiserar, utan aveln. Viss skillnad, vill jag ändå påstå.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag kan för mitt liv inte förstå denna stora tilltro till MH/BPH? Alla jag känner som göra sådana tränar ju inför dem så det säger ju...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
9 612
Senast: Linda_A
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 094
Senast: Migo
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 242
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 261
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp