Stora BPH, MH & MT tråden.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Tonto

Trådstartare
Det är alltid intressant att se hundars mentalbeskrivningar och mentaltest, så ös gärna på med filmer och protokoll från när ni gjorde BPH, MH och MT med era hundar. :) Roligast är såklart om man kan se både film samt protokoll så att man kan jämföra poängen med hundens reaktioner.
 
Kul!

Bentleys MH-protokoll:
BentleyMHprotokoll_zps8cvbttfy.png



Spellista på youtube med alla momenten
 
Kul tråd!
Har film på de flesta MH och MT på uppfödningarna men inget på våra egna (i nuläget är det bara Mamma Mu som har ålder för MH och MT)
Ser fram emot när jag kan lägga ut Calibras här. Lååååångt dit :(
 
MT-protokollet är ju inte lika lätt att tyda som det ligger upplagt, man måste i princip ha en nyckel framför sig med koefficienterna för att veta vad siffrorna står för. Kortfattat kan man säga att Bentley har alldeles för lite kamplust och därför var långt ifrån gränsen för godkänd på första delen. Däremot är jag mycket nöjd med andra delen.

BentleyMTprotokoll_zpsue8edhoq.png


Jag har inte så många filmer på moment upplagda heller, delvis därför att det inte hände så mycket som var värt att analysera. På dumpen blev det till skillnad från MH bara ett kort stopp, sedan gick han fram själv och kollade. Skramlet samma sak.



 
Jag längtar tills det blir dags för oss! Det börjar närma sig nu. :nailbiting: Vet dock inte om det blir MH eller BPH. Jag vill dock gärna göra båda.

En fråga till er som har koll! Jag har sett finska lapphundar som är korade men jag trodde bara att man kunde göra det med bruksraser? Kan man göra det även med andra raser och hur går man till väga då? Är väl ingen större idé att försöka med min fegis men det kan vara kul att veta. :)
 
Jag längtar tills det blir dags för oss! Det börjar närma sig nu. :nailbiting: Vet dock inte om det blir MH eller BPH. Jag vill dock gärna göra båda.

En fråga till er som har koll! Jag har sett finska lapphundar som är korade men jag trodde bara att man kunde göra det med bruksraser? Kan man göra det även med andra raser och hur går man till väga då? Är väl ingen större idé att försöka med min fegis men det kan vara kul att veta. :)

Finsk lapphund låter märkligt.
Korning är bara tillåten för brukshundar samt alla raser som ingår i schnauzer-pinscherklubben.
Vet att andra raser får gå mentaltest i mån av tid/plats men de kan inte bli korade. Vad som gäller i andra länder än Sverige har jag inte koll på.
 
Finsk lapphund låter märkligt.
Korning är bara tillåten för brukshundar samt alla raser som ingår i schnauzer-pinscherklubben.
Vet att andra raser får gå mentaltest i mån av tid/plats men de kan inte bli korade. Vad som gäller i andra länder än Sverige har jag inte koll på.
Aha tack! Mycket möjligt att de inte var svenska då.
 
Aha tack! Mycket möjligt att de inte var svenska då.

Ja i Tyskland finns det till exempel något som kallas Körung som är ett slags test som görs för att få ett avelsgodkännande på hunden (om jag förstått det rätt).

Kan du ha blandat ihop det med det finska MHt som är mer som ett test där man får poäng?
LTE heter det tydligen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag kan för mitt liv inte förstå denna stora tilltro till MH/BPH? Alla jag känner som göra sådana tränar ju inför dem så det säger ju...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
9 538
Senast: Linda_A
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 819
Senast: Migo
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 980
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 197
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp