Stora BPH, MH & MT tråden.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om det är i gröna rutan så anser beskrivaren att hunden har blivit något påverkad efter andra skottet. Kom hunden inte igång och lekte? Låste han mot skytten? Som beskrivare har vi möjlighet att sätta kryss baserat på vår egen känsla, ibland visar hunden beteenden som inte är definierade som möjliga kryss och, kan vi inte kryssa så kan vi ändå markera att hunden har visat något som gör att vi antar att den inte var helt bekväm.

Om hunden inte har omedelbar kontroll så är det alltså korrekt att sammanfattande bedömning speglar det.
Det var typ 2 år sedan BPH gjordes så jag kommer inte riktigt ihåg vad det kan ha varit. Tack för infon!
 
Screenshot_20211101-130054_Instagram.jpg

Fråga - hur kan hunden få en nolla på arg under övrigt, när den har treor på arg på två moment?
Jag fattar inte riktigt det här med bph 🙈
 
Nu har jag anmält tiken till MH - i mars!
Men blev lite fundersam.
Stod ”Kennel namn” men även ”MH öppen för anmälan”.
Var nio hundar anmälda redan och jag fick igenom min anmälning med min tik.

Kom på efter att jag hade betalat att det kanske bara är för kullar från kenneln? Eller överlåter de platser när valpköparna har anmält sig?
 
Nu har jag anmält tiken till MH - i mars!
Men blev lite fundersam.
Stod ”Kennel namn” men även ”MH öppen för anmälan”.
Var nio hundar anmälda redan och jag fick igenom min anmälning med min tik.

Kom på efter att jag hade betalat att det kanske bara är för kullar från kenneln? Eller överlåter de platser när valpköparna har anmält sig?
Vet inte heller hur det funkar exakt, men när jag gjorde MH med min ena tik och hennes kullsyskon så var det två andra hundar med
också som inte tillhörde kullen/uppfödaren, för att fylla upp platserna.
 
Vet inte heller hur det funkar exakt, men när jag gjorde MH med min ena tik och hennes kullsyskon så var det två andra hundar med
också som inte tillhörde kullen/uppfödaren, för att fylla upp platserna.
Kanske får skicka iväg ett mail till klubben och dubbelkolla.
Det var ju ändå 9 platser fyllda innan jag anmälde och den är fortfarande öppen för anmälning nu också.
Fanns MH innan med färre anmälda så hoppas att alla som ”ska” anmäla sig redan gjort det och att övriga får fylla platserna nu.
 
Kanske får skicka iväg ett mail till klubben och dubbelkolla.
Det var ju ändå 9 platser fyllda innan jag anmälde och den är fortfarande öppen för anmälning nu också.
Fanns MH innan med färre anmälda så hoppas att alla som ”ska” anmäla sig redan gjort det och att övriga får fylla platserna nu.

Du kommer bli bortplockad och få pengarna tillbaka om de andra hundarna är från samma kennel. Är inte alla hundarna från den kenneln så kommer brukshundarna gå först bland övriga hundar. Därefter tror jag man går på övriga raser men där medlemmar av den Brukshundklubben har förtur. Inte helt hundra på att det är den exakta gången men något åt det hållet.
 
Du kommer bli bortplockad och få pengarna tillbaka om de andra hundarna är från samma kennel. Är inte alla hundarna från den kenneln så kommer brukshundarna gå först bland övriga hundar. Därefter tror jag man går på övriga raser men där medlemmar av den Brukshundklubben har förtur. Inte helt hundra på att det är den exakta gången men något åt det hållet.
Då känns det som att sannolikheten att få delta på MH är rätt liten? Iallafall på den jag anmälde mig på.
Kanske få titta efter ett datum som har färre anmälningar då.
 
Då känns det som att sannolikheten att få delta på MH är rätt liten? Iallafall på den jag anmälde mig på.
Kanske få titta efter ett datum som har färre anmälningar då.

Är det inte generellt svårt att få plats på MH med icke bruksras?

Jag trodde det räckte med BPH för oss övriga. Gör du det av eget intresse eller för att det är nåt som krävs? Ja jag är okunnig, har bara haft rasgrupp 1 icke bruksraser. Frågar bara för att lära mig nåt nytt.
 
Är det inte generellt svårt att få plats på MH med icke bruksras?

Jag trodde det räckte med BPH för oss övriga. Gör du det av eget intresse eller för att det är nåt som krävs? Ja jag är okunnig, har bara haft rasgrupp 1 icke bruksraser. Frågar bara för att lära mig nåt nytt.

Det kan vara svårt om man inte själv tillhör brukshundsklubben som arrangerar. Platserna kan ju gå åt fort dessutom, det är ofta ett högt tryck just för mentaltester.

BPH räcker för övriga raser. Själv föredrar jag dock MH, även om jag inte har bruksras.
 
BPH räcker för övriga raser. Själv föredrar jag dock MH, även om jag inte har bruksras.

Tack för svar :)

Det har säkert avhandlats men jag orkar inte scrolla i hela tråden :o Vad är att föredra vad gäller MH jämfört med BPH, och vice versa? Är det olika fördelar för olika raser? Tänker att MH ä väl främst utvecklat för bruksraser?
 
Tack för svar :)

Det har säkert avhandlats men jag orkar inte scrolla i hela tråden :o Vad är att föredra vad gäller MH jämfört med BPH, och vice versa? Är det olika fördelar för olika raser? Tänker att MH ä väl främst utvecklat för bruksraser?

Alltså det handlar nog mest om personlig uppfattning för min del. MH är utvecklat för bruksraser ja, men det i sig utgör ju inget hinder för andra raser att delta (i mån av plats, förstås). Tycker även att protokollet för MH är betydligt enklare att läsa av och förstå. BPH har ju även underlag som ett moment, det kan ju vara en fördel.
 
Är det inte generellt svårt att få plats på MH med icke bruksras?

Jag trodde det räckte med BPH för oss övriga. Gör du det av eget intresse eller för att det är nåt som krävs? Ja jag är okunnig, har bara haft rasgrupp 1 icke bruksraser. Frågar bara för att lära mig nåt nytt.
Jo det kan vara svårt, vi som inte har bruksras kan behöva åka en bit. Underlättar om man är medlem i den arrangerande klubben. Men bruksraser går alltid före.
Prioriteringsordningen finns att läsa i reglerna :)

För kunde man få prio om man var anmäld till någon brukstävling, men det försvann sedan när BPH blev godkänt och reglerna gjordes om några år senare.
 
Är det inte generellt svårt att få plats på MH med icke bruksras?

Jag trodde det räckte med BPH för oss övriga. Gör du det av eget intresse eller för att det är nåt som krävs? Ja jag är okunnig, har bara haft rasgrupp 1 icke bruksraser. Frågar bara för att lära mig nåt nytt.
På min ras är BPH/MH krav vid avel.

Kan inte hitta några BPH för det här året. Men finns flertalet MH, så anmälde till det. Jag vill gärna göra BPH/MH runt mars/april men verkar vara svårt att få genomfört!
 
Då känns det som att sannolikheten att få delta på MH är rätt liten? Iallafall på den jag anmälde mig på.
Kanske få titta efter ett datum som har färre anmälningar då.

Njae, det brukar gå att få plats, men du kanske behöver anmäla er till flera och som du säger - försöka hitta ett med färre anmälda. 👍
 
På min ras är BPH/MH krav vid avel.

Kan inte hitta några BPH för det här året. Men finns flertalet MH, så anmälde till det. Jag vill gärna göra BPH/MH runt mars/april men verkar vara svårt att få genomfört!

Jag tror inte att MH kan vara ett krav för avel på din ras, då det inte är en bruksras och det kan vara svårt för icke-bruksraser att öht få plats på MH pga prioriteringsreglerna. Däremot absolut att BPH kan vara ett krav :).

Som andra skrivit, för bruksraser är MH ett krav bl.a för avel och brukstävlande, därav att dessa raser har förtur och andra raser får vara med ”i mån av plats”. För övriga raser är BPH ett krav för brukstävlande, och kan säkert vara ett satt krav för avel för vissa raser.
 
Senast ändrad:
På min ras är BPH/MH krav vid avel.

Kan inte hitta några BPH för det här året. Men finns flertalet MH, så anmälde till det. Jag vill gärna göra BPH/MH runt mars/april men verkar vara svårt att få genomfört!
Var bor du? Det kommer garanterat dyka upp tillfällen för BPH
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag kan för mitt liv inte förstå denna stora tilltro till MH/BPH? Alla jag känner som göra sådana tränar ju inför dem så det säger ju...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
9 594
Senast: Linda_A
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 044
Senast: Migo
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 106
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 249
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp