Stora BPH, MH & MT tråden.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tror inte att MH kan vara ett krav för avel på din ras, då det inte är en bruksras och det kan vara svårt för icke-bruksraser att öht få plats på MH pga prioriteringsreglerna. Däremot absolut att BPH kan vara ett krav :).

Som andra skrivit, för bruksraser är MH ett krav bl.a för avel och brukstävlande, därav att dessa raser har förtur och andra raser får vara med ”i mån av plats”. För övriga raser är BPH ett krav för brukstävlande, och kan säkert vara ett satt krav för avel för vissa raser.
Som jag skrev, BPH eller MH är krav för avel.
 
Som jag skrev, BPH eller MH är krav för avel.

Jo, jag förstår att du skrev det. Men jag tänker att eftersom tråden läses av såna som har mer eller mindre kunskap om de olika mentalbeskrivningarna, så kan ditt inlägg läsas som att det är krav på MH. Och då är det bra att påpeka att endast bruksraser har krav på MH. För andra raser räcker det med BPH, men får man plats på MH funkar det med för icke-bruksraser.

Jag har flera gånger varit med om folk med icke-bruksraser som missuppfattat att MH skulle vara ett krav för deras raser, men de kan ju göra BPH för att få tävla/avla. Vilket inte räcker för bruksraser, men jag har även varit med om det också, folk med bruksraser som tror att BPH räckt som mentalbeskrivning för avel/tävlan.

Så jag skriver inte för att säga att du har fel på något sätt.
 
Hur lång tid i förväg brukar man behöva anmäla till BPH för att få plats på något i typ stockholmstrakten?
Jag tycker ofta jag ser återbudstider här och var. Är man flexibel och bilburen tror jag inte det är något större problem att få till ett BPH. Är det speciella datum så bör man nog vara ute i mycket god tid, typ hålla koll när de släpper tiderna och boka direkt.
 
Jag tycker ofta jag ser återbudstider här och var. Är man flexibel och bilburen tror jag inte det är något större problem att få till ett BPH. Är det speciella datum så bör man nog vara ute i mycket god tid, typ hålla koll när de släpper tiderna och boka direkt.
Låter bra, då borde det gå att få någon tid. Ska hålla utkik så snart valpis är reggad i SKK osv :)
 
Blev nyfiken och kollade årets registreringsregler. Det är ju bara krav på HD-röntgen för Broholmer :)
Broholmerföreningen följer danska Broholmerselskabets avelskrav. Men i Sverige går BPH lika bra som MH.
För att en hund inom rasen ska bli avelsgodkänd måste den röntgas HD/ED, genomföra BPH/MH samt få minst ”very god” på utställning efter två års ålder. :)
 
Broholmerföreningen följer danska Broholmerselskabets avelskrav. Men i Sverige går BPH lika bra som MH.
För att en hund inom rasen ska bli avelsgodkänd måste den röntgas HD/ED, genomföra BPH/MH samt få minst ”very god” på utställning efter två års ålder. :)
Det är ju rasklubbens krav för hänvisning. Inte krav för avel. Det är SKK som ställer kraven för avel/registrering, om än med hjälp av rasklubben.

Du kan ju para en hund utan mentalbeskrivning och få valparna registrerade. Den enda är ju att du inte får hänvisning av rasklubben :)

Sen kanske man vill ha sin hund mentalbeskriven och hålla sig väl med rasklubben och det är ju positivt men en annan femma.
 
Det är ju rasklubbens krav för hänvisning. Inte krav för avel. Det är SKK som ställer kraven för avel/registrering, om än med hjälp av rasklubben.

Du kan ju para en hund utan mentalbeskrivning och få valparna registrerade. Den enda är ju att du inte får hänvisning av rasklubben :)

Sen kanske man vill ha sin hund mentalbeskriven och hålla sig väl med rasklubben och det är ju positivt men en annan femma.
Som styrelsemedlem i föreningen skulle jag aldrig kliva utanför de bestämmelser som är satta. Att avla efter rasens ursprungslands krav ser jag också som självklart.
Tycker det är synd såklart att SKK har så låga krav.
 
Hamnade i diskussion men hittar inte någon information på SKK, har kikat under BPH men hittar inte det jag söker.
Om en hund är äldre än 18 mån när den genomför BPH så räknas inte den hunden tills rasens statistik.
Vet att jag läst någonstans att det beror på att hunden kan ha blivit påverkad av miljö efter 18 mån, men hittar inte att SKK har skrivit om det?
 
Hamnade i diskussion men hittar inte någon information på SKK, har kikat under BPH men hittar inte det jag söker.
Om en hund är äldre än 18 mån när den genomför BPH så räknas inte den hunden tills rasens statistik.
Vet att jag läst någonstans att det beror på att hunden kan ha blivit påverkad av miljö efter 18 mån, men hittar inte att SKK har skrivit om det?
Kolla vad som gäller för 200- eller 500-analyser! Det kanske är där de har satt någon åldersgräns på urvalet.
 
Hamnade i diskussion men hittar inte någon information på SKK, har kikat under BPH men hittar inte det jag söker.
Om en hund är äldre än 18 mån när den genomför BPH så räknas inte den hunden tills rasens statistik.
Vet att jag läst någonstans att det beror på att hunden kan ha blivit påverkad av miljö efter 18 mån, men hittar inte att SKK har skrivit om det?
Det beror nog på vilken statistik som tas fram? I exempelvis Lathunden så kan varje rasklubb ta fram statistik på MH utifrån födelseår, så ingen hund räknas bort "automatiskt" i rasklubbens egen analys om det inte är ett eget val.

Sen kan det ju vara så att för att få en 200/500-analys (alltså en aggregerad analys utefter att ett visst antal individer blivit beskrivna i en viss ras) så finns en spärr på ålder vid beskrivning, men den hunden som är äldre än 18 månader finns ändå med i annan statistik om rasklubben så önskar. :) Har ni någon i styrelsen som är utbildad i Lathunden?
 
Vet ni om det finns något sätt att se manuellt vilka hundar som deltagit i BPH utan att gå in på varje hund var för sig? I min ena ras, tax, slås alla storleksvarianterna och hårlagen ihop och jag skulle vilja se hur många av dessa som varit kanin- och dvärgtaxar. Jag tänker om man kan se typ samtliga i de raserna i en lista där det står att de genomfört BPH, så man lätt kan räkna ut det. Tror antalet är försvinnande litet ..
 
Vet ni om det finns något sätt att se manuellt vilka hundar som deltagit i BPH utan att gå in på varje hund var för sig? I min ena ras, tax, slås alla storleksvarianterna och hårlagen ihop och jag skulle vilja se hur många av dessa som varit kanin- och dvärgtaxar. Jag tänker om man kan se typ samtliga i de raserna i en lista där det står att de genomfört BPH, så man lätt kan räkna ut det. Tror antalet är försvinnande litet ..
Hittade nu 😊
 
"Idiotfrågor" om BPH från en som inte kan ett dyft och trots det inte orkat läsa igenom alla 95 sidor för att se om svaren finns där någonstans ... have mercy ...

Om värdet på ett viss moment blir högt - betyder det då att hunden har/visar mycket av det och tvärt om, om det är lågt?
Om hunden har lågt på skottaktivitet - är den skottfast då?

Förstår att det inte finns ett bra och ett dåligt, att "vad man vill ha" beror på vad hunden ska vara till. Men finns det vissa saker som man (oftast) vill ha och/eller andra som man inte vill ha högt/lågt på? Tänker nu inte på "extrema" syften som skydd eller andra krävande bruksegenskaper utan hundra som ska fungera under "normala förhållanden" i vardagen hos en som inte är proffs.

Om man söker en hund som är lätt att dressera och som är intresserad av att arbeta - bör den (föräldrarna) ha högt på lekintresse- och matdelarna (för att vara lätt att motivera)?

Vad står "undersökning annat" för?

Vad menas med "Imponerbeteende? Vad betyder hög/låg siffra för det?

Kan högt på hotfullhet överraskning vara ett problem om de andra delarna i samma "tårtbit" är 1?

Finns det någonstans där man kan läsa mer om tolkning av diagrammen?

Finns det något liknande BPH för finska hundar?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag kan för mitt liv inte förstå denna stora tilltro till MH/BPH? Alla jag känner som göra sådana tränar ju inför dem så det säger ju...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
9 593
Senast: Linda_A
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 031
Senast: Migo
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 097
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 248
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp